Kenaikan Gaji Eksekutif Bank Di Kala Moratorium Ditolak Merunsingkan Anwar


 Laporan terkait jumlah pendapatan Ketua-ketua pegawai eksekutif bank, termasuk di Syarikat Pelaburan Berkaitan Kerajaan (GLIC) yang menerima bonus dan elaun lumayan pada tahun lalu cukup merungsingkan.
Tahun lalu kita menuntut agar moratorium pinjaman bank dilanjutkan bagi mendukung warga dan perniagaan yang terkesan akibat dampak COVID-19.
Namun, kita dimomokkan pula kononnya sektor perbankan akan punah, dan pendekatan moratorium berpotensi untuk meruntuhkan sistem kewangan negara.
Kerajaan Perikatan Nasional (PN) dan Menteri Kewangan yang juga bekas pegawai tertinggi sebuah bank di negara ini yang memperoleh pendapatan RM8.53 juta pada tahun 2019 memilih untuk menyokong pendekatan bantuan secara bersasar, dan ia secara tidak langsung menggambarkan betapa kerajaan ini bersama dengan bank.
Langkah tersebut secara tidak langsung menyulitkan sebilangan keluarga dan perniagaan yang tidak punya keupayaan untuk memenuhi prosedur bank yang berselirat dalam tempoh yang singkat.
Kita juga masih belum mengetahui sejauh mana dampak negatif pendekatan ini mengesankan ekonomi, sektor pekerjaan dan tahap kehidupan rakyat yang susah dan melarat.


Kita kini dikejutkan pula dengan laporan bahawa sektor bank sedang mempergiatkan usaha untuk mencipta keuntungan pada tahun ini dan telah pun menaikkan gaji para pegawai kanan mereka setinggi 58%.
Ketua Pegawai Eksekutif sekurang-kurangnya satu GLIC telah mendapat kenaikan gaji sebanyak 10%.
Perniagaan berkembang pesat saat ini sementara sebahagian besar negara terus bertarung dengan kesan berterusan akibat dari Perintah Kawalan Pergerakan. Kita tidak menentang soal mencipta keuntungan.
Namun, kita mencurigai cara segelintir pihak mencipta keuntungan sambil mengorbankan golongan rakyat yang lemah dan susah.
Saya membangkitkan beberapa persoalan:
Sekiranya keuntungan sektor bank pada tahun 2020 mampu mendukung kenaikan pegawai-pegawai tinggi mereka sebanyak 10%, apakah pegawai-pegawai rendah turut menikmati kenaikan gaji yang munasabah?
Di tahap mana keuntungan bank pada tahun 2020 dilihat mampu untuk menampung jumlah kenaikan gaji, bonus dan dividen pemegang saham, tetapi tidak berupaya untuk memberi moratorium pinjaman berterusan untuk keluarga yang sedang bergelut dengan dampak wabak?
Apa yang paling menyedihkan adalah pemerintah menggesa agar seluruh lapisan masyarakat berpadu dan bersama dalam memampan dampak wabak, tetapi golongan korporat dan para eksekutif seolah tidak ikut serta dan dikecualikan dari tanggungjawab ini.
Realitinya hari ini kerajaan PN tahu bahawa sebilangan rakyat Malaysia, terutamanya golongan yang susah, terpaksa menampung beban yang lebih besar, ketimbang golongan maha kaya yang tampaknya menjalani kehidupan seperti biasa.
ANWAR IBRAHIM
Presiden PKR/Ketua Pembangkang
26 Mac 2021.








Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/03/kenaikan-gaji-eksekutif-bank-di-kala.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anwar Ibrahim Persoal Bonus Elaun Lumayan Pegawai Bank Bank Ternama Ketika Covid 19

Anwar Ibrahim Persoal Bonus Elaun Lumayan Pegawai Bank Bank Ternama Ketika Covid 19

papar berkaitan - pada 27/3/2021 - jumlah : 254 hits
nbsp KUALA LUMPUR nbsp Kenaikan gaji dan bonus lumayan kepada Ketua Pegawai Eksekutif di beberapa bank ternama negara dilihat merunsingkan kata pemimpin pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim yang mempersoalkan rasional di sebalik kenaikan it...
Bank Boleh Beri Bonus Kakitangan Mengapa Tidak Moratorium

Bank Boleh Beri Bonus Kakitangan Mengapa Tidak Moratorium

papar berkaitan - pada 26/3/2021 - jumlah : 204 hits
Laporan terdapat bank bank yang memberi kenaikan gaji dan bonus kepada pegawai kanan dalam suasana pandemik Covid 19 menimbulkan tanda tanya dalam kalangan rakyat mengenai keuntungan sektor itu yang didakwa terjejas akibat moratorium Bagi A...
Anwar The Drama Queen

Anwar The Drama Queen

papar berkaitan - pada 19/3/2021 - jumlah : 169 hits
After Muhyiddin received copies of the letters from the Agong he confronted Zahid in the presence of PAS President Tok Guru Abdul Hadi Awang and Zahid confessed that he had indeed signed the letter to the Agong Kantoi Anwar s plan had backf...
Anwar Must Rethink His Partnership With Umno Baru

Anwar Must Rethink His Partnership With Umno Baru

papar berkaitan - pada 19/3/2021 - jumlah : 185 hits
By Mariam Mokhtar Focus Malaysia THE beleaguered Opposition leader Datuk Seri Anwar Ibrahim has lost his mind He risks undermining public confidence and trust in PKR and more importantly in Pakatan Harapan He is mulling over a possible part...
Anwar Ibrahim Membujur Lalu Melintang Patah

Anwar Ibrahim Membujur Lalu Melintang Patah

papar berkaitan - pada 18/3/2021 - jumlah : 202 hits
POSTED BY AMIR WRLROleh Hassan Abdul Karim Adakah Datuk Seri Anwar Ibrahim bergerak sendiri berunding secara tidak rasmi dengan pemimpin Umno sekarang Anggapan itu tidak benar Anwar Ibrahim sebenarnya mendapat mandat dari Presiden Amanah Mo...
Adakah Sesiapa Yang Sanggup Buat Lebih Baik Daripada Anwar

Adakah Sesiapa Yang Sanggup Buat Lebih Baik Daripada Anwar

papar berkaitan - pada 18/3/2021 - jumlah : 157 hits
1 Adakah Anwar Ibrahim bergerak sendiri berunding tidak rasmi dengan pemimpin UMNO sekarang Anggapan itu tidak benar Anwar Ibrahim sebenarnya mendapat mandat dari Presiden Amanah Haji Mohamad Sabu dan Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng untuk...
Hakim Tarik Diri Permohonan Rayuan Anwar Untuk Batal Sabitan Jenayahnya Di Tangguh

Hakim Tarik Diri Permohonan Rayuan Anwar Untuk Batal Sabitan Jenayahnya Di Tangguh

papar berkaitan - pada 19/3/2021 - jumlah : 193 hits
PUTRAJAYA Rayuan Datuk Seri Anwar Ibrahim terhadap penghakiman Mahkamah Tinggi berhubung pertikaian melibatkan keputusan Lembaga Pengampunan untuk membatalkan sabitan jenayahnya ditangguhkan selepas seorang daripada tiga hakim bersidang men...
Anwar Beri Ph Taklimat Pertemuan Dengan Tokoh Umno

Anwar Beri Ph Taklimat Pertemuan Dengan Tokoh Umno

papar berkaitan - pada 19/3/2021 - jumlah : 269 hits
Fion YapPengerusi Pakatan Harapan Anwar Ibrahim hari ini memberi taklimat kepada parti komponen mengenai pertemuannya dengan beberapa tokoh Umno baru baru ini Perkara itu kemudian dibincangkan PH tetapi tidak ada komitmen dibuat jika gabung...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte