Lantikan Politik Pemuda Umno Pula Kritik Mat Sabu


agendaily.com12/05/2023
Ketua Pemuda UMNO, Dr Muhamad Akmal Saleh.
Selepas dikritik rakan seangkatannya dari PKR berkait keputusan lantikan lima pengerusi badan berkanun di bawah Kementerian Pertanian Makanan dan Keterjaminan Makanan yang diterajuinya, Datuk Seri Mohamad Sabu sekali lagi dikritik sekutunya dalam soal sama.

Kritikan terbaharu datang dari Ketua Pemuda UMNO, Dr Muhamad Akmal Saleh yang menuntut Presiden Amanah itu menarik balik lantikan tersebut.

Tegas Akmal, lantikan tersebut perlu diteliti semula susulan bercanggah dengan pendirian reformasi yang diperjuangkan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang menentang amalan lantikan politik dalam badan berkanun dan syarikat berkaitan kerajaan (GLC).

“Walaupun itu hak prerogatif menteri seperti kita sedia maklum tetapi kena diambil kira prinsip yang kerajaan pegang dan janjikan.

“Saya minta perdana menteri lihat semula prinsip yang ditetapkan itu dan teruskan berpegang kepada prinsip berkenaan serta tunaikan apa yang dijanjikan.

“Kalau ia tidak dikotakan, saya risau rakyat akan mula benci, muak dan mereka tak mahu lagi ambil tahu hal politik negara,” katanya dalam temu bual bersama Sinar Harian.

Tambahnya, teguran itu perlu dibuat oleh pihaknya kerana menyedari lantikan politik itu sesuatu yang salah dan perlu dibetulkan.

Katanya, semua ahli politik tanpa mengira bendera perlu menunaikan janji yang sudah dibuat agar rakyat tidak muak dengan ahli politik.

“Kalau rakyat berasa demikian terhadap kerajaan, maka ini isu serius dan membahayakan,” katanya.

Hari ini, Ahli Parlimen PKR, Hassan Karim meluahkan kebimbangannya terhadap keyakinan rakyat selepas melihat tindak-tanduk pemimpin kerajaan hari ini yang jelas tiada beza dengan pentadbiran sebelum ini.

Beliau khuatir agenda PH dalam reformasi politik dan kerajaan akan lenyap jika Anwar tidak mengekang lantikan politik selanjutnya.

Rabu lalu, Naib Presiden Amanah Datuk Mahfuz Omar yang kalah teruk dalam pilihan raya umum lalu dilantik sebagai Pengerusi Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP) sementara Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Amanah bagi Permatang Pasir, Muhammad Faiz Fadzil dilantik sebagai Pengerusi Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) dan ADUN Behrang, Aminuddin Zulkipli juga dari Amanah dilantik sebagai Pengerusi Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA).

Turut dilantik adalah bekas exco Johor, Sheikh Umar Bagharib Ali dari DAP sebagai Pengerusi Lembaga Perindustrian Nanas Malaysia (LPNM) dan bekas ahli Parlimen PKR bagi Kuala Kedah, Dr Azman Ismail sebagai Pengerusi Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian (MARDI).

Semalam Naib Ketua Wanita UMNO, Datuk Norliza Abdul Rahim dilantik sebagai pengerusi baharu Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) dan Jumaat lalu, Ahli Parlimen Julau, Larry Sng dari Parti Bangsa Malaysia (PBM) yang berada dalam barisan kerajaan dilantik sebagai pengerusi Lembaga Perindustrian Kayu Malaysia


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2023/05/lantikan-politik-pemuda-umno-pula.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mat Sabu Defends Appointees Says Elites Don T Know About Paddy Fields

Mat Sabu Defends Appointees Says Elites Don T Know About Paddy Fields

papar berkaitan - pada 11/5/2023 - jumlah : 163 hits
Agriculture and Food Security Minister Mohamad Sabu has defended his decision to appoint five politicians to head agencies under his ministry s purview He said the decision had been made after taking into consideration their community invol...
Mahfuz 4 Harapan Leaders To Head Agencies Under Mat Sabu S Purview

Mahfuz 4 Harapan Leaders To Head Agencies Under Mat Sabu S Purview

papar berkaitan - pada 11/5/2023 - jumlah : 126 hits
Former Pokok Sena MP Mahfuz Omar is among five Pakatan Harapan political appointees to head agencies under the purview of the Agriculture and Food Security Ministry Of the five appointees named by minister Mohamad Sabu today three are from ...
No Surprise If Pas Reunites With Dap Says Mat Sabu

No Surprise If Pas Reunites With Dap Says Mat Sabu

papar berkaitan - pada 9/5/2023 - jumlah : 277 hits
Mohamad Sabu said PAS and DAP were once partners in the Barisan Alternatif and Pakatan Rakyat coalitions PETALING JAYA Amanah president Mohamad Sabu says it wouldn t surprise him if PAS were to reunite with DAP to form a political alliance ...
Mat Sabu Pas Can Even Work With Dap

Mat Sabu Pas Can Even Work With Dap

papar berkaitan - pada 10/5/2023 - jumlah : 174 hits
Mohamad Sabu says could be political coalition between Pas and DAP Pas can re alignment with their political enemyPas has record in joining hands with others for political survival beforeDon t fall for fear induced by Pas towards DAP it s n...
Pemuda Umno Akan Bentang Resolusi Sempena Konvensyen Kerajaan Perpaduan

Pemuda Umno Akan Bentang Resolusi Sempena Konvensyen Kerajaan Perpaduan

papar berkaitan - pada 13/5/2023 - jumlah : 271 hits
PERGERAKAN Pemuda Umno Malaysia akan membawa resolusi yang dikemukakan oleh beberapa sayap negeri dan bahagiannya untuk dibawa dalam Konvensyen Nasional Kerajaan Perpaduan di Pusat Dagangan Dunia Kuala Lumpur esok Ketua Pemuda Umno Muhamad ...
Mahathir Pecat Anwar Lahir Pkr Sehingga Kini Tapi Mahathir Pula Yang Hilang Dari Umno

Mahathir Pecat Anwar Lahir Pkr Sehingga Kini Tapi Mahathir Pula Yang Hilang Dari Umno

papar berkaitan - pada 12/5/2023 - jumlah : 113 hits
Waktu DS Anwar dipecat daripada UMNO secara salah oleh Mahathir dulu terlahir Parti Keadilan Nasional Parti ini dasarnya berbeza sama sekali dengan UMNO terutama pada keahlian yang mana keADILan mengambil ahli dari semua kaum Berbeza dengan...
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Ppim Sedia Bantu Cari Penyelesaian Harian Metro 17 05 2024

More Than 20 Ji Members In Johor Igp



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Lebih Gempar Dua Ditahan Cuba Masuk Istana Negara Bawa Parang Dalam Kereta

Apa Aku Buat Sekarang Ni

Pas Showing It Should Lead Pn Says Analyst

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera

Infinix Gt 20 Pro Antara Golongan Pertama Telefon Pintar Di Seluruh Dunia Yang Menyokong Pubg Mobile Dalam 120fps

Govt To Continue Using E Jamin Bail System