Mansuhtouchngo Mula Penuhi Laman Twitter



Dengan alasan membantu melancarkan perjalanan pelanggan serta mengurangkan kesesakan di plaza tol ketika keluar dari lebuh raya, Bermula 5 November 2019, PLUS Malaysia Berhad memutuskan untuk menutup perkhidmatan tambah nilai Touch ‘n Go (TnG) di semua lorong keluar di plaza tol di lebuh raya seliaannya.

Bagaimanapun, langkah ini nampaknya memberi pelbagai reaksi netizen kerana ia dianggap lebih menyusahkan orang ramai untuk mencari pusat tambah nilai yang disediakan oleh TnG jika dalam situasi terdesak.

Oleh sebab itu, netizen telah melancarkan kempen bagi menghapuskan sistem TnG yang dianggap tidak lagi sesuai digunakan dan menyusahkan serta perlu caj tambahan apabila ingin menambah nilai. Kempen #MansuhTouchNGO kini menjadi trending di Twitter sejak semalam.

Sebelum ini, PLUS mahu menggunakan sistem RFID yang membolehkan pengguna membayar melalui TnG dan kad kredit atau kad kredit, tetapi tidak disenangi oleh CIMB Group Holdings Berhad yang memiliki pegangan saham majoriti 52% TnG.

Pengenalan sistem RFID oleh PLUS dikatakan telah melanggar perjanjian konsesi yang telah dimeterai sejak 1998.

Sistem RFID TnG mempunyai sambungan dengan e-dompet Touch ‘n Go, manakala sistem RFID PLUS menggunakan kad debit dan kredit pengguna dengan melakukan pembayar tol secara terus dari akaun bank mereka.

Justeru, pengguna membantah dan mempersoalkan mengapa tidak menggunakan kaedah lain seperti Pay Wave yang tidak membabitkan bayaran tambahan berbanding kaedah sekarang.

Dengan pelancaran kempen ini di media sosial, netizen berharap kerajaan mengambil tindakan terhadap syarikat terbabit yang mengamalkan monopoli dan tidak menghiraukan kemaslahatan pengguna... sumber laporan dari SINI

Menariknya isu mengenai Touch n Go' yang dibangkitkan oleh Netizen ini didengar dan dibawa ke Parlimen oleh Ahli Parlimen Pembangkang iaitu dari MCA Datuk Seri Dr Wee Ka Siong.

Mungkin sebab Ahli Parlimen dari Pakatan Harapan sedang sibuk memikirkan isu mengenai PM8 kot.. jadi tak sempat nak fikir hal yang melibatkan kepentingan rakyat ni..

Dan dijawab oleh Timbalan Menteri KEMENTERIAN Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP), Chong Chieng Jen

KEMENTERIAN Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) menjelaskan Touch ‘n Go bukanlah suatu monopoli, sebaliknya banyak lagi pemain lain yang beroperasi di pasaran dompet digital (e-wallet) tempatan. Timbalan Menterinya Chong Chieng Jen berkata, antaranya MCash, Boost, GrabPay dan Alipay malah, senarai penuh pemegang lesen e-wallet turut dipamer di laman web Bank Negara Malaysia (BNM). Beliau berkata, mengikut undang-undang sedia ada mengikut Seksyen 10 Akta Persaingan 2010, monopoli boleh dikategorikan sebagai satu kesalahan jika menghalang kemasukan pemain lain dalam pasaran. “Kami mendapati khidmat Touch ‘n Go dilihat sebagai pemudah cara kepada alternatif menggunakan tunai. Ini bermaksud pengguna diberi pilihan sama ada untuk menggunakan Touch ‘n Go sebagai kaedah pembayaran atau tidak,” katanya pada sesi soal jawab lisan di sidang Dewan Rakyat, hari ini. Beliau menjawab soalan Datuk Seri Dr Wee Ka Siong (BN-Ayer Hitam) berhubung tindakan kerajaan untuk mengekang monopoli penggunaan kad Touch ‘n Go memandangkan caj tambahan 10 peratus dikenakan di tempat letak kereta dan caj 50 sen bagi setiap kali tambah nilai. Mengulas lanjut, Chong berkata, caj tambahan sebanyak 10 peratus yang dikenakan itu adalah caj yang dikenakan hanya di tempat yang mana perkhidmatan pembayaran tiket menggunakan kad Touch ‘n Go dan tunai disediakan pada masa yang sama. “Bagaimanapun, di kawasan tempat kereta yang hanya terdapat infrastruktur Touch ‘n Go sebagai kaedah pembayaran, tiada caj tambahan akan dikenakan. “Selain itu, saya dimaklumkan Touch ‘n Go akan memastikan semua kontrak baharu atau pembaharuan kontrak pada masa depan tidak mengenakan sebarang surcaj yang berasaskan kadar diskaun peniaga (MDR) manakala, kontrak sedia ada yang berasaskan surcaj akan tamat tempoh secara berperingkat. “Saya ingin jelaskan bahawa polisi caj 10 peratus ini diwarisi daripada kerajaan terdahulu dan sekarang kita (Pakatan Harapan) akan menghapuskan kos tambahan itu,” katanya. Bagi isu caj 50 sen tambah nilai Touch ‘n Go pula katanya, syarikat itu menyediakan 11,168 lokasi tambah nilai di seluruh negara malah, tambah nilai tanpa apa-apa bayaran boleh dilakukan di beberapa lokasi seperti TNG Spot dan kedai runcit seperti Watsons, Guardian, Tesco, KK Mart dan Caring Pharmacy. “Secara keseluruhan sebanyak 2,880 lokasi tambah nilai disediakan tanpa apa-apa caj di seluruh negara. Terpulang kepada pengguna untuk melakukan tambah nilai di lokasi berkenaan atau di tempat yang mengenakan caj tambahan sebanyak 50 sen,” katanya. Bagaimanapun, katanya, pengeluar wang elektronik dikehendaki mematuhi beberapa prinsip panduan yang dikeluarkan Bank Negara Malaysia (BNM) khususnya dalam mengenakan fi (caj) ke atas produk dan perkhidmatan yang ditawarkan lapor MyMetro
Hmmm....

Ini adalah lapan perkara yang kita perlu tahu mengenai 'Touch n Go',

1. Kad Touch ‘n Go mempunyai tarikh luput

Jika dilihat pada kad keluaran terbaru, terdapat tarikh luput dinyatakan pada kad berkenaan namun untuk kad versi lama, tidak pasti pula. Jadi, apa kata anda semak kad masing-masing dan periksa tarikh luput kad anda.

2. Waranti sebulan untuk semua kad baru

Jika anda baru membeli kad, waranti kad tersebut adalah selama sebulan. Jika kad berkenaan terbukti rosak atau tidak berfungsi, maka penggantian kad akan dilakukan secara percuma!

3. Ia boleh dinyahaktifkan jika telah lama tidak digunakan

Ramai juga pengguna kad Touch ‘n Go yang hanya menggunakan kad mereka sekali sekala dan ia sebenarnya boleh membuat kad anda dinyahaktifkan jika anda tidak menggunakannya selama 12 bulan.

Menurut pihak Touch ‘n Go: “Terdapat beberapa kad Touch ‘n Go yang tidak aktif dalam sistem kami. Kad-kad yang tidak aktif ini telah menyebabkan beban pada sistem, dan ia menghalang sistem daripada beroperasi secara optimum, sehingga mempengaruhi tahap perkhidmatan kepada pengguna aktif.”

4. Anda boleh kehilangan wang anda di dalam kad jika kad tersebut tidak kekal aktif

Jika kad anda tidak aktif, anda akan dicaj RM5. Amaun ini akan ditolak daripada deposit ataupun pada baki wang kad anda. Anda akan dikenakan bayaran RM5 untuk setiap ENAM bulan tempoh kad tersebut tidak aktif.

5. Anda akan dicaj RM10 bagi menggantikan kad yang rosak.

Jika anda mempunyai kad yang rosak, bersedialah untuk membayar caj penggantian

6. Anda akan dapat pulangan wang jika terlebih caj

Jika anda dicaj melebihi caj yang sepatutnya, anda berpeluang untuk mendapatkan kembali pulangan wang anda tetapi anda perlu menunggu dengan sabar kerana prosesnya agak lama.

7. Kad Touch ‘n Go tidak boleh diklon

Kad Touch ‘n Go sebenarnya agak selamat digunakan dan ia tidak boleh diklonkan. Ini bermakna, satu kad adalah untuk satu pengguna sahaja.

8. Anda boleh mendapatkan e-pernyataan bagi setiap transaksi

Anda perlu layari portal Touch ‘n Go dan log masuk. Klik pada ‘lihat transaksi’ yang terletak di bahagian kiri. Pilih info yang ingin anda semak seperti tarikh transaksi, nombor siri, tarikh mula dan tamat. Klik cari.

Jika mahu info lanjut, pilih kategori (semua transaksi, semua tambah nilai dan caj-caj lain). Anda boleh lihat kesemua perincian menerusi aplikasi, eksport dan cetak.

Sumber - EraBaru


... Persoalannya.. kenapa perlu ada tarikh luput?.. kemana perginya wang yang ada dalam kad yang dinyah aktifkan oleh pihak Touch n Go itu??

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://darisungaiderhaka.blogspot.com/2019/11/mansuhtouchngo-mula-penuhi-laman-twitter.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dua Mantan Pegawai Twitter Diadili Di As Karena Jadi Mata Mata Saudi

Dua Mantan Pegawai Twitter Diadili Di As Karena Jadi Mata Mata Saudi

papar berkaitan - pada 7/11/2019 - jumlah : 151 hits
Pengadilan Seattle Amerika Serikat mendakwa agen Arab Saudi telah mencari informasi pribadi tentang pengguna Twitter termasuk kritik terhadap Kerajaan Arab Saudi
Http Twitter Com Tuneartworks Status 1194352719168864256

Http Twitter Com Tuneartworks Status 1194352719168864256

papar berkaitan - pada 13/11/2019 - jumlah : 171 hits
Illustration of marijuana leaves TuneArtWorks Stockphoto from Twitter https twitter com TuneArtWorks
Http Twitter Com Tuneartworks Status 1194276274195140608

Http Twitter Com Tuneartworks Status 1194276274195140608

papar berkaitan - pada 13/11/2019 - jumlah : 165 hits
Vector illustration of Healthcare Information Portability and Accountability Act compliant Protected Healthcare Information TuneArtWorks Stockphoto from Twitter https twitter com TuneArtWorks
Umobile Menipu Pelanggan Kata Pengguna Twitter Mengurangkan Kelajuan Internet

Umobile Menipu Pelanggan Kata Pengguna Twitter Mengurangkan Kelajuan Internet

papar berkaitan - pada 4/11/2019 - jumlah : 453 hits
Tindakkan Umobile telah mengundang kemarahan pengguna Twitter Gambar yang disebarkan diatas menunjukkan bahawa Umobile telah mengurangkan kelajuan Internet mereka bagi sesetengah plan Internet seperti GX30 dan GX50 Di dalam itu juga mereka ...
Twitter To Ban Political Ads In Apparent Swipe At Facebook

Twitter To Ban Political Ads In Apparent Swipe At Facebook

papar berkaitan - pada 31/10/2019 - jumlah : 195 hits
Twitter Inc will ban political advertising on its platform next month the company s chief executive said on Wednesday a move that won praise from Democrats and scorn from Donald Trump s presidential campaign We ve made the decision to stop ...
Chef Arnold Omeli Pengguna Twitter Yang Minta Resep Makanan Warganet Jangan Julid

Chef Arnold Omeli Pengguna Twitter Yang Minta Resep Makanan Warganet Jangan Julid

papar berkaitan - pada 26/10/2019 - jumlah : 274 hits
Julidnya Chef Arnold tersebut semata mata cuma mau bikin mental warganet kuat kok Hmm udah kayak Masterchef aja nih
Tagar Nadiemmunduraja Ramaikan Jagat Twitter

Tagar Nadiemmunduraja Ramaikan Jagat Twitter

papar berkaitan - pada 29/10/2019 - jumlah : 94 hits
Media sosial tengah ramai membincangkan salah satu menteri termuda di Pemerintahan Jokowi Ma ruf yaitu Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nadiem Makarim Warga net menyuarakan tagar di akun twitter dalam bentuk NadiemMundurAja Tagar ini menja...
Wamenag Zainut Tauhid Sudah Dimintai Klarifikasi Soal Akun Twitter Nya Diretas

Wamenag Zainut Tauhid Sudah Dimintai Klarifikasi Soal Akun Twitter Nya Diretas

papar berkaitan - pada 30/10/2019 - jumlah : 165 hits
Kabid Humas Polda Metro Jaya Kombes Raden Prabowo Argo Yuwono mengatakan nantinya penyidik akan memeriksa saksi ahli Hal itu untuk menentukan adanya unsur pidana dalam laporan tersebut
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


United States President Joe Biden Signs A Rule To Ban Tiktok In The United States Here S The Reason

Lunch Di Restoran Saffani Ipoh Perak

Mentafsir Pilihan Raya Kecil Kkb

Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat