Kenapa Wanita Tak Kahwin Kahwin




Trend kahwin lewat dan hidup bersendirian dalam kalangan wanita Malaysia semakin membimbangkan sekali gus memberi implikasi terhadap tahap kesuburan serta sukar mendapatkan zuriat.
Mengikut data Jabatan Perangkaan Malaysia, peratusan wanita dalam kumpulan usia 25 hingga 29 tahun yang belum berkahwin meningkat 37.8 peratus pada 2010 berbanding 29.8 peratus pada tahun 2000.
Kajian diterbitkan dalam jurnal 'Institutions and Economies', pada Oktober 2021 bertajuk 'Correlates and Consequences of Delayed Marriage in Malaysia' hasil kerjasama Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN) dengan Universiti Malaya, pula mendedahkan wanita cenderung berkahwin kali pertama pada umur lewat 20-an.
Ketua Pengarah LPPKN, Abdul Shukur Abdullah, berkata data itu berdasarkan penemuan Kajian Penduduk dan Keluarga Malaysia Kelima (KPKM-5) dijalankan mereka pada 2014.
Katanya, wanita secara purata berkahwin pada usia 26.2 tahun dan trend, iaitu dilihat berdasarkan statistik umur perkahwinan pertama dari 1970 hingga 2014.
"Berdasarkan laporan KPKM-5, wanita cenderung berkahwin awal pada 1970, iaitu umur berkahwin adalah 22.1 tahun.
"Bagaimanapun, ia terus meningkat tahun demi tahun, di mana pada 1980, purata umur wanita berkahwin adalah 23.5, kemudian 1991 (24.8), 2000 (25.1) dan 2010 (25.7)," katanya
Dalam kajian itu, secara puratanya, lelaki bujang berpendapat mereka ingin berkahwin pada umur 32 tahun, manakala perempuan bujang memilih usia 30 tahun.
Berikut adalah beberapa sebab mengapa wanita mungkin memilih untuk tidak berkahwin dalam bentuk bullet point:

Perubahan budaya yang membolehkan wanita mengejar pendidikan dan kerjaya. Statistik menunjukkan peratusan gender di Universiti ialah 65.9 peratus pelajar ialah wanita manakala lelaki hanya 34.1 peratus. Ini jelas menunjukkan bahawa kaum Wanita semakin mengejar Pendidikan dan taraf hidup yang lebih baik berbanding mementingkan perkahwinan. 
Dan jangkamasa tamat pembelajaran di universiti ialah 24 tahun dan sudah tentu purata umur Wanita yang berkahwin akan meningkat.
Dan disebabkan jumlah wanita melebihi lelaki di universiti. Persaingan mendapatkan pasangan terbatas dan meningkatkan lagi purata umur wanita lambat berkahwin.

Kebebasan ekonomi yang membolehkan wanita hidup secara bebas tanpa bergantung kepada suami.Wanita yang berkerjaya sudah tentu membolehkan mereka hidup tanpa bergantung pada lelaki kerana mempunyai kewangan yang kukuh. Dan apabila wanita mempunyai kerjaya dan kewangan yang kukuh sudah tentu untuk memilih teman hidup agak sukar disebabkan mereka terpaksa memilih lelaki yang setaraf kekuatan kewangan dengan mereka.
Berbalik pada peratusan wanita yang melebihi lelaki di Menara gading maka persaingan kewangan wanita boleh dikatakan lebih ramai yang kukuh berbanding lelaki kan.

Percintaan cinta terlalu lamaPercintaan yang memakan masa bertahun -tahun dan kemudian putus menyebabkan ramai Wanita yang tidak berkahwin atau lambat berkahwin. 
Sebagai contoh, semasa belajar berumur 22 tahun dan kemudian setelah belajar mencari kerja dan kemudian kukuhkan ekonomi dan baru nak berkahwin. Dalam proses itu ia mengambil masa 7 – 8 tahun dan pada masa itu umur wanita dan lelaki tersebut telah mencapai 28 – 30 tahun. Dan hendak dijadikan cerita pada akhir umur 30an, hubungan cinta anda retak.
Mungkin disebabkan lelaki ini mempunyai kekasih hati yang lebih muda. Atau kewangan anda lebih baik dari teman lelaki anda menyebabkan ia malu atau ibubapa anda suruh putuskan sebab melihat anda dan teman lelaki anda bercinta tanpa komitmen mahu berkahwin. Dan impak pada Wanita tersebut ialah umur beliu telahmerugikan zaman mudanya dengan bercinta terlalu lama.

Pengalaman negatif atau trauma dalam hubungan sebelumnya.Trauma dalam percintaan merupakan salah satu sebab wanita tidak mahu berkahwin. Salah satu sebab yang berikan di atas iiatu bercinta terlalu lama dan kemudian putus meyebabkan wanita ini serik mahu bercinta dan tidak boleh move on dan menyebabkan mereka tidak berkahwin. 
Emosi Wanita adalah berbeza dengan lelaki dan mereka biasanya sukar untuk membuang emosi negative mereka.


Kesukaran menemui pasangan yang sesuai dengan nilai dan keinginan merekaWanita zaman kini terpengaruh dengan lelaki KPop ala-ala bibir merah dan dahulu ramai yang terpengaruh dengan lelaki bangla ala-ala Shah Rukh Khan.
Terlalu cerewet memilih pasangan juga merupakan masalah utama kenapa Wanita lambat berkahwin dan tidak kahwin.Mana ada zaman ini lelaki atau Wanita yang sempurna.

Kos Hidup Yang Tinggi Zaman sekarang semuanya mahal dan kos sara hidup makin tinggi. Secara tak langsung kos perkahwinan boleh mencecah minimum RM25000 dan biasanya melebihi dari itu.  
Belum lagi kos rumah sewa lepas bernikah dan pelbagai lagi. Ini semua menyebabkan ramai takut nak kahwin terutama lelaki apabila melibatkan hantaran dan sebagainya, 
Secara tak langsung ia akan menyebabkan bika sahaja Wanita tak berkahwin tetapi lelaki juga.


KesimpulannyaTerdapat banyak sebab kenapa Wanita tidak berkahwin tetapi mana Wanita yang tidak mahu berkahwin dan mempunyai keluarga. Betul tak?
Mungkin hati belum terbuka atau belum jumpa jodoh yang kesesuaian dan pelbagai sebab lagi.
Masalah wanita tidak berkahwin ini adalah masalah global di dunia dan bukan sahaja bukan di Malaysia.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://hanifidrus.blogspot.com/2024/02/kenapa-wanita-tak-kahwin-kahwin.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Meski Pelakon Hebat K Drama Ini Dikritik Raih Rating Rendah Dek Pelakon Wanita Terlalu Cantik

Meski Pelakon Hebat K Drama Ini Dikritik Raih Rating Rendah Dek Pelakon Wanita Terlalu Cantik

papar berkaitan - pada 5/2/2024 - jumlah : 89 hits
Walaupun dibarisi pelakon hebat tak semestinya sesebuah K Drama itu tidak terlepas dari menerima kritikan penonton ARTIKEL BERKAITAN Captivating The King yang baru sahaja beberapa episod bersiaran telah pun dibanjiri dengan komen negatif pe...
Nak Jadi Ayah Hampiri Usia 40 Tahun Jang Geunsuk Akui Terdesak Ingin Cari Teman Wanita Kini

Nak Jadi Ayah Hampiri Usia 40 Tahun Jang Geunsuk Akui Terdesak Ingin Cari Teman Wanita Kini

papar berkaitan - pada 5/2/2024 - jumlah : 56 hits
Sudah berusia 36 tahun Jang Geun suk akui masih tidak berpunya kini ARTIKEL BERKAITAN Baru baru ini Jang Geun suk telah muncul sebagai tetamu di saluran YouTube pelakon Cha Ye ryeon yang juga merupakan sahabat lamanya Dalam video itu pelako...
Wanita Cantik Terlepas Penjara Kerana Aksi Lagak Ngeri Motosikal

Wanita Cantik Terlepas Penjara Kerana Aksi Lagak Ngeri Motosikal

papar berkaitan - pada 5/2/2024 - jumlah : 75 hits
KOSMO GAMBAR fail menunjukkan Tran Thi Ngoc Trinh Foto VNExpressBANDAR RAYA HO CHI MINH nbsp Seorang model Tran Thi Ngoc Trinh menerima hukuman penjara tertangguh selama setahun kerana menyiarkan video nbsp dia melakukan aksi lagak ngeri ke...
Inilah Yang Terjadi Apabila Wanita Balas Dendam Kerana Ditinggal Tunang

Inilah Yang Terjadi Apabila Wanita Balas Dendam Kerana Ditinggal Tunang

papar berkaitan - pada 3/2/2024 - jumlah : 67 hits
Saya ingin balas dendam kerana ditinggalkan tunang AgensiWANITA ditahan kerana membuat tempahan palsu FOTO detikJatengJakarta Sakit hati ditinggalkan tunangnya seorang wanita Indonesia membuat ratusan tempahan palsu dalam talian menggunakan...
Duda Didenda Rm3 000 Mengaku Intai Wanita Dalam Tandas

Duda Didenda Rm3 000 Mengaku Intai Wanita Dalam Tandas

papar berkaitan - pada 3/2/2024 - jumlah : 212 hits
MUHAMMAD SHAHIZAM TAZALITERTUDUH mengaku mengintai seorang wanita di dalam sebuah tandas di medan selera Bukit Katil pada Selasa lalu Foto oleh SYAFEEQ AHMADMELAKA Seorang lelaki didenda RM3 000 oleh Mahkamah Majistret di sini hari ini sele...
Wanita Oku Cuba Libas Tali Pinggang Tendang Penunggang Lain Di Jambatan Kedua Pulau Pinang

Wanita Oku Cuba Libas Tali Pinggang Tendang Penunggang Lain Di Jambatan Kedua Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 6/2/2024 - jumlah : 116 hits
Baru baru ini tular di media sosial berkenaan tentang dua individu yang dipercayai sepasang suami isteri berstatus Orang Kurang Upaya berkelakuan aneh di atas jalan raya apabila mereka bertindak untuk cuba menjatuhkan beberapa penunggang mo...
Dikurung Suami Selama 12 Tahun Wanita Ini Terpaksa Guna Kotak Sebagai Tandas

Dikurung Suami Selama 12 Tahun Wanita Ini Terpaksa Guna Kotak Sebagai Tandas

papar berkaitan - pada 6/2/2024 - jumlah : 108 hits
Seorang wanita yang berasal dari Karnataka Selatan India memaklumkan kepada media bahawa dirinya telah dikurung suami di dalam rumah mereka selama 12 tahun dan menyeksanya Dikurung Suami Selama 12 Tahun Menurut laporan dari laman berita Wio...
Wanita Tendang Libas Penunggang Motor Yang Memotong

Wanita Tendang Libas Penunggang Motor Yang Memotong

papar berkaitan - pada 7/2/2024 - jumlah : 89 hits
nbsp Sebuah video seorang wanita menendang dan melibas penunggang motosikal yang memotongnya tular Kejadian dipercayai berlaku di Jambatan Pulau Pinang Menerusi video yang dirakam seorang penunggang motosikal wanita yang memakai baju merah ...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Bila Duit Nak Masuk

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Kembali Menulis

Lagu Popular Thailand Tahun 2024

Starting Somewhere

Ktm Kenalkan 4 Model Motosikal Duke Sempena Ulangtahun Ke 30

Sambutan Ulang Tahun Ke 30 Dan Pelancaran 4 Model Motosikal Ktm Duke

First Impressions Make A Powerful Impact With A Creative Digital Business Card