Kerajaan Pertimbang Jadikan Feri Pp Restoran Terapung Muzium


 KHAIRULANUAR YAHAYA
KERAJAAN akan mempertimbangkan beberapa cadang untuk menjadikan feri ikonik Pulau Pinang sebagai restoran terapung, muzium atau pelayaran pelancongan selepas tidak lagi beroperasi. Menteri Pengangkutan Datuk Seri Ir. Dr. Wee Ka Siong berkata, pertukaran fungsi itu dapat memperingati sumbangan feri-feri tersebut kepada identiti kebudayaan dan warisan negeri Pulau Pinang.
“Bagi mengekalkan sejarah ikonik Pulau Pinang ini, kami akan mempertimbangkan idea sebagaimana yang dicadangkan oleh beberapa pihak untuk menjadikan feri sedia ada sebagai restoran terapung, muzium, atau pelayaran pelancongan.
“Yang akan dapat memperingati sumbangan feri-feri Pulau Pinang kepada identiti kebudayaan dan warisan negeri ini,” kata Ka Siong.
Beliau berkata demikian terhadap kekesalan beberapa pihak atas keputusan Kementerian untuk menamatkan perkhidmatan feri lama tersebut yang telah menghubungkan tanah besar Semenanjung dengan Pulau Pinang sejak 126 tahun lalu.
Menurut Ka Siong, beliau sekali lagi hari ini telah menerangkan kepada Ketua Menteri Pulau Pinang Chow Kon Yeow berhubung perancangan Kerajaan Persekutuan untuk menaiktaraf dan memodenkan perkhidmatan feri di negeri itu.
Tindakan itu diambil selepas meneliti daya tahan feri dan keselamatan penumpang bagi memastikan perkhidmatan tersebut akan terus dinikmati oleh rakyat tempatan termasuk pelancong.
“Kami juga telah mengulangi apa yang telah dipersetujui dalam mesyuarat bertarikh 27 Ogos 2020 di bangunan Parlimen sebelum ini.
“Saya amat menghargai pemahaman YAB Ketua Menteri dalam perkara ini dan kami turut berharap perkara ini dapat diteruskan demi kebaikan semua pihak,” kata Ka Siong.
Fasa pemodenan perkhidmatan feri Pulau Pinang akan dimulakan dengan memperkenalkan tiga bas air untuk penumpang bermula dari 1 Januari.
Kemudian diikuti pengenalan dua feri pengangkut kenderaan yang akan hanya membawa kenderaan dua roda seperti motosikal dan basikal yang akan beroperasi mulai tahun 2022.
Sejumlah RM30 juta diperuntukkan bagi tujuan pemodenan perkhidmatan feri tersebut yang akan disalurkan melalui dua bayaran pada tahun 2021 dan 2022.
“Dijangkakan lebih ramai pengguna kenderaan motor akan menggunakan Jambatan Pulau Pinang dan Jambatan Sultan Abdul Halim Muadzam Shah untuk perjalanan antara tanah besar di Seberang Perai dan pulau, yang lebih selamat, cepat dan lebih murah berbanding feri,” kata Ka Siong.
Sebagai langkah sementara Penang Port Sdn Bhd (PPSB) akan menyediakan dua bot penumpang laju untuk mengangkut penumpang dan mendapatkan perkhidmatan milik Prasarana untuk mengangkut kenderaan dua roda dalam usaha membantu proses peralihan ke kapal baharu dalam tempoh tersebut.
PPSB juga akan menawarkan perkhidmatan bot laju secara percuma kepada penumpang untuk dua minggu mulai 1 Januari.-SM


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/12/kerajaan-pertimbang-jadikan-feri-pp.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Jamin Khidmat Feri Pulau Pinang Diteruskan

Kerajaan Jamin Khidmat Feri Pulau Pinang Diteruskan

papar berkaitan - pada 17/12/2020 - jumlah : 233 hits
December 17 2020 KUALA LUMPUR Kerajaan berkata Penang Port Sdn Bhd akan disyaratkan untuk meneruskan perkhidmatan feri Pulau Pinang yang sudah menjadi ikonik dan warisan di negeri itu buat masa ini Menteri Kewangan Tengku Zafrul Tengku Abdu...
Tiba Masa Kerajaan Pembangkang Pertimbang Kabinet Bayangan

Tiba Masa Kerajaan Pembangkang Pertimbang Kabinet Bayangan

papar berkaitan - pada 25/12/2020 - jumlah : 154 hits
Astro AwaniDisember 25 2020 Felo penyelidik Policy Research Group Nashril Abaidah berkata cadangan itu seiring usaha political reset yang diusahakan beberapa Ahli Parlimen pembangkang ketika ini Foto BERNAMAKUALA LUMPUR Kerajaan dan pembang...
Kerajaan Negeri Pulau Pinang Terkejut Putrajaya Mahu Teruskan Feri Ikonik

Kerajaan Negeri Pulau Pinang Terkejut Putrajaya Mahu Teruskan Feri Ikonik

papar berkaitan - pada 19/12/2020 - jumlah : 299 hits
Foto oleh Sayuti ZainudinKerajaan negeri masih belum jelas sama ada perkhidmatan feri Pulau Pinang akan terus beroperasi atau ditamatkan perkhidmatannya tahun depan kata ketua menteri Chow Kon Yeow Beliau berkata kerajaan negeri berharap me...
Umno Tidak Harus Jadikan No Dap No Anwar Pendirian Muktamad Kata Ku Li

Umno Tidak Harus Jadikan No Dap No Anwar Pendirian Muktamad Kata Ku Li

papar berkaitan - pada 25/12/2020 - jumlah : 269 hits
KAJANG Pengerusi Jemaah Penasihat UMNO Tengku Razaleigh Hamzah atau Ku Li berpandangan sikap No DAP No Anwar yang dikatakan dipegang UMNO tidak harus menjadi pendirian muktamad parti itu Sebaliknya beliau berkata dalam politik semua perkara...
Muhyiddin Seru Warga M 039 Sia Jadikan Kepelbagaian Tunggak Kekuatan Bina Negara

Muhyiddin Seru Warga M 039 Sia Jadikan Kepelbagaian Tunggak Kekuatan Bina Negara

papar berkaitan - pada 25/12/2020 - jumlah : 226 hits
KUALA LUMPUR Perdana Menteri Malaysia Muhyiddin Yassin menyeru rakyat negara itu supaya menjadikan kepelbagaian kaum dan agama sebagai satu kekuatan untuk membina negara dalam meraikan semangat sambutan Krismas esok Beliau berkata seluruh r...
Jadikan Rakyat Malaysia Sendiri Dulu Sebagai Pelabur Baru Yang Berpotensi Sebelum Nak Utamakan Pelabur Luar

Jadikan Rakyat Malaysia Sendiri Dulu Sebagai Pelabur Baru Yang Berpotensi Sebelum Nak Utamakan Pelabur Luar

papar berkaitan - pada 27/12/2020 - jumlah : 247 hits
UNTUK JAYAKAN SEBUAH EKONOMI BUKAN HANYA PERLUKAN MODAL TAPI JUGA PERLUKAN KEPADA IDEA DAN AKAL YANG BIJAK Bajet 2021 adalah rancangan kewangan khususnya dari aspek pendapatan dan perbelanjaan yg bakal dilaksana oleh kjaan sepanjang tahun 2...
Gadis Ini Gigih Selamba Angkat Angkat Sawit Tolong Ayahnya Ramai Lelaki Belumba Untuk Jadikan Gadis Ini Sebagai Isteri

Gadis Ini Gigih Selamba Angkat Angkat Sawit Tolong Ayahnya Ramai Lelaki Belumba Untuk Jadikan Gadis Ini Sebagai Isteri

papar berkaitan - pada 31/12/2020 - jumlah : 637 hits
loading Jodoh itu rahsia Allah Sekuat mana kita setia selama mana kita menunggu sehebat mana kita merancang sekeras mana kita bersabar sejujur mana kita berbagi kasih ia tetap rahsia Allah Perkahwinan itu satu sunnah Namun cepat atau lambat...
Jadikan Sebagai Dorongan Untuk Hadapi Musim Depan

Jadikan Sebagai Dorongan Untuk Hadapi Musim Depan

papar berkaitan - pada 30/12/2020 - jumlah : 306 hits
Gambar Terengganu Football ClubKuala Lumpur Penyerang Terengganu FC II Engku Nur Shakir Engku Yacob tidak menyangka akan dicalonkan dalam Anugerah Bola Sepak Nasional 2020 virtual setelah bermain pada musim pertama di Liga Malaysia Pemain b...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Perasaan Bila Orang Namakan Kucing Mereka Dgn Nama Anda

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Jkt48 Heavy Rotation Chord

Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Macc Nabs Three Senior Govt Agency Officers In Kelantan

Th Jamin 31 600 Jemaah Haji Berpeluang Ziarah Raudah

Memang Sibuk Wehh

Nak Tau 5 Langkah Menjadi Insan Hebat