Loratadine Ubat Apa Kegunaan Dos Dan Kesan Sampingan


Loratadine ubat apa? Apakah pula kegunaan Loratadine untuk melegakan masalah kesihatan dan cara pengambilannya yang betul?
Artikel pada kali ini kami akan berkongsi kepada anda berkenaan dengan Loratadine dan kegunaannya kepada kesihatan.
Baca juga:
Sangobion Pantoprazole 40 mg Uphamol 650 Loratadine ubat apa? Ramai mungkin orang tertanya-tanya, Loratadine ubat apa? Untuk pengetahuan anda, Loratadine 10 mg adalah sejenis ubat antihistamin generasi kedua yang digunakan untuk menguruskan gejala rinitis alergi.
Ubat antihistamina dapat mengurangkan simptom alergi dengan menyekat kesan sejenis bahan bergelar histamina yang dihasilkan oleh badan.
Kandungan Loratadine Tablet berbentuk bujur dan berwarna keputih-putihan. Tanda dagang Schering, garis dan “10” kelihatan pada sebelah tablet manakala yang sebelah lagi kosong.
Ia disediakan di dalam papan lebuh berisi 10 tablet, 10 X 10 tablet dan 50 x 10 tablet.
Bahan kandungannya yang aktif adalah Loratadine 10 mg. Manakala bahan tidak aktif adalah kanji jagung, lactose dan magnesium stearate.
Fungsi dan kepentingannya Tablet ini mampu melegakan simptom yang berkait dengan rintis alergi (misalnya demam jerami) seperti bersin, hidung berhingus atau gatal, dan mata yang terasa pedih atau gatal.
Anda boleh juga digunakan untuk melegakan simptom urtikaria (mengurangkan gatal-gatal, merah-merah, bilangan dan saiz gegata).
Cara pengambilan Loratadine Bagi pesakit dewasa dan remaja yang melebihi 12 tahun, makan 1 tablet sekali sehari dengan segelas air, sebelum ataupun selepas makan.
Kanak-kanak antara usia 2 hingga 12 tahun diberikan dos mengikut berat badan melebihi 30 kg, makan 1 tablet sekali sehari dengan segelas air, sebelum ataupun selepas makan.
Bayi yang belum mencapai usia 2 tahun tidak disyorkan untuk makan. Begitu juga bagi wanita hamil dan menyusukan, anda tidak digalakkan untuk makan Loratadine.
Ubat yang berinteraksi dengan Loratadine Menurut portal rasmi Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), Loratadine boleh berinteraksi dengan jus epal, oren dan limau gedang. 
Apabila kumpulan ubat antihistamin ini di makan bersama makanan yang disebutkan di atas, kajian mendapati ianya akan mengurangkan tempoh masa untuk ubat itu bertindak dan keberkesanan loratadin.
Begitu juga sekiranya anda alah kepada Loratadine dan mengalami penyakit hati, sila beritahu doktor anda dan tukar kepada ubat-ubatan lain.
Kaedah penyimpanan Loratadine Ubat ini sama seperti ubat-ubatan jenis tablet yang lain di mana ia paling baik disimpan pada suhu bilik (15-30°C) iaitu jauh dari cahaya matahari langsung dan kelembapan.
Jangan sesekali menyimpan ubat ini di bilik mandi atau peti sejuk untuk elak dari rosak. Jauhi juga ia dari kanak-kanak dan haiwan peliharaan.
Sekiranya tidak lagi digunakan, anda tidak boleh membuang ubat ini ke dalam mangkuk tandas atau menuangkannya ke dalam longkang.
Sentiasa rujuk ahli farmasi anda untuk maklumat lanjut tentang cara membuang produk ini dengan selamat.
Kesan sampingan Seperti kebanyakkan ubat-ubatan yang lain juga, kesan sampingan daripada suplemen zat besi ini berbeza-beza mengikut individu.
Sesetengahnya mungkin mengalami kesan biasa seperti sakit kepala (12%), mulut kering (3%), dan keletihan (2% hingga 4%).
Kesan sampingan serius dan jarang berlaku pula adalah reaksi alahan ubat seperti ruam, bengkak mukut atau mata dan sesak nafas.
Sekiranya kesan sampingan tersebut bertambah teruk dan berterusan, sila beritahu doktor anda untuk pemeriksaan lanjut.
Diharapkan semoga perkongsian kami berkenaan dengan Loratadine ubat ini apa dapat memberikan anda informasi dan ilmu pengetahuan yang bermanfaat untuk dijadikan rujukan bersama.
Sumber:
Loratadine: Uses, Interactions, Mechanism of Action. DrugBank Loratadine Uses, Dosage & Side Effects Guide. Drugs Loratadine Products. National Pharmaceutical Regulatory Agency

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/loratadine-ubat-apa/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=loratadine-ubat-apa

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bekam Khasiat Dan Kesan Sampingannya Yang Anda Perlu Tahu

Bekam Khasiat Dan Kesan Sampingannya Yang Anda Perlu Tahu

papar berkaitan - pada 30/1/2024 - jumlah : 87 hits
Bekam merupakan antara perubatan alternatif yang semakin popular di negara kita Ia juga merupakan satu kaedah perubatan yang telah diamalkan sejak zaman Rasulullah SAW lagi Berbekam atau cupping merupakan rawatan yang menggunakan tekanan re...
Kesan Bersikap Baran

Kesan Bersikap Baran

papar berkaitan - pada 30/1/2024 - jumlah : 146 hits
KESAN BERSIKAP BARAN Risiko murung anxiety Masalah rumah tangga Masalah di tempat kerja Serangan panik Masalah jantung Tekanan darah meningkat Risiko kemalangan
Kesan Pengambilan Gula Berlebihan

Kesan Pengambilan Gula Berlebihan

papar berkaitan - pada 2/2/2024 - jumlah : 110 hits
KESAN PENGAMBILAN GULA BERLEBIHAN Risiko penyakit jantung kanser Berat badan menaik Kencing manis Cepat kehabisan tenaga Percepatkan proses penuaan kulit Hati berlemak
Radar Free Kepasa Malaysia 470km Jauh Boleh Kesan

Radar Free Kepasa Malaysia 470km Jauh Boleh Kesan

papar berkaitan - pada 30/1/2024 - jumlah : 128 hits
Kini Tentera Malaysia mampu mengesan musuh sejauh 470 km Apabila Timbalan Menteri Pertahanan YB Adly Zahari mengumumkan Radar AN TPS 77 sudah mula beroperasi untuk ATM sejak Disember tahun lepasMulticookerDessiniRadar ini diberikan secara p...
Polis Kesan Polis Traffic Dikatakan Ambil Duit Saman 100

Polis Kesan Polis Traffic Dikatakan Ambil Duit Saman 100

papar berkaitan - pada 29/1/2024 - jumlah : 124 hits
POLIS sedang mengesan pasangan warga Britain untuk membantu siasatan berhubung dakwaan seorang anggota polis trafik mengambil RM100 untuk menjelaskan saman memandu laju
Dah Lebih 20 Tahun Berlakon Pelakon Veteran Ini Luah Perasaan Dek Sering Ditawar Watak Sampingan Sahaja

Dah Lebih 20 Tahun Berlakon Pelakon Veteran Ini Luah Perasaan Dek Sering Ditawar Watak Sampingan Sahaja

papar berkaitan - pada 22/1/2024 - jumlah : 117 hits
Bukan mudah kan untuk terus kekal relevan dalam dunia hiburan yang penuh persaingan ini ARTIKEL BERKAITAN Begitu juga dengan pelakon veteran Bae Hae sun yang sudah lebih 20 tahun terlibat dalam dunia lakonan menerusi pelbagai karya Sebelum ...
Penemuan Rangka Manusia Dengan Kesan Dibakar Polis Sedang Siasatan

Penemuan Rangka Manusia Dengan Kesan Dibakar Polis Sedang Siasatan

papar berkaitan - pada 29/1/2024 - jumlah : 102 hits
Abdul Rahemang Taimingam hmetro com myPOLIS menjalankan siasatan di lokasi penemuan rangka manusia FOTO Ihsan PembacaKalabakan Satu rangka manusia ditemukan di tepi jalan berhampiran sebuah ladang di Bukit Tukok dekat sini pagi tadi Difaham...
Kesan Penjawat Awam Tiada Pencen Tetapi Kwsp

Kesan Penjawat Awam Tiada Pencen Tetapi Kwsp

papar berkaitan - pada 7/2/2024 - jumlah : 234 hits
1 Sebelum ini antara sebab ramai orang nak kerja gomen adalah sebab ada skim pencen Skim pencen ni bukan sekadar kita dapat bayaran setiap bulan lepas bersara tapi dapat juga bayaran ganjaran dan Gantian Cuti Rehat yang dapat sekaligus Pasa...
Kesan Ganjar Usai Bertemu Salman Penyandang Tuna Netra Konsep No One Left Behind Harus Diwujudkan

Kesan Ganjar Usai Bertemu Salman Penyandang Tuna Netra Konsep No One Left Behind Harus Diwujudkan

papar berkaitan - pada 7/2/2024 - jumlah : 116 hits
Tak hanya Salman ada juga penyandang disabilitas Tunawicara bernama Nabila yang mendatangi Ganjar
Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Nepal Haram Produk Rempah Dari India Selepas Hong Kong Singapura

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Gulai Udang Nenas

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works

2 Pegawai Polis Johor Terbunuh Suspek Dikaitkan Dengan Kumpulan Pengganas Jemaah Islamiyah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Spring Harbor House By Johnsen Schmaling Architects In Madison Wisconsin

Pengukus Lubang Tepi

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

New Environment