Kereta Kebal Paling Teruk Semasa Perang Dunia Ke 2


Perang Dunia Ke-2 mengambil masa 6 tahun untuk ditamatkan. Tempoh perang yang panjang itu menyebabkan pihak Tentera Bersekutu dan Tentera Axis masing-masing menghasilkan idea yang ganas untuk kereta kebal mereka, tidak kurang juga di antaranya idea yang teruk.
Kereta Kebal King Tiger/Tiger IIKereta kebal ini adalah satu percubaan pihak Jerman untuk menghasilkan kereta kebal yang paling kebal pada Perang Dunia Ke-2, namun sebaliknya ia tidak boleh diharapkan kerana punyai banyak masalah.
Rekaannya sangat teruk, menggunakan terlalu banyak bahagian yang sepatutnya boleh diringkaskan dan ia merana disebabkan ketidakberkesanan beberapa bahagian seperti enjin yang kurang berkuasa.
Tiger II selalu alami kebocoran minyak, patah drive shaft disebabkan perisainya yang berat, dan tidak mampu bergerak jika salah satu roda rerantai besinya berhenti kerana rekabentuk saling terkunci di antara roda-roda.
Apabila kereta kebal Tiger II mula beroperasi pada tahun 1944, anggota German Panzer yang kurang berpengalaman dihantar menggunakannya tanpa mereka sendiri tahu bagaimana untuk menggunakan kereta kebal tersebut.
Doktrin Jerman berubah dan banyak kereta kebal Tiger II hanya dijadikan sebagai bunker setempat berbanding perisai bergerak, menyebabkan kereta kebal Tiger II mudah dimusnahkan oleh pesawat-pesawat Tentera Bersekutu.
Apa yang boleh dibanggakan oleh kereta kebal Tiger II adalah tiadanya rekod ia dimusnahkan oleh kenderaan tempur yang lain, sebaliknya ia selalunya ditinggalkan disebabkan kekurangan bekalan atau dimusnahkan oleh pesawat-pesawat Tentera Bersekutu.
Kereta Kebal Tančík vzor 1933Tidak ramai pernah ketahui kewujudan kereta kebal yang pernah berkhidmat untuk satu tempoh masa yang lama dalam Czechoslovakian Army untuk tempoh pendek kewujudannya.
Tančík mungkin adalah satu contoh yang terbaik untuk sebuah kereta kebal yang sepatutnya tidak dihasilkan langsung.
Ia hanya mempunyai satu senjata iaitu satu machine gun!
Pada mulanya ia diharapkan dapat memberikan sokongan kepada pasukan tentera darat ketika pertempuran, namun ia tidak dapat memenuhinya.
Pemerintah Czech Army tidak dapat menentukan apakah peranan yang sesuai untuk kereta kebal ini.
Ia tidak dapat bertahan lebih dari 5 minit di barisan depan kerana perisainya terlalu nipis, ia mempunyai sudut tembakan yang sempit dan bergantung kepada arah kereta kebal tersebut, dan dua orang anggotanya tidak dapat berkomunikasi disebabkan gangguan bunyi enjin yang betul-betul terletak di belakang mereka.
Walaupun banyak kekurang, ia tetap digunakan untuk satu tempoh yang agak lama, dan digunakan untuk menghalang Kebangkitan Slovak di mana semua operatornya melaporkan kualiti rendah Tančík dan masalah kebolehbergantungan.
Kereta Kebal Type 95 Ha-GoJepun bukanlah sebuah Negara yang gilakan kereta kebal, tapi telah memilih untuk menggunakan kereta kebal sebagai sokongan kepada pasukan tentera darat mereka kerana medan perang di Pasifik dan Asia tidak sesuai untuk peperangan kereta kebal. Selain itu musuh mereka seperti China tidak memiliki kereta kebal.
Semasa Perang Dunia Ke-2, mereka hasilkan lebih 2900 buah kereta kebal Type 95 Ha-Go yang menjadi kereta kebal utama untuk Tentera Imperial Jepun.
Kereta kebal ini memang teruk rekaannya kerana perisainya sangat nipis (6 ke 16 mm atau 0.24-0.63 inci), mempunyai enjin tidak berkuasa, juga meriam 37mm yang tidak tepat, dan juga masalah kebolehbergantungan pada enjin dan juga pacuannya.
Walaupun pada awalnya ia berkesan dalam Perang Sino-Jepun Kedua, ia hanya kerana China tidak mempunyai tentera berperisai dan juga peralatan anti kereta kebal, tetapi apabila Jepun mula berperang dengan Amerika Syarikat barulah buku bertemu dengan ruas.
Komander Amerika dengan cepat mengetahui bahawa kereta kebal Ha-Go tidak mampu memusnahkan kereta kebal M4 Sherman dalam pertempuran berhadapan.
Kereta kebal Ha-Go sebenarnya ketinggalan zaman selama satu generasi semasa perang meletus tetapi Jepun terpaksa menggunakannya kerana mereka tiada pilihan lain.
Bagaimana pula dengan Malaysia?Kita telah saksikan bahawa Negara-negara yang punyai kereta kebal nasional masing-masing pernah hadapi masalah dengan kereta kebal mereka, namun sekurang-kurangnya mereka berjaya hasilkan kereta kebal mereka sendiri.
Namun Malaysia masih harapkan pembelian kereta kebal daripada Negara luar. Ia mungkin tidak dapat dielakkan kerana masalah kekangan politik yang menunjukkan kita masih terjajah walaupun sudah merdeka.
Tapi sedangkan Singapura boleh hasilkan jentera perang mereka sendiri dan dieksport pula ke Israel, kenapa kita tidak boleh?
Sesuatu perlu dilakukan kerana dalam perang tentunya kita tidak boleh bergantung dengan senjata yang dibekalkan oleh Negara luar.
20160625

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.interpretzz.com/2016/06/kereta-kebal-paling-teruk-semasa-perang.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Interpretzz+%28interpretZZ%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Misteri Misteri Dunia Yang Paling Fenomenal Dan Paling Banyak Diperdebatkan

Misteri Misteri Dunia Yang Paling Fenomenal Dan Paling Banyak Diperdebatkan

papar berkaitan - pada 25/1/2020 - jumlah : 331 hits
Berikut ini adalah daftar yang cukup banyak tentang berbagai misteri yang ada di dunia ini Atlantis Paradise Lost Dikatakan bahwa jauh sebelum peradaban Summerian terdapat sebuah peradaban besar yang berada di Samudera Atlantik Itu adalah s...
Kereta Baru Paling Berkualiti Dikeluarkan Oleh

Kereta Baru Paling Berkualiti Dikeluarkan Oleh

papar berkaitan - pada 24/1/2020 - jumlah : 315 hits
Buat pertama kalinya dalam berdekad dekad pengeluar kereta mewah tidak menduduki tempat pertama dalam senarai J D Power Initial Quality Study yang dikeluarkan setiap tahun Jenama yang menduduki di tempat pertama kali ini adalah pengeluar ke...
Dampak Perang Iran Amerika Pada Ekonomi Dunia Pastikan Transfer Anda Aman

Dampak Perang Iran Amerika Pada Ekonomi Dunia Pastikan Transfer Anda Aman

papar berkaitan - pada 30/1/2020 - jumlah : 277 hits
Tak bisa dipungkiri perang yang terjadi antara negara Iran dengan Amerika Serikat membawa dampak yang luar biasa terhadap perekonomian di dunia Presiden Amerika Serikat sendiri Donald Trump sudah menyatakan bahwa dirinya akan melipatkan tar...
Pernah Digelar Kanak Kanak Paling Besar Di Dunia Arya Permana Berjaya Turunkan Berat 110kg

Pernah Digelar Kanak Kanak Paling Besar Di Dunia Arya Permana Berjaya Turunkan Berat 110kg

papar berkaitan - pada 23/1/2020 - jumlah : 477 hits
Pernah digelar sebagai kanak kanak paling gemuk di dunia Arya Permana yang kini telah berusia 13 tahun pernah mengalami obesiti yang teruk sehingga berat badannya mencecah 193 kilogram Akibat berat badannya yang berlebihan Arya tidak mampu ...
Laksamana Piri Dari Turki Si Pembuat Peta Dunia Pertama Paling Lengkap

Laksamana Piri Dari Turki Si Pembuat Peta Dunia Pertama Paling Lengkap

papar berkaitan - pada 23/1/2020 - jumlah : 570 hits
Christopher Columbus adalah pelaut dan pedagang dari Spanyol yang banyak dipercaya sebagai orang yang pertama kali menemukan benua Amerika Namun para sejarawan telah mengungkap fakta bahwa telah banyak orang yang mendatangi benua yang satu ...
Wilayah Paling Sejuk Di Dunia Suhu Jatuh Hingga 59c

Wilayah Paling Sejuk Di Dunia Suhu Jatuh Hingga 59c

papar berkaitan - pada 29/1/2020 - jumlah : 446 hits
Suhu turun ke 59C minggu ini di rantau yang paling sejuk di dunia di mana pakaian basah mengeras kaku hanya dalam tempoh beberapa saat sahaja tetapi penduduk di Siberia mengatakan ia masih seperti biasa mengikut piawaian mereka Walaupun suh...
Meninggal Dunia Semasa Bertugas Atas Kapal Mayat Kelasi Dibuang Ke Laut

Meninggal Dunia Semasa Bertugas Atas Kapal Mayat Kelasi Dibuang Ke Laut

papar berkaitan - pada 22/1/2020 - jumlah : 647 hits
1058 SHARES Baru baru ini tular tentang berita seorang kelasi dari Indonesia yang telah disahkan meninggal dunia di atas kapal ketika sedang menjalankan tugas Mayatnya dilaporkan dicampakkan ke dalam laut Kelasi tersebut yang dikenali sebag...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Ultimate Guide To Ghibli Park

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Gugurnya Dosa Waktu Solat



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Honor Malaysia Bakal Lancar Empat Produk Baharu Pada 22 April

Finding Your Inner Peace Buddha Statues And The Path To Mindfulness

Bayi Meninggal Dunia Selepas Diberi Makan Cahaya Matahari

Banjir Besar 5 Negara Ragut Ratusan Nyawa

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur