Kenangan



Cari benda lain, tapi jumpa benda lain. Kenangan. More than two years already. Kenangan yang memakan diri. Aku pernah cakap dengan seseorang waktu tu, "bukan salah dia kalau kite suka tapi dia tak" tapi aku sendiri tak dapat terima apa yang aku cakap tu kerana terlalu sayang sedangkan dia tak. Rupanya hidup dalam kebodohan sendiri (senyum sendiri)
In our life, ada kenangan manis dan ada kenangan pahit. Ingat tak, dulu kat sekolah, cikgu BM selalu suruh buat karangan yang lebih kurang macam ni. "Ceritakan apa kenangan manis korang" so dengan pelan-pelan kita pun start karang apa kenangan manis kita. Cewah. 
Itu zaman budak sekolah yang belum pernah kenal apa itu kenangan yang betul-betul pahit. Kalau lah boleh patah balik, harus kita patah balik kan. Hehe. Tapi seorang sahabat pernah cakap macam ni, "jangan pernah menyesal sebab kenangan tu satu pengalaman. Dan pengalaman buat kita lebih matang dan kuat"
Cerita tentang kenangan ni teringat kaitnya dengan peluang. No more excuse, sekali dah salah, tak ada peluang kedua. Sebab orang kata, peluang membuka ruang untuk kenangan menjadi pahit. Entahlah. Boleh jadi "iya" dan boleh jadi "tidak". 
Dulu aku pernah cakap pada seseorang ikut text kat atas tu. Waktu tu aku slalu fikir orang itu mampu menerima aku seadanya dan akan jadikan aku orang yang lebih baik. Tapi aku silap. Walau aku menerima dia seadanya tapi aku bukan orang yang mampu menjadikan dia lebih baik. Sebab aku bukan orang baik barangkali. Maka, habis lah "peluang" aku. 
Situasi 1"Cikgu sastera tak suka saya sebab saya tak pandai berlakon. So dia singkirkan saya dari persembahan itu." So salah cikgu sastera ke? Atau salah "saya" yang tak pandai berlakon tapi sibuk nak jadi pelakon watak utama? Ye-ye mungkin salah "saya". Dah tak pandai sibuk nak berlakon, dah kenapa? Tapi dia suka, dia minat, kenapa cikgu sastera tak nak bagi peluang? "Ok, i give u one chance. Make perfect" Alamak, janji "saya" akan usaha. But unfortunetely, "saya" tetap kaku dan kekok. Lalu cikgu sastera give up dan singkirkan "saya". Harus bagaimana? Pujuk dan rayu? Cikgu sastera tetap menggantikan watak "saya" dengan orang lain. "Saya" terpaksa redha, dan yes "saya" tak ada talent. 
Situasi 2"Dia perosak bangsa, tapi saya menerima kekurangannya sebab dia keluarga saya" Apa tindakan "saya"?? "Saya" beri dia peluang kerana "saya" percaya hidup ni ada ajaibnya. Semua manusia boleh berubah jika diberi peluang kedua yang tidak disia-siakan. Tapi sayang peluang kedua tetap sia-sia. Harus ada peluang lagi? Dia keluarga saya, harus bagaimana? Cikgu sastera pun hanya beri satu peluang. Lalu "saya" redha sekali lagi. 
Kesimpulannya, nasib kita tidak selalu berada di atas, sentiasa di beri peluang sepanjang masa. Berubah apabila kita ingin berubah, merubah dan diubah. Mungkin "saya" tidak sesuai dengan perjalanan sebagai pelakon.. Sebab nasib "saya" tidak begitu baik. Tapi "saya" selalu fikir dalam dunia ada keajaiban. Berbuat baik dengan orang balasannya tetap baik. Walaupun ada balasan jahat dari sudut negatifnya, tapi Allah memandang baik dari sudut positifnya. Manusia tak semua baik, dan tak semua jahat. 
Hidup kita ni, kita sering mengejar erti kesempurnaan hingga kita lupa kita tidak sempurna. Tapi sesungguhnya manusia tak ada yang sempurna. Carilah seseorang yang mampu menjadikan kita lebih baik. Betul, bukan salah dia kalau tak suka kita. Mungkin bukan jodoh yang tepat. Tapi percaya lah setiap kenangan adalah pengalaman. (Senyum lagi)

Nota kaki: Hati akan ranap bila orang yang kita sayang anggap kita "sampah"
Mood: Ingat kenangan "redha itu ikhlas, pasrah itu menyerah" dan aku telahpun redha atas segalanya :)

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://iezym.blogspot.com/2014/06/kenangan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kenangan Di Jempol Sprint Test

Kenangan Di Jempol Sprint Test

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 139 hits
Kenangan ketika jempol sprint test Tiada penerangan Aksi seorang juaraMenunggu lori sampai
Kenangan Aidilfitri 2021

Kenangan Aidilfitri 2021

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 206 hits
Assalamualaikum dan selamat petang semua Sudah sebulan duduk di rumah dan tidak bekerja kerana PKP Bosan ada seronok pun ada tetapi yang digusarkan ialah mengenai gaji Adakah berlaku pengurangan gaji Atau ditolak cuti tahunan Jika PKP 1 0 b...
Kenangan Spm Soalan Spot Tak Keluar

Kenangan Spm Soalan Spot Tak Keluar

papar berkaitan - pada 2/11/2021 - jumlah : 254 hits
Okay Ni MY pernah alami masa SPM tau beberapa hari sebelum SPM Ada budak edarkan skema soalan bocor untuk subjek Kimia dan Fizik Kertas 2 subjektif MY gelak aje lah Tak kuasa nak layan Mengarut lagi karut Takkanlah soalan SPM boleh bocor So...
Fridge Magnet Sebagai Tanda Kenangan

Fridge Magnet Sebagai Tanda Kenangan

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 92 hits
Salam sume readers some of work done in February tq to all customers whatsapp utk order ye 0122721722love nuyui
Tinggal Kenangan 26 Tahun Bawa Suara Nobita Dalam Animasi Doraemon Yoshiko Ota Men1nggal Dunia Akib4t Ser4ngan J4ntung

Tinggal Kenangan 26 Tahun Bawa Suara Nobita Dalam Animasi Doraemon Yoshiko Ota Men1nggal Dunia Akib4t Ser4ngan J4ntung

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 131 hits
PEMILIK suara bagi watak Nobita dalam siri animasi popular Doraemon iaitu Yoshiko Ota men1nggal dunia ak1bat ser4ngan j4ntung pada usia 89 tahun Menurut laporan Yoshiko menghembuskan nafas terakhir di Hospital Kanagawa Jepun pada 29 Oktober...
Hiburan 17 Tahun Dah Masuk Filem Hollywood Maya Karin Imbas Kenangan Berlakon Dengan Sean Connery

Hiburan 17 Tahun Dah Masuk Filem Hollywood Maya Karin Imbas Kenangan Berlakon Dengan Sean Connery

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 201 hits
Jika anda penggemar filem Hollywood pasti pernah dengar filem berjudul Entrapment lakonan aktor dan aktres antarabangsa Sean Connery dan Catherine Zeta Jones 4 minggu laluMahu Lengkapkan Profil Seni Maya Karin Cuba Bawa Watak Puteri Santubo...
Dalam Kenangan

Dalam Kenangan

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 124 hits
Semalam 6 6 2013 khamis result keluar Alhamdulillah dengar2 ramai yang dapat tinggi2 belaka aku biasa2 je But still bersyuruk even tak capai apa yang aku nak Namun dalam aku bersedih sebab tak dapat pointer yang aku idamkan rupanya classmat...
Kenangan First Time Pergi Solat Terawih Selipar Kena Rembat

Kenangan First Time Pergi Solat Terawih Selipar Kena Rembat

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 205 hits
Assalamualaikum dan haii selipar hilang tiap kali pergi solat terawih anda pernah mengalaminya atau memang selalu mengalaminya aku pernah mengalaminya dulu first time selipar kena sapu time pergi solat terawih waktu ni kalau tak silap masa ...
Komik Kenangan Oh My Jep

Komik Kenangan Oh My Jep

papar berkaitan - pada 18/11/2021 - jumlah : 342 hits
KOMIK KENANGAN OH MY JEPSebelum ni TB selalu jugak intai intai Instagram Oh My Jep dan FB Page Kalau bosan bosan tu Saja akan tengok tengok somehing yang boleh buat kita rasa cheer sebentar Salah satu cara nak buat happy tu tengok instagram...
Splash Out Langkawi Awarded Gold Rating By Malaysia Tourism Quality Assurance

Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

Samsung Knox Vault Ciri Keselamatan Wajib Untuk Semua Pemilik Telefon Pintar

Menjelajah Kediaman Tepi Tasik Bayu Sutera Bercirikan Smart Home Di Seremban

Shell Bakal Jual Stesen Minyak Malaysia Kepada Saudi Aramco Kata Laporan

Lelaki Cina Pun Boleh Terpikat Iklan Perfume Dikecam Guna Model Wanita Jadi Umpan Tarik Perhatian Bukan Mahram

Filem Ngesot

Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Ciri Rumah Moden Dengan Tema Reka Bentuk Menawan Di Lumira Eka Heights

Disappointed

Bertanya Soalan Yang Betul Sangat Membantu Untuk Anda Berjaya Dalam Perniagaan

Serangan Seksuel Tentera Israel Komen Pas

Ambil Ubat Di Hospital Lagi Mudah Dengan Aplikasi Myubat

Memahami Perbedaan Antara Jam Kerja Bobot Kerja Dan Beban Kerja