Kesihatan Terjejas Akibat Penyakit Berjangkit


Kesihatan Terjejas Akibat Penyakit Berjangkit Semenjak balik bercuti dari kampung waktu Raya Haji lepas sehingga sekarang kesihatan kami sekeluarga masih tidak menentu. Bermula dengan anak sulong yang demam panas selama dua hari dan kembali sihat pada hari ketiga. 
Elok je abang Ikhwan sihat, adik dia pula si Raudah demam muntah-muntah. Risau melarat aku terus beri ubat demam dan syukur suhu badan dia tak tinggi. Hari kedua dah tak muntah. Tak melarat. 
Jadi kami suami isteri dalam mode berjaga-jaga dan bersedia nak bawa ke klinik. Aktiviti diteruskan macam biasa, suami ke pejabat dan anak-anak aku sengaja rehatkan di rumah. Nak pantau kesihatan mereka sebenarnya. 
Dua hari aku cutikan anak-anak dari ke sekolah, sepanjang waktu tu memang aku dan suami tak cukup rehat. Anak-anak banyak kali terjaga waktu malam. Merengek panas dan tak selesa. Cuaca pun silih berganti hujan dan panas. 





Kesihatan Terjejas Akibat Penyakit Berjangkit Peliknya, waktu siang masing-masing cergas je. Selera makan tak terjejas. Setiap hari antara perkara yang aku tekankan bila anak-anak tak sihat supaya banyak minum air masak, makan vitamin C dan makan buah-buahan. 
Perkara sama berlaku kepada kawan-kawan sekelas anak aku. Setiap pagi berderet ibu bapa update guru kelas yang anak-anak tidak sihat termasuk lah selesema, batuk, demam dan muntah. Saling berganti-ganti mereka cuti.  
Seminggu bertahan menjaga anak-anak giliran aku pula kecundang. Demam menyerang. Lepas makan ubat suhu turun tapi migraine pula datang. Sakit kepala tu macam nak pecah. 
Sapu minyak angin dekat kepala pun tak jalan. Lepas suami urut baru lega. Apa aku perasan setiap kali demam dan migraine mesti akan muntah. Muntah macam orang mengandung morning sickness tu. 
Setiap kali muntah sehingga keluar air liur hijau yang pahit. Seksanya. Kalau sebelum kena Covid, demam tu lain sangat. tak seteruk selepas kena Covid. 





Simtom lain pula badan automatik sakit, lenguh otot, pinggang sakit. Macam demam saraf. Paling teruk kalau demam dan sekali dengan PMS. 
Sudah dua bulan berturut-turut aku demam menjelang tarikh period. Kebiasaan aku akan senggugut. Dia berganti-ganti. 
Masuk hari kedua kesihatan semakin baik. Betul-betul di uji kami kali ni. Perasaan penat kerja Korban masa Raya Haji belum habis, sambung menjaga anak-anak tak sihat pula. 
Emosi memang tunggang langgang dan semangat nak hidup tu flat je. Semangat nak kerja apatah lagi memang lenyap terus. Syukur la aku buat freelance. Kalau kerja pejabat macam dulu entah macamana agaknya. 
Media sosial pun aku tak update. Jenguk juga Instagram sesekali tapi nafsu nak buat posting memang tak larat. Sepanjang aku tak sihat aku hanya buat apa yang mampu. 
Banyak aku plan tapi semua tersangkut dalam otak sahaja.  Mampu fikir sahaja, nak menaip entri pun rasa macam disumpah. Hilang terus mood. 





Suami Positif Influenza, Kecundang Jua AkhirnyaKalau sebelum ni suami paling gagah berbanding kami semua akhirnya dia kecundang juga. Elok selepas kesihatan kami stabil suami pula diuji dengan demam. 
Demam sebijik macam dia kena Covid dulu tapi lebih teruk keadaan dia. Kali ni dia muntah-muntah. Sejuk menggigil dan kepala berpusing. Teringat dia diserang vertigo dulu. 
Pagi tu lepas hantar anak-anak ke sekolah dia ke pejabat macam biasa. Dalam perjalanan, waktu menunggu LRT dia dah muntah-muntah dan tak sedap badan. Masuk ke pejabat badan seram sejuk dan muntah sekali lagi. 
Akhirnya gagahkan diri balik dan terus ke klinik. Doktor buat ujian Influenza tapi line yang timbul samar-samar. Jadi doktor cadangkan balik berehat di rumah dan dapat cuti selama dua hari. 
Gejala Influenza

DemamSelesemaSakit tekakBatukSakit kepalaSakit badanSukar bernafasCirit birit dan sakit perut (khususnya dikalangan kanak-kanak) 

Sumber: Perkara Perlu Tahu Tentang Penyakit Influenza
Segala ubatan dibekalkan termasuk antibiotik. Kami sangkakan cuti dua hari mencukupi sebenarnya tidak. Badan masih tak kuat dan pening kepala masih ada. Terasa nak muntah dan badan rasa seram sejuk. 
Setelah beberapa hari berlaku perkara yang sama suami ke klinik sekali lagi untuk dapatkan nasihat doktor. Nasihatkan suami untuk mohon bekerja dari rumah. Risau kalau tiba-tiba berlaku perkara tak diingini. 
Sesungguhnya nikmat sihat tu adalah nikmat terbesar Allah bagi sehingga kadang-kadang kita ambil mudah. Kita tak rasa bersyukur waktu kita sihat sehinggalah nikmat sihat tu ditarik semula. 
Jaga kesihatan semua. dah sakit semua perkara tergendala. Nak pulih nak kembali on track semua tu ambil masa. Kalau kita kuat syukur kita akan kembali macam biasa, kalau kita kecundang? 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rodiahamir.com/2022/07/Kesihatan-terjejas-Akibat-Penyakit-Berjangkit%20.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tnb Akan Beri Rebat Bagi Pengguna Yang Terjejas Akibat Blackout Rabu Lepas Menteri

Tnb Akan Beri Rebat Bagi Pengguna Yang Terjejas Akibat Blackout Rabu Lepas Menteri

papar berkaitan - pada 30/7/2022 - jumlah : 282 hits
TNB akan menyediakan rebat kepada pengguna akaun yang terkesan dengan gangguan bekalan elektrik pada Rabu lepas yang melibatkan kawasan seluruh Semenanjung kata Menteri Tenaga dan Sumber Asli Ia berpunca daripada kerosakan pada Pencawang Ma...
Buruk Akibat Silap Lontar

Buruk Akibat Silap Lontar

papar berkaitan - pada 25/7/2022 - jumlah : 132 hits
BURUK AKIBAT SILAP LONTARAssalammualaikum wbt Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha PengasihLontar dengan kata kata Mungkin lontarkan dengan perbuatan Tetap sahaja mesti ada asas dan batasnya Buruk akibat jika silap lontar Tinta Per...
Jabatan Perhutanan Pahang Tutup Taman Eko Rimba Beserah Akibat Ada Kes Kencing Tikus

Jabatan Perhutanan Pahang Tutup Taman Eko Rimba Beserah Akibat Ada Kes Kencing Tikus

papar berkaitan - pada 23/7/2022 - jumlah : 263 hits
KUANTAN Jabatan Perhutanan Negeri Pahang bertindak menutup sementara Taman Eko Rimba Beserah di sini berikutan terdapat kes jangkitan leptospirosis atau kencing tikus Penolong Pengarah Kanan JPNP Regina Mariah Jong berkata pihaknya terpaksa...
Sepatutnya Hantar Ke Taska Tapi Terlupa Bayi Maut Dalam Kereta Akibat Cuaca Panas

Sepatutnya Hantar Ke Taska Tapi Terlupa Bayi Maut Dalam Kereta Akibat Cuaca Panas

papar berkaitan - pada 25/7/2022 - jumlah : 229 hits
Seorang bayi yang berusia sekitar setahun ditemui mati di dalam kereta dalam cuaca panas di Bordes barat daya Perancis baru baru ini Kejadian berlaku selepas bapa anak kecil yang berusia 14 bulan itu dikatakan terlupa untuk menghantarnya ke...
China Beri Amaran As Akan Tanggung Akibat Jika Pelosi Berdegil Lawat Taiwan

China Beri Amaran As Akan Tanggung Akibat Jika Pelosi Berdegil Lawat Taiwan

papar berkaitan - pada 28/7/2022 - jumlah : 213 hits
China beri amaran AS akan tanggung akibat jika Pelosi berdegil lawat Taiwan Dikemas kini 2 jam yang lalu Diterbitkan pada 2
Akibat Suka Melompat

Akibat Suka Melompat

papar berkaitan - pada 28/7/2022 - jumlah : 128 hits
MUKHLIS EDDIE Keluar DAP masuk BERSATU keluar bersatu masuk PBM keluar pbm masuk Sg BULUH hehehe ADUN Tronoh Paul Yong Choo Kiong didapati bersalah merogol pembantu rumah 3 tahun dulu dan dijatuhi hukuman penjara 13 tahun dan 2 sebatan
Pemerintah Pertimbangan Vaksinasi Dosis 4 Akibat Pandemi Covid 19 Berkepanjangan

Pemerintah Pertimbangan Vaksinasi Dosis 4 Akibat Pandemi Covid 19 Berkepanjangan

papar berkaitan - pada 22/7/2022 - jumlah : 138 hits
Syahril mengatakan sejumlah pakar epidemiologi memperkirakan status pandemi COVID 19 di dunia akan berlangsung dalam waktu yang cukup panjang
Kopda Muslimin Dipastikan Meninggal Akibat Keracunan

Kopda Muslimin Dipastikan Meninggal Akibat Keracunan

papar berkaitan - pada 29/7/2022 - jumlah : 111 hits
Selanjutnya kata dia jenazah Kopda Muslimin sudah bisa dimakamkan
Pekan Ini Pemerintah Terbitkan Aturan Ganti Rugi Ternak Terpaksa Dipotong Akibat Pmk

Pekan Ini Pemerintah Terbitkan Aturan Ganti Rugi Ternak Terpaksa Dipotong Akibat Pmk

papar berkaitan - pada 20/7/2022 - jumlah : 98 hits
Selain itu Wiku melanjutkan pemerintah berupaya memproduksi vaksin dalam negeri untuk mengatasi wabah PMK pada hewan ternak Menurutnya Indonesia telah memiliki kemampuan produksi vaksin untuk mengatasi beberapa penyakit yang menyerang hewan...
Irma Hasmie Enggan Komen Status Perkahwinan Apa Yang Penting Allah Jaga Hati Fikiran Kami

Salah Besar Kalau Kembali Kepada Quran Dan Sunnah Saja Tambah Ulil Amri

Panduan Dan Cara Atasi Sembelit Bagi Dewasa Kanak Kanak Dan Selepas Bersalin

Tahukah Anda Fasal Bas Dari London Ke Calcutta

Cheah Liek Hou

The Colours Of Life Perkongsian 1 Hari 1 Hadis Allah Membuka Aib Kepada Pembuka Aib

Mcmc S Police Report Against Writer Murray Hunter Is High Handed And Has A Chilling Effect On Freedom Of Speech

Keluarga Berang Terima Kiriman Jenazah Individu Lain



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Papagomo Ditahan Aibkan Agong

Tergamak Petik Al Quran Kaki Fitnah Dipanggil Pejuang Rakyat

Normani S Legs And Feet In Tights 5

Jadwal Puasa Sunnah Mei 2024

Wanita Maut Ditikam 30 Kali Di Sepanyol

Tawas Hilangkan Masalah Air Telaga Berbau