Kkm Minta Orang Ramai Dapatkan Nasihat Doktor Sebelum Guna Ubat Antiviral


KUALA LUMPUR, 14 Jan (Bernama) — Pesakit yang dijangkiti virus influenza disaran mendapatkan nasihat doktor sebelum mengambil sebarang ubat-ubatan antiviral, kata Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah.
Beliau berkata penggunaan ubat antiviral dapat mengurangkan simptom serta komplikasi penyakit namun ia perlu digunakan secara rasional bagi mengelakkan kerintangan antimikrobial (antimicrobial resistance) yang menyebabkan rawatan tidak berkesan.
“Ubat Oseltamivir adalah ubat antiviral yang digunakan untuk merawat pesakit yang dijangkiti virus influenza. Di Malaysia, terdapat pelbagai jenama Oseltamivir yang berdaftar antaranya Tamiflu, Fluhalt, Osmivir dan Starflu.
“Pesakit disaran mendapatkan nasihat doktor sebelum mengambil sebarang ubat-ubatan. Doktor akan memberi rawatan yang bersesuaian selepas penilaian ke atas keadaan semasa pesakit dijalankan,” katanya dalam satu kenyataan di sini, hari ini.
Beliau berkata bagi fasiliti Kementerian Kesihatan (KKM), Oseltamivir dibekalkan di bawah syarikat konsesi yang telah diarahkan untuk menyimpan stok yang mencukupi dan tiada masalah bekalan di fasiliti KKM walaupun permintaan telah meningkat empat kali ganda pada Disember lepas.
Gambar hiasan. (Kredit: MedScape) Permintaan ubat mendadak Bagaimanapun, katanya terdapat permintaan mendadak di fasiliti kesihatan swasta, menyebabkan lima pembekal berdaftar sedia ada tidak dapat menampung permintaan berkenaan dan bagi mengatasi masalah itu, KKM telah memberikan kelulusan khas untuk mendapatkan bekalan daripada pembekal alternatif.
Katanya, KKM telah meluluskan hampir 1.1 juta kapsul bagi tempoh Dis 2019 hingga Januari untuk memenuhi permintaan fasiliti kesihatan swasta dan jumlah itu dianggarkan dapat merawat sejumlah 110,000 pesakit.
Berhubung pembekalan vaksin influenza, Dr Noor Hisham berkata vaksin itu hanya ditawarkan di fasiliti KKM sebagai sebahagian daripada regimen rawatan kepada pesakit yang berisiko tinggi mendapat komplikasi jangkitan termasuk kematian apabila dijangkiti virus influenza dan pemberiannya adalah berdasarkan kepada penilaian klinikal daripada pakar.
“Vaksin ini juga turut diberikan kepada golongan anggota barisan hadapan KKM yang terdedah kepada jangkitan semasa mengendalikan pesakit. Orang awam yang ingin mendapatkan suntikan vaksin influenza boleh mendapatkan suntikan berkenaan di fasiliti kesihatan swasta,” katanya.
Katanya sehingga kini, terdapat enam produk vaksin influenza yang berdaftar dengan Pihak Berkuasa Kawalan Dadah (PBKD) di Malaysia dengan jumlah keseluruhan kuantiti yang telah dibawa masuk untuk pasaran Malaysia sepanjang 2019 bagi keenam-enam produk vaksin itu adalah sebanyak 638,388 dos.
Beliau berkata daripada jumlah keseluruhan bekalan itu, hanya 10 peratus merupakan bekalan ke fasiliti kesihatan KKM.
Dr Noor Hisham berkata pembekal telah mengagihkan sejumlah 40,000 dos vaksin influenza ke hospital dan klinik swasta pada 7 Jan lepas, sehingga menyebabkan baki stok dalam simpanan pihak pembekal habis buat masa ini namun sejumlah 99,470 dos lagi akan dibawa masuk pada bulan ini.
Sumber: BERNAMA
The post KKM Minta Orang Ramai Dapatkan Nasihat Doktor Sebelum Guna Ubat Antiviral appeared first on Siakap Keli.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2020/01/15/kkm-minta-orang-ramai-dapatkan-nasihat-doktor-sebelum-guna-ubat-antiviral/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sapu Je Guna Ummisom Insyaallah Bantu Mengempiskan Perut Buang Angin Dan Banyak Lagi Dapatkan Sekarang

Sapu Je Guna Ummisom Insyaallah Bantu Mengempiskan Perut Buang Angin Dan Banyak Lagi Dapatkan Sekarang

papar berkaitan - pada 17/1/2020 - jumlah : 459 hits
PENGEMPIS PERUT UMMISOMKebaikkan Pengempis Perut Ummi SomMelegakan kembung senak dan sengal sengalBuang tekanan angin dalam badanMemecahkan lemakMemulihkan penyakit goutMemulihkan urat sarafMemulihkan sistem peranakanMenghilangkan sesak naf...
Ramai Tak Tahu Ubat Ini Ada Risiko Sebenarnya Doktor Kongsi Tentang Ubat Punggung Mak Ayah Wajib Tahu

Ramai Tak Tahu Ubat Ini Ada Risiko Sebenarnya Doktor Kongsi Tentang Ubat Punggung Mak Ayah Wajib Tahu

papar berkaitan - pada 16/1/2020 - jumlah : 1324 hits
Tiada apa yang lebih menggembirakan si ibu dan si ayah selain melihat anak yang dijaga dapat membesar dengan baik dan sihat Namun begitu tidak dapat dinafikan biarpun dengan pelbagai langkah langkah penuh berhati hati yang diambil si anak t...
Guna Cara Tradisional Orang India Doktor Pun Puji Cara Ibu Ini Rawat Anak Kena Hfmd

Guna Cara Tradisional Orang India Doktor Pun Puji Cara Ibu Ini Rawat Anak Kena Hfmd

papar berkaitan - pada 21/1/2020 - jumlah : 281 hits
Penyakit kaki tangan dan mulut atau HFMD memang sering menjangkiti anak anak yang masih kecil Gejala termasuk demam hilang selera makan ruam kulit yang tidak gatal dan selalunya sakit tekak antara tanda si kecil menghidapi penyakit berjangk...
Mahkamah Guna Ai Bantu Pegawai Kehakiman Buat Keputusan Jatuhkan Hukuman

Mahkamah Guna Ai Bantu Pegawai Kehakiman Buat Keputusan Jatuhkan Hukuman

papar berkaitan - pada 18/1/2020 - jumlah : 279 hits
KUCHING 17 Jan Badan kehakiman Sabah dan Sarawak mengambil langkah pertama dalam mengguna pakai kecerdasan buatan dengan menggunakan mesin untuk membantu pegawai kehakiman menentukan hukuman yang sesuai bagi kesalahan jenayah tertentu Hakim...
Dah Beli 10 Jenis Botol Tapi Anak Tetap Tolak Botol Cuba Pula Guna Cawan

Dah Beli 10 Jenis Botol Tapi Anak Tetap Tolak Botol Cuba Pula Guna Cawan

papar berkaitan - pada 18/1/2020 - jumlah : 287 hits
Setiap ibu dinasihatkan untuk menyusukan bayinya sehingga cukup membesar Malangnya kebanyakan para ibu tidak boleh meninggalkan pekerjaan mereka untuk jangka masa panjang selepas kelahiran jadi mereka terpaksa beralih kepada penyusuan denga...
Cara Perangkap Virus Dalam Udara Guna Bawang

Cara Perangkap Virus Dalam Udara Guna Bawang

papar berkaitan - pada 17/1/2020 - jumlah : 756 hits
Sekarang ni musim demam selsema batuk dan macam macam lagi penyakit yang boleh tersebar melalui udara Terbaru virus influenza A dan h1n1 seram dengar Jom elak penyakit ini dari tersebar Guna bawang pun boleh Membawang bukan aktiviti sihat t...
Abu Mayat Dan Paku Keluar Dari Badan Ibu Dipercayai Disihir Guna Tulang Manusia Minyak Dagu

Abu Mayat Dan Paku Keluar Dari Badan Ibu Dipercayai Disihir Guna Tulang Manusia Minyak Dagu

papar berkaitan - pada 17/1/2020 - jumlah : 371 hits
Sihir seperti santau digunakan oleh segelintir manusia demi melunaskan rasa iri hati dengki mahupun dendam mereka kepada individu lain dengan cara halus Seringkali kita mendengar kejadian seumpamanya berlaku yang menyebabkan mangsa merana d...
China Guna Wechat Pengaruhi Pilihan Raya Luar Termasuk Malaysia

China Guna Wechat Pengaruhi Pilihan Raya Luar Termasuk Malaysia

papar berkaitan - pada 17/1/2020 - jumlah : 296 hits
Pengaruh media memang tidak boleh dipandang remeh Walaupun manfaatnya dalam perkongsian berita dan maklumat memang tidak boleh disangkal ia juga menjadi platform penyebaran berita palsu untuk mempengaruhi pandangan rakyat Kebimbangan terhad...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Reaching Out



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Makanan Perlis Paling Popular

Tafsir Mimpi Gajah

Panduan Produk Kesihatan

Grab Nanyang Siang Pau 27 04 2024

Selamat Hari Gawai Maksud Dan Contoh Ucapan

Piala Thomas 2024 Senarai Pemain Malaysia Jadual Live