Kunyit Hitam Berjaya Sembuhkan Kanser Yang Mengejutkan Dunia Perubatan Moden


Seorang pesara British yang bertarung nyawa menentang kanser selama lima tahun akhirnya berjaya sembuh daripada penyakit paling ditakuti itu dengan bantuan 'kunyit', herba yang biasa digunakan sebagai rempah masakan di Asia.

Dieneke Ferguson.
Dieneke Ferguson, mungkin menjadi orang pertama diketahui pulih daripada kanser dengan mengambil tablet yang dibuat dari rempah-ratus, selepas menghentikan rawatan perubatan konvensional.

Dieneke, dari utara London, membuat tiga pusingan kemoterapi dan empat pemindahan sel induk (stem cell) dalam usaha untuk merawat kanser darahnya, myeloma.

Tetapi, ia hanya menambahkan kesakitan di bahagian belakangnya dan selepas dua kali mengalami relapse (penyakit kembali semula), doktor bimbang mengenai jangka hayat Dieneke.

Walau bagaimanapun, kiraan sel plasmanya kini tidak begitu banyak dan mengakui kualiti hidupnya bertambah baik dengan ketara.

Sel plasma adalah sejenis sel darah putih yang, apabila dengan myeloma, menjadi tidak normal dan berkembang biak dengan tidak terkawal.

Pesara yang banyak terlibat dalam bidang seni ini menemui 'curcumin', salah satu sebatian utama kunyit yang dikatakan menjadi penawar.

Dia mengambil tablet kunyit 8g setiap hari selama bertahun-tahun tanpa rawatan lanjut dan telah mengejutkan doktor.

"Sepanjang pengetahuan kami, ini adalah laporan pertama di mana kurkumin telah menunjukkan tindak balas objektif dalam penyakit progresif tanpa adanya rawatan konvensional," kata doktornya, dari Barts Health NHS Trust di London, yang menulis di British Medical Journal Case Report.

"Dengan tiadanya rawatan antimyeloma lagi, pesakit tetap stabil selama lima tahun dengan kualiti hidup yang baik."

Tablet itu, yang mengandungi paras curcumin yang tinggi, menelan kos £50 selama 10 hari.

Adalah sesuatu yang mustahil untuk merawat kanser dengan kunyit dapur biasa, kerana ia mengandungi hanya dua peratus curcumin.

Pakar kini percaya, kunyit yang biasanya digunakan dalam masakan Asia, boleh membantu melindungi penyakit Alzheimer, penyakit jantung dan kemurungan.

Walau bagaimanapun, ia jarang dipreskripsi kerana belum lagi diuji dalam ujian berskala besar.

Dieneke berkata, "Saya harap kisah saya ini akan membawa banyak manfaat kesihatan kepada orang ramai tentang khasiat kurkumin yang luar biasa."

Myeloma menjejaskan kira-kira 5,500 orang di UK setiap tahun, membunuh hampir 3,000 orang.

KHASIAT KUNYIT HITAM

Kunyit Hitam (Curcuma Caesia). Wikipedia

Kunyit Hitam adalah Curcuma Caesia, manakala Halia Hitam ialah Kaempferia Parviflora. Kedua-duanya mempunyai rizom yang seakan sama tetapi pokoknya sama sekali berbeza.

Antara keduanya, kunyit hitam adalah yang paling berkesan dalam menyembuhkan kanser.

Berikut 7 khasiat kunyit hitam untuk kesihatan:

1. Awet Muda

Ramai orang tentunya mahu muda walaupun sudah berumur diatas 30 tahun, dan untuk kelihatan muda individu bukan sahaja perlu menjaga kesIhatan kulit dengan baik.bahkan kesihatan dalam juga perlu dijaga

Kunyit hitam mengandung zat antioksidan yang tinggi, kandungan antioksidan memiliki peranan penting dalam melambatkan proses penuaan pada tubuh.

Kunyit hitam juga mengandungi kandungan anti-penuaan yang tinggi dan dapat membantu meremajakan kulit, menghilangkan sel-sel mati dan memperbaiki penampilan kecacatan, kedutan, dan bintik-bintik umur dengan berkesan dari kehidupan anda.

Dengan khasiat kunyit hitam ini ia dapat membantu anda kelihatan lebih muda dari umur anda sebenar WOW!

Khasiat kunyit hitam juga dapat membantu kesihatan kulit, serta membuat kulit lebih anjal dan lembab.

2. Kanser

Kanser sudah umum diketahui merupakan masalah kesihatan yang sangat susah untuk sembuh. Cara terbaik menangani dan melawan kanser yaitu mengesan gejala awal kanser pada tubuh badan.

Hasilnya, zat antioksidan yang ada dalam kunyit yang berfungsi untuk mengelak kanser lebih tinggi dibandingkan kunyit mangga.

Hasil penelitian menyebutkan kandungan senvawa fenolik di dalam kunyit hitam terbukti mempunyai kesan biologis yang kuat.

Fenol berfungsi sebagai antioksidan bagi tubuh, meluaskan pembuluh darah dan membantu mengurangkan pertumbuhan sel kanker di dalam tubuh.

Kadungan antioksidan di dalam kunyit hitam juga mampu memberikan khasiat untuk pengubatan masalah jantung dan stroke.

Ekstrak dan kunyit hitam (curcuma caesia) mengandung antioksidan semulajadi dan tidak menyebabkan kesan samping pada tubuh yang merbahayakan.

3. Meningkatkan Tenaga

Antara salah satu khasiat kesihatan kunyit hitam yang tidak diketahui ramai dan paling tidak dapat disangkal adalah kebolehannya untuk menambah tahap tenaga.

Ia telah lama dikenali di kalangan atlet sukan untuk meningkatkan tenaga semasa latihan dan jugak pertandigan.

Ia dapat meningkatkan jumlah pengambilan oksigen dalam badan dan meningkatkan penghasilan tenaga selular, dengan itu memberi rangsangan tambahan untuk orang yang memerlukan banyak tenaga terutama golongan atlet dan jugal orang yang berkerja berat.

Kebiasaannya Individu yang mengalami masalah kekurangan tenagaga akan akan mengalami keletihan melampau.

Minum herba kunyit hitam atau kapsul kunyit hitam secara rutin, ia dapat masalah ini dengan lebih baik.

4. Kulit Gatal

Penyebab terjadinya gatal-gatal pada kulit akibat bakteria yang menyerang kulit, demikian juga keadaan cuaca yang panas dan kurang baik boleh menyebabkan timbulnya rasa sangat gatal pada kulit.

Khasiat di dalam Kunyit hitam mampu dimanfaatkan untuk membantu masalah kulit gatal. Dimana di dalam kunyit hitam memiliki kandungan yang bersifat anti-bakteria yang bermanfaat untuk kulit gatal. Khasiat kunyit hitam ini juga mampu untuk melawan keradangan pada kulit dengan berkesan.

5. Melancarkan Haid

Seorang wanita yang mengalami haid yang kerap merasa tersiksa ketika muncul gejala sakit perut yang luar biasa. Bahan semulajadi kunyit menjadi salah satu bahan yang boleh dimanfaatkan untuk melancarkan haid.

Khasiat kunyit hitam mampu menormalkan jumlah darah yang keluar ketika haid, mengawal haid, menghindari warna darah menstruasi yang tidak normal, dan masalah pre-menstrual syndrome (PMS) seperti perut kembung.

6. Meningkatkan keinginan seksual

Kunyit hitam meningkatkan fungsi seksual untuk golongan lelaki. Sebilangan besar kajian menunjukkan bahawa lelaki yang mempunyai keinginan seksual yang rendah telah bertambah baik selepas mengamalkan makan kunyit hitam setiap hari dalam hidup mereka.

7. Melindungi Kesihatan Jantung

Penyelidikan mengenai kesan kunyit hitam telah menghasilkan banyak hasil menarik, terutamanya berkaitan dengan kesihatan kardiovaskular.

Satu kajian menunjukkan bahawa pesakit yang diberikan suplemen kunyit hitam, secara ketara kurang berkemungkinan mengalami kegagalan jantung.

Ini disebabkan terutamanya oleh ciri-ciri anti-radang dan antispasmodik herba yang boleh mencegah aritmia jantung dan komplikasi lain.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
Khasiat Kunyit Hitam Memulih Kesihatan Tubuh Dan Mencegah PenyakitCampuran Kunyit Dan Lada Hitam Sebagai Anti-Kanser
sumber: 1 | 2



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2020/01/kunyit-hitam-berjaya-sembuhkan-kanser.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pernah Digelar Kanak Kanak Paling Besar Di Dunia Arya Permana Berjaya Turunkan Berat 110kg

Pernah Digelar Kanak Kanak Paling Besar Di Dunia Arya Permana Berjaya Turunkan Berat 110kg

papar berkaitan - pada 23/1/2020 - jumlah : 473 hits
Pernah digelar sebagai kanak kanak paling gemuk di dunia Arya Permana yang kini telah berusia 13 tahun pernah mengalami obesiti yang teruk sehingga berat badannya mencecah 193 kilogram Akibat berat badannya yang berlebihan Arya tidak mampu ...
Abubacarr Jadi Hero Etnik Rohingya Berjaya Heret Aung San Suu Kyi Ke Mahkamah Dunia

Abubacarr Jadi Hero Etnik Rohingya Berjaya Heret Aung San Suu Kyi Ke Mahkamah Dunia

papar berkaitan - pada 30/1/2020 - jumlah : 214 hits
Tindakan Menteri Keadilan Gambia Abubacarr Tambadou membawa Aung San Suu Kyi ke Den Haag yang menafikan bahawa ketenteraan di negara tersebut telah melakukan pembunuhan secara beramai ramai Memandangkan perintah mahkahmah tertinggi PBB meng...
Inilah 10 Tradisi Seksual Mengejutkan Di Dunia Ekstrim Gan

Inilah 10 Tradisi Seksual Mengejutkan Di Dunia Ekstrim Gan

papar berkaitan - pada 31/1/2020 - jumlah : 317 hits
Kehidupan seksual seringkali dianggap salah satu kemewahan setiap manusia Dan terkadang sudah menjadi kodrat jika seseorang ingin memenuhi kebutuhan itu dengan cara pernikahan Namun tahukah kamu rupanya di dunia ini ada beberapa tempat yang...
Penulis Utama Watak Ultraman Meninggal Dunia Akibat Kanser Hati

Penulis Utama Watak Ultraman Meninggal Dunia Akibat Kanser Hati

papar berkaitan - pada 15/1/2020 - jumlah : 424 hits
Sumber Gambar Orends RangeMasa kecil mesti korang suka menonton cerita Ultraman kan Boleh dikatakan setiap kali cuti hujung minggu Ohmedia akan menonton adiwira Jepun ini beraksi di kaca Televisyen Paling jadi favourite Ohmedia dulu adalah ...
Ibu Sempat Bisik Syahadah Adik Atikah Meninggal Dunia Dalam Pangkuan Ibu Kerana Hidap Kanser

Ibu Sempat Bisik Syahadah Adik Atikah Meninggal Dunia Dalam Pangkuan Ibu Kerana Hidap Kanser

papar berkaitan - pada 24/1/2020 - jumlah : 268 hits
Tiada ibu bapa yang sanggup berpisah dengan anak yang masih kecil namun tiada juga yang sanggup melihat anak kecil mereka menderita dengan penyakit yang kronik Ikuti luahan seorang ibu yang baru sahaja kehilangan anak perempuannya yang meni...
Pernah Diusung Ke Kaunter Kwsp Wanita Hidap Kanser Meninggal Dunia

Pernah Diusung Ke Kaunter Kwsp Wanita Hidap Kanser Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 25/1/2020 - jumlah : 297 hits
Sebelum ini pernah tular mengenai seorang wanita yang kesal dengan sikap pihak Kumpulan Wang Simpanan Pekerja berhubung pengeluaran wang caruman kakaknya yang menghidap kanser Dia terpaksa mengusung kakaknya yang terlantar di katil hospital...
2 Doktor Thailand Berjaya Sembuhkan Pesakit Koronavirus

2 Doktor Thailand Berjaya Sembuhkan Pesakit Koronavirus

papar berkaitan - pada 3/2/2020 - jumlah : 496 hits
Pihaknya memaklumkan telah melaporkan penemuan itu kepada jurnal perubatan dan akan menggunakan ubat ubatan itu pada pesakit lain Foto AP Photo Gemunu AmarasingheDoktor Thailand dakwa ubat selesema AIDS mampu sembuh pesakit koronavirusDUA d...
Boeing 777x Berjaya Melakukan Penerbangan Sulung Pesawat Penumpang Terpanjang Dunia

Boeing 777x Berjaya Melakukan Penerbangan Sulung Pesawat Penumpang Terpanjang Dunia

papar berkaitan - pada 29/1/2020 - jumlah : 213 hits
Boeing 777X ialah pesawat penumpang yang diperlihatkan pada tahun 2013 Selepas mengalami pelbagai masalah ia akhirnya berjaya melakukan penerbangan sulung empat hari yang lalu Ini menjadikannya pesawat penumpang terpanjang pernah dihasilkan...
Hampir Ragut 200 Juta Nyawa Kisah Hitam Dunia Pernah Diserang Virus Black Death

Hampir Ragut 200 Juta Nyawa Kisah Hitam Dunia Pernah Diserang Virus Black Death

papar berkaitan - pada 3/2/2020 - jumlah : 854 hits
Novel Koronavirus yang melanda dunia pada hari ini sememangnya telah membimbangkan komuniti dunia Perkara ini adalah kerana telah dicatatkan beratus nyawa telah terkorban disebabkan virus yang bermula dari daerah Wuhan China Disebabkan itu ...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis

Netizen Sebak Tengok Anak Lap Air Mata Bella Astillah Ayden Macam Dah Biasa Mesti Mak Dia Selalu Nangis