Mandikan Bayi Bukan Buka Lampin Terus Letak Dalam Tab Siram Dulu Sekurangnya Sekali


Hati-hati! Nampak bersih tapi bergelumang najis. Ini realiti yang ramai ibu terlepas pandang dan tak terfikir pun kesannya bila menguruskan bayi.
Perkongsian dari Ummu Salwa yang juga seorang ibu sangat membantu dan boleh dijadikan panduan bersama.
Seorang ibu memandikan bayinya. Pampers dicabut lalu direndam si anak di dalam besen atau bekas mandian khas bayi.
Selesai sahaja, diangkat bayi tadi dengan disiram sekali lalu (tidak rata) dengan keadaan kaki bayi yang masih menjulur lagi ke dalam besen yang bertakung najis.
Semasa anak kecil itu menunggu dipakaikan pampers, ia sudah terkencing. Terus si ibu mengelap dengan kain tuala yang digunakan juga untuk mengelap tubuh si anak, lalu baju pun disarungkan dengan tangan ibu yang telah terkena kencing si anak dan ibu ini meneruskan kerja-kerja yang lain tanpa membersihkan dengan baik kawasan yang terkena air kencing tersebut.
Ini kisah benar yang berlaku dan pelbagai macam ‘cara’ membersihkan najis yang salah serta dianggap remeh oleh segelintir kita.
Kita sedar atau tidak
1. Najis WAJIB dibersihkan dengan baik sehingga suci (hilang bau, warna dan rasa). Masyarakat kita menganggap najis itu adalah tahi sahaja. Sedangkan AIR KENCING juga adalah najis. Penyuciannya juga sama, wajib betul-betul bersih dan suci.
2. Besen yang direndamkan bayi tanpa menyuci dahulu kemaluan bayi yang terkena najis akan menjadikan seluruh air mandian tersebut telah tercemar dengan najis dan tidak dapat menyucikan lagi.
3. Tuala atau pakaian yang terkena air kencing bayi adalah najis dan jika terkena pakaian atau tempat lain ia boleh memindahkan najis tersebut.
4. Lantai tandas yang sudah terkena air kencing lalu tidak dijirus baik dan terkena pula pada pakaian atau badan adalah najis yang jika dibawa keluar akan memindahkan najis tersebut ke tempat lain.
5. Pakaian yang bernajis dipakai pula untuk solat serta solat ditempat bernajis tidak sah dan tidak diterima solatnya. Jika solat pun tidak diterima apatah lagi doanya.
Sedih melihat betapa kurangnya kefahaman kita tentang pengurusan najis. Segelintir kita mengangap asal tidak nampak betul-betul sebagai tahi ianya bukan najis. Ianya jelas kefahaman yang salah.
Tidakkah kita bertanya kepada diri ?
Mampukah kita mendidik baik anak-anak ini jika dari kecil tubuhnya bergelumang najis ?
Ibu ayah bergelumang dosa kerana pengabaian pendidikan thaharah dan penyuciannya ?
Lalu bagaimana solatnya, doanya harus diterima Allah ?
Akibatnya jauh lebih besar
Seisi keluarga solat tidak diterima, doanya tidak dimakbulkan, rumahnya menjadi tempat kotor persingahan syaitan, membesar anak-anak yang hatinya keras dan kematiannya dalam keadaan tercela dan diazab asbab daripada AIR KENCING.
Ianya bukan sekadar pendidikan “kebersihan” yang biasa-biasa, bahkan impaknya mampu memberi sebuah rasa ketenangan dan keharmonian dalam rumah tangga jika dijaga baik.
Ingatan saya untuk para suami dan isteri…
Wahai para suami, didik dan berikanlah ilmu agama yang secukupnya bermula daripada aspek “kebersihan dalam Islam” yang kian dipandang ringan oleh kebanyakan keluarga Islam.
Tidak salah anda membuka kembali ‘ Pelajaran Thaharah’ memperbincangkannya dalam bulatan kecil bersama keluarga sehingga difahami keseluruhan ahli keluarga anda dengan baik.
Mana yang nampak salah tegur dan ajak bersama-sama diperbaiki. Perhati cara isteri mengurus najis anak kecil, dan tegur dengan cara yang berhikmah jika terdapat kelemahan atau kesalahan.
Perhatikan cara anak-anak menggunakan tandas, sediakan kemudahan yang perlu untuk memastikan mereka mampu menjaga adabnya dengan baik. Anak-anak lebih mudah dididik melalui teladan. Jadilah seorang suami yang kepimpinan dan kewibaannya bukan hanya terletak pada katanya tetapi teladan yang baik yang membentuk isteri dan anak lebih dekat dengan ketakwaan.
Wahai para isteri, masamu mengurus anak adalah lebih lama berbanding suamimu maka perkemaskan diri dengan ilmu yang dipraktikkan dengan baik dalam aspek kebersihan ini.

Kita penat menjerit memarahi sikap anak yang melawan kata, geram dengan perangainya yang keras hati lalu tidak menyelidik rupanya kita gagal BUKAN mengurus emosi mereka tetapi dari kecil kita sendiri melakukan dosa membiarkan anak dan rumah tangga begelumang najis, lalu mengharap anak mendengar kata ? sedangkan rumah tangga yang kita bina didampingi syaitan akibat gagal mengurus najis dengan baik.
Kain baju bernajis bercampur aduk, anak-anak masih kecil sebebasnya keluar masuk tandas tidak beralas kaki, air kencing…tahi..muntah dll diuruskan dengan ceteknya ilmu.
Mulianya seorang isteri apabila ‘lelahnya’ mengurus keluarga bukan setakat makan dan minum tetapi memastikan keluarganya terpelihara daripada mendapat azab-Nya sehingga tidak ada ganjaran yang lebih layak baginya melainkan syurga.
*Ambillah juga pengajaran buat semua terutama yang dipertangungjawab menguruskan bayi yang baru lahir sama ada suami, isteri, ibu sendiri, ibu mertua, adik beradik atau sesiapa sahaja. Semoga Allah selalu memelihara dan merahmati.
Tegur kerana sayang.
Sumber: Ummu Salwa
The post Mandikan Bayi Bukan Buka Lampin Terus Letak Dalam Tab. Siram Dulu Sekurangnya Sekali appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/mandikan-bayi-bukan-buka-lampin-terus-letak-dalam-tab-siram-dulu-sekurangnya-sekali/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Aplikasi Google Kini Boleh Terus Membuka Tab Inkognito Pada Chrome

Aplikasi Google Kini Boleh Terus Membuka Tab Inkognito Pada Chrome

papar berkaitan - pada 10/3/2020 - jumlah : 202 hits
Aplikasi Google adalah hab peribadi untuk semua pengguna Android Ia hadir dengan pelbagai berita yang sesuai dengan citarasa pengguna notifikasi harian kawalan peranti berhubung cuaca suhu dan banyak lagi Ia adalah hab semua berkait dengan ...
Pn Pelabur Asing Letak Harapan Ekonomi Malaysia Terus Jatuh

Pn Pelabur Asing Letak Harapan Ekonomi Malaysia Terus Jatuh

papar berkaitan - pada 16/3/2020 - jumlah : 302 hits
Dua minggu selepas kerajaan kudeta Muhyiddin Yassin ditubuhkan ekonomi Malaysia tidak menunjukkan tanda tanda beransur pulih sebaliknya mungkin menghadapi situasi yang lebih buruk Pemerhati ekonomi Jameson Tan berkata pelabur asing mula mel...
Kenapa Dr Mahathir U Turn Lagi Hendak Letak Mukhriz Sebagai Timbalan Perdana Menteri

Kenapa Dr Mahathir U Turn Lagi Hendak Letak Mukhriz Sebagai Timbalan Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 13/3/2020 - jumlah : 503 hits
9 Mac 2020 Perdana Menteri Malaysia ke 8 TS Muhyiddin Yassin mengumumkan senarai jemaah Menteri dan Timbalan Menteri beliau Agak mengejutkan bila Muhyiddin umumkan barisan kabinet beliau tidak mempunyai Timbalan Perdana Menteri Ia dianggota...
Mb Perak Letak Jawatan Umno Taknak Ker Yop

Mb Perak Letak Jawatan Umno Taknak Ker Yop

papar berkaitan - pada 10/3/2020 - jumlah : 305 hits
Ahmad Faizal Azumu meletakkan jawatan sebagai menteri besar Perak sehari selepas beliau mengumumkan pembentukan kerajaan baru Perikatan Nasional semalam Faizal dilapor meletakkan jawatan selepas mengadap Sultan Perak Sultan Nazrin Shah di I...
Mb Perak Letak Jawatan

Mb Perak Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 10/3/2020 - jumlah : 319 hits
Ahmad Faizal Azumu meletakkan jawatan sebagai menteri besar Perak sehari selepas beliau mengumumkan pembentukan kerajaan baru Perikatan Nasional semalam Faizal dilapor meletakkan jawatan selepas mengadap Sultan Perak Sultan Nazrin Shah di I...
Faizal Azumu Umum Letak Jawatan Mb Perak

Faizal Azumu Umum Letak Jawatan Mb Perak

papar berkaitan - pada 10/3/2020 - jumlah : 282 hits
Ahmad Faizal Azumu mengumumkan peletakan jawatan menteri besar Perak berkuat kuasa hari ini kata laporan Bernama Perkembangan ini selepas Faizal menghadap Sultan Perak Sultan Nazrin Shah di Istana Kinta pagi tadi
Menteri Besar Perak Letak Jawatan Kerajaan Bubar

Menteri Besar Perak Letak Jawatan Kerajaan Bubar

papar berkaitan - pada 10/3/2020 - jumlah : 285 hits
Menteri Besar Perak Letak Jawatan Kerajaan Bubar Kemelut politik di negeri Perak akhirnya sampai ke garisan penamat apabila Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu menyerahkan surat peletakan jawatan sebagai Menteri Besar kepada Sultan Perak Sultan N...
Ni Baru Ada Prinsip Ketua Pkr Kelantan Letak Jawatan Pengerusi Tekun

Ni Baru Ada Prinsip Ketua Pkr Kelantan Letak Jawatan Pengerusi Tekun

papar berkaitan - pada 15/3/2020 - jumlah : 203 hits
KOTA BHARU Pengerusi Tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga Nasional Mohamad Suparadi Md Noor akan melepaskan jawatan itu yang disandangnya sejak Oktober 2018 berikutan pembentukan kerajaan baru di peringkat pusat Suparadi yang juga ketua PKR ...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Xiaomi Pad 6s Pro 12 4 Idea Besar Pada Skrin Yang Lebih Besar



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Peminat Sayu Klopp Melangkah Pergi

Isu Isteri Cikgu Buang Hadiah Rm2 Pemberian Murid

Sambutan Ulang Tahun Vivo Malaysia Yang Ke 10 Dan Berpeluang Untuk Menang Perjalanan Ke Shenzhen China

Tahniah Izzat Upkk

Lawrence Wong Mengangkat Sumpah Sebagai Perdana Menteri Keempat Singapura

Kangen Band Setengah Mati Mengejar Dia Chord