Kumpulan Perampas Sudah Mengaku Kalah


SESUDAH SUBUH

Sebahagian perampas mengadakan sidang
akhbar mengaku kegagalan mereka.SEHINGGA ini episod cubaan rampasan kuasa kerajaan PH sudah melewati jam ke 70, atau hari keempat. Ia bermula pada Ahad 23 Februari. Ia masih belum muktamad secara total, dan keadaan masih lagi dalam tanda tanya dan kabur.

Namun sudah ada tanda-tanda ia akan berakhir. Yang jelasnya kumpulan perampas sudah keletihan dan hilang daya untuk meneruskan hajat mereka dan sudah mengaku kalah.


Mereka telah pun mencabut topeng muka dan indetiti mereka sudah dikenali. Rakyat sedang sosial siasat mereka.

Sidang akhbar yang diadakan oleh BN dan Pas di di PWTC lewat petang semalam bolehlah dianggap sebagai pengakuan yang kumpulan perampas sudah pun mengaku kalah. Tewas. Dalam sidang akhbar itu kumpulan itu membuat penegasan mereka menarik balik sokongan kepada Dr Mahathir Mohamad melalui akuan bersumpah (SD).

Individu yang bercakap mewakili kumpulan itu, dua Setiausaha Agung, masing-masing daripada Umno Annuar Musa, Takiyuddin Hassan daripada Pas, presiden MCA Wee Kah Siong, timbalan presiden MIC M Saravanan dan timbalan presiden Parti Bersatu Rakyat Sabah (PBRS) Arthur Joseph Kurup.

Annuar Musa memberi tahu yang Umno menarik balik sokongan (SD) kepada Dr Mahathir disebabkan tidak bersetuju dengan rancangan Dr Mahathir untuk menubuhkan kerajaan baru apabila ikut sama membabitkan DAP. Maksudnya dalam kerajaan baru itu, DAP ada sama.

Penolakan rancangan itu katanya kerana ia bertentangan dengan prinsip asal parti itu yang tidak mahu kalau ia melibatkan DAP. Dan alasan itu juga digunakan oleh Pas.

Kenyataan itu disamping mengesahkan kegagalan cubaan ramnpasan kuasa itu, ia secara tidak langsung mendedahkan beberapa perkara yang sebelum ini masih tidak diketahui oleh orang ramai, apa yang berlaku sebenarnya dan kenapa ia tiba-tiba berlaku, dan yang penting siapa dia perancangan utamanya.
Dengan memahami apa dinyatakan dalam sidang media itu, bahawa rancangan untuk menubuhkan kerajaan baru memang dirancang sedemikian rupa. Seperti mana kata Takiyuddin, pakatan atau kumpulan bertanggungjawab melakukan kudeta itu dinamakan Pakatan Nasional. Pakatan Nasional ini terdiri daripada Umno - Pas - MCA - MIC, bersama dengan PBRS, PPBM dan kumpulan serpihan daripada PKR yang dipimpin oleh Umno.Untuk membentuk kerajaan baru itu mereka terlebih dahulu perlu menumbangkan kerajaan PH yang sedia ada dengan cara menghilang kuasa kerajaan PH. Untuk tujuan itu menurut Takiyuddin kumpulan itu (PN) mempunyai 130 suara, atau pengakuan bersumpah ahli parlimen secara SD.

Dengan angka itu mereka berhak untuk memohon perkenan Yang di-Pertuan Agong untuk membentuk kerajaan baru dengan Dr Mahathir juga sebagai perdana menteri.

Cara beginilah yang saya katakan rancangan itu sebagai pelik dan aneh dan menyifatkan projek rampasan itu sebagai songsang  dan gila kerana Mahathir merampas kerajaan yang dipimpinnya sendiri. Rujuk kepada catatan saya sebelum ini. http://msomelayu.blogspot.com/2020/02/rampasan-kuasa-yang-aneh-dan-sonsang.html#more

Sidang akhbar BN bersama Pas itu sesungguhnya melegakan umum kerana secara tidak langsung menjawabkan persoalan yang berlegar dan berputar dalam kepala orang sejak tiga hari lalu. Sidang akhbar itu juga  menunjukkan rancangan jahat itu sudah gagal.

Dalam sidang akhbar itu kumpulan itu bukan sahaja menarik balik sokongan kepada Dr Mahathir untuk menubuh kerajaan baru, tetapi ia juga turut menggesa Yang di-Pertuan Agong agar membubarkan parlimen bagi pilihan raya umum dapat diadakan.

Gesaan itu semakin jelas dan nyata usaha rampasan kuasa itu gagal, kerana kalau ia masih dalam usaha, untuk apa mereka memberi pandangan kepada Agong membubarkan parlimen.

Walaupun Umno, Pas, MCA, MIC dan PBRS sudah mengaku kegagalan mereka, tetapi dua puak lagi yang ikut dirangkul dalam Pakatan Nasional, yakni PPBM dan "kumpulan khianat" serpihan PKR pimpinan bekas timbalan presiden PKR, Azmin Ali masih belum membuat pengakuan jelas.

PPBM juga mengaku.

Cuma semalam Ketua Pemuda PPBM (Armada) Syed Saddiq Syed Abdul Rahman (foto) membuat kenyataan melalui video memberi tahu yang Armada menolak sebarang pembentukan kerajaan bersama Umno selaras dengan prinisp Pengerusi PBBM.

Kenyataan Syed Saddiq itu ia memberi gambaran yang cubaan rampasan kuasa itu mutlak gagal dan ia juga turut membabitkian PBBM.

Bagaimana pun Muhyiddin Yassin selaku presiden PBBM perlu tampil membuat penjelasan dan beliau tidak boleh "membekakkan" perkara itu dalam mulut. Sebagai presiden parti beliau tidak boleh bersikap mendiamkan diri dan melepas tangan ke atas yang berlaku. Penjelasannya dituntut bagi mengelakkan kekeliruan.

Sementara itu, begitu juga dengan kumpulan khianat serpihan PKR masih belum ada kenyataan memperakui kegagalan itu. Azmin yang saya namakan sebagai "kooradinator" cubaan rampas kuasa itu perlu menjelaskan dan memberi justifikasi kenapa rancangan itu gagal.

Berbalik kepada keadaan politik negara ia masih lagi bergolak dan belum tenang sepenuhnya. Seperti mana kita tahu walaupun cubaan kudeta itu gagal, tetapi hakikatnya kerajaan PH sudah pun tidak ada lagi apabila Yang diPertuan Agong memberi perkenan peletakan jawatan Dr Mahathir sebagai PM dan melantiknya sebagai PM interim.

Malaysia kini tidak berkerjaan dan ia diuruskan oleh seorang individu sahaja, Mahathir.

Apa yang dituggu kini adalah pembentukan semula kerajaan PH. Semua rakyat yang terkesima dengan kejadian Ahad lalu itu sedang menanti bagaimanakah cara pembentukan semula kerajaan itu akan dilakukan.

Yang tertompok dalam kepala semua orang apakah kerajaan PH yang baru itu masih lagi berketuakan Mahathir ataupun ia akan diambil alih oleh Anwar Ibrahim. Saya yakin jawaban ke atas permasalahan ini akan terjawab dalam tempoh kurang 48 jam. Tunggu. [wm.kl. 7:17 am 26/022020]

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://msomelayu.blogspot.com/2020/02/kumpulan-perampas-sudah-mengaku-kalah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dap Akhirnya Mengaku Kalah

Dap Akhirnya Mengaku Kalah

papar berkaitan - pada 29/2/2020 - jumlah : 121 hits
Bersungguh sungguh lagi nampaknya Pemuda AMANAH Nasional untuk cuba mempertahankan sisa sisa harapan yang ada dengan membuat rayuan terbuka kepada parti parti Sabah dan Sarawak supaya menolak Tan Sri Muhyiddin Yassin yang disokong oleh PAS ...
Hiburan Hana Azraa Mengaku Sudah Jemu Dan Muak Bakal Bercerai Dengan Pu Abu

Hiburan Hana Azraa Mengaku Sudah Jemu Dan Muak Bakal Bercerai Dengan Pu Abu

papar berkaitan - pada 14/2/2020 - jumlah : 337 hits
Konflik rumah tangga Pencetus Ummah Abu sekali lagi menjadi bualan ramai selepas isterinya Hana Azraa mendedahkan pendakwah bebas itu curang lagi dan turut mendedahkan foto seorang wanita yang didakwa sebagai skandal terbaru suaminya Bagaim...
Mengaku Bisa Gandakan Uang Dua Pria Paru Baya Diciduk

Mengaku Bisa Gandakan Uang Dua Pria Paru Baya Diciduk

papar berkaitan - pada 15/2/2020 - jumlah : 232 hits
Sudyatmaja menerangkan korban masih dalam pengembangan Yang jelas baru satu korban dengan barang bukti uang Rp125 juta Kepada korban pelaku ini mengaku bisa menggandakan uang itu menjadi Rp20 miliar
Sempat Sakit Hati Dijuluki Babang Tamvan Kini Andika Mahesa Mengaku Bersyukur

Sempat Sakit Hati Dijuluki Babang Tamvan Kini Andika Mahesa Mengaku Bersyukur

papar berkaitan - pada 15/2/2020 - jumlah : 403 hits
Tenyata selama ini Andika sakit hati dijuluki Babang Tamvan dan mengaku sempat tak terima Namun tak banyak orang yang tahu bagaimana perasaan Andika ketika dijuluki dengan predikat tersebut Ia pun menganggap julukan seperti itu menyiratkan ...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte