Kerana Stroke Haba Seorang Pelajar Sekolah Menghembuskan Nafas Terakhir Ketika Latihan Sukan Di Sekolah




Pagi tadi Sebuah sekolah di WP Labuan tlh mengadakan kejohanan sukan sekolah d Padang Matrikulasi Labuan.

Kejohanan telah dihentikan serta merta kerana seorg murid prmpuan tingkatan 4 telah disahkan mening gal dnia ketika acara 200 meter. Sebelum smpai garisan penamat, ar wah terus jatuh.

Mungkin disebabkan str0k haba.Menurut ibunya, murid tu demam tapi mau juga menyertai sukan…Sebagai peringatan kita semua dlm cuaca panas ni.

Jangan Buat 6 Perkara Ini Semasa Musim Panas. Bahaya Str0k Haba.

Rupanya musim panas di negara kita boleh mengncam ny4wa. Seram juga bila dapat tahu ada yang maut akibat fenomena ekuinoks di Malaysia baru-baru ini. Bagaimana cara paling berkesan untuk elak str0k haba ya?”

Sejak kemat!!an seorang belia yang dikaitkan dengan str0k haba atau ‘heat str0ke’, ramai rakyat Malaysia mula mengambil serius terhadap musim panas di negara kita.

Sebenarnya, fenomena ekuinoks memang berlaku di negara kita sebanyak dua kali setahun, iaitu sepanjang bulan Mac dan September. Pada kedua-dua bulan ini, negara dijangka mencatatkan suhu tertinggi sekitar jam 12 tengahari hingga 3 petang.

Apakah Gejala Str0k Haba?

Str0k haba akan menunjukkan beberapa gejala seperti keletihan berlebihan, sesak nafas diikuti dengan sakit perut, gelisah, degupan jantung yang cepat, pengsan dan mungkin muntah p4rah. Semua keadaan ini berlaku apabila suhu badan menjadi terlalu panas sehingga melebihi 40.5 Celcius, melampaui suhu normal iaitu 37 Celsius.

Apabila tubuh anda gagal mengatasi gejala-gejala tersebut, anda mungkin jatuh pengsan, mengalami s4wan, kec3laruan, kerosakan serius pada otak dan organ dalaman, k0ma, dan ada yang boleh menyebabkan kemat!!an.

6 Perkara Perlu Dielak Sepanjang Cuaca Panas

Selain memperbanyakkan meminum air masak dan berteduh, jangan lakukan 6 perkara ini untuk mengelak daripada terkena serangan str0k haba.

1. Meminum Terlalu Banyak Minuman Manis

Wah, siapa tak nak pekena teh ais atau ‘ice blended’ dalam musim panas dan matahari terik ni kan?

Berhati-hati dalam menikmati minuman berais seperti ini kerana biasanya minuman ini biasanya mengandungi gula yang sangat banyak. Kandungan gula berlebihan ini mungkin menyebabkan anda rasa bertenaga, tapi itu hanya sekejap saja. Lama-kelamaan badan akan menjadi lemah.

Gantikan jus buah-buahan yang dibeli dalam pek dengan jus organik, atau buat sendiri ‘smoothies’ dengan bahan berkhasiat seperti oat, sayur-sayuran dan buah-buahan yang akan memberi tenaga untuk jangka masa panjang. Sedap juga, kan?

Gula bukan sahaja membahayakan kesihatan, tetapi gula juga boleh memvsnahkan vitamin dan mineral lain dalam badan kita seperti vitamin B dan kalsium.

2. Beraktiviti Di Atas Permukaan Panas Seperti Bitumen dan Simen

Elakkan strok haba dengan mengurangkan aktiviti di tengah-tengah panas terik, terutamanya di kawasan yang tidak berpokok dan permukaan lantai seperti bitumen dan simen.

Permukaan lantai seperti ini mampu mengumpul dan memantulkan haba dengan banyak.

Aktiviti seperti kawad kaki, perbarisan, dan perhimpunan seelok-eloknya diteruskan dalam dewan tertutup atau berbumbung untuk mengelakkan serangan str0k haba.

3. Pakai Tudung Yang Terlalu Tebal

Bagi yang perempuan pula, janganlah terlalu berfesyen sehingga memakai tudung berlapis-lapis dan berbelit-belit.Ianya bukan saja menyebabkan anda tidak selesa, tetapi mampu membahayakan kesihatan anda.

Jika terpaksa bertudung sepanjang hari, carilah bahan yang selesa seperti kapas. Pastikan anak tudung dilonggarkan dari semasa ke semasa. Ini penting kerana lebih daripada 40% daripada kehilangan haba berlaku di bahagian kepala.

4. Duduk Dalam Kereta Lama-lama

Ada yang lebih suka duduk sebentar dalam kereta kerana ‘air cond’ nya yang sejuk dan nyaman. Tetapi, tahukah anda perkara ini juga boleh membahayakan kesihatan?

Apabila enjin dipanaskan dan dibiarkan ‘idle’ tanpa pergerakan dalam jangka masa yang panjang, kebocoran gas karbon oksida daripada ekzos dipercayai boleh masuk ke dalam tempat duduk penumpang.

Secara tidak langsung, ia boleh menjejaskan kesihatan buat jangka masa panjang. Perkara ini akan menjadi lebih buruk sekiranya anda menutup rapat kesemua tingkap.

Jika terpaksa tidur sebentar, pastikan anda menurunkan sedikit tingkap supaya udara dari luar dapat mengalirkan gas di dalam kereta. Sebagai langkah keselamatan, pastikan tingkap tidak dibuka terlalu luas.

5. Membedung Bayi Berlapis-lapis

Macam-macam pantang larang bayi baru lahir. Ada yang percaya mereka perlu dibedung untuk mengelakkan bayi berjalan ‘kengkang’ apabila menginjak usia kelak.

Walau apa pun kebaikan membedung bayi yang anda bahaskan, lengkapkan diri anda dengan ilmu dalam melaksanakannya. Bayi adalah salah satu golongan yang ber!siko tinggi terdedah kepada str0k haba.

Pastikan bedung yang digunakan tidak terlalu tebal, dan jangan pula membedung bayi sehingga menjadikan bayi lemas dan tidak selesa.

Dalam cuaca panas sebegini, pastikan bayi dibedung longgar dan gunakan saja kain lampin atau kain kapas yang berlubang-lubang. Ianya murah, nipis, dan menyerap peluh.

6. Mengambil Ubat Penahan Sa4kit

Sekiranya anda mengalami ketidakselesaan, elakkan mengambil ubat-ubatan seperti paracetamol (contoh: Panadol) dan aspirin kerana ia sebenarnya tidak akan membantu mengurangi suhu tubuh yang tinggi.

Malah, jika anda tidak bernasib baik, ia mungkin pula menyebabkan kompl!kasi yang lebih buruk.

Jadi, dapatkan nasihat doktor sekiranya anda berasa tidak selesa dalam cuaca panas terik sebegini.str0k haba musim panas

Golongan kanak-kanak, bayi, dan warga emas paling mudah terjejas dengan musim panas melampau. Oleh itu, kerapkan memeriksa suhu mereka, terutamanya apabila golongan ini menunjukkan rasa tidak selesa dari semasa ke semasa.

Selain itu, pes4kit kencing manis dan golongan ob3siti juga perlu berjaga-jaga dengan str0k haba kerana mereka turut termasuk dalam kumpulan yang ber!siko tinggi.

Paling penting, jangan lupa minum banyak air kosong ya!- siraplimau via dnews.fun

kredit : onespace © copyright 2018 – All rights reserved
BLOGMAZEER.COM

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.blogmazeer.com/2019/03/kerana-stroke-habaseorang-pelajar.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pelajar Meninggal Dunia Selepas Rebah Di Temasya Sukan Sekolah

Pelajar Meninggal Dunia Selepas Rebah Di Temasya Sukan Sekolah

papar berkaitan - pada 18/2/2019 - jumlah : 815 hits
Gambar hiasanLABUAN Seorang pelajar tingkatan empat rebah lalu tidak sedarkan diri ketika mengambil bahagian dalam acara larian pada temasya sukan di padang Kolej Matrikulasi Labuan hari ini dan dia meninggal dunia beberapa minit selepas ti...
Pelajar Sekolah Nyaris Diculik 3 Suspek Ketika Balik Dari Sekolah

Pelajar Sekolah Nyaris Diculik 3 Suspek Ketika Balik Dari Sekolah

papar berkaitan - pada 19/2/2019 - jumlah : 277 hits
Seorang remaja lelaki berusia 13 tahun nyaris diculik ketika dia dalam perjalanan pulang ke rumah dari sekolah di Tanjung Tualang berdekatan Batu Gajah lapor The Star Ketua Polis Daerah Batu Gajah ACP Ahmad Adnan Basri berkata dalam kejadia...
Sara Daripada Rengek Terus Diam Si Kecil 2 Tahun Ini Menghembuskan Nafas Terakhir Selepas Tertusuk Pisau

Sara Daripada Rengek Terus Diam Si Kecil 2 Tahun Ini Menghembuskan Nafas Terakhir Selepas Tertusuk Pisau

papar berkaitan - pada 18/2/2019 - jumlah : 452 hits
seorang kanak kanak berusia 2 tahun Nur Qaisara Medina Supian m aut akibat tert usuk pisau Insi den yang berlaku di Parit Telok Pial Kuala Kurau itu terjadi ketika dia berlari untuk meminta susu Namun siapa sangka dalam sekelip mata Sara m ...
Perghh Pelajar Dedah Tenaga Pengajar Lakukan Gangguan Seksual Sekolah Memandu Serah Kepada Polis Buat Siasatan

Perghh Pelajar Dedah Tenaga Pengajar Lakukan Gangguan Seksual Sekolah Memandu Serah Kepada Polis Buat Siasatan

papar berkaitan - pada 4/3/2019 - jumlah : 545 hits
Gambar hiasan SELEPAS seorang pelajar membuat pendedahan tentang insiden gangguan seksual yang berlaku di sebuah sekolah memandu di Lembah Klang pihak pengurusan sekolah tersebut tampil untuk menjelaskan situasi sebenar Pelajar berusia 18 t...
35 Mangsa Daripada Dua Buah Sekolah Sesak Nafas Pengsan Hidu Bahan Kimia

35 Mangsa Daripada Dua Buah Sekolah Sesak Nafas Pengsan Hidu Bahan Kimia

papar berkaitan - pada 8/3/2019 - jumlah : 820 hits
Imej via UtusanPASIR GUDANG 7 Mac Suasana di Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Pasir Putih dan Sekolah Kebangsaan Taman Pasir Putih di sini gempar apabila 35 mangsa terhidu sisa kimia yang dibuang di Sungai Kim Kim berhampiran sekolah itu h...
Seorang Sami Mati Dipijak Kawanan Gajah Liar Ketika Meditasi

Seorang Sami Mati Dipijak Kawanan Gajah Liar Ketika Meditasi

papar berkaitan - pada 21/2/2019 - jumlah : 230 hits
Rabu 20 Februari 2019 nbsp SERAMBINEWS COM SENI HENDRIGambar hiasan nbsp BANGKOK Seorang sami di Thailand mati dipijak gajah liar ketika sedang melakukan meditasi di hutan Biksu Prapop Chanphaikhor diketahui sudah men
Harap Lebih Ramai Penyertaan Pelajar Berpotensi Sukan Renang

Harap Lebih Ramai Penyertaan Pelajar Berpotensi Sukan Renang

papar berkaitan - pada 26/2/2019 - jumlah : 371 hits
Mantan Pegawai Teknikal Akuatik bagi Jbtn Pendidikan Negeri Sabah George Abun menyampaikan sijil penyertaan kepada pemenang beberapa kategori sempena Kejohanan Renang Majlis Sukan Sekolah Sabah 2019 di Kota Kinabalu Gambar SNT Mohd Nazllie ...
Seorang Adik Hafiz Cilik Terus Mengalunkan Ayat Al Quran Ketika Menghadapi Sakaratul Maut

Seorang Adik Hafiz Cilik Terus Mengalunkan Ayat Al Quran Ketika Menghadapi Sakaratul Maut

papar berkaitan - pada 7/3/2019 - jumlah : 578 hits
Seorang Adik Hafiz Cilik Terus Mengalunkan Ayat Al Quran Ketika Menghadapi Sakaratul MautSeorang Adik Hafiz Cilik Terus Mengalunkan Ayat Al Quran Ketika Menghadapi Sakaratul Maut
Seorang Pelajar Tahfiz Maut Dan 9 Lagi Parah Mpv Terbalik

Seorang Pelajar Tahfiz Maut Dan 9 Lagi Parah Mpv Terbalik

papar berkaitan - pada 2/3/2019 - jumlah : 337 hits
Semalam berlaku satu kemalangan yang melibat sebuah MPV membawa 9 pelajar tahfiz dan seorang daripadanya meninggal dunia Amirul Hakimi 11 tahun yang merupakan pelajar Madrasah Tahfiz Ar Rayyan Bandar Tenggara Kota Tinggi disahkan meninggal ...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Tukar Lesen Memandu Malaysia Ke Lesen Nsw Australia

Wordpress Block Patterns Give You Superpowers

Video 2 Helikopter Bertembung Ketika Raptai Di Pangkalan Tldm Lumut

9 Tips Mengajar Murid Kelas Belakang

Status Puasa Qadha Puasa 6 Syawal

Pesawat Helikopter Tldm Di Lumut Terhempas