Mansuhkan Jawatan Timbalan Menteri Wujudkan Peluang Pekerjaan Siswazah



Kenyataan Menteri Sumber Manusia Datuk Seri M Saravanan bahawa lebih baik gaji siswazah dibayar rendah daripada menganggur dibidas Ahli Majlis Pimpinan Pusat KEADILAN, Dr Zaliha Mustafa.
Menurut Dr Zaliha, tidak sepatutnya Menteri Sumber Manusia mengeluarkan kenyataan sedemikian kerana kementerian mesti berpandukan Akta Kerja 1955 (Akta 265) yang meletakkan had gaji tertentu dan memastikan majikan mematuhinya.
“Saya amat kesal dengan pernyataan Menteri Sumber Manusia, M. Saravanan apabila beliau seolah-olah berlepas tangan menyatakan paras gaji permulaan siswazah yang rendah bukan pendirian kerajaan, bahkan ia adalah persetujuan antara dua pihak iaitu majikan dan pekerja. Katanya lagi, itu adalah lebih baik daripada membiarkan siswazah itu menganggur.
“Sebagai seorang Menteri beliau seharusnya memastikan Akta Kerja 1955 (Akta 265) itu dipatuhi Majikan demi memastikan ekosistem penggajian pekerja lebih terjamin bagi mengelakkan majikan daripada berbuat sesuka hati dan mengambil kesempatan ke atas upah yang seharusnya dibayar kepada pekerja, apatah lagi terhadap graduan siswazah,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.
Menurut Dr Zaliha lagi, sepatutnya menteri memikirkan penyelesaian gaji murah sebagaimana laporan Perangkaan Malaysia (DOSM), yang melaporkan majoriti golongan lepasan siswazah di negara ini menerima gaji antara RM1,001 hingga RM 1,500, bukan sebaliknya membela majikan.
“Sungguh mengejutkan laporan gaji dikeluarkan DOSM kerana ia kurang daripada apa yang saya sendiri terima ketika saya mula bekerja lebih 30 tahun dahulu.
“Mana mungkin pada graduan dapat meneruskan kehidupan perorangan apatah lagi keluarga, apabila kos sara hidup harian atau bulanan melebihi daripada apa yang mereka perolehi,” katanya.
Oleh itu, beliau menyarankan lebih baik gaji menteri yang berpuluh ribu ringgit sebulan itu dipotong atau jawatan Timbalan Menteri dihapuskan bagi mencipta lebih banyak peluang pekerjaan dalam sektor awam, bagi diisi golongan lepasan Institusi Pengajian Tinggi dan boleh diberi gaji secukupnya.
“Saya mencadangkan potongan gaji kepada Menteri, Timbalan Menteri mahupun Duta tahap Menteri yang mencecah puluhan bahkan ratusan ribu ringgit setiap bulan.
“Bahkan hapuskan sahaja posisi Timbalan Menteri yang tidak kelihatan pun fungsinya dan kembalikan kedudukan GLC kepada yang selayaknya.
“Ini semua bakal membuka ruang untuk mewujudkan lebih banyak peluang pekerjaan penjawat awam yang bukan sahaja menyumbang kepada kekurangan sumber manusia bahkan juga kecekapan pentadbiran kerajaan daripada wang rakyat disalah gunakan untuk memenuhi tembolok kerakusan beberapa orang “political master”,” katanya lagi.
Semalam, Menteri Sumber Manusia, M Saravanan berkata lebih baik mendapat gaji rendah atau bekerja sementara daripada menganggur dan ungkapan beliau itu dikritik oleh para netizen di ruang maya.
“Daripada menganggur, lebih baik sekiranya bekerja dengan mendapat gaji harian dalam tempoh masa tertentu atau secara separuh masa,” katanya dipetik.
Untuk rekod, Saravanan juga pernah mengeluarkan ungkapan yang hampir sama pada 8 Ogos tahun lalu dalam isu peluang pekerjaan dan bayaran gaji.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/31914

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gaji Rendah Graduan Siswazah Potong Gaji Menteri Selamatkan Ekosistem Pekerjaan Dr Zaliha

Gaji Rendah Graduan Siswazah Potong Gaji Menteri Selamatkan Ekosistem Pekerjaan Dr Zaliha

papar berkaitan - pada 8/4/2021 - jumlah : 149 hits
POSTED BY AMIR WRLRKenyataan Menteri Sumber Manusia Datuk Seri M Saravanan bahawa lebih baik gaji siswazah dibayar rendah daripada menganggur dibidas Ahli Majlis Pimpinan Pusat KEADILAN Dr Zaliha Mustafa Menurut Dr Zaliha tidak sepatutnya M...
Video Kalau Boleh Hari Ini Ku Li Mahu Menteri Timbalan Letak Jawatan

Video Kalau Boleh Hari Ini Ku Li Mahu Menteri Timbalan Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 28/3/2021 - jumlah : 228 hits
Tengku Razaleigh Hamzah berkata sepatutnya semua ahli parti yang memegang jawatan dalam kabinet kerajaan atau syarikat berkaitan kerajaan perlu menarik diri secepat mungkin
Menteri Pengerusi Glc Umno Sedia Letak Jawatan Kononnya Laaa

Menteri Pengerusi Glc Umno Sedia Letak Jawatan Kononnya Laaa

papar berkaitan - pada 29/3/2021 - jumlah : 287 hits
KUALA LUMPUR Pemimpin UMNO dalam Kabinet dan memegang jawatan dalam syarikat milik kerajaan sedia meletak jawatan apabila ditetapkan Majlis Tertinggi nanti Ia dinyatakan dengan jelas oleh Naib Presiden UMNO Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob ya...
Menteri Umno Dua Wajah Perlu Letak Jawatan Kata Bersatu

Menteri Umno Dua Wajah Perlu Letak Jawatan Kata Bersatu

papar berkaitan - pada 29/3/2021 - jumlah : 223 hits
PETALING JAYA Seorang pemimpin kanan PPBM mengkritik beberapa rakan sekerjanya dari Umno dalam Jemaah Menteri menggambarkan mereka sebagai panglima perang yang berwajah dua Bagaimanapun Menteri di Jabatan Perdana Menteri Redzuan Yusof tidak...
Tak Wajar Zahid Cabar Letak Jawatan Menteri Kata Annuar

Tak Wajar Zahid Cabar Letak Jawatan Menteri Kata Annuar

papar berkaitan - pada 29/3/2021 - jumlah : 368 hits
malaysiakini comDiterbitkan 28 Mar 2021 11 57 pmDikemaskini 12 04 amPresiden Umno Ahmad Zahid Hamidi tidak wajar mencabar sesiapa dalam Umno untuk meletakkan jawatan sebagai menteri kata Menteri Wilayah Persekutuan Annuar Musa Meskipun Zahi...
Mca Pertikai Keputusan Umno Pasal Menteri Letak Jawatan Tidak Secara Kolektif

Mca Pertikai Keputusan Umno Pasal Menteri Letak Jawatan Tidak Secara Kolektif

papar berkaitan - pada 30/3/2021 - jumlah : 343 hits
Ketika Umno dengan gah menyatakan mereka bersedia keluar daripada kerajaan pada bila bila masa parti komponen BN pula dilihat lebih bersikap berhati hati MCA misalnya mengingatkan keputusan parti itu akan dibuat apabila tiba masanya Preside...
Menteri Umno Tak Berani Letak Jawatan Pengecut Tak Setia Kata Nazri

Menteri Umno Tak Berani Letak Jawatan Pengecut Tak Setia Kata Nazri

papar berkaitan - pada 30/3/2021 - jumlah : 211 hits
PETALING JAYA Bekas ahli Majlis Kerja Tertinggi Umno Nazri Aziz menyifatkan menteri Umno yang tidak berani meletak jawatan sebagai pengecut dan dianggap tidak setia kepada parti dan suara akar umbi Pendapat Ahli Parlimen Padang Rengas itu s...
Jadi Menteri Takat Nikah Kawin Baik Lepas Ja Jawatan

Jadi Menteri Takat Nikah Kawin Baik Lepas Ja Jawatan

papar berkaitan - pada 31/3/2021 - jumlah : 187 hits
IBRAHIM MAT ISAAgamawan turn to politaik biasanya menjilat tak reti nak agak Hanyut dengan kuasa dan pangkat demi dunia Ingatlah agamawan ialah orang yang pertama sangat sensitif terhadap kemungkaran bukan seperti dijahit mulut
Masih Terlalu Awal Tubuh Rci Siasat Kartel Polis Timbalan Menteri Kdn

Masih Terlalu Awal Tubuh Rci Siasat Kartel Polis Timbalan Menteri Kdn

papar berkaitan - pada 26/3/2021 - jumlah : 303 hits
Masih terlalu awal untuk menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja bagi menyiasat dakwaan kewujudan kartel dalam Polis Diraja Malaysia kata Timbalan Menteri Dalam Negeri I Dr Ismail Mohamed Said Beliau berkata semuanya masih terkawal dan setak...
Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Kuih Lopes

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

Panduan Menjalankan Sujud Sahwi Dalam Solat Dan Sebab Sebab Perlu Sujud Sahwi

April 18 2024 Pesan Orang Alim

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven