Ketahui Perkara Perkara Yang Ibu Bapa Terlepas Pandang Dalam Mendidik Anak


Anak ibarat permata yang begitu bernilai buat ibu  bapa. Lebih-lebih lagi buat pasangan yang baru menimang cahaya mata, tentunya kehadiran si kecil akan menyempurna dan menyerikan lagi kehidupan berumahtangga.
Anugerah yang dikurniakan ini merupakan amanah dari Maha Pencipta untuk disayangi dan dididik dengan sebaik-baiknya. Ianya juga adalah dugaan mahupun ujian untuk melihat sejauh mana kita mampu menjaga pemberian yang dipertanggungjawabkan kepada kita.
Muhammad Hassan yang gemar berkongsi nasihat dan tips tentang rumah tangga telah menceritakan kisahnya untuk dijadikan pengajaran kepada semua. Menurutnya:
Kita semua sayang anak kan? Sedar tak mungkin hari ini kita banyak terlepas untuk curahkan kasih sayang terhadap mereka. Lagi 1-2 jam anak-anak akan mula tidur. Sebelum mereka tidur panggil mereka sekejap atau pergi ke bilik mereka. Sebab mungkin ada di antara kita hari ini Jerit,cubit anak 2-4 tahun sebab sepahkan rumah, Sempahkan baju yang baru kita lipat,pakaian yang baru kita gosok dan buatkan kita letih sebab nak mengempeng sepanjang hari.
Gambar Hiasan Rotan anak dengan amarah sebab mereka merokok,malas solat,malas mengaji,malas kemaskan rumah dan basuh pinggan,malas baca buku,malas pergi sekolah. Boleh jadi ada yang rotan mereka sehingga berbirat sebab telah memalukan kita dengan perangai mereka.
Malam ini sebelum tidur pergilah kepada mereka. Pergilah dengan penuh kasih sayang dan rasa cinta kepada mereka. Turunkan amarah dan ego kita. Pegang tangan mereka. Minta maaf kepada mereka diatas apa yang telah kita lalukan.
Jika anak dewasa peluk mereka,cium dahi mereka,terangkan kepada mereka dengan nada yang sayu kenapa kita pukul dan marah mereka. Zahirkan dengan kata-kata betapa kita terlalu sayangkan mereka. Betapa kita mengambil berat tentang mereka.
“Abi minta maaf rotan muhammad sebab tidak solat tadi. Abi sayang muhammad lebih dari diri abi,jika muhammad tidak solat,siapa akan bantu abi jika abi mati malam ini,siapa nak bantu umi jika umi mati malam ini”
Gambar Hiasan Tuan puan. Bayangkan mangsa-mangsa kebakaran itu adalah anak kita. Bagaimana untuk lalui kehidupan malam ini dan hari-hari akan datang tanpa suara mereka,tanpa kerenah mereka,tanpa perangai ‘nakal’mereka. Tanpa perangai merajuk mereka.
Mulai esok tiada siapa lagi minta duit dari kita,tiada lagi yang ajak kita pergi mall,beli permainan yang mereka suka. Tiada lagi gelak tawa dan suara jeritan memanggil kita untuk ajak bermain. Mulai esok tiada lagi yang melompat-lompat atas katil kita,atas sofa dalam rumah kita.
mulai esok tiada siapa lagi sepahkan rumah, Mulai esok tiada lagi orang yang panjat belakang kita. Mulai esok bau bantal mereka,selimut mereka mulai pudar dari deria kita. Mulai esok tiada lagi yang cium pipi,tangan kita,peluk tubuh kita dengan erat. Mulai esok tiada lagi orang yang akan ajak kita keluar makan.
Saya pernah kehilangan seorang anak. Anak yang pernah memanggil nama saya, pernah tarik janggut saya. Pernah kencing atas ribaan saya. Pernah gigit jari saya. Pernah air liurnya masuk kedalam mulut saya. Itu saya,belum ibunya lagi.siang malam penat untuknya,sakit untuknya.
Namun anak ini telah pergi buat selamanya,anak ini sedang bergembira bersama tuhannya.
Gambar Hiasan Tuan puan,hargai mereka,sayangilah mereka. Jadilah pendengar yang setia setiap keluhan mereka,jadilah rakan dan tempat senda gurau mereka. Peluk dan ciumlah mereka malam ini.
Didiklah mereka dengan sepenuh kasih sayang,jangan sekali naik tangan ke muka mereka kerana ini dilarang oleh Rasul kita. Sayangi dan cintai mereka Kerana Allah dan Rasul.
Moga mereka akan jadi anak yang soleh dan solehah yang akan menyelamatkan kita.
Sumber : Muhammad Hassan


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2019/06/17/ketahui-perkara-perkara-yang-ibu-bapa-terlepas-pandang-dalam-mendidik-anak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Jadi Ibu Bapa Prejudis 5 Perkara Ini Pasti Buat Anak Jadi Hebat

Jangan Jadi Ibu Bapa Prejudis 5 Perkara Ini Pasti Buat Anak Jadi Hebat

papar berkaitan - pada 24/6/2019 - jumlah : 356 hits
Boleh dikatakan semua ibu bapa akan melakukan pelbagai cara untuk anak mereka menjadi orang yang hebat Tetapi kadang kadang kita juga merugut tentang sikap anak anak yang bermacam karenah dan ragam Ada juga sesetengah ibu bapa yang suka mem...
Anak Cuba Racun Ibu Bapa Tirinya

Anak Cuba Racun Ibu Bapa Tirinya

papar berkaitan - pada 19/6/2019 - jumlah : 375 hits
Seorang lelaki berusia 29 tahun di Si Sa Ket Thailand berang apabila dipaksa berhenti bermain permainan video di rumahnya cuba meracuni seluruh keluarganya dengan mencampurkan bekalan air mereka dengan racun serangga Perkara itu didedahkan ...
Anak Ibarat Kain Putih Ibu Bapa Yang Mencorakkan Nya Baik Dan Buruk

Anak Ibarat Kain Putih Ibu Bapa Yang Mencorakkan Nya Baik Dan Buruk

papar berkaitan - pada 21/6/2019 - jumlah : 1610 hits
Assalamualaikum dan selamat pagi semua Bertemu pada hari yang mulia hari Jumaat penghulu segala hari Mari bersama sama kita tingkatkan ketaqwaan kepada Allah dan jangan lupa berselawat kepada Baginda Rasullullah Semoga kita menjadi umat yan...
Pesanan Buat Ibu Bapa Jangan Ikut Sangat Apa Anak Nak

Pesanan Buat Ibu Bapa Jangan Ikut Sangat Apa Anak Nak

papar berkaitan - pada 16/6/2019 - jumlah : 342 hits
Geram jugak saya dengan Maryam Soolihah ni Tiap kali masuk kedai runcit je benda pertama dia nak sambar adalah aiskrim Aduh Maafkan Abi tapi jawapan Abi akan tetap NO Saya bukan taknak bagi Tapi aiskrim jajan dan ais gas ni kalau kita selal...
Ini Cara Betul Bancuh Susu Formula Untuk Anak Untuk Elak Nutrisi Terjejas Yang Ibu Bapa Wajib Tahu

Ini Cara Betul Bancuh Susu Formula Untuk Anak Untuk Elak Nutrisi Terjejas Yang Ibu Bapa Wajib Tahu

papar berkaitan - pada 20/6/2019 - jumlah : 446 hits
Proses penyediaan susu formula bayi perlu dilakukan dengan teliti bagi mengelakkan sebarang jangkitan atau kontaminasi kimia ke dalam bancuhan tersebut Pencemaran yang berlaku akan mengganggu kesihatan bayi khususnya boleh menyebabkan cirit...
Ibu Bapa Tolak Imunisasi Anak 14 Bulan Meninggal Akibat Difteria

Ibu Bapa Tolak Imunisasi Anak 14 Bulan Meninggal Akibat Difteria

papar berkaitan - pada 7/6/2019 - jumlah : 400 hits
JOHOR BAHRU Seorang kanak kanak perempuan berusia 14 bulan meninggal dunia disyaki akibat jangkitan difteria atau akut pernafasan di daerah ini kelmarin Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata kanak kanak itu tidak pe...
Tergamak Dia Cuba Bunuh Kami Anak Cuba Racun Ibu Bapa Tirinya Selepas Dihalang Bermain Games

Tergamak Dia Cuba Bunuh Kami Anak Cuba Racun Ibu Bapa Tirinya Selepas Dihalang Bermain Games

papar berkaitan - pada 18/6/2019 - jumlah : 439 hits
The ReporterSeorang lelaki berusia 29 tahun di Si Sa Ket Thailand berang apabila dipaksa berhenti bermain permainan video di rumahnya cuba meracuni seluruh keluarganya dengan mencampurkan bekalan air mereka dengan racun serangga Perkara itu...
Kanak Kanak Ditendang Ketika Bermain Ibu Bapa Kena Sentiasa Awasi Anak Anak

Kanak Kanak Ditendang Ketika Bermain Ibu Bapa Kena Sentiasa Awasi Anak Anak

papar berkaitan - pada 19/6/2019 - jumlah : 353 hits
Tular video seorang kanak kanak di tendang oleh kanak kanak lain sehingga jatuh dari papan gelongsor ketika bermain di indoor playground Restoran KFC di negara China Baca Rakaman CCTV tersebut mengundang kemarahan ramai kerana ibu bapa kana...
Viral Ibu Di Malaysia Aniaya Anak Saat Gantikan Baju Kenali 7 Dampak Bahaya Kekerasan Fisik Anak

Viral Ibu Di Malaysia Aniaya Anak Saat Gantikan Baju Kenali 7 Dampak Bahaya Kekerasan Fisik Anak

papar berkaitan - pada 15/6/2019 - jumlah : 309 hits
Tega banget sih sampai dipukul dan digantung begitu Yang begini gini nggak layak dibiarkan dan harus segera diusut sih penyebabnya
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Asal Usul Coca Cola

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

The Houston Hemp Flower Community Connecting With Like Minded Users

Sanggup Bawa Asid Dari Johor Ke Kelantan Simbah Rakan

Berhenti Menjaja Serangan Bola Sepak

Tips Hadapi Anak Anak Tantrum



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Fella Aufiyya Pengalaman Kedua Bersalin Secara Normal

Retrograde Datang Lagi

Lirik Lagu Mati Matian Mahalini

Pb House By D Compose Architect In Chiang Thailand

Elevate Your Home S Aesthetic With These Outdoor Renovations

Police Arrest 5 Men Seize 32kg Of Drugs Worth About Rm800k