Makluman Semak Wang Tidak Dituntut Bulan Disember Anda Segera Daftar Masuk E Gumis Online



MAKLUMAN : Semak Wang Tidak Dituntut(WTD) Bulan Disember Anda Segera | Daftar Masuk E-Gumis Online. Perhatian kepada rakyat Malaysia anda boleh membuat tuntutan wang anda yang masih belum dituntut di Jabatan Akauntan Negara Melalui portal rasmi eGUMIS.
Sistem eGUMIS kini tekah pun dilancarkan secara rasmi untuk memudahkan urusan dalam semakan wang tak dituntut  secara online.Pada awalnya,Sistem ini dijangka beroperasi suku kedua pada tahun 2018 namun ditangguhkan atas sebab-sebab tertentu oleh kerajaan.
Pada tahun 2020 bersamaan 1 Januari , eGUMIS sekarang boleh diakses secara sepenuhnya untuk semak wang yang tidak dituntut (WTD).Semakan boleh dibuat oleh anda sama ada dengan menggunakan nombor kad pengenalan (individu) atau nombor pendaftaran syarikat (syarikat). Secara rasminya terkini bagi bulan Disember anda boleh membuat semakan dengan mudah bagi membuat tuntutan wang yang anda tidak tuntut selama ini. Ikuti cara-cara tuntutan dan makluman lain.
Sertai Telegram kami untuk dapatkan makluman terbaru daripada kerajaan Malaysia dalam pengumuman berkaitan rakyat Malaysia, sertai DISINI.
Semak segera wang tidak dituntut anda!!
MAKLUMAN : Semak Wang Tidak Dituntut(WTD) Bulan Disember Anda Segera | Daftar Masuk E-Gumis Online  Apakah Itu Wang Yang Tak Dituntut (WTD)? WTD adalah merupakan sejumlah bilangan wang milik mana-mana oleh individu atau syarikat sama ada dalam bentuk simpanan, dividen, tuntutan insurans, bank draf atau sebagainya.Secara umumnya,Wang ini tidak dituntut oleh pemiliknya dalam satu tempoh yang telah ditetapkan. Kerajaan Malaysia amatlah telus dalam hal-hal kewangan.
Banyak wang yang tidak dituntut oleh rakyat Malaysia sehingga sekarang. Pada tahun 2019, telah direkodkan bahawa sebanyak RM10 billion lebih wang tidak dituntut oleh rakyat Malaysia.
Selain itu.. Wang yang tak dituntut atau WTD ini juga merupakan wang yang sepatutnya dibayar kepada seseorang namun gagal dibayar dalam tempoh setahun.
Kategori WTD Contohnya:
gaji, upahan, bonus, komisen dan wang lain yang kena dibayar kepada kakitangan; dividen; keuntungan yang diisytiharkan untuk dibahagikan; tuntutan insurans yang telah diluluskan untuk bayaran; draf bank, cashier’s order, dan dokumen lain yang mempunyai fungsi yang serupa di mana tempoh sah lakunya telah luput; simpanan tetap (tanpa arahan pembaharuan automatik) yang telah matang; cagaran dan deposit apabila tujuan wang itu dikutip telah tercapai; pemiutang pelbagai atau penghutang pelbagai berbaki kredit. Selain itu, wang dalam akaun yang masih tidak aktif selama tujuh tahun juga termasuk dalam WTD. Contohnya:
Akaun simpanan; Akaun semasa; Simpanan tetap (yang mempunyai arahan pembaharuan automatik). Terkini : Rakyat Malaysia Bakal Menerima Bantuan Sara Hidup (BSH) Tahun 2023
eGUMIS : Semakan Wang Tidak Dituntut(WTD) Secara Online Bulan Disember Tahun 2022 Untuk memudahkan urusan semakan WTD secara online, Jabatan Akauntan Negara (JANM) telah melancarkan satu portal guna untuk awam iaitu, eGUMIS.
Untuk menggunakan sistem eGUMIS tersebut, anda boleh ikuti beberapa cara mudah seperti tertera di bawah:
Layari pautan portal https://egumis.anm.gov.my/ Untuk pendaftaran pengguna secara atas talian(online). Pengguna akan terima emel menyatakan kata laluan sementara bagi log masuk ke portal eGUMIS. Untuk log masuk portal, anda boleh menggunakan kata laluan sementara yang seperti yang diemel. Pengguna perlu menukar kata laluan baharu. Kemudian,kemaskini maklumat pengguna. Seterusnya, anda boleh Klik pada “KLIK DI SINI UNTUK CARIAN WANG TAK DITUNTUT” bagi membuat semakan WTD melalui nombor pengenalan diri atau nombor pendaftaran syarikat dan cetak maklumat Wang Tak Dituntut tersebut (jika ada) dan perlu. Bagi fasa awal, sistem eGUMIS hanya mengandungi rekod WTD dari tahun 2006 sehingga sekarang(2022).
Sistem eGUMIS ini hanya membenarkan anda  untuk membuat carian sebanyak 2 kali sehari sahaja.
Sekiranya anda terdapat amaun wang yang boleh dituntut,Sila tekan kotak biru ‘Teruskan Dengan Permohonan’ untuk proses tuntutan.
Proses Tuntutan Wang Tak Dituntut (WTD) Tahun 2022 Sekiranya anda mempunyai  jumlah Wang Tak Dituntut,anda boleh membuat Permohonan untuk dimasukkan ke dalam akaun bank anda yang terkini.
Permohonan tuntutan hanya WTD layak untuk pihak-pihak seperti dibawah:
Pemilik WTD sendiri; Merupakan Pentadbir harta pusaka (wasi) yang dinamakan dalam Surat Kuasa Mentadbir Harta Pusaka ditetapkan; Merupakan pelikuidasi yang mewakili syarikat/firma yang sedang dalam proses penggulungan Merupakan Individu atau syarikat/firma yang dinamakan dalam Perintah Mahkamah; atau Suruhanjaya Syarikat Malaysia atau Jabatan Insolvensi Malaysia bagi syarikat atau firma yang bubar atau individu yang bankrap Setelah anda membuat tuntutan, wang anda akan diproses dalam beberapa tempoh dan biasanya ia mengambil masa lebih kurang 1 bulan untuk dikreditkan ke akaun bank yang dinyatakan dalam borang tuntutan.
Maklumat Lanjut Anda boleh merujuk garis panduan dalam tuntutan WTD melalui pdf dibawah:
Brosur Garis Panduan Permohonan Tuntutan WTD
Untuk memudahkan urusan semakan anda, anda boleh merujuk manual pengguna:
eGUMISUserManual
Demikianlah cara mudah untuk anda mendapat wang anda yang masih belum dituntut. Anda jangan lepaskan peluang untuk mengambil inisiatif hasil dari kemudahan dan ketelusan kerajaan Malaysia.
Sertai telegram “official bantuan kerajaan” untuk anda dapatkam maklumat sahih dan betul mengenai updatae semasa oleh keraajan Malaysia dari segi bantuan, inisiatif dan insentif:



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2022/12/semak-wang-tidak-dituntut-wtd-bulan-disember.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Wang Tidak Dituntut Boleh Semak Secara Online

Wang Tidak Dituntut Boleh Semak Secara Online

papar berkaitan - pada 5/12/2022 - jumlah : 331 hits
Sedang saya skrol Twitter ternampak ada yang kongsikan cara bagaimana untuk semak wang yang tak dituntut atas nama kita secara atas talian Eh sekarang dah boleh semak duit tak dituntut melalui online Senanglah Tapi apa maksudnya wang yang t...
Terkini Bantuan Motosikal Kepada Rakyat Malaysia Dari Kerajaan Selangor Mohon Segera Sebelum 7 Disember 2022

Terkini Bantuan Motosikal Kepada Rakyat Malaysia Dari Kerajaan Selangor Mohon Segera Sebelum 7 Disember 2022

papar berkaitan - pada 28/11/2022 - jumlah : 190 hits
TERKINI Bantuan Motosikal Kepada Rakyat Malaysia Dari Kerajaan Selangor Mohon Segera Sebelum 7 Disember 2022 Dibawah kerajaan Negeri Selangor telah membuka permohonan kepada rakyat yang memerlukan bantuan Ia merupakan inisiatif daripada ker...
Harga Minyak Petrol Dan Diesel Bulan Disember 2022

Harga Minyak Petrol Dan Diesel Bulan Disember 2022

papar berkaitan - pada 30/11/2022 - jumlah : 237 hits
Harga minyak petrol dan diesel bulan Disember 2022 Disini ada perkongsian mengenai harga minyak petrol RON95 RON97 dan diesel terkini yang diumumkan pada setiap minggu bagi bulan Disember tahun 2022 Untuk makluman jika sebelum ini KERAJAAN ...
Mybsn Cara Daftar Dan Pindah Wang Melalui Duitnow

Mybsn Cara Daftar Dan Pindah Wang Melalui Duitnow

papar berkaitan - pada 30/11/2022 - jumlah : 300 hits
DuitNow merupakan perkhidmatan perbankan yang memudahkan pengguna membuat pindaan wang kepada seseorang tanpa perlu terikat kepada penggunaan nombor akaun bank semata mata Melalui DuitNow seseorang boleh memautkan nombor telefon nombor kad ...
Bulan Disember Yang Meriah Di Sunway Putra Hotel Kuala Lumpur

Bulan Disember Yang Meriah Di Sunway Putra Hotel Kuala Lumpur

papar berkaitan - pada 6/12/2022 - jumlah : 278 hits
Masuk jer bulan Disember musim cuti dan perayaan tiba segala galanya adalah untuk menuntut semula bagaimana korang ingin meraikannya dengan merangkul peluang baharu untuk mencipta kenangan luar biasa bersama Sudah tiba masanya untuk mengema...
Video Daftar Lengkap 23 Maba Titipan Masuk Unila Muncul Nama Mendag Zulhas

Video Daftar Lengkap 23 Maba Titipan Masuk Unila Muncul Nama Mendag Zulhas

papar berkaitan - pada 2/12/2022 - jumlah : 116 hits
Jaksa Penuntut Umum Komisi Pemberantasan Korupsi mengungkap nama nama calon mahasiswa baru Universitas Negeri Lampung titipan sejumlah pihak Muncul nama pejabat politikus hingga kepala daerah Salah satunya Menteri Perdagangan Zulkifli Hasan...
Kena Semak Senarai Sedia Anak Sebelum Dia Masuk Darjah 1 Penting Untuk Persiapan Mental Anak

Kena Semak Senarai Sedia Anak Sebelum Dia Masuk Darjah 1 Penting Untuk Persiapan Mental Anak

papar berkaitan - pada 29/11/2022 - jumlah : 128 hits
Setiap ibu bapa pasti teruja tak lama lagi si kecil bakal masuk ke sekolah rendah Bermakna fasa tadika taska sudah berlalu bukan Namun adakah anak anak anda sudah bersedia untuk menempuhi alam persekolahan yang sebenar Ibu ayah perlu meneli...
5 Disember 2022 Kajian Teknikal Harian Dan Peluang Dagangan Pasangan Mata Wang Eur Usd

5 Disember 2022 Kajian Teknikal Harian Dan Peluang Dagangan Pasangan Mata Wang Eur Usd

papar berkaitan - pada 6/12/2022 - jumlah : 124 hits
Tahap harga sekitar 1 1700 telah melindungi harga untuk jangka masa yang singkat sebelum satu lagi penurunan harga berlaku ke arah tahap 1 1200 Tidak lama selepas itu zon harga sekitar tahap 1 1500 telah menggunakan tekanan PENJUALAN yang k...
Filem Best Dan Menarik Di Pawagam Bulan Disember 2022

Filem Best Dan Menarik Di Pawagam Bulan Disember 2022

papar berkaitan - pada 25/11/2022 - jumlah : 214 hits
Bulan Disember 2022 is coming guys Filem apa yang menarik dan best untuk kita tengok bulan 12 Kalau kita recap balik filem bulan 11 kita ada Black Panther Wakanda Forever yang sampai sekarang aku masih tak tengok tengok lagi haha The Menu d...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats