Lupakan Wi Fi Cara Tambah Rangkaian Berwayar Tanpa Kabel Ethernet Di Rumah Anda





MarkCoffeyPhoto/Getty Images Semua orang tahu, sambungan internet tanpa wayar sangat mudah tetapi juga kurang dipercayai. Tiada yang lebih jelas dari itu apabila anda mengalami masalah semasa video call, terutama jika ia melibatkan mesyuarat penting.
Juga: Ya, anda boleh naik taraf PC lama anda ke Windows 11, walaupun Microsoft kata tidak. Ini terbukti oleh pembaca ini.
Penyelesaian terbaik, tentunya, adalah menggunakan sambungan rangkaian berwayar di pejabat rumah anda. Walaupun Wi-Fi bagus untuk mobiliti, sambungan berwayar lebih cepat dan lebih dipercayai, dengan latensi yang lebih rendah. Ini sangat penting jika anda kerap berkongsi fail besar, menyertai pertemuan video berkualiti tinggi, atau (ahem) bermain permainan.
Namun, untuk memasang sambungan berwayar secara tetap tidaklah semudah yang disangka. Biarpun anda memiliki rumah sendiri, menjalankan kabel Ethernet sepanjang 50 atau 100 kaki adalah kerja yang rumit dan mahal. Jika anda menyewa rumah atau apartmen, sudah tentu anda tidak boleh membuat lubang di dinding dan siling.
Nasib baik, saya menemui penyelesaian ini beberapa tahun lalu ketika berpindah ke kondominium gaya loft. Router saya berada di ruang tamu, memberikan muatan internet gigabit, tetapi pejabat saya berada di hujung rumah yang lain, di mana isyarat Wi-Fi sangat lemah akibat dinding bata. Saya tidak mempunyai jack Ethernet, tetapi setiap bilik dilengkapi dengan outlet kabel. Itu memberi kunci kepada penyelesaian masalah lebar jalur saya.
Juga: Bagaimana ChatGPT mengimbas 170k baris kod dalam beberapa saat dan menjimatkan berjam-jam kerja saya.
Outlet kabel itu asalnya dipasang untuk memudahkan sambungan televisyen di setiap bilik, tetapi kabel koaksial yang menyambung outlet ini juga boleh membawa isyarat internet, berkat teknologi yang dipanggil MoCA (Multimedia over Coax Alliance). Versi terkini teknologi ini, MoCA 2.5, menyokong kelajuan sehingga 2.5 Gbps.
Perlu ditekankan bahawa walaupun saya tidak mempunyai kabel Ethernet dari bilik ke bilik, saya mempunyai kabel koaksial yang mampu menghantar lebar jalur yang sama. Kabel tersebut sudah lebih daripada 20 tahun, tetapi ia boleh dengan stabil menghantar isyarat 1 Gbps lebih dari 100 kaki. Dalam rumah lama yang menggunakan kabel koaksial yang sangat lapuk, mungkin anda akan menghadapi masalah. Tetapi jika kabel tersebut cukup untuk membawa isyarat HDTV, besar kemungkinan ia boleh menjalankan rangkaian moden.
Anda tidak boleh hanya mencucuk kabel Ethernet terus ke outlet kabel. Untuk menggunakan kabel koaksial yang sedia ada, anda memerlukan penyesuai MoCA di kedua-dua hujung sambungan. Penyesuai ini adalah kotak ringkas yang mempunyai dua penyambung di bahagian belakang – satu untuk kabel koaksial dan satu lagi untuk palam Ethernet RJ45.
Dengan menggunakan penyesuai MoCA seperti ini, anda boleh mencipta sambungan internet berkelajuan tinggi yang berwayar.
Ed Bott/ZDNET
Saya bertuah kerana modem kabel Xfinity saya menyokong teknologi MoCA secara langsung. Jadi, saya hanya memerlukan penyesuai untuk PC pejabat saya. Saya memilih Penyesuai Ethernet Over Coax MoCA 2.5 Trendnet TMO-312C, seperti yang tertera di atas. Setelah menyambungkan penyesuai ke outlet kabel di pejabat rumah saya menggunakan kabel koaksial pendek, saya menyambungkannya ke port Gigabit Ethernet di PC pejabat rumah saya menggunakan kabel Cat 6 biasa.
Walau bagaimanapun, semuanya akan berjalan dengan baik jika saya mempunyai sambungan fiber untuk internet. Ia tidak penting bagaimana internet masuk ke rumah atau pejabat anda, kerana titik masuk biasanya termasuk router di mana anda boleh menyambungkan tiga atau lebih penyambung RJ45.
Juga: Cara untuk menyediakan VPN di router anda.
Jika internet anda masuk melalui modem kabel, semak sama ada ia menyokong MoCA secara langsung. Jika tidak, anda perlu menggunakan pemisah kabel dan penyesuai MoCA kedua untuk menyambung ke port Ethernet pada modem/gateway kabel. Jika internet anda datang melalui fiber atau pilihan bukan kabel lain, anda juga boleh menggunakan penyesuai MoCA untuk menukarkan outlet kabel itu menjadi titik akhir dalam rangkaian anda.
Jika anda mempunyai beberapa outlet kabel di rumah atau pejabat, anda boleh menambah penyesuai MoCA di setiap satu, dan anda boleh menyambungkan sebarang peranti yang serasi dengan Ethernet ke penyesuai itu – seperti PC, Mac, atau TV pintar. Anda juga boleh menggunakan teknologi ini bersama rangkaian Wi-Fi untuk menambah titik akses Wi-Fi di ruang bawah tanah, loteng, atau lokasi lain yang terlalu jauh dari titik akses utama untuk mendapatkan isyarat yang boleh dipercayai.
Satu tambahan akhir yang saya cadangkan untuk mana-mana rangkaian MoCA ialah penapis POE (Point of Entry). Peranti kecil ini dipasang di kabel di titik di mana kabel memasuki rumah – sebelum sampai ke modem kabel atau mana-mana penyesuai MoCA. Ia menghalang isyarat rangkaian daripada keluar dari rangkaian rumah anda (membantu menjaga komunikasi anda selamat) dan juga meningkatkan prestasi dengan memantulkan isyarat frekuensi radio di atas 1 GHz semula ke rangkaian rumah. Saya menggunakan penapis POE Belden, yang tersedia di Amazon dengan harga kurang $10.
Juga: Perkhidmatan VPN terbaik: Diuji dan dikaji oleh pakar.
Teknologi MoCA adalah alternatif yang hebat kepada kabel Ethernet standard, dan kosnya jauh lebih rendah daripada yang perlu dibayar untuk memasang kabel Ethernet di rumah anda. Ini adalah pilihan yang berbaloi untuk dipertimbangkan apabila Wi-Fi tidak dapat merentasi dari Titik A ke Titik B.
Artikel ini awalnya diterbitkan pada 23 Mei 2022 dan dikemas kini pada 14 Oktober 2024.




Source link
The post Lupakan Wi-Fi: Cara Tambah Rangkaian Berwayar Tanpa Kabel Ethernet di Rumah Anda appeared first on Edisi Viral Plus.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://plus.edisiviral.com/lupakan-wi-fi-cara-tambah-rangkaian-berwayar-tanpa-kabel-ethernet-di-rumah-anda/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bertahun Bayar Tapi Hutang Tak Berganjak Lelaki Ini Kongsi 3 Cara Pendekkan Hutang Rumah 12 Tahun Setel

Bertahun Bayar Tapi Hutang Tak Berganjak Lelaki Ini Kongsi 3 Cara Pendekkan Hutang Rumah 12 Tahun Setel

papar berkaitan - pada 12/10/2024 - jumlah : 286 hits
Bagi yang membuat pinjaman bank untuk membeli kediaman sendiri pastinya tahu betapa lama tempoh untuk melangsaikan hutang ini
Pekerja Terjatuh Semasa Lakukan Kerja Penyelenggaraan Kereta Kabel Langkawi

Pekerja Terjatuh Semasa Lakukan Kerja Penyelenggaraan Kereta Kabel Langkawi

papar berkaitan - pada 5/10/2024 - jumlah : 98 hits
ALOR SETAR Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia Kedah sedang menjalankan operasi mencari dan menyelamat seorang lelaki yang terjatuh ketika sedang melakukan kerja penyelenggaraan kereta kabel di Langkawi hari ini Ketua Zon 4 Langkawi JBPM ...
Juruteknik Jatuh Kereta Kabel Langkawi Ditemukan Maut

Juruteknik Jatuh Kereta Kabel Langkawi Ditemukan Maut

papar berkaitan - pada 4/10/2024 - jumlah : 71 hits
FMT ReportersPolis berkata mayat mangsa Khairul Nizam Jaafar 41 ditemukan pasukan penyelamat pada 5 11 petang tadi Anggota bomba menjalankan operasi mencari dan menyelamat seorang juruteknik yang dilaporkan terjatuh ketika melakukan kerja k...
Hujah Pra Matang Najib Haters Mengenai Pindaan Tahanan Rumah

Hujah Pra Matang Najib Haters Mengenai Pindaan Tahanan Rumah

papar berkaitan - pada 22/10/2024 - jumlah : 58 hits
Hujah Pra Matang Najib Haters Mengenai Pindaan Tahanan Rumah Walau pun tidak dibacakan ketika pembentangan Belanjawan 2025 tetapi dimaklumkan kerajaan bercadang untuk meminda Akta Tahanan Rumah Matlamat kerajaan adalah untuk menjimatkan bel...
Suami Isteri Ibu Dan Anak Dicekup Curi Kabel Awal Pagi

Suami Isteri Ibu Dan Anak Dicekup Curi Kabel Awal Pagi

papar berkaitan - pada 13/10/2024 - jumlah : 102 hits
ISKANDAR SHAH MOHAMEDAntara barangan yang dirampas polis daripada suspek SHAH ALAM Kegiatan sepasang suami isteri dan dua beranak mencuri kabel pada awal pagi tidak berpanjangan apabila mereka dicekup bersama seorang lagi individu semalam T...
Jpj Tambah Baik Sistem Bagi Paparan Status Kelayakan Peralihan Kelas B

Jpj Tambah Baik Sistem Bagi Paparan Status Kelayakan Peralihan Kelas B

papar berkaitan - pada 5/10/2024 - jumlah : 54 hits
Jabatan Pengangkutan Jalan Malaysia hari ini memaklumkan bahawa terdapat kegelinciran bagi semakan status kelayakan Program Khas Peralihan Lesen Memandu Malaysia Kelas B2 B1 Kepada LMM Kelas B Sehubungan itu pihaknya telah mengambil tindaka...
Gabungan Aktiviti Manusia Tambah Risiko Kepada Perkhidmatan Ekosistem

Gabungan Aktiviti Manusia Tambah Risiko Kepada Perkhidmatan Ekosistem

papar berkaitan - pada 11/10/2024 - jumlah : 87 hits
Ecosystem Services Terancam oleh Stres Lingkungan Manusia Satu kajian terbaru dalam Nature Geoscience menunjukkan bahawa tindakan manusia yang pelbagai memberi kesan negatif ke atas kemampuan ekosistem untuk memberi perkhidmatan yang diperl...
Skuad Remaja Negara Mampu Tambah Koleksi Pingat Di Nanchang

Skuad Remaja Negara Mampu Tambah Koleksi Pingat Di Nanchang

papar berkaitan - pada 6/10/2024 - jumlah : 70 hits
Skuad remaja negara meraih pingat gangsa tewas kepada China 110 76 dalam aksi separuh akhir acara berpasukan Kejohanan Badminton Remaja Dunia 2024 Foto BAM SKUAD badminton remaja negara mampu menambah jumlah kutipan pingat pada Kejohanan Ba...
Nanti Buh Dalam Kotak Simpan Ye Dsv House Tour Rumah Cik B Di Sepanyol Netizen Perasan Ada Patung Buddha Dalam Rumah

Nanti Buh Dalam Kotak Simpan Ye Dsv House Tour Rumah Cik B Di Sepanyol Netizen Perasan Ada Patung Buddha Dalam Rumah

papar berkaitan - pada 21/10/2024 - jumlah : 44 hits
Baru baru ini usahawan dikenali ramai iaitu Datuk Seri Vida membuat 8216 house tour 8217 di apartment anak sulungnya Cik B yang terletak di Sepanyol demi sambung belajar Kagum dengan rumah Cik B di Sepanyol Dapat dilihat dalam video yang di...
Dah Dibebaskan Netizen Minta Abah Hayat Diam Dakwa Bangga Kes Kerat 8

Serangan Wabak Demam Babi Afrika Gugat Ternakan Babi Di Pahang

Zionis Israel Makhluk Perosak Dunia

Beza Zakat Emas Pelaburan Vs Zakat Emas Perhiasan

Penyasaran Subsidi Ron95 Penting Bagi Reformasi Fiskal Malaysia Rafizi

Mengapa Kita Perlu Melanggan Saluran Njoi

Bantu Orang Rupanya Orang Yang Dibantu Adalah Pembunuh Bersiri

Meora Dan Ferra Di Eka Heights Kediaman Strategik Pelbagai Kemudahan


echo '';
Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Andai Tiada Dia Slot Megadrama Astro Ria

Famili Duo 2024 Senarai Peserta Keputusan Markah Lagu Tugasan Cara Undi Format Penjurian Hadiah Dan Segala Info Musim 4

20 Cara Buang Angin Dalam Badan Dan Perut

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Di Hatiku Ada Kamu Viu Malaysia

5 Jenis Bantuan Sosial 100 Percuma Yang Disediakan Negara Luar


Escape Petaling Jaya

Mogu Yakiniku The Gardens Mall

The Lowest Point Of My Life

Inikah Politik Saudi Sepak Bola Atau Sepak Israel

Malays Unconvinced The Fed Constitution Can Forever Safeguard Bumiputera Privileges

Belanjawan Sisih Orang India Ramanan Ingatkan Jangan Putar Belit