Kemenangan Rafizi Dan Masa Depan Pkr


 

Ketegaran politik Parti Keadilan Rakyat telah pun sampai ke penghujung. Ketika parti lain seperti PAS dan Umno sibuk meminda perlembagaan demi melengahkan proses memilih regu baru kepemimpinan mereka, PKR dengan yakin meneruskan proses demokrasi dalam parti mengikut jadual.
Nampaknya Umno dan PAS bimbang jika proses pemilihan tempoh baharu diadakan sebelum PRU15, ia akan mengkoyak-rabakkan perpaduan parti dan mengancam kebarangkalian akan berlaku kegiatan “cah keting” yang mampu melemahkan peluang memenangi PRU kelak.
Maklumlah setiap kali ada pemilihan pasti akan wujud pelbagai firqah dan “cai” yang berusaha untuk menonjolkan ahli atau regu masing-masing agar menang. Mereka khuatir akibatnya parti akan berantakan dan jadi tidak fokus menghadapi pilihan raya.
Bagaimanapun PKR tidak demikian. Ia yakin pada idealisme politiknya untuk melunaskan tuntutan demokrasi dan tetap mengadakan pemilihan kepimpinan baharu. Khulasahnya lebih seribu ahli PKR menawarkan diri bertanding jawatan di semua peringkat – dari Cabang sampai ke tahap kepemimpinan nasional.
Kini yang pastinya majoriti ahli PKR mahu Anwar Ibrahim digandingkan dengan tenaga muda yang kebanyakannya sudah “veteran” dalam perjuangan yang dikepalai oleh Rafizi Ramli.
Kini penganalisis politik dan juga parti saingan PKR akan cuba menghidu sama ada proses pemilihan PKR yang baru selesai akan mengakibatkan keretakan dalam parti.
Justeru, kini bergantung pada kepemimpinan Anwar untuk memastikan perpecahan dalaman parti akibat persaingan terbuka seperti yang amat digeruni oleh PAS dan Umno, tidak berlaku.
Baik PKR mahupun DAP kini boleh berbangga bahawa masing-masing adalah parti reformasi tulen.
Jika Anwar berjaya menyatukan partinya pasca pemilihan di mana “yang menang tidak menang semua dan yang kalah tidaklah kalah semua”, maka hubaya-hubayalah PAS Umno serta Bersatu bahawasanya PKR dan DAP adalah parti ampuh yang faham makna demokrasi dan keadilan.
Sekaligus ia akan menelanjangkan betapa porak peranda dan muflis semangat perpaduan dalam parti-parti lain. Dalam hal ini Anwar perlu matang menganyam semangat baharu dalam PKR dan mengelak terkorban dek kebejatan politik orang Melayu silam.
Justeru Anwar perlu meninggalkan sikap politik feudal yang bersarang cemburu dan iri hati dalam politik sejak zaman istana. Anwar tidak perlu mengulang-guna virus politik seperti yang masyhur dalam peristiwa Singapura dilanggar todak!
Rafizi dan anak-anak muda PKR yang mengisi kotak kepimpinan usah dikorbankan seperti Hang Nadim yang dengan bijaksana menyelamatkan Singapura dari serangan todak dengan berperisaikan batang pisang dan bukan betis-betis politik arahan raja!
Pada masa yang sama juga Anwar jangan mengamalkan politik istana yang mengorbankan khidmat Hang Tuah hanya kerana ego palsu yang dikipas oleh pengampu diraja hingga mempalit aib di wajah raja kerana terpaksa merayu kesetiaan Laksamana Hang Tuah yang telah diperintah hukum bunuh kerana difitnah “mengorat” dayang diraja!
Pilihan ahli parti sudahpun diketahui. Komposisi pemimpinnya nampak segar dan bertenaga untuk merapatkan saf perjuangan dan menempuh PRU15, tidak kira bila ia dilakukan.
Anwar berbanding pemimpin politik Malaysia lain tentu maklum akan pesan Rasulullah bahawa di antara golongan awal masuk syurga ialah imam yang adil. Praktikkanlah formula kepemimpinan yang diwarisi dari zaman Angkatan Belia Islam Malaysia dan pemikiran Triple IT.
PKR adalah parti politik berbilang bangsa dan kepercayaan agama serta budaya. Jika Rasulullah mampu memanfaatkan konsep perpaduan di antara Muhajirin dan Ansar serta sebahagian Yahudi dan Nasrani, mengapa amalan ini tidak boleh dilaksanakan dalam Pakatan Harapan pimpinannya.
Pendirian ini mesti diekori oleh sikap memaafkan yang murni. Banyak sisi qisasul anbiya yang boleh dijadikan model kepemimpinan. Antaranya sikap memaafkan. Anwar perlu tekuni sikap Nabi Yusuf yang memaafkan penganiayaan adik beradiknya yang mengakibatkan beliau dijual sebagai hamba abdi dan kemudian dipenjara!
Jangan bersikap feudal. Rasulullah juga sering dijadikan bahan fitnah yang menyinggung egonya. Pernah selepas Perang Hunain Rasulullah dituduh tidak adil dan pilih kasih kerana tidak membahagikan harta rampasan secara adil dan saksama.
Tidak cukup dengan itu isteri baginda sendiri juga difitnah. Siti Aisyah digosipkan sebagai menjalin hubungan sulit dengan seorang sahabat, Safwan Mu’athal, selepas ketinggalan kafilah perang!
Jika Rasulullah boleh difitnah dengan tujuan mengaibkan baginda, maka siapakah Anwar yang mahu menebarkan sebuah idealisme politik dan menyatupadukan berbagai firqah dan rumpun bangsa di Malaysia. Jangan jadi macam PAS yang gagal berdakwah pada DAP dan kemudian merumuskan bahawa ia adalah pembela umat Melayu dan Islam sahaja.
Allah lebih bijaksana sehingga tidak mengizinkan PAS merasai nikmat menjadi pemerintah Malaysia lantaran ia terus mencambahkan ideologi assabiyah atau perkauman Melayu sahaja. Sayang sekali PAS hari ini tidak menteladani sikap dan pemikiran Islam syumul Tok Guru Nik Aziz Nik Mat.
Setelah berprinsipkan sikap pemaaf, serta berani menentang arus, Anwar mesti kurangkan jurang pemikiran politik dengan sekutu PH. Tidak perlulah berkeras untuk hanya menggunakan bendera PKR sahaja walhal PH sudah ada lambang kesatuan dan perpaduannya sendiri!
Rakyat dapat menghidu ketidakselarasan di medan perang politik dalam PRN Melaka dan Johor lalu adalah kerana rasa “tersinggung” sebab ada taulan PH tidak berikhtiar sepenuh daya menempatkan Anwar sebagai pewaris kepemimpinan Tun Dr Mahathir Mohamad.
Maafkanlah mereka yang telah melelahkan diri dalam perjuangan memertabatkan bangsa Malaysia di bawah payung PH. Paling utama, Anwar perlu peka akan sergahan dan asakan pandangan nakal bekas diplomat, Dennis Ignatius yang menyebarkan idea bahawa demi kesejahteraan politik negara, Anwar perlu bersara daripada politik.
Sayugia diingat bahawa bibit solidariti PH telah dicerna oleh Anwar sendiri. Mungkin surat terbuka Dennis Ignatius itu terbit daripada kebimbangan maruah dan harga nama baik Anwar akan pudar dek politik kurang moral yang mengotori persada siasah negara sekarang ini. Berbaik sangkalah! - FMT
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2022/06/kemenangan-rafizi-dan-masa-depan-pkr.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Peratus Keluar Mengundi Terlalu Rendah Masihkah Pkr Ada Masa Depan

Peratus Keluar Mengundi Terlalu Rendah Masihkah Pkr Ada Masa Depan

papar berkaitan - pada 23/5/2022 - jumlah : 92 hits
Dalam proses pemilihan pucuk pimpinan PKR yang sudah di penghujung sekarang satu perkara yang ketara dan perlu diberi perhatian ialah berkenaan peratusan keluar mengundi yang terlalu rendah Secara purata dilaporkan peratusan keluar mengundi...
Kemenangan Rafizi Isyarat Ahli Pkr Tolak Anwar Kata Puad

Kemenangan Rafizi Isyarat Ahli Pkr Tolak Anwar Kata Puad

papar berkaitan - pada 31/5/2022 - jumlah : 155 hits
malaysiakini comDiterbitkan May 30 2022 2 27 PMAhli Majlis Kerja Tertinggi Umno Mohd Puad Zarkashi secara sinis menyindir kemenangan tidak rasmi Rafizi Ramli sebagai timbalan presiden PKR Sambil menyifatkan kemenangan itu sebagai mengejutka...
Kemenangan Rafizi Ramli Tiupan Amgin Segar Dalam Pkr

Kemenangan Rafizi Ramli Tiupan Amgin Segar Dalam Pkr

papar berkaitan - pada 31/5/2022 - jumlah : 128 hits
1 Kemenangan Mohd Rafizi Ramli yang hampir sahih sebagai Timbalan Presiden PKR meniupkan udara segar kepada parti itu dan sepatutnya memberi ilham kepada semua parti politik mengambil langkah mempermudahkan kepemimpinan masing masing 2 DAP ...
Dolar As Mempunyai Prospek Yang Tidak Jelas Untuk Pertumbuhan Masa Depan

Dolar As Mempunyai Prospek Yang Tidak Jelas Untuk Pertumbuhan Masa Depan

papar berkaitan - pada 1/6/2022 - jumlah : 368 hits
Dolar AS telah didagangkan di zon merah selama dua minggu berturut turut Ia mengakhiri Mei dengan keuntungan Walau bagaimanapun prospeknya untuk musim panas adalah samar samar Mata wang manakah yang patut dibeli kecuali dolar AS Pada 31 Mei...
Rafizi Leads Pkr Polls With Over 10k Votes After Seven States Counted

Rafizi Leads Pkr Polls With Over 10k Votes After Seven States Counted

papar berkaitan - pada 30/5/2022 - jumlah : 147 hits
Rafizi Ramli has a sizeable lead over his rival Saifuddin Nasution Ismail for the PKR deputy presidency race according to unofficial results released by the party s central election committee At the time of writing Rafizi is ahead with 52 1...
Jawatan Timbalan Presiden Pkr Hampir Pasti Milik Rafizi

Jawatan Timbalan Presiden Pkr Hampir Pasti Milik Rafizi

papar berkaitan - pada 30/5/2022 - jumlah : 212 hits
Calon timbalan presiden PKR Rafizi Ramli menang undi majoriti di 11 negeri manakala Saifuddin Nasution Ismail hanya menang di dua negeri sahaja PETALING JAYA Rafizi Ramli semakin hampir memenangi saingan timbalan presiden PKR apabila mengua...
Pkr Polls Saifuddin Concedes Congratulates Rafizi On Win

Pkr Polls Saifuddin Concedes Congratulates Rafizi On Win

papar berkaitan - pada 30/5/2022 - jumlah : 146 hits
PETALING JAYA Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail has conceded to Rafizi Ramli in the fight for the PKR deputy president s post In a Facebook post Sunday Saifuddin said that although the PKR election committee has not released the official...
Can Rafizi Be Pkr S New Face

Can Rafizi Be Pkr S New Face

papar berkaitan - pada 1/6/2022 - jumlah : 194 hits
His rise will hinge on ability to unite party inclusivity observers say Datuk Seri Anwar Ibrahim has been the undisputed face of PKR for close to two decades However the election of Rafizi Ramli as the new deputy president could soon see a ...
Nik Nazmi Anwar Rafizi Best Ticket For Pkr To Take On Ge15

Nik Nazmi Anwar Rafizi Best Ticket For Pkr To Take On Ge15

papar berkaitan - pada 30/5/2022 - jumlah : 162 hits
Anwar Ibrahim and Rafizi Ramli would be the best ticket for PKR to face the 15th general election said Setiawangsa MP Nik Nazmi Nik Ahmad He said this in a congratulatory statement after the PKR election s unofficial results were announced ...
Cara Memasarkan Homestay Anda

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Cops Tracking Down Duo Involved In Pasir Mas Shooting

Issue Warning Not Rm250 000 Fine For First Time No Palm Oil Label Offences Urges Mydin Boss

There Are Many Types Of Indians

Pengalaman Kerja Sambil Belajar

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Terkejut Dr M Rakib Sampai Di Pelabuhan Udara Bandung