Kerja Sebagai Pengurus Akaun Media Sosial


Saya sebenarnya sedang membaca iklan kerja kosong di laman web maukerja.my dan saya tertarik dengan iklan kerja sebagai pengurus akaun media sosial.
 
Ini iklan yang saya maksudkan.

Gaji yang ditawarkan untuk jawatan ini juga bukannya biasa-biasa. Bermula dari RM2,500 dan boleh mencapai sehingga RM4,000 sebulan.
 
Satu masa dulu, saya percaya yang jawatan seumpama ini memang mustahil untuk ditemui di mana-mana syarikat. Tapi sekarang ini, ia dah jadi satu keperluan.
 
Saya berpendapat, mana-mana syarikat dan juga perniagaan yang tidak mempunyai akaun media sosial, akan terlepas banyak peluang untuk berinteraksi dengan bakal pelanggan dan ini boleh menyebabkan pelanggan mereka memilih untuk berbelanja ditempat pesaing anda.
 
Baru-baru ini, saya perlukan maklumat tentang restoran kegemaran saya. Saya nak tahu, dimana cawangan terdekat yang boleh saya kunjungi.
 
Puas saya cuba dapatkan maklumat tentang restoran ini menggunakan Google. Tapi maklumat yang saya perlukan itu tetap tak diperolehi.
 
Kalaulah mereka ini ada akaun media sosial, tak kiralah sama ada facebook, instagram mahupun twitter, saya boleh hantar personal message dan boleh dapatkan jawapan segera. Tak perlu lagi saya nak susah payah cari info tersebut di internet.
 
Pelanggan mahukan jawapan segera! Atau mereka akan pergi ke perniagaan milik syarikat pesaing.
 
Dengan adanya akaun media sosial, bakal pelanggan boleh terus berhubung dengan mana-mana perniagaan tanpa perlu menunggu lama dan melalui sistem birokrasi yang leceh. Komunikasi melalui media sosial juga lebih santai, dan apa yang penting, apa yang pelanggan mahu dapat diperolehi dengan segera.
 
Peranan dan tanggungjawab sebagai pengurus akaun media sosial Bila kita nak jadi pengurus akaun media sosial ini, kita kena tau apakah dia peranan dan tanggungjawab yang perlu kita lakukan.
 
Kita bukan sekadar bertanggungjawab untuk menulis status update semata-mata, sebaliknya kita ada peranan yang lebih besar. Antara perkara yang kita perlukan adalah
 
(1) Mempromosi dan memasarkan produk yang dijual oleh syarikat
Tulis mengenai produk yang dijual oleh syarikat dengan cara yang kreatif. Apa yang penting, pelanggan anda boleh tahu tentang produk-produk yang boleh didapati dari syarikat tersebut.
 
(2) Menjawab pertanyaan pelanggan
Ini sama macam yang saya bagitahu sebelum ini. Pelanggan anda ada banyak benda nak tanya, dan jika anda mudahkan mereka untuk dapatkan jawapan, ini akan memudahkan mereka untuk buat keputusan berkaitan dengan membuat pembelian.
 
(3) Membuat jualan dan menguruskan tempahan
Sebelum saya tahu yang kita boleh beli smart tag Touch n Go secara online dilaman web Lazada, saya pernah hubungi pihak touch n go melalui akaun facebook dan buat tempahan disitu.

Mujurlah pihak yang melayan mesej saya tu boleh bantu uruskan tempahan dan pembayaran yang saya lakukan.
 
(4) Membawa masuk trafik ke halaman jualan
Jika syarikat tersebut mempunyai laman jualan tertentu, anda juga perlu pastikan ada trafik yang masuk ke halaman tersebut, hasil daripada aktiviti promosi yang dilakukan menerusi media sosial.
 
(5) Menyusun strategi pemasaran yang efektif untuk syarikat
Setelah menjalankan beberapa kaedah pemasaran secara online, anda boleh lihat sejauh mana keberkesanan sesuatu teknik itu. Jika berkesan dan memberikan hasil, bolehlah diteruskan kaedah pemasaran tersebut, dan sekiranya tidak memberi sebarang impak, maka bolehlah dihentikan atau dikurangkan.
 
(6) Membuat laporan tentang kaedah pemasaran yang digunakan
Anda juga perlu menulis laporan berdasarkan kepada statistik dan data-data daripada kerja pemasaran yang telah dilakukan.
 
Kerja sebagai pengurus media sosial ini memang nampak mudah. Tapi ia mungkin tak semudah yang anda bayangkan. Apa yang boleh saya katakan, beban kerjanya bolehlah kalau nak dikatakan sebagai sepadan dengan potensi pendapatan yang ditawarkan.
 
Anda berminat nak kerja sebagai pengurus media sosial ini ke? Jika anda kata anda minat, boleh tengok senarai iklan kerja kosong menerusi pautan ini.
 
Kerja sebagai pengurus akaun media sosial ini juga antara kerja yang popular, bagi mereka yang baru menamatkan pengajian. Jika anda mempunyai sijil SPM, anda sudah boleh memohon pekerjaan ini.
Baca juga: Senarai kerja popular untuk pelajar lepasan SPM dan yang baru menamatkan pengajian di universiti
 
 
The post Kerja sebagai pengurus akaun media sosial appeared first on Sabree Hussin Dot Biz.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://sabreehussin.biz/kerja-sebagai-pengurus-akaun-media-sosial/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bahaya Akaun Palsu Dilaman Media Sosial

Bahaya Akaun Palsu Dilaman Media Sosial

papar berkaitan - pada 13/2/2019 - jumlah : 329 hits
Sejak kebelakangan ini terdapat peningkatan yang ketara akaun palsu dicipta di laman sosial Facebook bukan sahaja diseluruh dunia malahan juga di Malaysia Berdasarkan laporan akhbar The New York Times dianggarkan sejumlah 85 juta akaun Face...
Gunakan Media Sosial Di Alam Siber Demi Islam

Gunakan Media Sosial Di Alam Siber Demi Islam

papar berkaitan - pada 21/2/2019 - jumlah : 286 hits
Di saat susuk tubuh ini di fitnah segenap penjuru Beliau terus berjuang tanpa henti memikirkan masa hadapan Islam di Malaysia
Mangsa Kecam Di Media Sosial

Mangsa Kecam Di Media Sosial

papar berkaitan - pada 22/2/2019 - jumlah : 316 hits
Amalan kecam mengecam di media sosial bertali arus melibatkan semua peringkat kedudukan dan profesion Ahli politik artis selabriti sehinggalah penjual di kaki lima tidak terlepas menjadi mangsa kecaman di media sosial Budaya kena kecam atau...
Bapa Ditahan Selepas Videonya Beri Anak Minum Arak Viral Di Media Sosial

Bapa Ditahan Selepas Videonya Beri Anak Minum Arak Viral Di Media Sosial

papar berkaitan - pada 21/2/2019 - jumlah : 256 hits
Gara gara akal pendek sejengkal seorang bapa ditahan pihak berkuasa kerana didakwa memberi bayinya berusia setahun minum arak malah merakam perbuatannya itu lapor Mirror nbsp Insiden itu berlaku di Sri Lanka pada tahun lalu menunjukkan si b...
Segelas Es Cendol Jadi Mahar Pernikahan Pasangan Ini Viral Di Media Sosial

Segelas Es Cendol Jadi Mahar Pernikahan Pasangan Ini Viral Di Media Sosial

papar berkaitan - pada 17/2/2019 - jumlah : 407 hits
Ada peristiwa unik beredar di media sosial pernikahan pasangan menggunakan mas kawin yang tidak biasa Jika biasanya pengantin baru menggunakan cincin sebagai mas kawin atau mahar kali ini yang digunakan adalah segelas es cendol Hal tersebut...
Peguam Ini Ajar 5 Langkah Nak Buat Kalau Kena Fitnah Di Media Sosial

Peguam Ini Ajar 5 Langkah Nak Buat Kalau Kena Fitnah Di Media Sosial

papar berkaitan - pada 16/2/2019 - jumlah : 416 hits
Peguam Ini Ajar 5 Langkah Nak Buat Kalau Kena Fitnah Di Media Sosial Masa kini banyak kes kes yang melibatkan media sosial yang membuatkan mangsa menjadi malu dan tertekan Lebih malang lagi buli siber ini turut membuatkan mangsa menjadi sem...
Luahan Hati Dsnr Mengenai Tuduhan Netizen Di Media Sosial

Luahan Hati Dsnr Mengenai Tuduhan Netizen Di Media Sosial

papar berkaitan - pada 23/2/2019 - jumlah : 378 hits
Saya masih membaca komen terutama dari penyokong penyokong DAP yang berterusan menuduh saya telah menjahanamkan ekonomi negara Sebenarnya persepsi mereka begitu kerana telah terlalu lama terpengaruh dengan propaganda DAP dan mereka tidak pe...
Mui Pesan Para Pendukung Capres Di Media Sosial Tak Terlalu Ekstrem

Mui Pesan Para Pendukung Capres Di Media Sosial Tak Terlalu Ekstrem

papar berkaitan - pada 20/2/2019 - jumlah : 208 hits
MUI menitipkan pesan agar masyarakat tetap menjaga suasana sejuk dalam kontestasi politik yang makin panas Syamsuddin mengajak masyarakat tetap rasional proporsional dan moderat Artinya dengan tidak saling menghujat pilihan masing masing
Pendedahaneksklusif 10 Gambar Seniman Negara Yang Belum Pernah Didedahkan Di Media Sosial

Pendedahaneksklusif 10 Gambar Seniman Negara Yang Belum Pernah Didedahkan Di Media Sosial

papar berkaitan - pada 24/2/2019 - jumlah : 355 hits
Sudirman Hj Arshad adalah nama yang tidak asing lagi dalam dunia nyanyian dan hiburan Malaysia PendedahanEksklusif 10 Gambar Seniman Negara Yang belum pernah didedahkan di media sosial
Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Utilizing Crowdfunding For Business

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Kemeriahan Aidilfitri Bila Anak Anak Pulang Beraya Bersama Keluarga

Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024