Lima Jenama Pinggan Mangkuk Mewah Idaman Suri


 Hobi orang perempuan ni macam macam. Ada yang suka jenis hobi pembuatan macam menjahit, memasak, menyulam, mengait dan membuat kraftangan. Ada yang hobinya lebih santai seperti menonton TV dan membaca novel. Ada yang hobinya jenis senaman dan rekreasi macam joging, zumba, hiking, camping atau fishing. Yang suka bermain dengan tanah serta pokok pun ramai juga. Tak kurang juga yang sukakan koleksi seperti koleksi jam tangan, handbag, kasut, tudung, pinggan mangkuk, periuk dan lain lain lagi. Kegilaan wanita pada koleksi pinggan mangkuk bukan perkara baru. Sejak dulu dah ada. Paling cikai pun kumpul koleksi Tuppeware... Macam mak mak kita lah..Pantang dengar parti Tupperware.. Tergedik gedik nak pergi.Angkut anak anak semua sekali,Untung untung dapat minum petang teh o + karipap.
Geng geng wanita berkarier dulu dulu ramai yang ada koleksi pinggan Corningware, Royal Albert, Lenox, Corelle dan Vantage.Ni semua antara pinggan ada-ada. Yang jenis kalau bangsa bipoti macam kita ni teringin, kena la main kutu sejak dari alam roh. Haha...
Macam MY sendiri, memang tak dapat nafikan yang MY sendiri teringin nak memiliki set pinggan mangkuk yang mewah. Tapi bak kata orang ukur baju di badan sendiri.
Jom kita tengok berkenalan secara asas dengan beberapa set pinggan mangkuk glamour dan mewah ni. Mewah la bagi kaum bipoti mcam MY ni. Kalau uolls yang T20 tu mungkin lempar lempar aje ke sinki,,hahaha
Taklah semuanya MY senaraikan dalam tulisan. Banyak sangat rupanya pinggan mangkuk mewah ala mak datin rupanyaaaa...Ada jenama Cartier, Hermes, Versace, Wedgwood, Villeroy & Boch, Bordallo Pinheiro, Dodie Thayer, dan lain lain lagi yang MY nak sebut dan eja pun tak reti. 

1. Portmeirion
Pinggan mangkuk dan hiasan seramik terkemuka buatan Britain cenderung kepada konsep hiasan gaya Inggeris. Disaskan oleh Susan William - Ellis, perniagaan tembikar ini bermula di Stoke-on-Trent, Britain sekitar 1960. Bermula dari situ, beliau dan suami mengembangkan perniagaan tembikar dan seramik yang mengikut rekabentuknya mengikut peredaran zaman.
Antara corak yang begitu laris adalah Botanic Garden dengan motif bunga-bungaan dan daun berangkaian. 
Pada tahun 1982, Susan mengeluarkan corak buah-buahan ilham dewi buah dengan nama Pomona.
Walaupun ada banyak keluaran dan design design yang dikeluarkan, corak Botanic Garden yang paling menjadi buruan bidadari di Malaysia ni. Lagipun corak BG ni sendiri bagaikan lambang jenama Portmeirion tu sendiri.
Harga Portmeirion ni memang agak kasar sikitlah kalau di Malaysia. Kalau nak murah, kenalah pergi ke kedainya di Stoke-on-Trent, Britain. Kat sana selalu ada buat potongan harga. Kalau harga Malaysia, macam kat bawah ni lah. Sebiji mug aje lebih dari RM100.


2. Corelle
Pinggan mangkuk Corelle memang sangat popular dengan ketahanlasakannya. 
Corelle diperbuat daripada Vitrelle iaitu gabungan 3 lapisan kaca. Lapisan kaca porselin di sebelah teras, disaluti dengan 2 lagi lapisan kaca jernih di bahagian atas dan bawah. 
Jadinya, pinggan mangkuk Corelle ni mempunyai ciri ciri tidak mudah calar, cetakan yang tidak pudar, tahan pecah atau sumbing untuk kegunaan harian, senang diuruskan serta tahan panas juga. Memang ramai orang Malaysia yang gunakan pinggan Corelle ni. Corak yang paling popular adalah Country Cottage. *Lawo popalih wehh (*sangat cantik ya).
Tambah menarik, pinggan Corelle agak nipis dan ringan, menjadikan ia lebih mudah dikendalikan. Jika disimpan, ia tidak memerlukan ruang besar.
Harga pun kategori mampu milik
Mama Yan dah banyak kali usha nak beli,Tapi tak beli gak,Sebabnya,dia takde deep plate
Pinggan makan nasi diorang semua jenis yang leper tu
Kita ni orang Melayu yang makan pakai tangan
Pinggan leper tu sesuai untuk guna sudu garpu
Lagi tak best pinggan leper tu,Takleh makan kuah banjir
Dah lari konsep anak Melayu tu,makan nasi nak kena kuah asam pedas banjir
Kena pinggan leper,mana tumpahnya kuah kalau tak ke lantai


3. Noritake
Sejarah penciptaan Noritake bermula seawal 1904 di Nagoya, Jepun. Keunggulan terhadap seni pertukangan porcelin menjadikan Noritake sangat istimewa di hati pengumpul pinggan mangkuk. Walaupun design nya nampak simple, tapi simple itulah lambang elegance dan exclusive sebenarnya. 

Pada awalnya, Noritake banyak mengeluarkan pinggan mangkuk dengan corak lukisan dakwat emas.
Tetapi seiring dengan permintaan peminat dan pengguna,
lebih banyak corak berbunga dihasilkan.
1 set untuk minum petang untuk 4 orang macam ni harganya sekitar RM1,200 ya. Belum lagi set makan siap mangkuk gulai, mangkuk hidangnya untuk 6-8 orang..aishh... kena main kutu sejak dari dalam perut la nampaknya ni.

4. Royal Albert
Pinggan mangkuk jenama Royal Albert ni sangat terkenal di England. 
Koleksi Royal Albert ni mahal harganya. Lebih lama usianya, lebih mahal harganya. Lebih lebih lagi juka design tersebut adalah keluaran edisi terhad.
Dengan rekabentuk unik, corak flora dan riasan keemasan, memang layaklah ia menjadi satu daripada kegilaan wanita seluruh dunia. Queen Victoria membina empayar Royal Albert sebagai penghormatan kepada mendiang suaminya, Prince Albert. Baginda juga ingin mengetengahkan penghayatan seni daan budaya negaranya kepada mata dunia.Set cawan teh dan piring ni sahaja berharga antara RM250 ke RM300.Tapi takkan lah nak beli sebiji je.Paling paling 6 biji set cawan dan piring tambah satu teko..Tak kurang RM2000 juga...huhuhu...Ashekali lagi,Jomlah menabung sejak alam rahim...hahaha...
5. Lenox
Pinggan jenama Lenox ni pun memukau pandangan mata jugak.corak dan rekabentuk pinggan Lenox ni pada MY lebih fancy dan modern.Cuma dia tak berapa mesra MAE...kahkahkah...Cantik sangat sangat design Lenox Butterfly Meadow Monarch ni...Harga 24 pcs ni $269.95.Korang convertlah kepada RM..hehehe...Dah lama MY teringin..Nantilah...Setahun MY nak beli sebiji.Nanti bila anak nak kahwin nanti, dah cukup dah nak hidangkan kat bakal besen...Boleh la tayang ala ala Mami Jarum minum teh

Jenama Lenox ni diasaskan oleh Walter Scott Lenox yang pada asalnya membuka studio lukisan di atas seramik. Bermula dari tahun 1889, Lenox terus memacu industri seramik dan dinnerware. Terdapat beberapa lagi jenama yang berada di bawah payung Lenox Incorporated seperti Kate Spade, Oneida dan Cambridge.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.aziankhalil.com/2024/02/lima-jenama-pinggan-mangkuk-mewah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jualan Melonjak Naik Jenama Mewah Hermes Beri Bonus Rm22 000 Pada Kakitangan Seluruh Dunia

Jualan Melonjak Naik Jenama Mewah Hermes Beri Bonus Rm22 000 Pada Kakitangan Seluruh Dunia

papar berkaitan - pada 14/2/2024 - jumlah : 175 hits
Baru baru ini difahamkan daripada laporan Yahoo Finance jenama mewah Hermes telah mengisytiharkan bonus benar buat pekerjanya di seluruh dunia Beri bonus RM22 000 Disebabkan lonjakan jualan yang sangat hebat terutamanya di Asia Pasifik jena...
Kpk Sita Tiga Rumah Mewah Dan 14 Ruko Milik Andhi Pramono Di Kepri

Kpk Sita Tiga Rumah Mewah Dan 14 Ruko Milik Andhi Pramono Di Kepri

papar berkaitan - pada 26/2/2024 - jumlah : 127 hits
KPK sita aset aset milik mantan kepala Kantor Bea dan Cukai Makassar Sulawesi Selatan Andhi Pramono
Rumah Menteri Di Ikn Disebut Mewah Menpan Rb Justru Lebih Kecil Dibanding Di Jakarta

Rumah Menteri Di Ikn Disebut Mewah Menpan Rb Justru Lebih Kecil Dibanding Di Jakarta

papar berkaitan - pada 27/2/2024 - jumlah : 129 hits
Azwar Anas menuturkan tanah dan bangunan rumah menteri di IKN lebih kecil dibandingkan yang ada di Jakarta
Rupanya Salah Basuh Papan Pemotong Dengan Pencuci Pinggan Guna 3 Bahan Pun Confirm Bersih

Rupanya Salah Basuh Papan Pemotong Dengan Pencuci Pinggan Guna 3 Bahan Pun Confirm Bersih

papar berkaitan - pada 10/2/2024 - jumlah : 135 hits
Papan pemotong antara alatan memasak yang sering digunakan untuk potong bahan basah atau buah buahan Pastinya di setiap rumah ada papan pemotong tapi bila nak bersihkan kita hanya guna pencuci pinggan rupanya tak elok terutamanya yang jenis...
Masakan Mewah Pelajar Lelaki Di Rumah Sewa Raih Perhatian Siap Pandai Buat Kuih Koci

Masakan Mewah Pelajar Lelaki Di Rumah Sewa Raih Perhatian Siap Pandai Buat Kuih Koci

papar berkaitan - pada 25/2/2024 - jumlah : 145 hits
Apabila kita sebut rumah sewa yang didiami oleh sekumpulan pelajar lelaki kita sering kali membayangkan mereka hanya memasak mi segera sebagai hidangan utama Tetapi situasi berbeza bagi geng pelajar lelaki ini Rumah sewa mereka seolah olah ...
Afifah Nasir Dilamar Kekasih Atas Helikopter Mewah

Afifah Nasir Dilamar Kekasih Atas Helikopter Mewah

papar berkaitan - pada 25/2/2024 - jumlah : 158 hits
Pelakon Afifah Nasir mengumumkan berita gembira telah dilamar oleh kekasih hatinya dan bakal melangsungkan perkahwinan yang dijangka pada tahun ini Perkara itu dikongsikan sendiri Afifah Nasir di Instagram dengan memuat naik beberapa keping...
Perasaan Menjadi Suri Rumahtangga Sepenuh Masa

Perasaan Menjadi Suri Rumahtangga Sepenuh Masa

papar berkaitan - pada 7/2/2024 - jumlah : 165 hits
nbsp Perasaan Menjadi Suri Rumahtangga Sepenuh Masa Tidak pernah terdetik pun selama 11 tahun berkahwin ni nak menjadi suri rumahtangga sepenuh masa Nieyl bekerja seawal umur nieyl 20 tahun dan pada umur 24 tahun nieyl bertemu jodoh dengan ...
Bilik Tidur Aaisyah Anak Kesayangan Che Ta Dekorasi Mewah Macam Bilik Hotel 5 Bintang

Bilik Tidur Aaisyah Anak Kesayangan Che Ta Dekorasi Mewah Macam Bilik Hotel 5 Bintang

papar berkaitan - pada 14/2/2024 - jumlah : 106 hits
Bilik tidur Aaisyah Dhia Rana anak perempuan selebriti terkenal Rozita Che Wan memang cantik Penampilan bilik tidur si cilik ini terlihat cukup mewah Anak dara Rozita Che Wan atau lebih mesra dengan panggilan Che Ta ini benar benar punya ci...
1 Ringgit Berapa Rupiah Faktor Yang Mempengaruhi Implikasinya

Bagaimana Ketidakpastian Mega Cap Mempengaruhi Penurunan S P Dan Nasdaq

Wanda Hara Hadiri Kajian Hanan Attaki Pakai Cadar Berbuntut Panjang Kasusnya Dibawa Ke Jalur Hukum

Mengopi Tepi Pantai Di Kopi Penunjuk Kijal Terengganu

Melaka Ke Muzium Kapal Selam Sekali Lagi

Transform Your Home With Art Placement That Speaks Volumes

Peniaga Pisang Goreng Mengaku Culik Dua Kanak Kanak Sebab Teringin Nak Ada Anak Perempuan

Kronologi Kes Zulfarhan Osman Zulkarnain



Kenapa Kita Gelarkan Masa Guna Istilah Second Minute Hour Day Week and Year

Biodata Ikhmal Nour Personaliti TikTok Terkenal

Apakah Fatwa Berkenaan Menanam Jambang dan Rambut Bagi Lelaki

Info Dan Sinopsis Drama Tonton Berepisod SeOfis Slot Samarinda TV3

Biodata Mek Yun Mek Kelate Personaliti TikTok Terkenal


Graduan Kejuruteraan Usahawan Sambal Acar Ikan Masin

Aktiviti Dengan Anak 003

Rasa Risau Dan Takut Terhadap Perkara Yang Masih Belum Berlaku Selalunya Adalah Berlebihan

Memahami Inflasi Dan Indikator Tren Dalam Pasar Keuangan

Lagu Tiktok Yang Viral Pada Bulan Julai 2024

Resepi Sotong Sumbat Telur