Khasiat Dan Kelebihan Air Zam Zam


Air zam-zam boleh didapati di kota Mekkah, negara Arab Saudi. Lokasinya terletak berhampiran Kaabah, berjarak sekitar 38 hasta.
Air zam-zam merupakan minuman istimewa bagi umat muslim dengan khasiat-khasiat dan kelebihan kesihatan yang banyak.
Air yang berasal dari telaga yang belum pernah kering sejak ribuan tahun ini, menurut para pakar terdapat 30 unsur di dalam air zam zam, yang memiliki kualiti air yang sangat baik.
Air zam-zam terlihat sangat bersih dan jernih, tanpa sebarang campuran warna. Air zam zam sering disebut sebagai mukjizat bagi umat manusia dan alam.
Antara kandungan mineral yang terdapat di dalam air zam-zam ialah kalsium, kalium, selenium, natrium, dan kromium. Selain itu terdapat zat-zat lain seperti klorida, magnesium, sulfat, nitrit, mangan, zat padat, dan zat-zat organik.
Manfaat Air Zam Zam Kepada Kesihatan
1. Mengoptimumkan Proses Metabolisme Tubuh
Fungsi metabolisme tubuh ini untuk mengubah zat-zat yang masuk ke dalam tubuh seperti lemak menjadi tenaga. Dengan dihasilkannya tenaga bagi tubuh, maka tubuh akan memiliki tenaga dalam menjalankan kegiatan atau pekerjaan sehari-hari.
Minum air zam-zam berguna agar metabolisme tubuh mampu berjalan dengan lancar dan optimal, proses pembakaran (metabolisme) yang berjalan dengan baik juga berguna untuk mencegah terjadinya timbunan lemak pada bahagian-bahagian di dalam tubuh, khususnya bahagian-bahagian tubuh yang mudah untuk berlemak iaitu paha, lengan, dan perut.
Terjadinya penimbunan lemak di dalam tubuh akibat dari metabolisme tubuh yang berjalan lambat. Adapun hal umum yang menyebabkan metabolisme tubuh berjalan lambat iaitu kurang beriadhah.
Kita disarankan kerap meminum air zam-zam. Meminum air zam-zam hendaknya dilakukan sebelum tidur malam atau pagi selepas bangun tidur.
Hal itu menurut pakar Mury Kuswari adalah kerana proses metabolisme tubuh saat tidur tinggi. Mineral dari air zam-zam sangat baik dalam memaksimumkan proses metabolisme, serta berfungsi untuk mengganti dengan segera mineral yang digunakan ketika metabolisme.
2. Menghilangkan Lapar (Air Zam-Zam Mengenyangkan)
Mengikut sains, air zamzam juga bebas dari mikroorganisme, yang mana kewujudan mikroorganisme boleh mengurangi kesegaran air.
Hal seperti ini dapat diketahui dari keadaan telaga zam zam yang tidak adanya lumut yang tumbuh di sana. Hal yang sangat baik, air zamzam mengandung dua jenis mineral penting berupa kalsium dan magnesium.
Kedua kandungan mineral tersebut membuat air zam-zam bermanfaat untuk menyegarkan tubuh. Hal ini bisa dilihat, di mana para jamaah umrah dan haji yang melakukan berbagai aktiviti ibadah sehingga mengalami kepenatan, kemudian hanya dengan minum air zam-zam maka mampu mengembalikan tenaga dalam tubuh menjadi fit kembali.
Air zam-zam menjadi air yang penuh berkah, yang boleh menyegarkan, mengenyangkan, dan memberikan tenaga dalam tubuh.
Keberkahan air zam-zam ini berfungsi seperti makanan, mengenyangkan bagi orang yang meminumnya.
Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
إِنَّهَا مُبَارَكَةٌ إِنَّهَا طَعَامُ طُعْمٍ
“Air zam-zam itu air yang diberkahi. Makanan yang mengenyangkan.”
[HR. Muslim 6513 dan Ibn Hibban 7133].
Dari Ibnu Abbas radhiyallahu ‘anhuma, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
خَيْرُ مَاءٍ عَلَى وَجْهِ الأَرْضِ مَاءُ زَمْزَمْ ، وَفِيْهِ طَعَامُ مِنَ الطَّعْمِ ، وَشِفَاءُ مِنَ السَّقَم
“Air terbaik yang ada di muka bumi adalah air zam-zam. Boleh menjadi makanan yang mengenyangkan dan ubat dari penyakit.”
[HR. Thabrani dalam Mu’jam al-Ausath 8129 dan dishahihkan al-Albani]
Ibnul Qayyim (751 H) berkata, “Saya mendapati orang yang bertahan beberapa hari dengan hanya minum air zam-zam, kurang lebih setengah bulan, dia thawaf seperti manusia lainnya, bahkan dia bercerita padaku bahwa kadang-kadang dia bisa bertahan selama empat puluh hari lamanya.”
[Lihat kitab Zādul Ma’ād 4/393]
Abu Dzar al-Ghifari berkata, “Selama 30 hari, aku tidak mempunyai makanan kecuali air zam-zam. Aku menjadi gemuk dan lemak perutku menjadi sirna. Aku tidak mendapatkan dalam hatiku kelemahan (karena) lapar.”
[Lihat Shahih Muslim, 4/1919. Lihat Shahih Sirah Nabawiyah, al Albani, 129.]
Syaikh Abdurrasyid Ibrahim (1364 H) berkata, “Saya bertahan beberapa minggu dengan air zam-zam untuk menghilangkan rasa laparku. Ini adalah pengalaman nyata yang tidak diragukan padanya.”
[Lihat Fadhlu Māa Zamzam hlm. 105-106 oleh Sa’id Bakdasy]
Riwayat lainnya mengenai mukjizat air zam-zam ini:
عَنْ جَابِرٍ وَابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ رَسُوْلُ اللهِ -صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ-: مَاءُ زَمْزَمَ لمِاَ شُرِبَ لَهُ (أخرجه أحمد وابن ماجه)
Dari Jabir dan Ibnu ‘Abbas, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, ”Air Zam-Zam, tergantung niat orang yang meminumnya.”
[Hadits shahih. Lihat Irwa-ul Ghalil, al Albani, 1/218.]
Air zam-zam tergantung dari niat orang yang meminumnya, ini adalah mukjizat air zam-zam, jika seseorang berharap hanya kepada Allah untuk minum air zam-zam agar bisa mengenyangkan tubuh, maka hal ini bisa benar-benar terjadi.
3. Mukjizat Air Zam-Zam Tergantung dari Niat Orang yang Meminumnya
Berkaitan dengan kelebihan no. 2 bahawa keistimewaan dan mukjizat air zam-zam iaitu menjadi pengabul atas niat atau keinginan yang disampaikan kepada Allah.
Seperti disebutkan sedikit di atas, jika anda meminumnya sambil meminta hanya kepada Allah agar perut bisa kenyang, maka dengan izin Allah perut akan benar-benar kenyang dengan izin Allah.
Demikian juga untuk hal-hal lainnya, seperti orang yang pelupa, maka ia bisa minum air zam-zam sambil memohon kepada Allah agar ingatannya dan hafalannya bisa kuat, maka dengan izin Allah ini bisa benar-benar terjadi. Orang yang sebelumnya pelupa bisa benar-benar kuat hafalannya.
Berbagai riwayat dan kisah tentang air Zam-Zam ini sangat banyak.
وَعَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُمَا قاَلَ قَالَ رَسُوْلُ الله ِصَلىَّ اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَاءُ زَمْزَمَ لمِاَ شُرِبَ لَهُ إِنْ شَرِبْتَهُ تَسْتَشْفِي شَفاَكَ الله ُوَإِنْ شَرِبْتَهُ لِشَبْعِكَ أَشْبَعَكَ الله ُوَإِنْ شَرِبْتَهُ لِقَطْعِ ظَمْئِكَ قَطَعَهُ اللهُ وَهِيَ هَزْمَةُ جِبْرَائِيلَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَسُقْيَا اللهِ إسْمَاعِيْلَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ رواه الدارقطني والحاكم وقال صحيح الإسناد
Dari Ibnu ‘Abbas Radhiyallahu ‘anhu, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda : “Air Zam-Zam sesuai dengan niat ketika meminumnya. Bila engkau meminumnya untuk ubat, semoga Allah menyembuhkanmu. Bila engkau meminumnya untuk menghilangkan dahaga, semoga Allah menghilangkannya. Air Zam-Zam adalah galian Jibril, dan curahan minum dari Allah kepada Ismail.”
[Hadits hasan li ghairihi. Lihat kitab Shahih Targhib wa Tarhib, al Albani, 2/19.]
وَعَنْ أَبِيْ الطُّفَيْلِ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُمَا قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُوْلُ كُنَّا نُسَمِّيْهَا شَبَّاعَةً يَعْنِيْ زَمْزَمَ وَكُنَّا نَجِدُهَا نِعْمَ الْعَوْنُ عَلَى الْعِيَالِ (رواه الطبراني في الكبير)
Dari Abi Thufail, dari Ibnu Abbas Radhiyallahu ‘anhu, ia berkata, “Saya mendengar Rasulullah bersabda,”Kami menyebut air Zam-Zam dengan syuba’ah (yang mengenyangkan). Dan kami juga mendapatkan air Zam-Zam adalah sebaik-baik pertolongan (kebutuhan atas kemiskinanan).”
[HR. Tabrani. Lihat kitab Shahih Targhib wa Tarhib, al Albani, 2/19.]
Ibnu Taimiyyah berkata,”Seseorang disunnahkan untuk meminum air Zam-Zam sampai benar-benar kenyang, dan berdoa ketika meminumnya dengan doa-doa yang dikehendakinya (bebas). Namun tidak disunnahkan mandi dengannya (air Zam-Zam).”
[Lihat kitab Hajjatun-Nabi, al Albani, 1/117.]
إِنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى الله ُعَلَيْهِ وَسَلَّمَ دَعَا بِسِجِلٍّ مِنْ مَاءِ زَمْزَمَ فَشَرِبَ مِنْهُ وَتَوَضَّأَ) رواه أحمد)
Dari Usamah, bahwasanya Rasulullah meminta untuk didatangkan segantang air Zam-Zam, lalu beliau meminumnya dan berwudhu dengannya
[HR Ahmad. Lihat kitab Mukhtasar Irwa-ul Ghalil, al Albani, 1/3.]
كَانَ يَحْمِلُ مَاءَ زَمْزَمَ ( فِيْ الأَدَاوِيْ وَالْقِرَبِ وَكَانَ يَصُبُّ عَلىَ الْمَرْضَى وَيَسْقِيهِمْ ) ] . ( حديث صحيح)
Disebutkan dalam Silsilah Shahihah, adalah Rasululllah membawa air Zam-Zam di dalam kantong-kantong air. Beliau menuangkan dan membasuhkannya kepada orang yang sedang sakit.
[Lihat kitab Silsilah Shahihah, 4/232.]
وَعَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُمَا قاَلَ قَالَ رَسُوْلُ الله – صَلَّى الله ُعَلَيْهِ وَسَلَّمَ -: “خَيْرُ مَاءٍ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ مَاءُ زَمْزَمَ، فِيْهِ طَعَامُ الطَّعْمِ، وَشِفَاءُ السَّقْمِ”،
Dari Ibnu ‘Abbas, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Sebaik-baik air yang terdapat di muka bumi adalah Zam-Zam. Di dalamnya terdapat makanan yang mengenyangkan dan penawar penyakit.”
[Hadits hasan. Lihat kitab Shahih Targhib wa Tarhib, al Albani, 2/18.]
: كُنْتُ أُجَالِسُ ابْنَ عَبَّاسٍ بِمَكَّةَ فَأَخَذَتْنِيْ الحْمُىَ فَقَالَ أَبْرِدْهَا عَنْكَ بِمَاءِ زَمْزَمَ فإَِنَّ رَسُوْلَ اللهِ صَلَّى الله ُعَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ ( الْحُمَى مِنْ فيَحْ ِجَهَنَّمَ فَأَبْرِدُوهَا بِالْمَاءِ أَوْ قاَلَ بِمَاءِ زَمْزَمَ ) .
Dari Hammam, dari Abi Jamrah ad-Duba`i, ia berkata, “Aku duduk bersama Ibnu ‘Abbas di Mekkah, tatkala demam menyerangku. Ibnu ‘Abbas mengatakan, dinginkanlah dengan air Zam-Zam, karena Rasulullah mengatakan, sesungguhnya demam adalah dari panas Neraka Jahannam, maka dinginkanlah dengan air atau air Zam-Zam”
[Lihat kitab Shahihul-Bukhari. Lihat kitab Musnad Ahmad.]
عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهَا : أَنَّهَا كَانَتْ تَحْمِلُ مِنْ مَاءِ زَمْزَمَ وَتُخْبِرُ أَنَّ رَسُوْلَ اللهِ صَلَّى الله ُعَلَيْهِ وَسَلَّمَ كاَنَ يَحْمِلُهُ
Dari ‘Aisyah, ia membawa air Zam-Zam. Ia mengkabarkan, “Sesungguhnya dahulu Rasulullah membawanya (sebagai bekal perjalanan -pen.).”
[Hadist hasan, sebagaimana dikatakan oleh Tirmidzi, dan dishahihkan oleh al Albani. Lihat kitab Sunan Tirmidzi.]
Ibnul Qayyim berkata,”Aku dan selain diriku telah megalami perkara yang ajaib tatkala berubat dengan air Zam-Zam. Dengan izin Allah, aku telah sembuh dari beberapa penyakit yang menimpaku. Aku juga menyaksikan seseorang yang telah menjadikan air Zam-Zam sebagai makanan selama beberapa hari, sekitar setengah bulan atau lebih. Ia tidak mendapatkan rasa lapar, ia melaksanakan thawaf sebagaimana manusia yang lain. Ia telah memberitahukan kepadaku bahwa, ia terkadang seperti itu selama empat puluh hari. Ia juga mempunyai kekuatan untuk berjima’, berpuasa dan melaksanakan thawaf. “
Ibnu Qayyim juga berkata,”Ketika berada di Mekkah, aku mengalami sakit dan tidak ada tabib (doktor) dan ubat (yang bisa menyembuhkannya). Akupun mengubatinya dengan meminum air Zam-Zam dan membacakan atasnya berulangkali (dengan surat al Fatihah), kemudian aku meminumnya. Aku mendapatkan kesembuhan yang sempurna. Akupun menjadikannya untuk bersandar ketika mengalami rasa sakit, aku benar-benar banyak mengambil manfaat darinya.”
[Lihat kitab Zaadul Maad.]
Hal-hal tersebut memang di luar kemampuan logik manusia. Apa yang membuat air zam-zam memiliki khasiat berupa mukjizat yang luar biasa iaitu karena keimanan (keyakinan) yang kuat di dalam diri seseorang terhadap kemahakuasaan Allah.
4. Memaksimumkan Proses Penghasilan Sel Kulit Mati
Selain untuk kesihatan, air zam-zam juga memiliki manfaat dalam menjaga penampilan kulit tubuh. Dengan minum air zam-zam maka manfaatnya boleh membantu menghasilkan sel-sel kulit mati dan diganti dengan kemunculan sel-sel kulit baru.
Baiknya atau lancarnya proses regenerasi kulit ini berguna untuk mencerahkan kulit tubuh dan wajah. Selain itu bermanfat agar kulit wajah bisa lebih kenyal dan tentunya sehat.
Anda boleh minum air zam-zam untuk memperoleh manfaat ini, ataupun anda boleh membasuh wajah menggunakannya. Kalau boleh lakukan wudhu dengan air zam-zam, kerana dengan wudhu anda akan membasuh wajah.
Dengan melakukan hal tersebut, maka semua lapisan sel kulit mati pada tubuh yang terkena air zam-zam akan dialihkan. Sehingga proses regenerasi kulit tubuh bisa berjalan dengan sangat lancar.
5. Melancarkan Peredaran Darah
Manfaat dari minum air zam-zam ini juga boleh melancarkan peredaran darah. Antara punca masalah peredaran darah di dalam tubuh adalah kerana terjadinya pengumpulan lemak dalam salur darah.
Terjadinya penumpukan darah di dalam tubuh akibat habit makan yang buruk, seperti sering mengambil makanan berlemak, junk food, makanan jenis siap saji, makanan berkolesterol, goreng, dan sebagainya. Selain itu, masalah juga terjadi akibat jarang bersukan.
Terjadinya masalah penyumbatan salur darah adalah hal yang serius, kerana akibatnya boleh menyebabkan kematian.
Selain memperbaiki pola makan dan pola hidup secara umum, usahakan anda agar minum air zam-zam kerana sangat menyihatkan, sehingga tubuh boleh terhindar dari penyakit berbahaya dengan izin Allah.
6. Memberikan Rasa Bahagia di dalam Hati
Rasa bahagia boleh muncul dengan minum air zam-zam, selain menyihatkan bagi tubuh, minum air zam-zam juga boleh menyihatkan hati dan jiwa.
Minum air zam-zam boleh mendatangkan rasa bahagia, serta jauh dari penyakit hati seperti sombong, iri, dengki, suka marah-marah dan lain-lain. Sambil minum air zam-zam niatkan hal tersebut, mohon kepada Allah agar selalu memasukkan cahaya kebahagiaan ke dalam hati.
7. Menyihatkan Tulang dan Gigi
Tubuh manusia memerlukan bekalan kalsium mencukupi setiap hari bagi memastikan tulang dan gigi sentiasa sihat dan kuat. Di dalam air zam-zam terdapat kalsium bermanfat bagi kesihatan tulang dan gigi.
Kerap minum air zam-zam boleh mencegah terjadinya masalah pereputan tulang dan ggi sebelum waktunya. Agar tulang dan gigi selalu sihat maka disarankan juga minum susu yang kaya akan kandungan kalsium.
8. Mengubati Pelbagai Penyakit
Secara medik, pengambilan air zam-zam akan menyihatkan tubuh dan membuat daya tubuh semakin kuat, sehingga tubuh pun tidak mudah diserang penyakit.
Seperti yang diutarakan sebelumnya, bahawa mukjizat air zam-zam iaitu boleh mengabulkan keinginan atau doa sesuai dengan niat saat meminumnya, caranya iaitu dengan fokus dan khusyu ketika meminum air zam-zam untuk memohon kepada Allah agar mengabulkan permintaan.
Ketika seseorang sedang sakit, maka cubalah untuk minum air zam-zam sambil meniatkan untuk memohon kepada Allah agar menyembuhkan penyakit yang dialaminya.
Cubalah untuk melakukan ini, dan yakin kepada Allah bahawa doa akan dikabulkan. Hal itu karena hukum awal doa adalah pasti dikabulkan (cepat atau lambat), dengan syarat kita benar-benar hanya memohon kepadanya, dan berusaha menjauhi perbuatan syirik dan maksiat.
Ada banyak keajaiban yang sangat menakjubkan dari air zam-zam ini, bahkan banyak riwayat menyebutkan tentang manfaatnya dalam menyembuhkan penyakit-penyakit kronik.
Ibnul Qayyim berkata, “Saya dan selain saya telah mencuba untuk berubat dengan air zamzam pada berbagai macam penyakit, akhirnya saya mendapati keajaiban yang luar biasa, dan saya mendapatkan kesembuhan dengan izin Allah.”
[Lihat kitab Zādul Ma’ād 4/393]
Dikisahkan oleh Taqiyuddin al-Fasii bahwa seorang pegawai Masjidil Haram yang bernama Ahmad Syarifi pernah minum air zamzam dengan niat memperoleh kesembuhan dari kebutaan yang dialami dirinya, lalu akhirnya dia pun sembuh dari buta yang menimpa dirinya.
[Lihat kitab Syifāul Ghirām 1/255]
Dikisahkan oleh al-Azraqi bahwa ada seorang yang makan, lalu ternyata ada jarumnya (pada makanannya) sehingga jarum tersebut tersendat di tenggorokannya, dirinya seakan-akan sudah mau mati, lalu dia minum air zamzam (dengan memohon pertolongan kepada Allah), akhirnya rasa sakit yang dialaminya hilang, dan masalah pun terselesaikan.
[Lihat kitab Akhbār Makkah 2/35]
Berbagai riwayat atau kisah tentang mukjizat air zam-zam ini sangat banyak disebutkan oleh para ulama dan sejarahwan Islam sepanjang sejarah.
Bahkan al-Qazwini berkata, “Air zamzam berkhasiat untuk semua penyakit apa pun, bahkan seandainya semua orang yang disembuhkan oleh para doktor dikumpulkan, nescaya tidak sampai melebihi separuh orang yang disembuhkan oleh Allah melalui zamzam.”
[Lihat kitab ’Ajāibul Makhlūqāt hlm. 93]
Hanya saja, mukjizat air zam-zam itu boleh diperoleh dengan syarat niat yang tulus dan menyandarkan diri secara kuat hanya kepada Allah saja.
Jangan terdapat keraguan di dalam hati tentang kemahakuasaan Allah. Sesungguhnya Allah sangat mencintai orang-orang yang bertawakkal (menyandarkan diri hanya kepada Allah), hal ini seperti yang telah dijelaskan di dalam kitab Ahkāmul Qur‘ān 3/1124 karya Ibnul Arabi.
9. Memberikan Tenaga Bagi Ibu Hamil
Keadaan tubuh ibu hamil ketika masa kehamilan sering mengalami keletihan. Minum air zam-zam bisa membantu untuk mengatasi rasa lelah pada ibu hamil, yang bisa menjadi tambahan tenaga bagi ibu hamil.
Selain itu minum air zam-zam juga akan sangat menyegarkan tubuh dan bisa menumbuhkan semangat dalam diri, hal seperti ini penting bagi ibu hamil.
10. Membekalkan Nutrisi Kepada Janin di dalam Kandungan
Janin di dalam kandungan ibu hamil sangat memerlukan nutrisi yang mencukupi, itu sebabnya ibu hamil sangat ditekankan untuk mengambil makanan yang bergizi, kerana hal ini nantinya juga untuk kebaikan bayi di dalam kandungan.
Kalau boleh ibu hamil minum air zam- zam asli dari mekah. Kandungan di dalam air zam-zam memiliki nutrisi lebih tinggi berbanding air biasa. Yang nantinya untuk menutrisi janin di dalam kandungan, agar pertumbuhannya maksimum.
11. Menguatkan Rahim Saat Hamil
Rahim yang merupakan tempat tumbuhnya janin, kondisi rahim yang kuat sangat penting agar proses kehamilan selama 9 bulan bisa berjalan dengan baik.
Di samping itu juga ibu hamil tetap boleh melakukan aktiviti dengan baik. Jika keadaan rahim ibu hamil tidak kuat, maka harus berhati-hati karena jika melakukan pekerjaan yang berat boleh menyebabkan keguguran.
Minum air zam-zam bermanfaat untuk menyihatkan dan menguatkan rahim ibu hamil, dan secara umum untuk menyihatkan tubuh ibu hamil.
12. Memiliki Zat Bersifat Anti-Kuman
Penelitian yang penah dilakukan oleh Arab Saudi, menemukan bahawa di dalam air zam-zam terkandung zat flourida yang kegunaannya sebagai zat anti-kuman, yang berfungsi untuk menghilangkan atau membunuh kuman.
Selain itu, zat di dalam air zam-zam tersebut bersifat alami dan tanpa adanya tambahan bahan kimia oleh manusia, maka bisa dipastikan manfaat yang bisa diperoleh dari kandungan tersebut bisa maksimal.
Telaga zam-zam yang menjadi mata air zam-zam, lokasinya sama sekali tidak ditumbuhi oleh lumut dan mikroorganisme, hal ini membuat kesegaran air zam-zam menjadi yang terbaik di dunia.
13. Mencegah Osteoporosis
Minum air zam-zam secara kerap boleh membantu untuk mencegah risiko penyakit osteoporosis. Penelitian tentang manfaat air zam-zam ini dilakukan oleh peneliti dari Fakultas Kedoktoran, Universiti Lampung.
Penyakit osteoporosis terjadi akibat tubuh kekurangan kalsium. Penyakit ini menyebabkan masalah kesihatan terutama pada usia dewasa dan lanjut.
Air zamzam disebutkan peneliti memiliki kandungan mineral kalsium yang tinggi, sehingga boleh dijadikan sebagai alternatif untuk pencegahan osteoporosis.
Peneliti menyebutkan bahawa kandungan kalsium di dalam air zam-zam antara 300 mg/L sampai 340 mg/L, sedangkan air mineral biasa (umumnya) hanya memiliki kandungan kalsium sebanyak 28 mg/L sampai 32 mg/L.
Hal inilah yang menyebabkan orang-orang yang minum air zam-zam menjadi segar, selain itu dengan kalsiumnya yang tinggi bermanfaat untuk menjaga kekuatan tulang.
14. Penjelasan Manfaat Air Zam-Zam Oleh Dr. Yahya Koshak, Dr. Knut Pfeiffer, dll
Menurut Dr. Yahya Koshak, seorang ilmuwan asal Mekkah, air zam-zam sangat bersih dari kuman dan bakteria. Peneliti melakukan pengujian pada air zam-zam menggunakan sinar ultraviolet, hasilnya diketahui bahwa pada air zam-zam tidak ditemukan adanya kuman dan bakteria.
Jika ditelisik dari sudut kimia, berdasarkan Saudi Geological Survey, air zam-zam mempunyai kandungan alkali sebesar pH 7.9-8.0. Sehingga air zam-zam termasuk dalam air alkali yang tidak memiliki warna (terlihat sangat jernih) dan tidak memiliki bau, tapi mempunyai rasa yang berbeda dengan air lainnya.
Air alkali memiliki kandungan mineral penting seperti kalsium, magnesium, silika, potasium, bikarbonat. Terdapat kandungan bikarbonat di dalam air zam-zam dalam kadar yang tinggi iaitu 366mg/l.
Hal ini menjadikan air zam-zam sebagai air termurni di dunia, dibandingkan dengan air yang berasal dari pegunungan Alpen yang memiliki kadar kandungan bikarbonat sebesar 357mg/l.
Selain itu, di dalam air zam-zam ditemukan kandungan klorida, fluoride, nitrate dan sulfate. Berbagai zat tersebut diperlukan bagi tubuh.
Dengan pelbagai kandungannya yang penting, air zam-zam memiliki banyak manfaat berupa menurunkan kadar gula darah tinggi, mengatasi diabetes, mencegah alzeimer, dan mencegah penyakit penyakit hati.
Ilmuwan Jerman Dr. Knut Pfeiffer, yang merupakan ketua pusat medik terbesar di Munich, Jerman, mengungkapkan bahawa air zamzam boleh secara luar biasa untuk meningkatkan tenaga tubuh.
Selain itu, Mury Kuswari, Pengurus Pakar Gizi Pangan Indonesia, menyebutkan tentang manfaat dan kehebatan dari minum air zam-zam, iaitu: Menjadikan tubuh lebih segar kerana air zam-zam tinggi akan kandungan mineral. Menyehatkan dan mengubati gangguan pada lambung. Menyeimbangkan cairan tubuh dengan sangat baik, kerana air zam-zam mengandung kalium dan natrium. Menyihatkan dan menguatkan tulang karena air zam-zam tinggi kalsium. Secara umum membuat tubuh lebih sihat setelah minum air zam-zam. Mudah diserap oleh tubuh.
15. Penjelasan Dr. Masaru Emoto dari Hado Institute Tokyo Tentang Air Zam-Zam
Di dalam buku yang berujudul ‘Alquran vs Sains Modern Menurut Dr. Zakir Naik’ karya Ramadhani, dan pasukannya, di dalamnya menyebutkan sebuah penelitian yang dilakukan oleh Dr. Masaru Emoto dari Hado Institute Tokyo, seorang ilmuwan asal Jepun.
Penelitian yang dilakukan Dr. Masaru Emoto pada 2003 menemukan adanya keajaiban pada air zam-zam. Penelitian dilakukan dengan menambil lebih dari dua ribu contoh foto kristal air dari seluruh penjuru dunia.
Dr. Masaru Emoto mengatakan bahwa air boleh merekam pesan. Pesan yang disampaikan akan direkam oleh molekul air, yang kemudian ketika air diminum maka akan merambat ke dalam tubuh, di mana itu bisa memberikan pengaruh molekul air di dalam tubuh secara keseluruhan.
Hal ini menjadi sedikit pengetahuan bagi kita mengapa air yang dibacakan doa yang baik-baik bisa memberikan manfaat, seperti menyembuhkan dan sebagainya.
Dr. Masaru Emoto juga di dalam bukunya yang berjudul “The True Power of Water” mengatakan bahawa dari sejumlah molekul yang diteliti, diketahui bahwa cuma molekul pada air zam-zam yang bentuknya teratur.
Peneliti menemukan bahwa air zamzam mempunyai struktur molekul yang unik, berbentuk heksagonal. Di mana kristal molekul air zam-zam bisa pecah menjadi berantakan ketika disampaikan pesan-pesan yang negatif.
Oleh kerana itu, minimal hal yang perlu diucapkan agar boleh memperoleh khasiat air zam-zam dan keberkahannya, iaitu ucapkan Bismillah sebelum meminumnya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://infordakwah.wordpress.com/2018/05/10/khasiat-dan-kelebihan-air-zam-zam/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Khasiat Air Beras Untuk Rambut Dan Kulit Yang Cantik

Khasiat Air Beras Untuk Rambut Dan Kulit Yang Cantik

papar berkaitan - pada 4/6/2019 - jumlah : 429 hits
Nasi adalah makanan ruji kita dan banyak pula khasiat yang boleh dimanfaatkan dari bijirin ini selain untuk mengisi perut yang kelaparan dan salah satunya yang akan kita kupas dalam artikel ini ialah khasiat Air Beras Tahukah anda air yang ...
Tuang Dulu Air Masak Kemudian Air Panas Barulah Anak Dapat Khasiat Minum Susu

Tuang Dulu Air Masak Kemudian Air Panas Barulah Anak Dapat Khasiat Minum Susu

papar berkaitan - pada 20/6/2019 - jumlah : 596 hits
Seperti kita ketahui yang susu ibu adalah makanan terbaik untuk anak kecil namun tidak semua ibu mampu atau berpeluang untuk menyusukan anak atas sebab sebab tersendiri Oleh itu ada yang menggantikan dengan susu formula untuk memastikan si ...
Kelebihan Penapis Air Coway Vs Cuckoo

Kelebihan Penapis Air Coway Vs Cuckoo

papar berkaitan - pada 6/6/2019 - jumlah : 3241 hits
Survey dalam Internet memang mudah Terus jumpa apa perbezaan Sesuai untuk mereka yang baru kahwin nak pilih penapis air Sekarang ada promosi RM85 sebulan sampai 25 6 2019 daripada harga sewa asal RM108 sebulan Wah dah macam promoter pulak c...
Isu Air Di Jengka 6 Dan 7 Paip Di Gesa Siasat Unsur Sabotaj

Isu Air Di Jengka 6 Dan 7 Paip Di Gesa Siasat Unsur Sabotaj

papar berkaitan - pada 12/6/2019 - jumlah : 457 hits
MARAN Pengurusan Air Pahang Berhad diminta menyiasat ada unsur sabotaj terhadap isu air yang acap kali melanda penduduk Felda Jengka 6 dan Jengka 7 setiap kali musim perayaan Hari Raya Aidil Fitri Demikian ditegaskan oleh Penyelaras NGO Ang...
Hujan 4 Jam Di Samarinda Air Naik Capai 2 5 Meter Dan Listrik Dipadamkan

Hujan 4 Jam Di Samarinda Air Naik Capai 2 5 Meter Dan Listrik Dipadamkan

papar berkaitan - pada 10/6/2019 - jumlah : 253 hits
Naiknya air capai 2 5 meter akibat intensitas hujan serta limpahan dari bendungan Sungai Karang Mumus dan luapan debit di Bendung Benanga
Menitis Air Mata Tengok Ainul Bibir Cantik Pipi Tembam Lepas Ni Anak Mama Boleh Senyum

Menitis Air Mata Tengok Ainul Bibir Cantik Pipi Tembam Lepas Ni Anak Mama Boleh Senyum

papar berkaitan - pada 12/6/2019 - jumlah : 502 hits
Ainul nampak sangat comel bibir dia cantik pipi dia tembam Insya Allah mama akan jaga Ainul walau apa jua ujian dan cabarannya kata ibu kepada Ainul Mardhiah Nurul Erwani Zaidi 24 memaklumkan anak perempuannya berusia sembilan bulan itu yan...
Bekalan Air Terjejas Ganggu Mood Raya Warga Jengka 6 7

Bekalan Air Terjejas Ganggu Mood Raya Warga Jengka 6 7

papar berkaitan - pada 12/6/2019 - jumlah : 382 hits
MARAN Sambutan Aidilfitri bagi lebih 3 000 penduduk di Felda Jengka 6 dan 7 terjejas berikutan gangguan bekalan air beberapa hari di kawasan tersebut Situasi tersebut menyebabkan sambutan lebaran mereka menjadi episod duka malah menyebabkan...
Fazley Yaakob Stress Isteri Terpaksa Buang Air Tepi Jalan

Fazley Yaakob Stress Isteri Terpaksa Buang Air Tepi Jalan

papar berkaitan - pada 12/6/2019 - jumlah : 765 hits
Datuk Fazley Yaakob berkongsi detik cemas apabila isterinya terpaksa membuang air di tepi jalan ketika dalam perjalanan selama 13 jam pulang ke Kuala Lumpur semalam Perjalanan tersebut memberi tekanan kepadanya apabila kebanyakan tempat reh...
Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Titah Addendum Kenyataan Dan Pendirian Anwar Didorong Pemegang Saham Terbesar Pakatan Harapan

Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams