Malaysia Akan Hadapi Kenaikan Harga Beras Pula




Malaysia akan hadapi kenaikan harga beras pula?Posted By: Redzuan RF8 Mediaon: July 05, 2022
SharePerang di Eropah yang berlanjutan dijangka akan mempengaruhi peningkatan harga beras biar pun negara yang berperang bukanlah pengeluar beras.
Menurut Ahli Parlimen Wangsa Maju, Datin Paduka Dr Tan Yee Kew, berdasarkan All-Rice Index dari FAO harga eksport beras telah menunjukkan trend meningkat untuk bulan kelima berturut turut pada Mei 2022, yang berakibat daripada kekurangan petroleum, baja, gandum dan makanan.
Katanya, peningkatan harga makanan dengan itu akan pasti berlaku kerana perang di Eropah dijangka berlarutan untuk satu jangka masa yang agak panjang.
“Negara-negara yang bergantung kepada import beras untuk menambah pengeluaran tempatan hampir pasti akan menghadapi kekurangan bekalan dan kenaikan harga.
“Dalam hal ini, adakah kita bersedia menghadapi kekurangan bekalan dan kenaikan harga?” tanyanya dalam satu kenyataan.
Jelas beliau, ketika ini keperluan tahunan beras bagi rakyat Malaysia ialah sebanyak 2.5 juta tan metrik. Manakala pengeluaran beras negara adalah sekitar 70% dan baki 30% bergantung kepada import untuk memenuhi permintaan.
Sekiranya perang berlarutan, kata Dr Tan, Malaysia bukan sahaja perlu menghadapi kenaikan harga tetapi juga kekurangan bekalan di pasaran.
Bagi beliau, terdapat keperluan untuk negara menampah stok beras sesegera mungkin sebelum terlambat.
“Menurut Menteri Pertanian dan Industri Makanan, simpanan beras negara ketika ini kira-kira 200,000 metrik tan. Dalam erti kata lain, stok beras hanya cukup memenuhi keperluan negara selama sebulan. Berbanding dengan Singapura yang mempunyai simpanan selama 3 bulan, simpanan beras Malaysia adalah terlalu rendah.
“Namun pengumpulan stok beras di Malaysia bergantung semata-mata kepada BERNAS yang mempunyai monopoli import beras dan mengawal hampir 50% daripada semua hasil beras di negara ini.
“BERNAS ialah Syarikat Tersenarai Awam yang berorientasikan keuntungan dan syarikat tidak ada kepentingan untuk menambah stok kerana wang tunai akan dikunci dalam stok.
“Oleh itu, memandangkan keadaan yang kritikal, kerajaan mesti bertindak menguatkuasakan peratusan minimum stok simpanan, yang tidak boleh kurang daripada 20% keperluan negara atau bekalan 2 bulan,” katanya.
Sehubungan itu, Dr Tan mencadangkan agar kerajaan mengurangkan tekanan bekalan dan harga beras dengan meningkatkan sumber bekalan.
Kerajaan juga, katanya, mesti menangguhkan monopoli BERNAS dalam pengimportan beras untuk tempoh kritikal ini jika tidak dapat menamatkan konsesi yang diberikan kepada BERNAS dengan serta-merta.
“Peniaga beras harus dibenarkan mengimport dan mendapatkan bekalan mereka sendiri dari negara-negara berbeza secara bebas.
“Dengan persaingan dan lebih banyak kuantum kenaikan harga beras import tidak lagi ditentukan oleh BERNAS sahaja dan pengguna akan kurang terjejas dengan kenaikan harga di pasaran dunia.
“Meliberalisasikan import beras juga akan membantu meningkatkan stok simpanan kita,” katanya.
Dr Tan memberi contoh Malaysia boleh mempelajari Skim Simpanan Beras Singapura yang memerlukan semua pengimport berlesen mengekalkan kuantiti setara dengan import dua bulan di gudang kerajaan sebagai simpanan.
Katanya, pengimport beras tempatan boleh melakukan perkara yang sama sebaik sahaja import beras diliberalisasikan.
Selain itu, kerajaan juga dicadangkan untuk mendapatkan semula pemilikan BERNAS bagi merancakkan pengeluaran beras tempatan.
“Kita kehilangan banyak tanah padi akibat banjir serta pembangunan perumahan dan perindustrian kerana aktiviti menanam padi tidak menguntungkan.
“Apabila BERNAS dikorporatkan pada 1966, pemegang saham utama adalah agensi kerajaan yang berkaitan dengan penanaman padi.
“Ia bertujuan memastikan keseimbangan beras import dan hasil tempatan bagi melindungi kepentingan penanam padi.
“Keuntungannya adalah untuk meningkatkan pembangunan penanaman padi dengan matlamat utama untuk mencapai sara diri dalam beras,” katanya.
Namun hal itu dakwanya, mungkin bukan keutamaan BERNAS yang merupakan sebuah syarikat swasta sepenuhnya ketika ini
Oleh itu, menurut Dr Tan, negara tidak boleh mengharapkan BERNAS dengan pemilikannya sekarang untuk membantu mempromosikan pengeluaran beras tempatan.
“Hari ini harga bagi kedua-dua beras import dan tempatan hampir ditentukan oleh BERNAS, sebuah syarikat swasta yang mementingkan keuntungan.
“Jika kerajaan bersungguh-sungguh dalam soal sara diri beras, dan mengawal kenaikan harga beras, kerajaan mesti mendapatkan semula kawalan ke atas beras import, mengambilalih pengurusan subsidi kepada petani daripada BERNAS dan perolehan beras daripada petani,” kata Dr Tan lagi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/07/malaysia-akan-hadapi-kenaikan-harga.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kenaikan Harga B40 M40 Akui Tertekan

Kenaikan Harga B40 M40 Akui Tertekan

papar berkaitan - pada 4/7/2022 - jumlah : 159 hits
Kenaikan harga barangan memberi tekanan terhadap pelbagai lapisan masyarakat termasuk golongan B40 dan M40 Situasi itu lebih dirasai bagi mereka dengan tanggungan atau bilangan ahli keluarga yang ramai SUBSCRIBE now Astro Awani https www yo...
Mahfuz Kata Cara Kerajaan Tangani Kenaikan Harga Barang Melucukan Macam Maharaja Lawak

Mahfuz Kata Cara Kerajaan Tangani Kenaikan Harga Barang Melucukan Macam Maharaja Lawak

papar berkaitan - pada 4/7/2022 - jumlah : 216 hits
July 4 2022 Cara kerajaan menangani isu kenaikan harga barangan yang kini membebankan rakyat bukan sahaja dilihat melucukan malah menunjukkan kerajaan ketika ini tidak berupaya untuk mentadbir negara dengan baik Naib Presiden Amanah Datuk M...
Bkm Fasa 3 Atau 4 Mungkin Ditambah Jika Kenaikan Harga Berterusan

Bkm Fasa 3 Atau 4 Mungkin Ditambah Jika Kenaikan Harga Berterusan

papar berkaitan - pada 5/7/2022 - jumlah : 799 hits
Bayaran BKM Fasa 3 dan 4 mungkin akan ditambah jika masalah kenaikan harga barang masih berterusan PM Ismail Sabri Akhir akhir ini ramai yang mengeluh dengan peningkatan kos sara hidup apabila kebanyakan barang asas seperti ayam minyak masa...
16 Julai Flashmob Besar Besaran Bantah Kenaikan Harga

16 Julai Flashmob Besar Besaran Bantah Kenaikan Harga

papar berkaitan - pada 6/7/2022 - jumlah : 239 hits
16 Julai flashmob besar besaran bantah kenaikan hargaPosted By on July 05 2022Flashmob secara besar besaran akan diadakan di setiap Parlimen di seluruh negara pada 16 Julai ini bagi mendesak kerajaan menurunkan harga barang Menurut Pengarah...
Ismail Sabri Kenaikan Harga Barang Kerajaan Difitnah Pembangkang

Ismail Sabri Kenaikan Harga Barang Kerajaan Difitnah Pembangkang

papar berkaitan - pada 3/7/2022 - jumlah : 243 hits
Haspaizi ZainIsmail Sabri Yaakob hari ini berkata kerajaan menjadi mangsa fitnah pembangkang apabila didakwa tidak mengambil peduli soal kenaikan harga barangan yang membelenggu orang ramai ketika ini Mengulas mengenai demonstrasi yang diad...
Harga Tiket Badminton Terbuka Malaysia 2022

Harga Tiket Badminton Terbuka Malaysia 2022

papar berkaitan - pada 29/6/2022 - jumlah : 190 hits
Harga Tiket Badminton Terbuka Malaysia 2022 BILAKAH tarikh aksi kejohanan Badminton Terbuka Malaysia 2022 bakal berlangsung Berapakah harga tiket terkini badminton Terbuka Malaysia 2022 Perhatian buat peminat sukan badminton Malaysia yang i...
Musim Anak Demam Hospital Penuh Ubat Pula Naik Harga Mak Ayah Perlu Simpan Stok Ubat Siap Siap

Musim Anak Demam Hospital Penuh Ubat Pula Naik Harga Mak Ayah Perlu Simpan Stok Ubat Siap Siap

papar berkaitan - pada 3/7/2022 - jumlah : 334 hits
Bukan panik namun berjaga jaga untuk kepentingan dikala kecemasan Sediakanlah stok ubat secukupnya di rumah itu sebaiknya Infleuncer media sosial yang juga seorang doktor turut menasihati ibu bapa agar sentiasa menyimpan sebaiknya stok ubat...
Airasia Xpress Lebarkan Khidmat Hantar Bungkusan Ke Seluruh Malaysia Pada Harga Lebih Berpatutan

Airasia Xpress Lebarkan Khidmat Hantar Bungkusan Ke Seluruh Malaysia Pada Harga Lebih Berpatutan

papar berkaitan - pada 5/7/2022 - jumlah : 256 hits
Perkhidmatan penghantaran airasia xpress oleh airasia Super App memaklumkan mereka kini telah meluaskan perkhidmatannya Kini perkhidmatan penghantaran mereka merangkumi antara negeri yang terus ke pintu rumah di antara Lembah Klang dengan b...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Family Camping Journey Kami Repeat Lagi Camping 3h2m Di Dusun Pak Abu Campsite



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


15 Delightful Dried Flowers Spring Wreath Designs

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Volcanic Ash From Gunung Ruang To Enter Malaysian Skies Tonight

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day