Mahathir Tak Sangka Dimalukan Ph




Tidak perlu saya ulas mengapa PKR, DAP dan Warisan menolak undi belah bahagi yg dibuat oleh Mahfuz Omar kerana rata kita telah membaca sebab2 tersebut. 


Ramai yg kecewa, seperti saya juga inilah peluang utk PH menjatuhkan kerajaan PN. Kita kecewa kerana sebelum ini kita tidak tahu dan ambil tahu bagaimana proses Belanjawan di Parlimen berlaku kerana inilah kali pertama kita ingin ambil tahu lebih mendalam. Dlm mahu ambil tahu byk benda kita tak tahu akhirnya kita marah2 mcm kita serba tahu. 


Malah ramai yg menghentam Anwar  walaupun Syafie Apdal sekutu Mahathir dan MPnya seorang pun tidak bangun. Lebih pelik Mat Sabu dan Timbalannya Salahuddin juga tidak bangun tetapi Anwar tetap dipersalahkan... itu tandanya kita prejudis. 


Ramai penyokong Amanah menghentam Anwar kerana dendam mereka kerana Anwar tidak mahu menyokong Mahathir sebagai calon PM buat kali ketiga😅... itu sahaja. 


Saya mulanya terkejut mengapa MP2 PH tidak berdiri menyokong Mahfuz. Saya ambil pendekatan tenangkan diri dan tunggu sebab2nya. Mesti ada sebab lebih 90% MP pembangkang tidak bangun...Selepas 2 jam baru saya mendapat penjelasan dari rakan2 di KL. 


Apa implikasi daripada keputusan semalam kpd PH? 


Pertama berkisah kpd nombor. Selama hari ini ramai menyindir Anwar tiada nombor tapi mereka yakin Mahathir ada nombor. Terbukti Mahathir tiada nombor. Lebih memalukan Mahathir hanya mampu membawa 13MP bersamanya. 


Kedua... semalam MP PN/BN hampir semua berada di Parlimen. Sehari sebelum ini kita telah melihat gambar keriangan pemimpin2 UMNO bersama Zafrul. Kita kena belajar politik Malaysia ini berubah setiap jam. PH tahu UMNO sudah membuat uturn buat sekalian kalinya. Ia bukan setakat kesanggupan PN memenuhi permintaan mereka tetapi kita yakin ada rundingan disebalik rundingan ke atas individu2 terbabit. 


Ketiga ia satu kemenangan moral kpd kerajaan PH apabila PN akur dgn kemahuan PH atau Anwar agar kerajaan bersetuju dgn Moratorium dan KWSP. 


Bayangkan jika kita menolaknya di saat ratusan ribu rakyat memerlukan wang tersebut... setiap hari siang dan malam media memburukkan PH hanya pentingkan kuasa bukan rakyat. Ia memberi kesan sgt buruk utk PH bangkit semula. 


Bola tanggung yg diharapkan PN gagal. Sekaligus ia membuktikan kpd rakyat PH benar2 ikhlas memperjuangkan nasib rakyat. Yg mana baik kita sokong dan bukan menolak mentah2 kebaikan dari belanjawan itu. Inilah kemantangan politik atau seni politik. Membaca gerak geri musuh hingga di saat2 akhir. 


Keempat ia kemenangan moral kpd Anwar dan sekaligus idea licik Mahthir digagalkan dlm dua kemungkinan. Pertama kita semua mengetahui Mahathir ada rundingan dgn Ku Li dgn angan2 jika kerajaan PN jatuh dia mahu menjadi PM buat kali ketiga. Kedua kemungkinan Mahathir ingin memalukan Pengerusi PH tidak mencukupi nombor. Semua org tahu kelicikan Mahathir jika tidak takkan lah MP2 Amanah seperti menganggap Mahathir sebagai rakan dan individu penting utk mereka dlm berpolitik. Malah semalam membuktikan betapa kuat kerjasama mereka bersama Mahathir dan rakan2nya. 


Persoalannya skg kita ingin bertanya adakah Mahfuz tidak mengetahui arahan Anwar? Adakah pemimpin2 Amanah tidak melihat Presiden dan Tim Presiden mereka tidak berdiri? Adakah Mat Sabu tidak memaklumkan kpd MP2 Amanah utk mengikut arahan Majlis Presiden atau sengaja membiarkan mereka berbuat sesuka hati? 


Adakah Mahfuz bertindak sendirian walaupun  sudah mengetahui arahan Anwar semata mata utk mengambil hati Mahathir? Adakah MP2 Amanah yg sejak kebelakang ini sentiasa berbeza pendapat dgn Anwar sengaja melakukannya? Ini isunya yg kita tunggukan hari ini utk wartawan bertanya kpd Mahfuz. 


Lebih penting Mat Sabu patut bertanggungjawab kenapa ia berlaku dan dia patut membuat sidang khas utk memaklumkan kpd penyokong yg skg bercakaran sesama sendiri. Bukannya lagi bertanya kenapa PH tidak menyokong kerana Anwar Ibrahim dan Athony Loke telah menjelaskan semalam. 


Saya kagum apa yg dikatakan Ngeh Koo Kham dari DAP apabila mahu menenangkan penyokong parti tersebut. Katanya kita hanya mempunyai satu Jeneral ( Anwar ) yg keputusan akhirnya adalah dari Anwar. Jika prinsip yg sama ada pada MP Amanah saya yakin tidak akn berlaku undi belah bahagi semalam yg hanya menimbulkan pelbagai fitnah sesama penyokong PH. 


Kita terkejut apabila Khalid Samad memberitahu rupanya MP Amanah telah mengetahuinya dlm meeting Majlis Presiden tetapi sengaja tidak mahu mematuhinya. Sukarlah PH selepas ini kerana MP2 Amanah sukar mengikuti Jeneral mereka atas nama hak masing2. Susah kalau duduk sekali jenis yg tak boleh duduk berpakat dlm satu organisasi. 


Sebab itu kita berpendapat adalah lebih baik PKR dan DAP menumpukan gabungan bersama dgn mengajak Warisan utk menyertainya. Fokus kpd Selangor, N9, Melaka, PP dan Sabah ia sudah memadai dan bagus utk Malaysia. Jika tidak Amanah hanya menjadi duri dlm daging kpd PH. 


Penutupnya tanya saya... ada bagusnya selepas ini kekuatan sesebuah kerajaan itu tidak terlalu melebar. Bila berlaku keadaan 50-50 pemimpin2 berlumba lumba bersetuju menerima permintaan rakyat. Tidak lah seperti dahulu rayuan rakyat tidak diendahkan oleh pemimpin2 BN. 


Akhir kata kemenangan moral utk Anwar ke atas Mahathir yg cuba memecah belahkan PH gagal. Sekaligus membuktikan permuafakatan PH bakal kembali seperti dahulu. Jelas Anwar melebihi kepentingan rakyat daripada kepentingan dirinya. Politik dendam Mahathir memang wajar dijauhi PH kerana adalah baik PH fokus membela rakyat daripada melayani karenah Mahathir yg terkenal semua org tak betul.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/11/mahathir-tak-sangka-dimalukan-ph.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Daripada Dimalukan Pn Lebih Baik Malukan Mahathir

Daripada Dimalukan Pn Lebih Baik Malukan Mahathir

papar berkaitan - pada 27/11/2020 - jumlah : 237 hits
Yang mohon untuk undian belah bahagi hanya 13 orang tak cukup 2 kerana PKR dan DAP tak beri sokongan usul itu 1 Mahathir Mohamad 2 Mukhriz Mahathir 3 Mahfuz Omar 4 Khalid Samad 5 Hanipa Maidin 6 Mat Sabu 7 Mujahid Yusof Rawa 8 Hatta Ramli 9...
Muhyiddin Trumps Dr Mahathir And Anwar In New Survey

Muhyiddin Trumps Dr Mahathir And Anwar In New Survey

papar berkaitan - pada 16/11/2020 - jumlah : 248 hits
The Perikatan Nasional government appears to enjoy a higher rate of endorsement for its policies now compared to when it first took power with some 65 giving the thumbs up to Prime Minister Muhyiddin Yassin according to a recent survey cond...
Mahathir Usul Potong Gaji Ulama Pas Mahu Naik Gaji

Mahathir Usul Potong Gaji Ulama Pas Mahu Naik Gaji

papar berkaitan - pada 17/11/2020 - jumlah : 192 hits
Ipohmali Dalam Perbahasan Tun Mahathir tadi telah mencadangkan agar semua Menteri dan Pegawai tinggi Kerajaan dipotong gaji mereka lebih 30 Tun sendiri menawarkan pencennya dipotong Tun juga mengatakan dalam sejarahnya ketika dia mula jadi ...
Mahathir Sudah Boleh Pencen Najib Terus Relevan

Mahathir Sudah Boleh Pencen Najib Terus Relevan

papar berkaitan - pada 17/11/2020 - jumlah : 318 hits
Mahathir sudah boleh tutup buku pencen jaga cucu no case Najib terus relevan popular mendapat perhatian dunia ada puluhan kes bicara belum selesai Najib pun sekarang sebok bantu nak cukupkan nombor bang non
Analysts Scoff At Mahathir S Unity Govt Ploy To Block Anwar

Analysts Scoff At Mahathir S Unity Govt Ploy To Block Anwar

papar berkaitan - pada 16/11/2020 - jumlah : 182 hits
An analyst views former prime minister Dr Mahathir Mohamad s consistent support for a unity government as just a ploy to keep PKR president Anwar Ibrahim from ever becoming Malaysia s prime minister James Chin of the University of Tasmania ...
Masalah Mahathir Bin Mohamad

Masalah Mahathir Bin Mohamad

papar berkaitan - pada 16/11/2020 - jumlah : 176 hits
Oleh HASMI HASHIMADA yang tidak kena dengan manusia bernama Mahathir bin Mohamad Kalau semua orang tidak betul biasanya dialah yang tidak betul Begitu kata orang tua tua Najib Razak baginya tak betul Semalam dia bilang Anwar juga tidak betu...
Anwar Explains Why He Is Taking A Path Without Mahathir

Anwar Explains Why He Is Taking A Path Without Mahathir

papar berkaitan - pada 16/11/2020 - jumlah : 269 hits
Anwar Ibrahim said he was willing to accept former prime minister Dr Mahathir Mohamad s olive branch in 2016 but after yet another falling out the PKR president said he must take his own path Anwar said this was because he cannot repeatedly...
Kerajaan Perpaduan Hanya Muslihat Mahathir Halang Anwar Jadi Pm Kata Penganalisis

Kerajaan Perpaduan Hanya Muslihat Mahathir Halang Anwar Jadi Pm Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 16/11/2020 - jumlah : 304 hits
PETALING JAYA Seorang penganalisis melihat sokongan berterusan Dr Mahathir Mohamad untuk kerajaan perpaduan hanya muslihat bagi menghalang Presiden PKR Anwar Ibrahim menjadi perdana menteri James Chin dari Institut Asia Universiti Tasmania ...
Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Mahalini Dah Peluk Islam

Fiersa Besari April Chord

Repressive Laws Killing Press Freedom Say Activists

Nak Beriadah Tapi Malas Hadap Jammed Ini 5 Taman Rekreasi Terletak Di Kl Selangor Boleh Diakses Guna Lrt Amp Mrt

Tahap Empat Babitkan Keseluruhan Kulit Otot Dan Tulang Ini Gambaran Lecur Mengikut Tahap

Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak

Anniversary 4 Tahun Sebagai Ghostwriter



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat

Drama Dedaun Hijau Di Angin Lalu

Khasiat Dan Potensi Ikan Toman Untuk Kesihatan

Zicha Anesha Bukan Cinta Terlarang Chord

Jasman A Darawi Ketua Muhammadiyah Selatpanjang

Biodata Faisal Halim Pemain Bolasepak Viral Malaysia