Keadilan Utamakan Islam Walau Tidak Digembar Gemburkan Dr Mohammad Nur


 



KEADILAN sering ditohmah, terutama oleh Umno dan Pas sebagai parti yang kurang menitik beratkan nilai agama dan dianggap liberal.
 
Bagaimanapun, dasar asas KEADILAN yang menentang rasuah dan menegakkan negara hukum diakui adalah antara prinsip utama ajaran Islam.
 
Bagi Senator (B) Dr Muhammad Nur Manuty, perlembagaan KEADILAN sebenarnya telah menggariskan prinsip Islam dan perjuangan menegakkan hukum Islam yang tidak boleh dipertikaikan.
 
"Dalam Deklarasi Permatang Pauh serta 17 Perkara Perlembagaan KEADILAN (disebut mengenai nilai Islam). Biar pun nama Islam tidak digembar-gemburkan dalam parti KEADILAN, tetapi kandungan, aplikasi Islam, prinsip Islam, akhlak Islam, prinsip maqasid syar'iah atau tujuan utama syariah semuanya ada dalam Perlembagaan KEADILAN
 
"Dimulakan dengan uridu islah mastataktum - dalam Umno pun Datuk Seri Anwar membaca ayat itu - menunjukkan konsep Islah bersifat komprehensif.
 
"Saya melihat dalam Perisytiharan Permatang Pauh ditekankan pembaharuan diri dalam masyarakat atau Reformasi. Ianya komprehensif, bermula dengan diri, keluarga jiran, masyarakat, umah dan negara.
 
"Satu lagi yang kita tertarik ialah kemuliaan diri atau karamah tul insan. Ini sangat penting dalam Islam. Bukan sahaja untuk orang Islam tetapi untuk bukan Islam, al Quran membicarakan mengenai karamah. Dignity of man, ini sangat Islamik.
 
"Nak kata KEADILAN sekular, tak ada satu ayat Quran, tak betul. Bergantung kepada ahli dan pimpinan untuk beritahu kepada masyarakat. Semua perkara reformasi ini ada dalam Perlembagaan 17 perkara itu dan boleh dijustifykan dengan hadis dan ayat Quran," katanya dalam sesi forum 'Nilai agama dalam perjuangan KEADILAN' anjuran Gabungan Reformis Malaysia baru-baru ini.
 
Selain itu, menurut Dr Muhammad Nur, KEADILAN juga memperjuangan konsep kemerdekaan diri setiap manusia.
 
Manusia yang dilahirkan bebas tidak boleh dibelenggu oleh penguasa atau sistem yang zalim dan menindas.
 
"Saya tertarik dengan karamah insan dan kemerdekaan diri. Kita bukan dikongkong oleh sesiapa. Kita sebagai hamba Allah, kita ada konsep taklif, konsep akal yang Allah anugerahkan kepada kita.
 
"Kita merdeka dari segi jiwa, merdeka akal, merdeka ekonomi, politik dan ini antara perjuangan KEADILAN. Kemudian kita tidak mahu dizalimi. Allah menyebut dalam Quran 'tak suka kepada orang yang zalim'.
 
"Juga mambanteras rasuah. Banteras rasuah merupakan satu perjuangan yang suci dan Anwar sejak era mahasiswa lagi berjuang menghapuskan rasuah. Perjuangan ini tak selesai hampir 40 tahun.
 
"Kalau dulu kurang zaman Tunku Abdul rahman, Hussein Onn, sekarang era rasuah yang paling teruk. Kalau barah dah sampai tahap 4. Oleh itu perjuangan banteras rasuah ini mulia. Rasullullah sebut 'orang beri rasuah, terima rasuah masuk neraka'," katanya lagi.
 
Walaupun tidak dicanangkan sebagai parti Islam seperti Pas dan parti-parti Melayu yang lain, Dr Muhammad Nur berpendapat, kandungan perjuangan KEADILAN begitu meriah dan sarat dengan prinsip Islam.
 
Menurut bekas profesor Universiti Islam Antarabangsa Malaysia itu lagi, Islam atau tidak perjalanan sesebuah parti bukanlah ditentukan oleh slogan dan jenama, sebaliknya perlaksanaan dasar yang dilakukan oleh pemimpin parti tersebut dalam pemerintahan.
 

 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/09/keadilan-utamakan-islam-walau-tidak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Perjuangan Pas Mudah Siapa Saja Jadi Pm Parti Jenama Islam Ini Akan Sokong

Perjuangan Pas Mudah Siapa Saja Jadi Pm Parti Jenama Islam Ini Akan Sokong

papar berkaitan - pada 24/9/2020 - jumlah : 258 hits
Nik Amar kata SETAKAT INI Pas sokong PN Kalau PN jatuh itu cerita lain katanya Hahaha Nampak tak cara Pas berpolitik Cara paling mudah tiada prinsip Janji senang dapat beli mercedes Dulu waktu Mahathir jadi PM kjaan PH Hadi kata sokong Maha...
Bayi Ini Lahir Bawa Al Quran Ibunya Yang Non Islam Langsung Mengucapkan 2 Kalimat Syahadat

Bayi Ini Lahir Bawa Al Quran Ibunya Yang Non Islam Langsung Mengucapkan 2 Kalimat Syahadat

papar berkaitan - pada 24/9/2020 - jumlah : 263 hits
Allah Subhanahu wa Ta ala tak pernah berhenti menunjukkan kuasa Nya Seorang bayi di Nigeria lahir sembari membawa Alquran dari rahim ibunya Sejatinya ibu bayi tersebut beragama Kristen tapi pascamelihat mukjizat Allah tersebut sang ibu dan ...
4 Negeri Berminat Contohi Subjek Kesultanan Islam Johor

4 Negeri Berminat Contohi Subjek Kesultanan Islam Johor

papar berkaitan - pada 24/9/2020 - jumlah : 273 hits
4 NEGERI BERMINAT CONTOHI SUBJEK KESULTANAN ISLAM JOHOR PASIR GUDANG Modul pengajaran dan pembelajaran Kesultanan Islam Johor yang diperkenalkan awal bulan ini di 578 Sekolah Agama Kerajaan Johor akan dicontohi sekolah agama di empat negeri...
Siapa Sangka Dahulu Seorang Gangster Tapi Sekarang Lebih Tenang Bersama Islam

Siapa Sangka Dahulu Seorang Gangster Tapi Sekarang Lebih Tenang Bersama Islam

papar berkaitan - pada 25/9/2020 - jumlah : 181 hits
Banyak kisah penghijrahan yang kita dapat lihat dan dengar selama ini Kali ini Ohmedia nak kongsikan kisah seorang samseng berbangsa Cina yang dahulunya sangat ditakuti tetapi sekarang sudah memeluk agama Islam Hidayah itu memang benar mili...
Anwar Ibrahim Kerajaan Baharu Di Sokong Mp Melayu Islam Bumiputera

Anwar Ibrahim Kerajaan Baharu Di Sokong Mp Melayu Islam Bumiputera

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 291 hits
KUALA LUMPUR Presiden Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini mendakwa bahawa dia telah mendapat sokongan yang kukuh dan menyakinkan daripada ahli ahahli parlimen untuk menubuhkan sebuah kerajaan persekutuan yang baru Katany...
Anwar Umum Akan Bentuk Kerajaan Baru Majoriti Mp Beragama Islam

Anwar Umum Akan Bentuk Kerajaan Baru Majoriti Mp Beragama Islam

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 349 hits
ARIF ATAN Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini mengumumkan beliau mempunyai sokongan besar Ahli Parlimen untuk membentuk kerajaan baharu sekali gus kejatuhan kerajaan Tan Sri Muhyiddin Yassin Alhamdulillah kini saya mendapat sokongan yang kuku...
Insafnya Seorang Gangster Lelaki Ini Kongsi Pengalaman Jadi Ahli Kongsi Gelap Sebelum Memeluk Islam

Insafnya Seorang Gangster Lelaki Ini Kongsi Pengalaman Jadi Ahli Kongsi Gelap Sebelum Memeluk Islam

papar berkaitan - pada 22/9/2020 - jumlah : 511 hits
Che Yin Wei atau nama Islamnya Abdul Rahman Abdullah mungkin kelihatan seperti orang biasa yang menjalani kehidupan lebih baik selepas memeluk agama Islam tetapi di sebalik wajah tenang tersebut ada seribu kisah menarik dari individu yang b...
Menang Pertandingan Panitia Bahasa Arab Dan Pendidikan Islam

Menang Pertandingan Panitia Bahasa Arab Dan Pendidikan Islam

papar berkaitan - pada 22/9/2020 - jumlah : 724 hits
AssalammualaikumAlhamdulillah rezeki wani kali ni dia menang Johan untuk panitia arab dan pendidikan islam gembira dia sempena minggu pusat sumber ni empat panitia dia menang walau hadiah hanya sekeping sijil dan pencil box tetap buat dia e...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

What You Should Know About New Construction Plumbing



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masak Lemak Ikan Bawal Cermin Dengan Belimbing Buluh

Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau