Kecederaan Groin Apa Yang Perlu Anda Tahu


Kecederaan groin kerap berlaku kepada mereka yang aktif melakukan aktiviti fizikal yang banyak menggunakan kaki. Terutamanya kepada mereka yang melakukan aktiviti larian, sukan kombat dan juga sukan bola sepak, takraw mahupun hoki. Kecederaan ini juga berlaku kepada mereka yang dalam unit beruniform dimana mereka kerap berkawat. Malah kepada mereka yang kerap melakukan perkara ekstrem juga cenderung untuk mendapatkan kecederaan groin.  Apa itu groin?Groin adalah kumpulan lima otot yang berbentuk seperti payung yang bertindak untuk mengawal segala bentuk penggunaan kaki semasa bergerak. Otot-otot tersebut adalah pectineus, adductor brevis dan adductor longus (short adductors) otot dari pelvis ke tulang peha serta gracilis dan adductor magnus (long adductors) otot dari pelvis ke tulang lutut. Ia bertindak bagi mengurangkan risiko terlebih guna (overuse) yang boleh mengakibatkan kesakitan kepada tendon. Kebiasaannya adalah kesakitan berbentuk onset.

Aktiviti Otot Groin Yang Terlibat (Akut)Kebiasaannya berlaku kepada pelari samada pelari pecut ataupun pelari jarak jauh. Ia berlaku apabila pelari secara tiba-tiba melakukan langkah besar(over-striding).

Pectineus muscle – kalangan otot kecil dalam kumpulan otot Groin.Kesakitan biasanya dirasai di bahagian hadapan tulang hip/pubis.
Kecederaan dibahagian otot ini berlaku apabila anda tetap meneruskan aktiviti setelah anda mengalami kecederaan dibahagian Pectineus.

Adductor muscles – kesakitan akan dirasai dibahagian dalam peha sehingga ke tulang pelvis.  Disini kami tunjukkan secara kedudukan kelima-lima otot yang membentuk Groin:





Tahap kecederaan groin
Kecederaaan otot groin terbahagi kepada 3 tahap iaitu:Tahap 1: Merasa ketidakselesaan pada bahagian dalam peha dan menyebabkan kesukaran untuk bergerak.Tahap 2: Tahap kesakitan yang lebih tinggi dan menyebabkan kehilangan pergerakan serta berlaku kerosakan kepada tisu otot.Tahap 3: Sangat sakit di bahagian peha hingga ke lutut, tidak boleh menggerakkan kaki disebabkan oleh koyakan yang berlaku kepada tisu otot.
Rawatan kecederaan otot groin
RehatKaedah pertama bagi kecederaan groin adalah berhenti dari melakukan sebarang aktiviti fizikal yang melibatkan penggunaan kaki.Otot yang tercedera akan melakukan pemulihan secara semula jadi.Pemulihan seperti ini akan mengambil masa agak lama bergantung kepada tahap kecederaan pada otot.AisAis sebaiknya diletakkan dalam tempoh 72 jam pertama sebaik sahaja mendapat kecederaan.Praktikkan ais selama 15 minit setiap sesi selama 24-72 jam.Kaedah terbaik mempraktikkan rawatan ais adalah dengan melakukan rawatan kontra (ais-haba).Aktiviti reganganLakukan aktiviti regangan bagi meningkatkan fleksibiliti terhadap otot yang cedera.Aktiviti fleksibiliti hanya boleh dilakukan apabila kecederaan tersebut dalam keadaan terkawal.Regangan mampu meningkatkan pengedaran darah ke kawasan yang cedera bagi meningkatkan proses pemulihan.Remedial Massage (urutan remedial)Kaedah urutan remedial yang digalakkan dalam merawat kecederaan groin adalah Deep Transvers Friction (DTF).Fokus utama adalah mengenalpasti origin, insertion dan belly otot yang terlibat.Lakukan DTF bermula dari origin otot, kemudian insertion dan juga belly otot. Langkah-langkah pencegahan Sentiasa melakukan aktiviti panas badan dan sejuk badan sebelum dan selepas melakukan aktiviti fizikal.Tingkatkan intensity latihan secara berperingkat.Elakkan melakukan aktiviti yang berkemahiran tinggi tanpa menguasai kemahiran asas terlebih dahulu.Kerap mendapatkan urutan bagi tujuan mengurangkan risiko kecederaan.Amalkan diet yang seimbang bagi mengawal kenaikan berat badan.Mencegah lebih baik dari mengubati. Itu adalah ungkapan yang paling kerap kita dengar dan sepatutnya kita amalkan. Memang benar semua atlet mahukan kejayaan dan kemenangan. Tetapi, kaedah latihan yang kurang tepat akan memburukkan lagi keadaan. Jadi, jangan lupa amalkan langkah-langkah pencegahan dalam melakukan latihan ataupun pertandingan. Pasti akan ada kejayaan akhirnya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.terapisukan.com/2017/02/kecederaan-groin-apa-yang-perlu-anda.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
2 Remaja Ditemui Mati Dalam Kereta Tanpa Sebarang Kecederaan Luaran

2 Remaja Ditemui Mati Dalam Kereta Tanpa Sebarang Kecederaan Luaran

papar berkaitan - pada 11/10/2018 - jumlah : 632 hits
Penduduk Kampung Jaya Baru Kinabatangan Sabah dikejutkan dengan penemuan dua remaja lelaki yang mati di dalam sebuah kereta Perodu Myvi semalam lapor Astro Awani Mayat Mohd Fitri Haimin dan Mohd Helmi Muhammad yang keduanya berusia 19 tahun...
Kecederaan Acl Beransur Pulih Jimat Kos Pembedahan

Kecederaan Acl Beransur Pulih Jimat Kos Pembedahan

papar berkaitan - pada 21/10/2018 - jumlah : 548 hits
Minat bersukan terutama futsal atau bola sepak Sukan macam ni memang memerlukan stamina yang tinggi dan juga lutut yang sihat Kecederaan ACL memang menggerunkan jika ia terjadi Sukan yang berisiko kecederaan ACL ini termasuk tenis badminton...
Doa Elak Kecederaan Teruk Semasa Ditimpa Kecelakaan Kemalangan

Doa Elak Kecederaan Teruk Semasa Ditimpa Kecelakaan Kemalangan

papar berkaitan - pada 21/10/2018 - jumlah : 1607 hits
Doa ini telah diamalkan oleh admin sebelum memasuki tentera sehinggalah sekarang sebelum memulakan sesuatu perjalanan atau pekerjaan yang bahaya Doa ini telah diberi oleh arwah semasa dia hidup Katanya jika berlaku sesuatu engkau sempat men...
218 Fibonaci

Kecewa Makanan Potluck Sekolah Anak Tak Disentuh Ikutlah Apa Budak Suka Makan Bukan Kita

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

Persediaan Awal Haji

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat

Wanita Dikenakan Bayaran Rm9 55 Untuk Nasi Putih Dan Telur Goreng Bungkus

Biodata Faisal Halim Pemain Bolasepak Viral Malaysia

Kkb Poll Indian Voters Might Make All The Difference



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


3 Cara Menuju Ikn Ibu Kota Negara Baru Indonesia

0138002039 Scammer Maybank Panggilan Palsu

Empat Maut Mpv Dan Kereta Api Berlanggar

Lelaki Ditangkap Curi Kawal 25 000 Akaun Facebook

Anwar Ibrahim Terima Mandat Rakyat

Wanita Terkejut Melihat Bawang Hijau Dijual Pada Harga Rm9 45 Sekilogram