Mana Laporan Tahunan Th Diaudit


RAKYAT seperti dikejutkan dengan pendedahan yang dibuat oleh YB Datuk Seri Ahmad Maslan pada 14 Julai 2020 bahawa Lembaga Tabung Haji (TH) gagal membentangkan Laporan Tahunan diaudit tahun 2018 dan 2019.
Klip ucapan perbahasan Usul Menjunjung Titah Diraja beliau kini sudah tular di media sosial dan membuka banyak persoalan yang perlu diberi perhatian oleh kerajaan.
Menurut Ahli Parlimen Pontian itu, kegagalan TH untuk berbuat demikian telah melanggar peruntukan Seksyen 5,6,7,8 dan 9 Akta Badan Berkanun (Akaun dan Laporan Tahunan) (Akta 240) malah bercanggah dengan peruntukan Seksyen 26 Akta Tabung Haji 1995 (Akta 535) sendiri.
TH adalah institusi penting bagi umat Islam dan sehingga kini mempunyai lebih 9.4 juta pendeposit dengan jumlah deposit sebanyak RM73.9 billion sehingga 30 Jun 2020.
Sejak Pakatan Harapan mengambil alih Kerajaan Persekutuan dan TH selepas PRU-14 pada Mei 2018 yang lepas, institusi penting ini sering dijadikan modal politik untuk merosakkan imej pengurusan lama dan Kerajaan Barisan Nasional (BN).
Namun begitu, perlu ditegaskan oleh penulis bahawa TH tidak pernah gagal memuktamadkan Laporan Tahun yang diaudit dan disahkan oleh Ketua Audit Negara (KAN) malah dibentangkan di Parlimen sepanjang BN memerintah Kerajaan Persekutuan.
Keperluan untuk melaksanakan tanggungjawab undang-undang ini amat penting bagi pengagihan hibah kepada pendeposit TH. Ini selaras dengan peruntukan Seksyen 22 (3) Akta Tabung Haji akan keperluan untuk memastikan nilai aset melebihi nilai liabiliti tahun berkenaan dan ia boleh dipastikan melalui Laporan Tahunan yang telah diaudit dan disahkan oleh Ketua Audit Negara.
Perkara ini penting untuk dijawab kerana masih segar di ingatan penulis akan tindakan pertama YB Mujahid ketika mengambilalih kawal selia TH adalah mengumumkan bahawa hibah yang diagihkan tahun-tahun sebelum ini iaitu di era BN adalah haram kerana tidak mematuhi Akta TH.
Penulis tidak mahu berhujah panjang mengenai perbezaan kaedah metodologi perakaunan yang digunapakai juruaudit luar Ernst & Young (EY) dan Pricewaterhouse Cooper (PWC) untuk membuat penilaian aset-aset TH khususnya saham-saham senaraian awam yang dipegang oleh TH.
Tuduhan YB Muhajid Yusof berkenaan hibah haram itu seperti menolak sijil pematuhan audit yang dikeluarkan oleh Ketua Audit Negara dan Parlimen yang menerima Laporan Tahunan berkenaan.
Haram Sehubungan itu, mantan Menteri Hal Ehwal Agama, Datuk Seri Dr Muhahid Yusof dan Pengurusan TH perlu menjelaskan bagaimana pula TH boleh mengumumkan hibah tahun 2018 sebanyak 1.25 peratus pada 5 April 2019 dan hibah tahun 2019 sebanyak 3.05 peratus pada 13 Mac 2020 sedangkan tiada Laporan Tahunan yang diaudit dikeluarkan.
Apakah juruaudit luar dan Ketua Audit Negara telah mengeluarkan sijil pematuhan audit kepada TH dan membolehkan hibah diagih kepada pendeposit TH? Bukankah perkara ini juga boleh membuatkan hibah yang diagihkan itu sebagai haram?
Selain itu, penulis juga telah menzahirkan kebimbangan akan aset-aset TH yang ‘dijual’ kepada Urusharta Jemaah Sdn Bhd (USJB), sebuah anak syarikat 100% milik Kementerian Kewangan.
Merujuk kepada Pelan Pemulihan TH pada tahun 2019 yang sangat dibanggakan oleh YB Mujahid Yusof, TH akan menerima 2 siri sukuk bernilai RM19.6 billion dan RM300 juta tunai dari UJSB. Malah Perjanjian di antara TH dan UJSB ada menyebut mengenai Jaminan Kerajaan (Government Guarantee) dari Kementerian Kewangan.
Ketiadaan laporan tahunan TH yang diaudit bagi kedua-dua tahun 2018 dan 2019 menyukarkan pendeposit, pelabur dan rakyat khususnya Umat Islam untuk menentu-sahkan bahawa sukuk-sukuk dan tunai UJSB telah dimasukkan ke dalam buku akaun TH bagi pengiraan jumlah aset dan liabiliti TH.
Sudah nyata pihak pengurusan TH kini telah melanggar akta-akta berkaitan dan banyak persoalan yang dibangkitkan oleh penulis sejak awal hinggalah kini masih belum terjawab.
Penulis tetap tegas dan konsisten dengan pendirian untuk sebuah Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) ditubuhkan bagi mengembalikan keyakinan umat Islam kepada institusi induk pembinaan kekayaan umat Islam utama di negara ini.
*Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki ialah Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia
SH
The post Mana Laporan Tahunan TH diaudit? appeared first on My KMU NeT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/07/22/mana-laporan-tahunan-th-diaudit/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mujahid Cabar Kerajaan Pn Bentang Laporan Tahunan Th 2018

Mujahid Cabar Kerajaan Pn Bentang Laporan Tahunan Th 2018

papar berkaitan - pada 21/7/2020 - jumlah : 320 hits
SITI NUR ZAWANI MISCON Datuk Seri Dr Mujahid Yusof Rawa mencabar kerajaan Perikatan Nasional agar tampil membentangkan Laporan Kewangan Tabung Haji bagi tahun 2018 yang masih belum dibentangkan kepada Kabinet Bekas Menteri Agama itu berkata...
Kenyataan Laporan Media Australia Abc Terhadap The Epoch Times

Kenyataan Laporan Media Australia Abc Terhadap The Epoch Times

papar berkaitan - pada 22/7/2020 - jumlah : 246 hits
Pada 21 Julai yang lalu Australian Broadcasting Corporation telah menyiarkan satu video dan program radio yang menggambarkan The Epoch Times dalam konteks propaganda yang digunakan untuk menyerang pengamal Falun Gong Tindakan menerbitkan pr...
Eur Usd 22 Julai Laporan Cot Euro Gila Keputusan Sidang Kemuncak Perdagangan Menaik Terus Mendorong Pasangan Ke

Eur Usd 22 Julai Laporan Cot Euro Gila Keputusan Sidang Kemuncak Perdagangan Menaik Terus Mendorong Pasangan Ke

papar berkaitan - pada 22/7/2020 - jumlah : 216 hits
EUR USD 1H Selamat sejahtera pedagang Pasangan EUR USD melakukan pemulihan baru dari garis arah aliran menaik pada 21 Julai dan meneruskan proses pertumbuhan Pada masa yang sama mood pedagang menaik terus bertahan dan umumnya terdapat dua g...
Sprm Serah Laporan Siasatan Audio Bocor Pada Peguam Negara

Sprm Serah Laporan Siasatan Audio Bocor Pada Peguam Negara

papar berkaitan - pada 23/7/2020 - jumlah : 234 hits
SPRM serah laporan siasatan audio bocor pada peguam negara Dikemas kini 20 minit yang lalu Diterbitkan pada 23 Jul 2020 3 43P
Pemaju Lrt3 Bentang Laporan Tanah Mendap Khamis Ini

Pemaju Lrt3 Bentang Laporan Tanah Mendap Khamis Ini

papar berkaitan - pada 22/7/2020 - jumlah : 416 hits
KLANG 21 JULAI Pemaju projek Transit Aliran Ringan 3 perlu membentang laporan forensik kejadian tanah mendap di Jalan Klang Banting berdekatan tapak stesen Johan Setia Khamis ini EXCO kerajaan tempatan berkata siasatan menyeluruh insiden it...
Gbp Usd 23 Julai Laporan Cot Berita Dari As Terus Membebani Dolar Perdagangan Beli Mensasarkan Tahap 1 2811

Gbp Usd 23 Julai Laporan Cot Berita Dari As Terus Membebani Dolar Perdagangan Beli Mensasarkan Tahap 1 2811

papar berkaitan - pada 23/7/2020 - jumlah : 262 hits
GBP USD 1H Selamat sejahtera pedagang Menurut carta setiap jam harga pasangan GBP USD melakukan penarikan semula harga pembetulan yang diperlukan dimana ia membolehkan pedagang menaik meneruskan pergerakan ke arah atas Akibatnya harga mula ...
Gbp Usd 17 Julai Laporan Cot Anti Rekod Baru Di As 77 Ribu Kes Baru Sehari Dolar As Sekali Lagi Boleh Mendapat Tekanan

Gbp Usd 17 Julai Laporan Cot Anti Rekod Baru Di As 77 Ribu Kes Baru Sehari Dolar As Sekali Lagi Boleh Mendapat Tekanan

papar berkaitan - pada 17/7/2020 - jumlah : 247 hits
Pasangan Mata Wang GBP USD Carta 1 Jam Salam sejahtera pedagang Merujuk kepada carta 1 Jam harga bagi pasangan mata wang GBP USD ini telah membuat pembalikan baru yang memihak kepada mata wang AS dan memulakan proses menurun baru ke arah ga...
Kpk Terima 1 082 Laporan Gratifikasi Senilai Rp 14 6 Miliar

Kpk Terima 1 082 Laporan Gratifikasi Senilai Rp 14 6 Miliar

papar berkaitan - pada 20/7/2020 - jumlah : 153 hits
Ipi menyebut laporan gratifikasi terbanyak selama periode tersebut berasal dari Kementerian yaitu 383 laporan Disusul BUMN berjumlah 244 laporan kemudian lembaga negara atau lembaga pemerintah sebanyak 214 laporan dan pemerintah daerah terd...
Gbp Usd 16 Julai Laporan Cot Warga Britain Tidak Bernasib Baik Dan Tidak Bertindak Balas Terhadap Data Pengangguran

Gbp Usd 16 Julai Laporan Cot Warga Britain Tidak Bernasib Baik Dan Tidak Bertindak Balas Terhadap Data Pengangguran

papar berkaitan - pada 16/7/2020 - jumlah : 212 hits
GBP USD 1H Hello pedagang Menurut carta setiap jam harga pasangan GBP USD melakukan pembalikan baru yang memihak kepada mata wang AS dan memulakan proses kejatuhan Saya meletakkan koridor aliran menurun baru pada carta yang mencirikan keada...
Absolute Power Corrupts Absolutely

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

10 Toner Untuk Kulit Berminyak 2024

Overcoming Funding Challenges

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Dapatkan Porsche Design Honor Magic6 Rsr Di Honor Experience Store Terpilih Pada 5 Mei



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Negeri Sembilan Akan Menaikan Gaji Penjawat Awam

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Bella Astillah Feat Didi Astillah Bermanja Manja Chord

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur