Kenyataan Media Ketua Angkatan Muda Keadilan Malaysia



*15 MEI 2020*

*ISU SUMBANGAN RM 1 JUTA: PERTEMUAN MENTERI ZURAIDA DENGAN SYARIKAT ECK DEVELOPMENT BERLAKU LEBIH DARIPADA SEKALI?*

Merujuk kepada laporan media dan juga kenyataan saya semalam, isu penerimaan sumbangan RM 1 juta daripada Syarikat ECK Development Sdn Bhd (ECKDSB) kepada NGO mesra YB Zuraida Kamaruddin, Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) iaitu Penggerak Komuniti Nasional (PKN) menimbulkan lebih banyak persoalan.

Pertama, laporan media telah mengesahkan bahawa gambar tersebut sebenarnya telah dimuatnaik di laman sosial YB Menteri sendiri sebelum dipadamkan.

Persoalnya, kenapa status tersebut dipadamkan? Adakah sesuatu perkara cuba disembunyikan?

Kedua, laporan tersebut juga memaklumkan bahawa Syarikat ECKDSB telah disenarai hitam kerana gagal membayar kompaun setakat 8 Mei.

Namun semakan semalam (tarikh 14 Mei 2020) di laman KPKT menunjukkan bahawa dokumen berkenaan telah dikemaskini "pada 15 Mei", di mana syarikat itu tidak lagi berada dalam senarai hitam.

Bagaimana nama Syarikat ECKDSB boleh dikeluarkan daripada senarai tersebut dan dokumen baru yang dimuatnaik semalam (14 Mei) tetapi bertarikh 15 Mei iaitu melangkaui sehari lebih awal?

Ketiga, apa yang lebih mengejutkan lagi, berdasarkan maklumat daripada laman sosial KPKT sendiri, YB Zuraida dikatakan telah bertemu dengan Syarikat ECKDSB sejak tahun lepas lagi.

Malah, berdasarkan status yang dikongsikan, pertemuan tersebut merupakan sesi taklimat yang diberikan oleh Syarikat ECKDSB kepada Menteri dan dimasukkan sebagai sebahagian daripada kerangka lawatan rasmi Menteri tersebut pada 14 Julai 2019.

Berdasarkan kelibat YB Azman Nasrudin di dalam muatan gambar tersebut iaitu ADUN Lunas yang baru-baru umum khianati KEADILAN, pertemuan tersebut disyaki berlaku di Kedah.

Gambar-gambar boleh dilihat di page saya https://www.facebook.com/593529354077239/posts/3012487102181440/

Malah individu-individu dari Syarikat ECKDSB yang sama iaitu terlibat dalam majlis penyerahan cek RM 1 juta turut berada bersama dalam lawatan kerja Menteri.

Ini menimbulkan persoalan samada YB Zuraida sebenarnya telah mengenali Syarikat ECKDSB lebih awal dan mungkin menjelaskan kehadiran beliau menerima replika cek RM 1juta bagi NGO mesra beliau bukan sekadar simbolik sahaja.

Bukankah dengan menerima sumbangan bagi pihak NGO naungan beliau dari sebuah syarikat yang berkepentingan dan pernah berurusan dengan beliau selaku Menteri menimbulkan persoalan kepentingan peribadi (conflict of interest)?

Saya pada mulanya berhasrat menanyakan soalan-soalan ini di Parlimen minggu depan tetapi tidak berpeluang kerana tiada sesi soal jawab Menteri.

Saya juga menyeru sekali lagi agar pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dapat mengambil serius perkara ini dan memulakan siasatan awal.

Sekian, terima kasih.

*AKMAL NASIR*
*Ahli Parlimen Johor Bahru*
*Ketua AMK Malaysia*





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/05/kenyataan-media-ketua-angkatan-muda.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kenyataan Media

Kenyataan Media

papar berkaitan - pada 2/5/2020 - jumlah : 167 hits
1 Mei 2020 Hentikan budaya menyalahkan penjawat awam Pusingan U kerajaan Perikatan Nasional yang mengenakan faedah ke atas peminjam sewa beli yang mengambil moratorium telah menimbulkan kemarahan rakyat Namun Menteri Kewangan bukan sahaja t...
Kenyataan Media Pengumuman Kehabisan Dana Erp Pada Hari Pekerja Amat Mengejutkan

Kenyataan Media Pengumuman Kehabisan Dana Erp Pada Hari Pekerja Amat Mengejutkan

papar berkaitan - pada 2/5/2020 - jumlah : 309 hits
Kenyataan Media2 Mei 2020PENGUMUMAN KEHABISAN DANA ERP PADA HARI PEKERJA AMAT MENGEJUTKANDalam pakej rangsangan ekonomi prihatin rakyat Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin telah mengumumkan Program Pengekalan Pekerjaan yang mana keraja...
Tiada Caj Tambahan Untuk Moratorium Pinjaman Sewa Beli Kereta Kenyataan Media Menteri Kewangan 6 Mei 2020

Tiada Caj Tambahan Untuk Moratorium Pinjaman Sewa Beli Kereta Kenyataan Media Menteri Kewangan 6 Mei 2020

papar berkaitan - pada 7/5/2020 - jumlah : 1554 hits
Alhamdulillah dan terima kasih kerajaan Malaysia akhirnya kontroversi telah diselesaikan YB Tengku Dato Sri Zafrul Tengku Abdul Aziz Menteri Kewangan Malaysia telah mengumumkan hari ini tentang pengecualian caj tambahan yang dikenakan ke at...
Kenyataan Media Tiada Caj Tambahan Untuk Peminjam Yang Memilih Moratorium

Kenyataan Media Tiada Caj Tambahan Untuk Peminjam Yang Memilih Moratorium

papar berkaitan - pada 7/5/2020 - jumlah : 330 hits
Assalamualaikum Minggu lepas ramai yang tak puas hati tentang kenyataan yang dibawa keluar oleh Bank Negara Malaysia berhubung caj faedah yang bakal dikenakan pada peminjam high purchase konvensional dan shariah yang memilih moratorium sela...
Media Barat Mengutuk Tindakan Kerajaan Malaysia Terhadap Pelarian Rohingnya

Media Barat Mengutuk Tindakan Kerajaan Malaysia Terhadap Pelarian Rohingnya

papar berkaitan - pada 8/5/2020 - jumlah : 503 hits
Saban hari Negara Malaysia dikejutkan dengan berita yang menggemparkan media sosial Baru baru ini terdapat media barat yang mengecam tindakan kerajaan Malaysia untuk tidak membenarkan kemasukan pelarian Rohingnya ke dalam Negara Malaysia Ke...
Potongan 65 Peratus Produk Philips Di Lazada Malaysia

Potongan 65 Peratus Produk Philips Di Lazada Malaysia

papar berkaitan - pada 12/5/2020 - jumlah : 324 hits
Jangan bersedih kerana Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat dilanjutkan sehingga Anda masih boleh bergembira dengan tawaran menarik disediakan oleh Philips di Lazada Malaysia Nikmati potongan atau diskaun pembelian sehingga 65 untuk produk...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih