Khairuddin Abu Hassan Dakwa Beliau Di Tahan Bawah Sosma Adalah Untuk Melindungi Najib


 

KUALA LUMPUR - Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan hari ini memberitahu Mahkamah Tinggi di sini bahawa penahanannya oleh pihak polis di bawah Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (SOSMA) adalah untuk melindungi Najib Razak yang didakwa menyalah guna kuasa berhubung skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB).
Khairuddin, 59, selaku plaintif ketika membacakan penyataan saksinya berkata, penahanan oleh bekas Ketua Polis Negara Khalid Abu Bakar serta tujuh individu lain adalah semata-mata untuk menghalangnya pergi ke Paris, Switzerland, United Kingdom, Hong Kong dan Singapura bagi membantu pihak berkuasa di negara berkenaan melengkapkan siasatan dan perbicaraan.
“Pendakwaan telah menggunakan peruntukan di bawah Sosma terhadap saya antara lain menghalang kebebasan saya untuk bergerak ke luar negara bagi membantu siasatan pihak berkuasa di sana berhubung laporan polis (mengenai 1MDB) yang telah saya serahkan dan bagi melindungi kleptokrasi serta salah guna kuasa bekas perdana menteri itu,” katanya.
Beliau berkata demikian pada hari kedua perbicaraan kes samannya terhadap Khalid dan tujuh individu lagi berhubung penahanan dan pendakwaannya di bawah Sosma.


Tujuh individu itu ialah Wan Aeidil Wan Abdullah dan C Muniandy, kedua-duanya pegawai penyiasat di Unit Siasatan Jenayah Terkelas, Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Timbalan Ketua Polis Ibu Pejabat Daerah Dang Wangi Habibi Majinji, Timbalan Pendakwa Raya Masri Mohd Daud, Peguam Kanan Persekutuan Awang Armadajaya Awang Mahmud, bekas Peguam Negara Mohamed Apandi Ali dan Kerajaan Malaysia.
Bekas Ketua Umno Bahagian Batu Kawan itu berkata laporan polis yang dibuat pada 12 Dis 2014 berasas dan terbukti apabila pihak berkuasa serata dunia telah menggerakkan agensi untuk menyiasat dan menghalang daripada aset-aset negara Malaysia terus disedut keluar secara salah atau haram.
“Namun, apabila pihak-pihak berkuasa di Malaysia menjalankan siasatan, mereka telah disenyapkan oleh pentadbiran Najib Razak dengan penukaran atau pemberhentian ketua-ketua yang terlibat.
“Sebagai contoh Abdul Gani Patail (bekas Peguam Negara), yang telah membantutkan siasatan isu 1MDB.
“Selanjutnya, siasatan berhubung isu-isu 1MDB telah digantikan dengan orang kepercayaan Najib Razak atas pengaruh tidak wajarnya, sebagai contoh Mohamed Apandi yang antara lain membebaskan nama Najib daripada sebarang pertuduhan berhubung 1MDB.
“Walhal, Najib Razak kini telah disabitkan bersalah di mahkamah berhubung isu SRC International Sdn Bhd, yang berkaitan dengan isu 1MDB,” katanya.
Perbicaraan di hadapan Pesuruhjaya Kehakiman Quay Chew Soon bersambung esok. #sumber
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://pahangdaily.blogspot.com/2021/04/khairuddin-abu-hassan-dakwa-beliau-di.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+blogspot/LWFdy+(Pahang+Daily+Online)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Khairuddin Abu Hassan Dedah Tujuan Penahanannya Dibawah Sosma

Khairuddin Abu Hassan Dedah Tujuan Penahanannya Dibawah Sosma

papar berkaitan - pada 28/4/2021 - jumlah : 178 hits
Khairuddin Abu Hassan Dedah Tujuan Penahanannya Dibawah SOSMA hari ini memberitahu Mahkamah Tinggi di sini bahawa penahanannya oleh pihak polis di bawah adalah untuk melindungi Najib Razak yang didakwa menyalah guna kuasa berhubung skandal ...
Geng Nicky Polis Johor Tahan Asp Polis Kl Bawah Sosma

Geng Nicky Polis Johor Tahan Asp Polis Kl Bawah Sosma

papar berkaitan - pada 22/4/2021 - jumlah : 217 hits
JOHOR BAHRU Seorang pegawai kanan polis berpangkat Asisten Superintendan ditahan bagi membantu siasatan berhubung kumpulan jenayah terancang yang diketuai ahli perniagaan buruan Datuk Seri Nicky Liow Soon Hee Menurut sumber pegawai yang dit...
Tun M Sebenarnya Takut Dengan Najib Dakwa Puad

Tun M Sebenarnya Takut Dengan Najib Dakwa Puad

papar berkaitan - pada 20/4/2021 - jumlah : 146 hits
AHLI Majlis Tertinggi Umno Datuk Dr Mohd Puad Zarkashi mendakwa Tun Dr Mahathir Mohamad hakikatnya takut terhadap bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak Mohd Puad berkata ini kerana Najib adalah penghalang utama untuk membolehkan Dr M...
Derma Arab Najib Adalah Satu Penipuan Sithambaram

Derma Arab Najib Adalah Satu Penipuan Sithambaram

papar berkaitan - pada 21/4/2021 - jumlah : 258 hits
malaysiakini comDiterbitkan 21 Apr 2021 6 32 pmTimbalan Pendakwa Raya Datuk V Sithambaram hari ini memberitahu Mahkamah Rayuan bahawa tindakan Datuk Seri Najib Razak mengembalikan sebahagian derma Arab kononnya kepada pengirim tanpa sebaran...
Kenapa Guna Dana Kwan Jika Kerajaan Buat Pinjaman Rm85 Bilion Soal Najib

Kenapa Guna Dana Kwan Jika Kerajaan Buat Pinjaman Rm85 Bilion Soal Najib

papar berkaitan - pada 25/4/2021 - jumlah : 236 hits
April 25 2021 11 40 AMBekas perdana menteri Najib Razak berkata wujud perbezaan antara pengeluaran simpanan KWSP oleh rakyat dengan penggunaan dana KWAN oleh kerajaan PETALING JAYA Bekas perdana menteri Najib Razak mempersoalkan kenapa kera...
Hakim Tidak Berat Sebelah Ikut Undang Undang Ketika Jatuhkan Hukuman Kepada Najib

Hakim Tidak Berat Sebelah Ikut Undang Undang Ketika Jatuhkan Hukuman Kepada Najib

papar berkaitan - pada 23/4/2021 - jumlah : 184 hits
Ridauddin DaudApril 21 2021 Datuk V Sithambaram memberitahu Mahkamah Rayuan bahawa beliau berasakan tindakan pasukan peguam bela Najib menyerang Mohd Nazlan adalah salah Gambar failPUTRAJAYA Hakim Mahkamah Tinggi Mohd Nazlan Mohd Ghazali ti...
Where Did The Money From 1mdb Settlement Go Najib

Where Did The Money From 1mdb Settlement Go Najib

papar berkaitan - pada 27/4/2021 - jumlah : 251 hits
1MDB debts left by BN was RM32 2 billion The 1MDB debts in 2021 is RM32 3 billion Datuk Seri Najib Razak alleged that the government has received a total of RM33 4 billion from the settlement and return of funds related to 1 Malaysia Develo...
Kasih Sayang Antara Tengku Zafrul Najib Razak

Kasih Sayang Antara Tengku Zafrul Najib Razak

papar berkaitan - pada 27/4/2021 - jumlah : 232 hits
MARAH betul Najib Razak dengan kenyataan Tengku Zafrul mengenai hutang 1MDB hari ini Kata Zafrul bayaran interest hutang 1MDB sahaja berjumlah RM 17 bilion setahun dan HUTANG prinsipal yang akan matang pada tahun 2022 ialah berjumlah RM2 5 ...
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Bnm Fines Habib Jewels Rm96 250 For Anti Money Laundering Breach

Business Community Heaves Sigh Of Relief At Stable Opr

Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Crisis Management 101

Siri Iqoo Z9 Yang Dikuasakan Oleh Snapdragon 7 Gen 3 Kini Dilancarkan Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Refacing Vs Replacing Cabinets Cost Breakdown For Your Kitchen

Siapalah Punya Kerja

Pas No Decision Yet On Pn S Pm Candidate But Bersatu Backs Muhyiddin

In Focus As Malaysia Corruption Dragnet Widens Pm Anwar S Political Payback Threatens To Hurt Business Sentiment

If Only

Aidil Fitri 1445h