Kerugian Rm1 Juta Sehari


Sektor pertanian dan pelancongan di Cameron Highlands, Pahang yang bernilai RM1.4 bilion setahun kini terancam angkara wabak Covid-19.

Cameron Highlands yang dikenali sebagai syurga agrotani rupakan pembekal utama sayur-sayuran, buah-buahan dan bunga-bungaan segar ke seluruh negara.

Tanah tinggi subur itu dengan kawasan pertanian sayur-sayuran seluas 3,988 hektar yang bersamaan dengan kira-kira 9,854 padang bola sepak menghasilkan lebih 800 tan metrik pengeluaran sayur-sayuran sehari.

Sebahagian besar sayur-sayuran turun dari kawasan tanah tinggi yang sejuk itu membelah jalan raya dan lebuh raya menuju ke pasar-pasar borong utama di seluruh negara, termasuk Singapura.

Malah, kira-kira 160 tan sayur-sayuran turut dihantar melintasi Tambak Johor untuk pasaran warga Singapura setiap hari.

Namun, itu kisah sewaktu dunia dan Malaysia menjalani kehidupan normal.

Wabak Covid-19 telah mengubah 360 darjah kehidupan kita semua tidak terkecuali di tanah tinggi Cameron Highlands.

Menurut Setiausaha Agung Persekutuan Persatuan-Persatuan Pekebun-Pekebun Sayur Malaysia, Chay Ee Mong, kesan ekonomi yang dibadai Covid-19 kini mencengkam lebih 2,300 pekebun sayuran di Cameron Highlands.

Katanya, pekebun-pekebun sayur di tanah tinggi itu mahu tidak mahu memang terpaksa menuai sayur-sayuran di ladang kerana jika tidak, sayur seperti kubis, tomato, sawi dan pak choi akan tua begitu sahaja.


Tidak laku

Tapi masalahnya, kongsi Ee Mong, permintaan di pasaran jatuh dengan teruk sekali apabila banyak pasar ditutup atau dikurangkan pekerja, kantin atau premis makanan tidak beroperasi dan orang ramai pun perlu duduk di rumah untuk mematuhi PKP.

Akui Ee Mong, pendek kata, sayur sudah tidak laku dan tidak boleh dipasarkan. Pekebun mengeluarkan 800 tan metrik atau 800,000 kilogram sayur-sayuran sehari, namun hanya 30 peratus mampu dijual di pasaran.

Kita kena tuai dan petik semua sayur-sayuran di ladang. Kalau buah kubis dibiarkan begitu sahaja, dia akan kembang, kalau buah tomato tak dipetik dia akan merekah di pokok selepas beberapa hari.Sekarang Pasar Borong Selayang, contohnya, telah mengehadkan bilangan pekerja. Jadi kebanyakan mereka menutup operasi kerana kekurangan tenaga pekerja.Ada beberapa pilihan sahaja kita ada sekarang ini iaitu petik dan cuba jual, petik dan dermakan, petik dan lupuskan atau membiarkan sayur rosak begitu sahaja di ladang
Ee Mong yang sudah 54 tahun menjadi pekebun di tanah tinggi itu berkata, kerugian yang disebabkan oleh wabak Covid-19 kini sudah mencecah jutaan ringgit.

Akuinya, sejak 10 hari PKP dilaksanakan kira-kira 70 peratus atau lebih 500 tan metrik sayur-sayuran tidak dapat dijual setiap hari.

Kalau dulu hampir 60 buah lori dengan muatan 15 tan metrik digerakkan untuk memasarkan sayuran yang dituai setiap hari, tetapi sebaik bermulanya Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) hanya 10 lori dapat keluar.Secara anggarannya, sebuah lori sayuran bernilai kira-kira RM20,000. Jadi dalam sehari apabila 50 buah lori tidak boleh jalan, kami rugi RM1 juta sehari.Kalau 11 hari PKP, 2,300 pekebun sayur sudah kerugian RM11 juta.
Ekoran kerugian yang dihadapi itu juga membuatkan pekebun di tanah tinggi kini berdepan kesukaran untuk membayar gaji pekerja ladang.

Dalam pada itu, menurut Ee Mong, biarpun berdepan dengan kerugian, kesemua pekebun mengambil inisiatif menyertai program khidmat sosial dengan membekalkan sayur-sayuran kepada rumah kebajikan, rumah anak yatim dan rumah orang tua secara percuma.

SinarHarian

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bankami.blogspot.com/2020/03/kerugian-rm1-juta-sehari.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Covid 19 Permint Granite Sumbang Rm1 Juta Bantu Rakyat Terengganu

Covid 19 Permint Granite Sumbang Rm1 Juta Bantu Rakyat Terengganu

papar berkaitan - pada 28/3/2020 - jumlah : 283 hits
Pihak Permint Granite menyampaikan replika cek kepada Setiausaha Kerajaan Negeri Terengganu Dato Mohd Zahari Md Azahar KUALA TERENGGANU 28 Mac Permint Granite Sdn Bhd anak syarikat Perbadanan Memajukan Iktisad Negeri Terengganu menyumbang R...
Penuhi Permintaan Rakyat Malaysia Gardenia Tingkatkan Pengeluaran 2 2 Juta Roti Sehari

Penuhi Permintaan Rakyat Malaysia Gardenia Tingkatkan Pengeluaran 2 2 Juta Roti Sehari

papar berkaitan - pada 29/3/2020 - jumlah : 480 hits
SHAH ALAM Gardenia Bakeries Sdn Bhd telah meningkatkan pengeluarannya ke tahap 2 2 juta buku roti sehari menerusi lima buah kilangnya yang beroperasi selama 24 jam Pengurus Besar Kanannya Desmond Tan berkata pengeluaran berkenaan merupakan ...
K Jaan Beri Bantuan Tunai Rm1 600 Kepada 4 Juta Isi Rumah

K Jaan Beri Bantuan Tunai Rm1 600 Kepada 4 Juta Isi Rumah

papar berkaitan - pada 27/3/2020 - jumlah : 238 hits
Kerajaan bersetuju memberi bantuan sebanyak RM1 600 secara one off kepada empat juta isi rumah berpendapatan bulanan RM4 000 ke bawah Selain itu kerajaan turut bersetuju memberi bantuan RM1 000 secara one off kepada 1 1 juta isi rumah berpe...
Kelantan Terima Sumbangan Tnb Rm1 Juta

Kelantan Terima Sumbangan Tnb Rm1 Juta

papar berkaitan - pada 3/4/2020 - jumlah : 228 hits
KOTA BHARU Kerajaan Kelantan hari ini menerima sumbangan bantuan Covid 19 sebanyak RM1 juta yang disumbang Tenaga Nasional Berhad Menteri Besar Ustaz Dato Bentara Kanan Ahmad Yakob menerima bantuan tersebut di Bilik Gerakan di Kota Darulnai...
Covid 19 Terengganu Inc Sumbang Rm1 Juta Untuk Tabung Bantuan

Covid 19 Terengganu Inc Sumbang Rm1 Juta Untuk Tabung Bantuan

papar berkaitan - pada 2/4/2020 - jumlah : 342 hits
Penyampaian cek oleh oleh Dr Wan Ahmad Rudirman Wan Razak dalam satu majlis ringkas di Kediaman Seri Iman KUALA TERENGGANU 2 April Terengganu Incorporated salah sebuah anak syarikat kerajaan negeri menyumbang RM1 juta kepada Tabung Bantuan ...
Kegiatan Para Artis Di Rumah Saat Corona Ada Yang Habiskan Rp50 Juta Sehari

Kegiatan Para Artis Di Rumah Saat Corona Ada Yang Habiskan Rp50 Juta Sehari

papar berkaitan - pada 25/3/2020 - jumlah : 178 hits
Selama masa self distancing banyak artis yang menggunakan waktu ini untuk mengisi kegiatan dengan menghibur diri Berikut beberapa kegiatan para selebriti Indonesia saat melakukan karantina diri di rumah
501 Kes Tipu Jual Penutup Hidung Dan Mulut Babitkan Kerugian Rm3 5 Juta Polis

501 Kes Tipu Jual Penutup Hidung Dan Mulut Babitkan Kerugian Rm3 5 Juta Polis

papar berkaitan - pada 4/4/2020 - jumlah : 179 hits
KUALA LUMPUR 4 April Sebanyak 501 kes penipuan melibatkan penjualan penutup hidung dan mulut dilaporkan di seluruh negara setakat semalam dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan dengan jumlah kerugian lebih RM3 5 juta Pengarah Jabatan Sias...
Pengusaha Restoran Kerugian Rm100 Juta Sepanjang Pkp

Pengusaha Restoran Kerugian Rm100 Juta Sepanjang Pkp

papar berkaitan - pada 2/4/2020 - jumlah : 196 hits
Meskipun tidak seteruk sektor pelancongan pengusaha restoran menghadapi kerugian yang agak besar sepanjang tempoh perintah kawalan pergerakan Menurut data yang diperolehi Malaysian F B Operators Alliance yang terdiri daripada hampir 200 res...
Covid 19 Umno Sabah Agih Sumbangan Barang Keperluan Bernilai Rm1 Juta

Covid 19 Umno Sabah Agih Sumbangan Barang Keperluan Bernilai Rm1 Juta

papar berkaitan - pada 2/4/2020 - jumlah : 206 hits
KOTA KINABALU 1 April UMNO Sabah hari ini mula mengagihkan sumbangan barangan keperluan harian bernilai RM1 juta bagi meringankan beban dan kesulitan yang dihadapi oleh masyarakat negeri ini yang terkesan dengan penularan wabak COVID 19 dan...
Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Saya Harap Isu Aliff Aziz Tak Jejaskan Saya Cari Rezeki Di Malaysia Aaron Aziz

They Travelled For Hours To Celebrate Raya With Us

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Akhyar Cedera Dipukul Dompet Telefon Bimbit Disamun

Drama My Stolen First Kiss

Emy Yusuf Feat Driant Kenyang Beraya Chord

Dani Kurama Sumpah Kali Ini Chord

Kedai Mamak Sorok Minyak Masak And Then

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement