Mangsa Tsunami Cari Bekas Kapten Kapal Mv Durban Bridge


Itu luahan Rizal Sahputra Abdul Hamid, individu yang terselamat selepas hanyut 100 batu nautika dari Banda Aceh di Lautan Hindi, selama sembilan hari ketika bencana tsunami 15 tahun lepas.

Beliau yang kini menetap di negara ini mengharapkan pertolongan masyarakat tempatan dan antarabangsa bagi mengesan bekas kapten kapal kargo dari Jepun MV Durban Bridge dan seorang kelasi, yang dianggapnya bagaikan ‘penyambung nyawa’.

Rizal Sahputra, 34, berkata kedua-dua mereka telah bertungkus-lumus menjaganya sepanjang lima hari di atas kapal tersebut sebelum dibawa ke Pelabuhan Klang, Selangor untuk rawatan lanjut.

Menyedari pencariannya agak sukar kerana tidak mempunyai sebarang maklumat tepat terhadap dua individu terbabit, Rizal Sahputra berkata, dua keping gambar yang disiar di media tempatan adalah petunjuk pencarian itu setakat ini.

Ketika ditemu bual Bernama baru-baru ini, beliau berkata apabila tiba di atas kapal kargo tersebut, kelasi itulah yang memandikan dan menyuapnya makan setiap hari malah sanggup mengangkatnya ke bilik air kerana kaki tercedera dan kedua-dua belah tangannya juga patah.

“Dalam keadaan berkomunikasi bagaikan ‘ayam dengan itik’ itu jugalah saya difahamkan kapten kapal itu adalah orang yang pertama terlihat saya terapung-apung di lautan dan beliau bersungguh-sungguh meminta pasukannya bersedia untuk menyelamatkan saya.

“Bayangkan dalam banyak kapal yang melintasi saya sejak hari keempat hingga kesembilan itu, hanya kapal MV Durban Bridge sahaja yang akhirnya terlihat kelibat saya, ia bagaikan aturan Tuhan yang sangat unik,” katanya yang kini bertugas sebagai Ketua Pegawai Operasi (COO) Universiti UCSI, Kampus Terengganu.

Rizal Sahputra berkata, kapal yang dalam perjalanan ke Malaysia dan Singapura dari Afrika Selatan itu menghampirinya dalam tempoh masa antara waktu asar ke maghrib (selepas mereka terlihat Rizal Sahputra dari jauh) dan hanya bergerak perlahan bagi mengelak air laut bergelombang, yang mungkin akan menyebabkan dirinya hanyut.

Kesungguhannya mencari dua lelaki terbabit bukanlah baru bermula sebaliknya telah menjejak mereka sejak beberapa tahun lalu terutama selepas trauma akibat bencana yang meragut nyawa kira-kira 250,000 orang di 14 negara itu, mulai hilang daripada fikirannya.

Beliau telah ke Kedutaan Jepun di Kuala Lumpur pada 2008 dan 2009 namun tidak mendapat sebarang maklumat kerana tiada rekod lengkap, pernah juga ke Pelabuhan Klang pada 2006 dan 2009 apabila mengetahui MV Durban Bridge akan berlabuh di situ.

“Malangnya kapten kapal yang baharu menyatakan mereka tidak mempunyai rekod pekerja lama dan kesemua kelasi juga telah bertukar,” katanya yang berhasrat melengkapkan perjalanan hidupnya dengan peluang bertemu serta membalas budi mereka berdua.

Menurut Rizal Sahputra, apabila tiba di negara ini, kapten dan anak kapal terbabit dibenarkan berada di pelabuhan dalam beberapa minit sahaja kerana tertakluk pada undang-undang dan mereka hanya sempat berpelukan serta saling mengucapkan terima kasih dalam bahasa masing-masing.

Sepanjang perkenalan, anak kapal tersebut telah meminta izinnya untuk menyimpan baju serta seluar yang dipakainya ketika ditemui itu sebagai kenang-kenangan manakala dirinya diberi pakaian baharu.

Menceritakan semula pengalaman berdepan dengan tsunami pada 26 Disember 2004, yang bermula dengan gegaran kuat sebelum ombak besar menerjah darat, beliau berkata dua hari pertama adalah saat bergelut dengan nyawa manakala bermula hari ketiga paling meruntun jiwa, apabila melihat ribuan mayat manusia telah mula timbul di permukaan air.

Rizal Sahputra berkata, seluruh anggota keluarganya telah meninggal dunia kecuali seorang abang, Ronal Sahputra, 36, manakala penduduk di kampungnya, Calang, dekat Banda Aceh yang berjumlah 17,000 orang ketika itu, hanya 17 orang sahaja yang terselamat.

“Apabila pulang, saya tidak lagi mengenali tempat itu. Saya pernah dibawa oleh kru televisyen antarabangsa kira-kira Mei 2005 tetapi pulang semula ke Malaysia kerana gagal menahan perasaan dan masih trauma,” katanya yang kini telah berkahwin dengan seorang wanita dari Aceh dan mempunyai seorang anak.

Kini, kawasan penempatan peninggalan keluarganya telah didirikan sebuah rumah tetapi dijadikan penginapan percuma kepada mereka yang kurang berkemampuan serta kebun kelapa diurus oleh penduduk setempat serta hasilnya akan disedekahkan.

Sepanjang dirawat di Hospital Tengku Ampuan Rahimah, Klang bekas Timbalan Duta Indonesia ke Malaysia, Abdurrahman Mohammad Fachir menjadi keluarga angkatnya dan telah memberi galakan supaya menyambung pelajaran hingga berjaya memperoleh ijazah pada 2011 dalam jurusan Bahasa Inggeris dan Komunikasi.

“Pada awal 2012 saya balik ke Aceh untuk menjaga sepupu yang menghidap kanser. Di sana saya lakukan pelbagai pekerjaan termasuk menjual ikan. Dalam tempoh itu saya sempat juga bekerja sebagai pegawai kerajaan Aceh tetapi sebulan sahaja.

“Pada Mei 2012, setelah sepupu sihat, saya ke Jakarta untuk bekerja di cawangan UCSI dan bermula Januari 2013 saya kembali ke Malaysia kerana menyedari diri saya lebih sesuai di sini,” katanya yang kini fasih berbahasa Malaysia dan Inggeris.

Rizal Sahputra memperoleh sarjana pada 2016 dalam jurusan pentadbiran perniagaan dan kini dalam pengajian peringkat doktor falsafah (PhD) dalam jurusan pengurusan perniagaan di UCSI. - BERNAMA



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://kakipalu.blogspot.com/2019/04/mangsa-tsunami-cari-bekas-kapten-kapal.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bekas Pegawai Spad Dakwa Jadi Mangsa Penganiayaan Ph

Bekas Pegawai Spad Dakwa Jadi Mangsa Penganiayaan Ph

papar berkaitan - pada 21/4/2019 - jumlah : 294 hits
KUALA LUMPUR Bekas pegawai Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat mendakwa jadi mangsa penganiayaan kerajaan Pakatan Harapan Melalui sosial medianya Egard Mohd Aizat mendakwa semasa bekerja dengan SPAD beliau menjadi pegawai tetapi kini hany
3 Lelaki Dihukum Penjara Kerana Rancang Culik Najib 3 Bekas Menteri

3 Lelaki Dihukum Penjara Kerana Rancang Culik Najib 3 Bekas Menteri

papar berkaitan - pada 15/4/2019 - jumlah : 221 hits
foto hiasanPUTRAJAYA 15 April Mahkamah Rayuan Putrajaya menjatuhkan hukuman penjara 12 tahun dan lapan tahun terhadap tiga individu yang merancang untuk menculik orang kenamaan Lelaki Indonesia Ali Saifuddin 32 dan dua bekas tentera Nor Azm...
Majlis Kahwin Kecoh Bila Bekas Kekasih Datang Pakai Baju Pengantin Merayu Pulang Ke Pangkuannya

Majlis Kahwin Kecoh Bila Bekas Kekasih Datang Pakai Baju Pengantin Merayu Pulang Ke Pangkuannya

papar berkaitan - pada 14/4/2019 - jumlah : 359 hits
SEBUAH perkahwinan di China tidak berjalan lancar seperti yang dirancang selepas bekas kekasih pengantin lelaki menyerbu majlis tersebut sambil memakai gaun pengantin Wanita berkenaan merayu kepada pengantin lelaki itu supaya pengantin lela...
Bekas Isteri Ucap Selamat Hari Lahir Kepada Remy Ishak

Bekas Isteri Ucap Selamat Hari Lahir Kepada Remy Ishak

papar berkaitan - pada 14/4/2019 - jumlah : 651 hits
Bekas Isteri Ucap Selamat Hari Lahir Kepada Remy Ishak Bekas Isteri Ucap Selamat Hari Lahir Kepada Remy Ishak
Bekas Presiden Maicci Isteri Didakwa Perdagang 3 Pembantu Rumah

Bekas Presiden Maicci Isteri Didakwa Perdagang 3 Pembantu Rumah

papar berkaitan - pada 12/4/2019 - jumlah : 319 hits
K Ketheeswaran dan isteri Viviennedi Mahkamah Sesyen Klang hri ini Foto Free Malaysia Today Pasangan suami isteri bergelar Tan Sri dan Puan Sri dihadapkan ke Mahkamah Sesyen Klang hari ini atas 3 pertuduhan memperdagangkan 3 pembantu rumah ...
Bekas Presiden Sudan Dipindahkan Ke Penjara

Bekas Presiden Sudan Dipindahkan Ke Penjara

papar berkaitan - pada 18/4/2019 - jumlah : 289 hits
Bekas presiden Sudan dipindahkan ke penjara Dikemas kini 33 minit yang lalu Diterbitkan pada 18 Apr 2019 8 29AM
Biadap Tahan Periksa Kereta Polis Kata Bekas Kpn Musa Hassan

Biadap Tahan Periksa Kereta Polis Kata Bekas Kpn Musa Hassan

papar berkaitan - pada 17/4/2019 - jumlah : 287 hits
Bekas Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan menyifatkan individu yang terbabit dalam kes memeriksa kenderaan polis di Rantau Negeri Sembilan baru baru ini sebagai biadab Menurutnya orang awam tiada kuasa untuk memeriksa kereta peronda poli...
Polis Suspek Kes Tetak Bekas Ibu Mentua Di Tahan Di Melaka

Polis Suspek Kes Tetak Bekas Ibu Mentua Di Tahan Di Melaka

papar berkaitan - pada 17/4/2019 - jumlah : 573 hits
PEKAN Seorang lelaki yang dikehendaki berhubung kes menetak bekas ibu mentua dan adik ipar di Kampung Padang Buloh di sini pada Sabtu lepas diberkas oleh polis Melaka awal hari ini Ketua Polis Daerah Pekan Supt Amran Sidek berkata suspek be...
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Mengopi Buttercream Latte Di Simpol Cafe Alor Setar

Happy Birthday

The Power Of Ai In Cybersecurity Cyrebro S Mdr With A Brain

Tahanan Rumah Adakah Peruntukan Seumpama Itu

Kkb By Election Boycott By Mca Mic A Walk In A Slippery Park For Ph Dap

Titah Adendum Tengku Zafrul Enggan Dedah Kesilapan Afidavit Difailkan Zahid