Mahathir Kepada Pemimpin Dap Tulisan Cina Boleh Mengapa Penulisan Khat Tak Boleh



(Berita Harian) – Keputusan kerajaan untuk memperkenalkan seni khat dan tulisan Jawi bagi mata pelajaran bahasa Melayu Tahun Empat adalah kekal, kata Tun Dr Mahathir Mohamad.
Perdana Menteri berkata, kerajaan selama ini tidak pernah menghalang kaum lain untuk mengamalkan penulisan bahasa ibunda masing-masing, yang menjadikan negara ini istimewa.
“Tulisan bahasa Cina tidak dibenarkan di negara lain termasuk Filipina, Indonesia dan Thailand. Ini adalah sesuatu yang istimewa (di Malaysia) kerana tidak pernah menghalang penggunaan tulisan kaum masing-masing.
“Tidak kenalah kalau segelintir pihak dalam DAP dan pertubuhan tertentu untuk menentang penulisan khat. Penulisan khat suatu seni yang tinggi dan saya fikir kita boleh teruskan,” katanya.
Beliau berkata demikian ketika berdialog bersama penuntut Institut Pengajian Tinggi (IPT) sempena Townhall Semarak Merdeka bersama Perdana Menteri di Hotel Hatten di sini, hari ini.
Kenyataan tegas Perdana Menteri itu mendapat tepukan gemuruh kira-kira 2,000 peserta program yang dikendalikan oleh Pengerusi Jawatankuasa Perindustrian, Perdagangan dan Pelaburan negeri, Datuk Mohd Rafiq Naizamohideen.
Yang hadir sama, Menteri Besar Johor, Datuk Dr Sahruddin Jamal; Menteri Pembangunan Usahawan, Datuk Seri Mohd Redzuan Md Yusof dan EXCO Pendidikan, Sains, Teknologi, Teknologi Hijau dan Inovasi negeri, Noor Effendi Ahmad.
Dr Mahathir mengulas tindakan beberapa pemimpin akar umbi DAP termasuk sebahagian Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) parti itu membantah pelaksanaan seni khat dan tulisan Jawi sebagai sebahagian subjek bahasa Melayu Tahun Empat di sekolah jenis kebangsaan.
Baru-baru ini, Timbalan Menteri Pendidikan, Teo Nie Ching mengumumkan penggunaan tulisan Jawi dalam buku teks di semua sekolah termasuk Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) Cina dan SJK Tamil.
Keputusan itu turut membabitkan pelaksanaan seni khat ke dalam buku teks murid Tahun Empat menjelang tahun hadapan.
Sementara itu, Perdana Menteri berkata, tanpa politik negara tidak akan mencapai kemerdekaan walaupun sesetengah pihak menganggap politik itu kotor.
Katanya, politik sebenarnya banyak memberi manfaat kepada bangsa dan negara termasuk menjadi wadah perjuangan pemimpin terdahulu untuk memerdekakan negara daripada penjajah.
“Yang salahnya bukan politik tetapi perbuatan orang politik. Apabila mereka berkuasa, salah guna kuasa.. curi duit, amalkan rasuah dan menekan orang lain,” katanya.
Mengulas mengenai perit getir pemimpin terdahulu menuntut kemerdekaan, Dr Mahathir berkata generasi muda seharusnya mengenang dan menghargai pengorbanan mereka yang menggagalkan usaha British menubuhkan Malayan Union di Tanah Melayu.
“Bantahan rakyat yang bersatu berjaya menggagalkan rancangan British itu, sebelum kesedaran politik menyatukan rakyat sehingga bangkit untuk menuntut kemerdekaan pada 1957,” katanya.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2019/08/04/mahathir-kepada-pemimpin-dap-tulisan-cina-boleh-mengapa-penulisan-khat-tak-boleh/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pemimpin Akar Umbi Dap Bantah Tulisan Khat Di Sekolah

Pemimpin Akar Umbi Dap Bantah Tulisan Khat Di Sekolah

papar berkaitan - pada 1/8/2019 - jumlah : 397 hits
Seramai 138 pemimpin akar umbi DAP termasuk 13 anggota Dewan Undangan Negeri menggesa anggota kabinet daripada parti itu membantah rancangan memperkenalkan tulisan khat atau seni kaligrafi dalam kurikulum Tahun 5 Bahasa Malaysia untuk sekol...
Khat Jawi Tahniah Wan Azizah Pemimpin Dap Ucapsindir Dr Kamarul Zaman

Khat Jawi Tahniah Wan Azizah Pemimpin Dap Ucapsindir Dr Kamarul Zaman

papar berkaitan - pada 9/8/2019 - jumlah : 351 hits
Isu tulisan khat Jawi DAP sudah menang Oleh DR KAMARUL ZAMAN YUSOFFINILAH persepsi awal yang timbul iaitu DAP sudah menang dalam isu tulisan khat bila para pemimpin tinggi DAP terutama yang paling lantang menentangnya seperti Ronnie Liu dan...
Tulisan Khat Tetap Diteruskan Tun Mahathir

Tulisan Khat Tetap Diteruskan Tun Mahathir

papar berkaitan - pada 4/8/2019 - jumlah : 381 hits
Penggunaan tulisan khat Jawi dalam mata pelajaran Bahasa Melayu Tahun Empat boleh diteruskan kata Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad Merujuk bantahan sesetengah pihak mengenai perkara itu perdana menteri berkata ia hanya melibatkan seb...
Laksana Tulisan Khat Jawi Walau Dibantah 2 Pertubuhan Cina

Laksana Tulisan Khat Jawi Walau Dibantah 2 Pertubuhan Cina

papar berkaitan - pada 3/8/2019 - jumlah : 330 hits
DONG Zhong dan Jiao Zong sebelum ini membantah keputusan untuk melaksanakan penggunaan tulisan Jawi dan seni khat ke dalam buku teks di semua sekolah UTUSAN ONLINE Gambar hiasan Kerajaan bertegas laksana tulisan khat JawiKUALA LUMPUR 2 Ogos...
Tun Mahathir Tegaskan Keputusan Perkenal Tulisan Khat Muktamat

Tun Mahathir Tegaskan Keputusan Perkenal Tulisan Khat Muktamat

papar berkaitan - pada 4/8/2019 - jumlah : 342 hits
Sebelum ini Ohmedia ada naikkan satu artikel berkenaan ketidakpuasan hati pemimpin akar umbi DAP mengenai pelaksanaan tulisan sen khat dalam buku teks Tetapi kini Tun Mahathir Perdana Menteri menegaskan bahawa pelaksanaan ini akan tetap dit...
Lim Guan Eng Tidak Perlu Kambing Hitamkan Akhbar Cina Bila Pencetus Ketakutan Adalah Para Pemimpin Dap Sendiri

Lim Guan Eng Tidak Perlu Kambing Hitamkan Akhbar Cina Bila Pencetus Ketakutan Adalah Para Pemimpin Dap Sendiri

papar berkaitan - pada 7/8/2019 - jumlah : 330 hits
Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng dalam kenyataan beliau semalam menyalahkan sebuah akhbar Cina Sin Chew Jit Poh kerana kononnya mencetuskan ketakutan di kalangan masyarakat bukan Melayu ke atas impak pengenalan tulisan khat di sekolah rend...
Tulisan Khat Mca Hasut Orang Cina Apa Kata Pas

Tulisan Khat Mca Hasut Orang Cina Apa Kata Pas

papar berkaitan - pada 6/8/2019 - jumlah : 464 hits
Ini terjemahan 10 kenyataan mandarin pemimpin pemimpin MCA di seluruh negara beberapa hari ini MCA sengaja mengeluarkan kenyataan dalam bahasa mandarin supaya orang Cina dihasut habis habisan dan pada masa yang sama masyarakat Melayu tidak ...
Bantah Tulisan Jawi Seni Khat Cerminan Wajah Sebenar Dap

Bantah Tulisan Jawi Seni Khat Cerminan Wajah Sebenar Dap

papar berkaitan - pada 1/8/2019 - jumlah : 784 hits
Menjelang tahun hadapan 2020 seni khat dan tulisan jawi akan diperkenalkan semula oleh kerajaan melalui dasar yang telah diputuskan oleh kerajaan BN pada tahun 2016 Walau bagaimanapun terdapat bantahan bantahan oleh golongan cauvanis yang s...
Seni Tulisan Khat Diteruskan

Seni Tulisan Khat Diteruskan

papar berkaitan - pada 9/8/2019 - jumlah : 297 hits
PUTRAJAYA 8 Ogos Jemaah Menteri memutuskan supaya pengenalan seni tulisan khat dalam mata pelajaran Bahasa Melayu kepada murid sekolah rendah Tahun Empat Sekolah Jenis Kebangsaan Cina dan Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil diteruskan seperti di...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Lunch Di Restoran Saffani Ipoh Perak

Mentafsir Pilihan Raya Kecil Kkb

Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms