Kisah Cinta Zainab Anak Nabi



Cerita ini mengenai anak perempuan pemimpin nabi. Dilahirkan dari rahim ibunya, seorang wanita Quraisy, Khadijah bint Khuwailid bin Asad bin 'Abdil' Uzza bin Qushay Al-Qurasyiyyah radhiallahu 'anhu, ketika bapanya memasuki usia tiga puluh tahun. Beliau dinamai Zainab radhiallahu 'anha binti Muhammad bin' Abdillah Shallallahu 'alaihi wa sallam.


Selama hidup ibunya, puteri yang menawan disunting oleh seorang pemuda, Abul 'Ash bin Ar-Rabi' bin 'Abdil' Uzza bin 'Abdisy Shams bin' Abdi Manaf bin Qushay Al-Qurasyi. Dia adalah anak Halah, anak Khuwailid, saudara perempuan Khadijah. Pada masa itu, Khadijah radhiallahu 'anha mempersembahkan kalung untuk pengantin perempuannya. Dari perkahwinan ini, Umamah dan 'Ali, dua anak lelaki dan anak perempuan Abul' Ash dilahirkan.

Apabila cahaya Islam pecah, Allah Subhanahu wa Ta'ala membuka hati Zainab radhiallahu 'anha untuk mengalu-alukannya. Walau bagaimanapun, Abul 'Ash bin Ar-Rabi' masih berada di atas agama nenek moyangnya. Dua orang di dua jalan berbeza.

Para musyrik menggesa Abul 'Ash untuk menceraikan Zainab, tetapi Abul' Ash dengan tegas menolak permintaan mereka. Walau bagaimanapun, Zainab radhiallahu 'anha masih dihalang meninggalkan bumi untuk berhijrah.

Tahun kedua Ramadan selepas penghijrahan, terukir peristiwa Badr. Dalam peperangan itu, tujuh puluh orang terbunuh daripada orang-orang musyrik dan menawan tujuh puluh mereka. Antara tawanan adalah Abul 'Ash bin Ar-Rabi'.

Penduduk Makkah juga menghantar tebusan untuk membebaskan para tawanan. Tersimpan di antara harta tebusan adalah kalung milik Zainab radhiallahu 'anha untuk kebebasan suaminya. Apabila dia melihat kalung, Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam teringat Khadijah radhiallahu' anha yang telah meninggal dunia. Bagaimana dia menyentuh anak perempuan yang dia sayangi. Kemudian dia berkata kepada para sahabat, "Jika kamu sanggup membebaskan para tawanan yang telah ditebus oleh Zainab dan mengembalikan tebusan yang diberikannya, lakukanlah itu." Para sahabat menjawab, "Baiklah, wahai Rasulullah!"

Kemudian mereka membebaskan Abul 'Ash bin Ar-Rabi' dan mengembalikan rantaian harta tebusan Zainab.

Pada masa itu, Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam meminta Abul' Ash untuk berjanji untuk membiarkan Zainab meninggalkan tanah Mekah untuk Madinah. Kemudian Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam mengirim Zaid bin Harithah radhiallahu' anhu dengan salah seorang dari Ansar sambil berkata, "Pergilah ke kampung Gog hingga kamu bertemu dengan Zainab, kemudian bawa dia ke sini."


Menjelang kejadian Fathu Makkah, Abul 'Ash keluar dari tanah Makkah dengan kelompok perdagangan yang membawa barang dagangan milik penduduk Makkah ke arah Sham. Dalam perjalanan mereka, kumpulan itu bertemu dengan seratus tujuh puluh tentera Zaid bin Haritha yang dikirim oleh Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam untuk menghadapi rombongan dagang. Tentera Islam juga menangkap mereka dan mengambil harta yang dibawa oleh kumpulan Mushrikin, tetapi Abul 'Ash berjaya melarikan diri.

Apabila kegelapan malam menembusi, Abul 'Ash diam diam bertemu isterinya, Zainab bintu Rasulullah Sallallahu' alaihi wa sallam, meminta perlindungan.

Dawn tiba. Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam dan para sahabat berdiri untuk melaksanakan Doa Fajr. Pada masa itu, Zainab radhiallahu 'anha berseru dengan suara nyaring, "Wahai umat Islam, sebenarnya saya telah memberi perlindungan kepada Abul' Ash bin Ar-Rabi '!"

Setelah solat, Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam menghadap para sahabat sambil bertanya, "Kamu dengar apa yang saya dengar?" "Ya, wahai Rasulullah." Dia Shallallahu' alaihi wa sallam berkata lagi, "Sesungguhnya aku tidak tahu apa-apa hingga aku dengar apa yang anda dengar. "

Kemudian dia shallallahu 'alaihi wa sallam bertemu dengan anak perempuannya dan berkata, "Wahai anakku, mulailah dia, tetapi jangan pernah mendekatinya karena kamu tidak sah baginya."

Setelah itu Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam mengumpulkan pasukan Zaid bin Harithah radhiallahu' anhu dan berkata kepada mereka, "Sesungguhnya Abul 'Ash milik keluarga kami seperti yang kamu tahu, dan kamu telah mengambil miliknya sebagai fai' yang diberikan oleh Allah kepadamu. Tetapi saya mahukan anda berbuat baik dan kembalikan harta itu kepadanya. Tetapi jika anda enggan, maka anda lebih berhak mendapat harta itu. "Sahabat-sahabat menjawab," Wahai Rasulullah, kami akan mengembalikan harta itu kepadanya. "


Semua khazanah yang Abul 'Ash dibawa kembali ke tangannya dan tidak berkurang sedikitpun. Dia segera membawanya kembali ke Mekah dan mengembalikan setiap harta yang didepositkan oleh penghuni Makkah kepada pemiliknya. Kemudian dia bertanya, "Masih ada di antara kamu yang tidak memulihkan hartanya?" Mereka menjawab, "Semoga Allah memberikan balasan yang baik kepadamu. Anda benar-benar seorang yang mulia dan memenuhi janji-janji. "Abul 'Ash kemudian mengesahkan," Sesungguhnya saya bersaksi bahawa tidak ada ibadah yang patut disembah melainkan Allah dan saya bersaksi bahawa Muhammad adalah hamba-Nya dan Rasul! Demi Allah, tidak ada seorangpun yang memeliharaku daripada berpindah ke Islam pada masa itu, kecuali saya khawatir bahawa anda akan berfikir bahawa saya makan kekayaan anda. Sekarang Allah Subhanahu wa Ta'ala telah meletakkan harta karun pada setiap kamu, saya telah masuk Islam.

Enam tahun tidak jangka masa yang singkat. Akhir menunggu lama akan datang. Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam mengembalikan anaknya yang tercinta, Zainab radhiallahu' anhu kepada suaminya, Abul 'Ash bin Ar-Rabi' radhiallahu 'anhu, dengan perkawinan pertamanya dan tanpa mengembalikan mas kahwinnya. Dua orang kini bersama-sama berjalan ...

Bagaimanapun, Allah Subhanahu wa Ta'ala telah menentukan taqdirNya. Tidak lama selepas pertemuan itu, Zainab, bintu Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam, kembali kepada Rabbnya, pada tahun kedelapan selepas berpindah, meninggalkan kekasihnya selamanya.

Di antara shahabiyyah yang memandikan mayat mereka, terdapat Umm 'Athiyyah Al-Anshariyah radhiallahu' anha. Daripada dia, dia membentangkan kisah mandi tubuhnya dari Zainab radhiallahu 'anha, sesuai dengan perintah Nabi Shallallahu' alaihi wa sallam, dengan percikan air bercampur dengan daun lily. Selepas itu, rambut Zainab radhiallahu 'anha ditenun menjadi tiga helai. Tubuhnya dibalut dengan kain Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam. Anak perempuan pemimpin nabi hilang.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ohzarina.blogspot.com/2019/10/kisah-cinta-zainab-anak-nabi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pengajaran Kisah Cinta Zainab Puteri Rasulullah

Pengajaran Kisah Cinta Zainab Puteri Rasulullah

papar berkaitan - pada 28/10/2019 - jumlah : 579 hits
Kisah Zainab binti Muhammad adalah contoh terbaik dalam memperkatakan kesetiaan seorang isteri keikhlasan cinta dan ketulusan iman Zainab merupakan puteri sulung Nabi Muhammad dan Khadijah binti Khuwailid Zainab diputerikan dua tahun selepa...
Kisah Seram Pocong Di Atas Katil Anak

Kisah Seram Pocong Di Atas Katil Anak

papar berkaitan - pada 18/10/2019 - jumlah : 996 hits
Assalamualaikum dan salam sejahteraApa khabar peminat kisah seram sekalian Kembali lagi dalam episod sama untuk minggu ini dalam rancangan Kisah Seram Apa Minggu Ini Mungkin ada yang belum lagi membaca kisah seram untuk episod lepas iaitu a...
Kisah Pilu 4 Anak Di Cianjur Jadi Yatim Piatu Usai Orangtua Tewas Dipatuk Ular

Kisah Pilu 4 Anak Di Cianjur Jadi Yatim Piatu Usai Orangtua Tewas Dipatuk Ular

papar berkaitan - pada 19/10/2019 - jumlah : 243 hits
Kisah pilu dialami empat anak di Kampung Pasir Kampung Desa Sukatani Kecamatan Pacet Kabupaten Cianjur Jawa Barat Mereka menjadi yatim piatu setelah ayah dan ibu Maksum dan Nuryani meninggal dunia akibat dipatuk ular welang di kediamannya
Perjalanan Cinta Abu Rara Penikam Wiranto Menikah 3 Kali Tak Direstui Bawa Lari Anak Orang

Perjalanan Cinta Abu Rara Penikam Wiranto Menikah 3 Kali Tak Direstui Bawa Lari Anak Orang

papar berkaitan - pada 12/10/2019 - jumlah : 236 hits
Syahril Alamsyah alias Abu Rara dan Fitri Andriana adalah pasangan suami istri pelaku penusukan terhadap Menkopolhukam Wiranto di Pandeglang Banten Kamis Berdasarkan data yang dirilis kepolisian Abu Rara teridentifikasi berasal dari Medan S...
Eh Awak Mengandung Anak Luar Nikah Ke Ni Puan Kisah Founder Tudung Online Terlanjur Dengan Tunang Ada Pengajaran Tetapi

Eh Awak Mengandung Anak Luar Nikah Ke Ni Puan Kisah Founder Tudung Online Terlanjur Dengan Tunang Ada Pengajaran Tetapi

papar berkaitan - pada 27/10/2019 - jumlah : 491 hits
Kisah yang sedang trending di Twitter mengenai pengalaman seorang founder perniagaan tudung online terlanjur dengan tunangnya Segalanya bermula apabila si tunang secara sukarela membantunya packing tudung di ruang tamu nbsp Meskipun ada yan...
Biarpun Berhabis Buat Ivf Tak Kisah Langsung Demi Merasa Nikmat Dukung Anak Sendiri

Biarpun Berhabis Buat Ivf Tak Kisah Langsung Demi Merasa Nikmat Dukung Anak Sendiri

papar berkaitan - pada 16/10/2019 - jumlah : 396 hits
Bukan setiap pasangan diberikan rezeki untuk melalui proses kehamilan secara semula jadi Pun begitu terdapat beberapa inisiatif yang boleh dibuat untuk memastikan pasangan tersebut berpeluang untuk memiliki anak kandung mereka sendiri Salah...
7 Godaan Terberat Dalam Kisah Cinta

7 Godaan Terberat Dalam Kisah Cinta

papar berkaitan - pada 30/10/2019 - jumlah : 315 hits
7 Godaan Terberat Dalam Kisah Cinta Merangkai cerita cinta yang prima memanglah diperlukan usaha serta pengorbanan Tidak jarang cobaan sering datang serta mengikis benih benih cinta yang bersemayam dalam hati Bila Anda dan pasangan berpikir...
Kisah Anak Alami Gangguan Jiwa Karena Gadget Jadi Pemarah Dan Ogah Sekolah

Kisah Anak Alami Gangguan Jiwa Karena Gadget Jadi Pemarah Dan Ogah Sekolah

papar berkaitan - pada 29/10/2019 - jumlah : 503 hits
Penggunaan gadget smartphone sudah banyak mencandui masyarakat khususnya kalangan anak anak yang gemar bermain game online Tak sedikit diantaranya bahkan sampai mengalami gangguan kejiwaan akibat terpapar game secara intens dalam jangka wak...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai

Tvet Tahfiz Mara Bidang Pengajian Syarat Kemasukan

Den Manjo Feat Eda Ezrin Adik Jando Abe Dudo Raya Chord