Keh Keh Walaun Biasa La Marah Ke Rafizi Masa Pas Perintah Harga Ayam Mahal


 

Marah ke Rafizi, masa Pas perintah harga ayam mahalPosted By: Redzuan RF8 Mediaon: December 27, 2022
ShareKritikan keras yang dileparkan oleh ahli politik PN khususnya Pas terhadap kenyataan Menteri Ekonomi Mohd Rafizi Ramli agar rakyat sebagai pengguna mengurangkan makan ayam sekiranya harga terus melambung selepas kerajaan melaksanakan beberapa langkah menstabilkan harga, tidak wajar dikeluarkan.
Hal itu kerana menurut Mohd Hisyamuddin Ghazali atau lebih dikenali sebagai Sham Ghaz berkata, masalah harga barang yang diulas Rafizi pada 23 Disember lalu adalah peninggalan kerajaan yang disertai Pas.
Katanya, pemimpin Pas yang lantang seperti Ahli Parlimen (MP) Bachok, Syahir Sulaiman sepatutnya lebih bermuhasabah sebelum mengeluarkan kecaman.
“Waktu 18 MP Pas menjadi Menteri dulu, kenapa tidak diselesaikan kenaikan harga barang mendadak? Kenapa sekarang baru riuh sekampung.
“Saudara lulusan Ekonomi, saya lulusan Agribusiness, ada basic ekonomi. Tapi jika bercakap pasal ayam, telor dan pertanian tu bidang ambo (saya) lah.
“Kerajaan waktu kamu tadbir dulu tidak dapat kawal langsung kenaikan harga dedak ayam dari RM82 – RM87sebeg kepada RM135-140 sebeg masa kamu dalam Kerajaan. Malah harga anak ayam tidak letak harga syiling, naik mendadak daripada RM2.50 – RM2.80 sekor naik cecah RM3.00 – RM3.20 sekor,” katanya menjawab kecaman Syahir.
Dalam kenyataan sebelum ini Syahir memperlekehkan Kerajaan Perpaduan yang baru sebulan dibentuk dengan mempersoalkan apakah tindakan mereka terhadap monopoli, kartel dan kuota bekalan ayam juga tindakan terhadap peniaga yang menyorok bekalan.
Sedangkan kata Syam Ghaz, ketika kerajaan BN – PN memerintah alasan yang dikeluarkan waktu itu adalah kenaikan harga disebabkan perang Ukraine – Rusia dan jagung ganti kekurangan gandum dalam pasaran.
“Tapi tahun lepas (2021) waktu Pas dalam Kerajaan harga bekalan jagung sudah turun, kos transport (kapal laut) juga telah turun. Kenapa harga dedak Kerajaan gagal kawal supaya diturunkan?
“Di mana kawalan polisi, dasar dan teori elekstik yang kamu katakan perlu dikawal masa tu? Sedangkan masa kamu jadi Kerajaan pun tidak terkawal melambung inflasi kenaikan harga barang? Menteri Pertanian paling lemah masa PN
“Kerajaan dulu ambil kartel ayam jadi penasihat, harap Kerajaan sekarang janganlah ambil mereka lagi jadi penasihat bab ayam, kesian peniaga ayam bumiputera dan kecil, jika monopoli ayam tidak dikawal,” kata Syam yang sebelum ini terkenal dalam perjuangan menuntut royalti petroleum negeri Kelantan.
Sehubungan itu, pemimpin Amanah berkenaan mencadangkan agar pembangkang melihat dahulu usaha Kerajaan Perpaduan yang baru sebulan dibentuk sebelum mengkritik.
Syam juga mencadangkan agar dibentuk Lembaga Unggas yang dicadangkan ketika Pakatan Harapan sebagai pambangkang dahulu.
“Bagi kerajaan sekarang, umur baru sebulan. Biar mereka usahakan kawal sepenuhnya kartel, kawalan harga lantai dan syiling, dan reform agensi-kementerian berkaitan, terutamanya Jabatan Perkhidmatan Veterinar.
“Nampaknya Lembaga Unggas yang kami cadang dulu dah kena buat untuk kawal industri ayam dari A-Z, terutamanya bab dedak, anak ayam, lesen, monopoli dan import eksport. Lembaga fokus kepada pembangunan industri ayam, dan Jabatan Veterinar fokus kepada perkhidmatan dan kesihatan,” katanya lagi.
Selain itu, Syam juga mengajak Syahir untuk berdebat lebih lanjut mengenai isu ayam sekiranya Ahli Parlimen Bachok itu berminat.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/12/kehkehwalaun-biasa-la-marah-ke-rafizi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Perghh Fomula Lama Harga Ayam Mahal Sepatutnya Jangan Membelinya Rafizi

Perghh Fomula Lama Harga Ayam Mahal Sepatutnya Jangan Membelinya Rafizi

papar berkaitan - pada 24/12/2022 - jumlah : 123 hits
Harga ayam mahal sepatutnya jangan membelinya RafiziRafizi Ramli hanya layak jadi menteri persepsi Faktor kenaikkan harga barangan antara lain disebabkan pengguna masih membelinya walaupun terdapat peningkatan kata Rafizi Ramli Menteri Ekon...
Harga Ayam Masa Kerajaan Dulu Apa Yang Pas Buat Kenapa Bising Sekarang

Harga Ayam Masa Kerajaan Dulu Apa Yang Pas Buat Kenapa Bising Sekarang

papar berkaitan - pada 25/12/2022 - jumlah : 134 hits
SITI NUR ZAWANI MISCONNaib Ketua Pemuda AMANAH Nasional Mohd Hisyamuddin Ghazali atau Syam Ghaz mempersoal mengapa Pas tidak menyelesaikan masalah harga barang yang mendadak ketika parti itu menjadi sebahagian daripada kerajaan terdahulu da...
Guru Di Terengganu Didakwa Kempen Untuk Pas Pada Pru15 Sebar Fitnah Murid Dipaksa Pakai Skirt Jika Ph Perintah

Guru Di Terengganu Didakwa Kempen Untuk Pas Pada Pru15 Sebar Fitnah Murid Dipaksa Pakai Skirt Jika Ph Perintah

papar berkaitan - pada 26/12/2022 - jumlah : 121 hits
SITI NUR ZAWANI MISCONSeorang individu menggunakan akaun Zubaidah Ali mendakwa beberapa guru di Terengganu telah berkempen di dalam kawasan sekolah untuk menyokong Pas ketika Pilihan Raya Umum ke 15 yang lalu Dakwaan itu antara lain menyebu...
Kawal Harga Barang Bukan Suruh Rakyat Kurang Makan Ayam

Kawal Harga Barang Bukan Suruh Rakyat Kurang Makan Ayam

papar berkaitan - pada 26/12/2022 - jumlah : 107 hits
ismaweb net25 12 2022Rafizi hanya ulang perkara sama tiada solusi baharu dan konkritBANGI 1 Jamadilakhir 1444H Ahad Menteri Ekonomi Rafizi Ramli dilihat gagal mengemukakan faktor sebenar kenaikan harga barang makanan kata Ketua Penerangan P...
Turunkan Harga Ayam Telur Melalui Rantaian Bekalan

Turunkan Harga Ayam Telur Melalui Rantaian Bekalan

papar berkaitan - pada 26/12/2022 - jumlah : 93 hits
Rantaian bekalan penting dalam hidup kita Walaupun kita teliti apabila memilih kedai kedai yang menjual ayam pada harga yang lebih murah isu rantai bekalan masih signifikan kepada keputusan kita Rantai bekalan mempengaruhi bisnes Walaupun o...
Jelang Nataru Harga Beras Hingga Telur Ayam Di Jakarta Naik

Jelang Nataru Harga Beras Hingga Telur Ayam Di Jakarta Naik

papar berkaitan - pada 18/12/2022 - jumlah : 162 hits
Kepala Dinas Ketahanan Pangan Kelautan dan Pertanian DKI Jakarta Suharini Eliawati menyatakan terjadi peningkatan harga pangan jelang Hari Besar Keagamaan dan Nasional Natal dan Tahun Baru Di antaranya pada komoditi beras telur ayam cabai b...
Irma Hasmie Enggan Komen Status Perkahwinan Apa Yang Penting Allah Jaga Hati Fikiran Kami

Salah Besar Kalau Kembali Kepada Quran Dan Sunnah Saja Tambah Ulil Amri

Panduan Dan Cara Atasi Sembelit Bagi Dewasa Kanak Kanak Dan Selepas Bersalin

Cheah Liek Hou

Adapting To Consumer Behavior

Mcmc S Police Report Against Writer Murray Hunter Is High Handed And Has A Chilling Effect On Freedom Of Speech

Keluarga Berang Terima Kiriman Jenazah Individu Lain

Kenyataan Wan Rosdy Bakar Semangat Penyokong Pakatan Harapan Di Prk Dun Kuala Kubu Bharu



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Family Camping Journey Kami Repeat Lagi Camping 3h2m Di Dusun Pak Abu Campsite

Papagomo Ditahan Aibkan Agong

Tergamak Petik Al Quran Kaki Fitnah Dipanggil Pejuang Rakyat

Normani S Legs And Feet In Tights 5

Jadwal Puasa Sunnah Mei 2024

Wanita Maut Ditikam 30 Kali Di Sepanyol