Malaysia Mungkin Catat Rekod Banduan Jadi Pm Mahathir


Oleh Afiq Mohd. Shah Pengerusi Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang), Tun Dr. Mahathir Mohamad GAMBAR: Abd Razak Aid “ALHAMDULILLAH, Malaysia mungkin buat rekod sekali lagi kerana banduan dianugerah jawatan Perdana Menteri.”
Demikian kata Pengerusi Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang), Tun Dr. Mahathir Mohamad secara sinis merujuk kepada bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.
Kenyataan sinis itu dibuat selepas Mahkamah Rayuan membenarkan permohonan Najib untuk menangguhkan sabitan dan pelaksanaan hukuman penjara 12 tahun serta denda RM210 juta berhubung tujuh tuduhan penyelewengan dana SRC International Sdn. Bhd.
Dr. Mahathir turut mencetuskan persoalan sama ada Najib dibenarkan bertanding dalam Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15) sementara menanti perbicaraan di Mahkamah Persekutuan.
“Di masa itu, ia (beliau) bebas seperti orang yang tidak bersalah. Kalau semasa menanti ia dibenar terus jadi ahli Dewan Rakyat, apakah ia juga dapat bertanding dalam PRU-15.
“Jika ia menang dan sekali lagi jadi ahli Dewan Rakyat, apakah ia boleh jadi Perdana Menteri juga.
“Undang-undang tidak berkata ia tidak boleh. Jika undang-undang tidak berkata tidak boleh, maka mengikut undang-undang tentulah ia boleh,” katanya dalam catatan di laman blog chedet.cc.
Menurut Dr. Mahathir, Najib tidak akan menjalani hukuman seperti banduan lain kerana beliau membuat rayuan kepada Mahkamah Persekutuan dan perkara itu tidak bercanggah dengan undang-undang.
“Ini hak hakim. Belum pernah ada kes sebesar jenayah yang dilakukan oleh Najib. Ia adalah satu rekod dunia mengikut Department of Justice (DOJ), Amerika Syarikat.
“Orang yang didapati bersalah kecil pun tidak pernah mendapat penangguhan hukuman seperti ini. Najib mungkin terpaksa tunggu sampai setahun atau lebih sebelum kesnya sampai ke Mahkamah Persekutuan,” katanya.

Mahkamah Rayuan hari ini sebulat suara mengekalkan sabitan dan hukuman sekali gus menolak rayuan Najib yang didapati bersalah atas tujuh pertuduhan membabitkan penyelewengan dana RM42 juta milik SRC International.
Panel tiga hakim dipengerusikan Abdul Karim bersama-sama Datuk Has Zanah Mehat dan Datuk Vazeer Alam Mydin Meera sebulat suara membuat keputusan tersebut.
Ia selepas panel ketiga-tiga hakim berkenaan mendapati Mahkamah Tinggi membuat keputusan betul dan tidak terkhilaf apabila mensabitkan Najib terhadap tuduhan tersebut.
Mahkamah turut mengekalkan hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta yang dikenakan sebelum ini atas alasan ia adalah wajar dan bersesuaian.
Najib, 68, memfailkan rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 28 Julai tahun lepas yang menjatuhi hukuman 10 tahun penjara ke atas Najib bagi setiap tiga pertuduhan pecah amanah (CBT) dan tiga kes pengubahan wang haram serta penjara 12 tahun dan denda RM210 juta atau penjara lima tahun bagi satu pertuduhan menyalahgunakan kedudukan, melibatkan dana SRC berjumlah RM42 juta.
Bagaimanapun, Najib hanya perlu menjalani hukuman penjara 12 tahun kerana Hakim Mahkamah Tinggi Mohd Nazlan Mohd Ghazali memerintahkan kesemua hukuman penjara itu berjalan serentak.
Mahkamah membenarkan permohonan Ahli Parlimen Pekan itu untuk penangguhan pelaksanaan hukuman penjara dan denda sementara menunggu rayuannya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/12/malaysia-mungkin-catat-rekod-banduan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mahathir Kes Src International Penangguhan Hukuman Terhadap Najib Satu Rekod Dunia

Mahathir Kes Src International Penangguhan Hukuman Terhadap Najib Satu Rekod Dunia

papar berkaitan - pada 9/12/2021 - jumlah : 213 hits
KUALA LUMPUR Keputusan Mahkamah Tinggi dan Mahkamah Rayuan jelas membuktikan Datuk Seri Najib Razak bersalah atas dakwaan penyelewengan dana SRC International Sdn Bhd kata Tun Dr Mahathir Mohamad Bagaimanapun beliau tidak berpuas hati apabi...
Malaysia Benar Benar Jadi Korup Jika Najib Kembali Pimpin Negara Tun Mahathir

Malaysia Benar Benar Jadi Korup Jika Najib Kembali Pimpin Negara Tun Mahathir

papar berkaitan - pada 6/12/2021 - jumlah : 245 hits
By December 6 2021TUN Dr Mahathir Mohamad mendakwa apabila Ahli Parlimen Pekan Datuk Seri Najib Tun Razak atau rakan rakannya memimpin kembali kerajaan pada masa depan mereka akan terus merosakkan semua orang dengan korupsi termasuk jentera...
Malaysia Kekal Negara Kleptokrasi Jika Umno Terus Disokong Dr Mahathir

Malaysia Kekal Negara Kleptokrasi Jika Umno Terus Disokong Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 15/12/2021 - jumlah : 193 hits
satuberita myBy December 15 2021 Ahli Parlimen Langkawi Tun Dr Mahathir MohamadMALAYSIA akan kekal sebagai satu negara kleptokrasi sekiranya orang Melayu dan Bumiputera meneruskan sokongan mereka kepada parti UMNO kata bekas Perdana Menteri...
Tahap Rasuah Pemimpin Melayu Islam Dan Pegawai Kerajaan Bangsa Melayu Islam Di Malaysia Salin Dan Tampal

Tahap Rasuah Pemimpin Melayu Islam Dan Pegawai Kerajaan Bangsa Melayu Islam Di Malaysia Salin Dan Tampal

papar berkaitan - pada 25/11/2021 - jumlah : 192 hits
oleh Cikgu Azmi10 Sept 2021Dalam satu kajian yang dilakukan oleh Persatuan Pengguna Islam Malaysia mereka mendapati sector yang kuat rasuah dapat disenaraikansebagai berikut Pegawai polis Pemungut Hasil Ahli Majlis Tempatan Pejawat Awam Pen...
6044 Ppim Bantah Kkm Lanjut Hayat Vaksin Covid 19 Malaysia Gazette 24 11 2021

6044 Ppim Bantah Kkm Lanjut Hayat Vaksin Covid 19 Malaysia Gazette 24 11 2021

papar berkaitan - pada 25/11/2021 - jumlah : 246 hits
KUALA LUMPUR Persatuan Pengguna Islam Malaysia membantah sekeras kerasnya keputusan Kementerian Kesihatan Malaysia untuk menambah jangka hayat vaksin Covid 19 yang akan tamat tempoh Pengerusi PPIM Datuk Nadzim Johan mempersoalkan tindakan i...
Adakah Pulau Pisang Juga Akan Terlepas Dari Tangan Malaysia

Adakah Pulau Pisang Juga Akan Terlepas Dari Tangan Malaysia

papar berkaitan - pada 25/11/2021 - jumlah : 426 hits
Fokus Tubir Selatan pulau bersempadan negara lainPETALING JAYA Pasukan petugas khas bagi tujuan semakan semula un dang undang berkenaan isu Pulau Batu Puteh yang dipengerusikan bekas Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali perlu melupakan ...
Pemilihan Umno Mungkin Lebih Awal Jika Ismail Sabri Enggan Bubar Parlimen

Pemilihan Umno Mungkin Lebih Awal Jika Ismail Sabri Enggan Bubar Parlimen

papar berkaitan - pada 15/12/2021 - jumlah : 149 hits
agendaily com15 12 2021Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri dan Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi Jika Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob enggan membubarkan Parlimen bagi memberi laluan pilihan raya umum diadakan be...
Biblical Goliath Mungkin Bukan Raksasa

Biblical Goliath Mungkin Bukan Raksasa

papar berkaitan - pada 14/12/2021 - jumlah : 140 hits
yang ditebas oleh Raja Daud dalam Alkitab Ibrani digambarkan memiliki tinggi yang mencengangkan Tapi angka itu mungkin bukan ukuran fisik yang sebenarnya melainkan metafora yang diambil dari lebar tembok kota kelahirannya penelitian baru me...
Hooray Daripada Kedudukan No 3 Ekonomi Malaysia Jatuh Ke Tempat No 6 Di Asean

Hooray Daripada Kedudukan No 3 Ekonomi Malaysia Jatuh Ke Tempat No 6 Di Asean

papar berkaitan - pada 25/11/2021 - jumlah : 220 hits
IMF Vietnam surpasses Singapore and Malaysia to become the 4th largest economy in Southeast Asia Based on the IMF GDP data for 2020 Malaysia s economy is now ranked 6th in ASEAN 10 years ago Malaysia was the 3rd largest economy in ASEAN Phi...
Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli

Titah Hasrat Dan Pandangan Tuanku

Perlis Tak Ada Airport Tapi Ada Flight

Selamat Hari Raya Aidilfitri Kepada Sahabat Ksdd Yang Tercinta