Kasih Cikgu Muja Di Sarawak Hingga Berkorban Apa Saja Sanggup Memandu Ke Rumah Pelajar Setiap Minggu


Demi memastikan anak didiknya tidak ketinggalan dalam pelajaran, Mujalifah Kassim yang mengajar Bahasa Melayu di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Sibu Jaya, Sarawak sanggup ke rumah pelajar untuk menyemak tugasan yang diberi
Mujalifah, 39, atau lebih mesra disapa Cikgu Muja berkata, ketiadaan telefon pintar, komputer riba dan capaian Internet dalam kalangan murid di luar bandar antara faktor mendorongnya mengambil inisiatif itu.

Cikgu Muja (kiri) dan Cikgu Muja memeriksa buku latihan di hadapan rumah pelajarnya. FOTO ihsan Mujalifah Kassim Menurut Mujalifah, aktiviti berkunjung ke rumah pelajar bukanlah rutin hariannya sebaliknya dilakukan seminggu sekali iaitu pada Jumaat saja.
“Platform Pengajaran dan Pembelajaran Di Rumah (PdPR) saya gunakan ketika ini adalah Google Classroom, Google Meet dan aplikasi WhatsApp.
“Namun, ada kekangan menggunakan kaedah ini terutama bagi pelajar yang tidak mempunyai peranti elektronik di rumah dan akses Internet terutama yang menetap di luar Sibu Jaya iaitu di kawasan rumah panjang berhampiran.
“Jadi, saya ambil inisiatif pergi ke rumah pelajar bermula sejak Kementerian Pendidikan (KPM) mengumumkan penutupan sekolah dan pelaksanaan PdPR bermula 9 November hingga 18 Disember depan,” katanya ketika dihubungi Harian Metro.
Ibu dua anak itu berkata, niatnya hanya untuk membantu pelajar kurang berkemampuan mendapat bimbingan sama daripadanya seperti rakan mereka yang lain.
Lucu Melihat Aksi Cikgu Siap Menyanyi Nak Bagi Murid Faham Apa Beza Antara Mat Kilau & M. Daud Kilau [Video]

“Inisiatif saya ini adalah satu bentuk pertolongan dan penghargaan kepada pelajar saya yang kurang bernasib baik berbanding rakan sekelas mereka.
“Saya tidak mahu mereka rasa tersisih hanya kerana kekurangan itu. Diharap, kedatangan saya ke rumah mereka mampu memberi suntikan motivasi untuk terus belajar walaupun tanpa kemudahan atau kelengkapan sempurna bagi mengikuti kelas dalam talian,” katanya yang berkhidmat sebagai pendidik sejak 12 tahun lalu.
Mengenai kisahnya yang tular di laman sosial, Mujalifah berkata gambar itu diambil oleh bekas pelajarnya yang ikut bersama pada hari kejadian untuk melihat peranan guru berdepan dengan situasi luar jangka.
“Tak sangka pula, gambar itu tular hingga ada segelintir warganet mempersolkan mengapa keluarga pelajar membiarkan saya berpanas di luar rumah. Hakikatnya, saya sendiri yang menolak pelawaan keluarga pelajar untuk masuk ke rumah mereka.
“Ini kerana saya tidak perlu mengambil masa lama untuk menanda, menyemak serta memberi ulasan bagi tugasan yang disiapkan pelajar.
“Lebih baik begitu kerana dalam apa jua keadaan, saya perlu untuk sentiasa mematuhi prosedur operasi standard (SOP) Kementerian Kesihatan (KKM) walaupun berada di zon hijau,” katanya.
Katanya, dia percaya bukan saja dirinya malah semua pendidik melakukan yang terbaik untuk menyampaikan ilmu kepada pelajar masing-masing.
“Saya percaya setiap pendidik di negara ini punyai rasa kasih dan sayang mendalam terhadap anak didik mereka.
“Rasa kasih dan sayang itu yang menyebabkan insan bergelar pendidik berkorban masa dan tenaga buat anak didik yang dikasihi.
“Jadi, teruskan perjuangan kita semua dengan lalukan sehabis baik dan abaikan mereka yang melemparkan kata nista,” katanya-HM
Cikgu Khassim, Pembangunan Pendidikan Sarawak Dan ‘Warga Emas’…

The post Kasih Cikgu Muja Di Sarawak Hingga Berkorban Apa Saja Sanggup Memandu Ke Rumah Pelajar Setiap Minggu appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/11/19/kasih-cikgu-muja/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tahun 2021 Dijangka Ramai Pelajar Tahun 1 Tak Dapat Baca Menulis Mak Ayah Kena Jadi Cikgu Sementara Kat Rumah

Tahun 2021 Dijangka Ramai Pelajar Tahun 1 Tak Dapat Baca Menulis Mak Ayah Kena Jadi Cikgu Sementara Kat Rumah

papar berkaitan - pada 18/11/2020 - jumlah : 263 hits
Sesi persekolahan yang terjejas teruk akibat penularan Covid 19 di seluruh dunia sedikit sebanyak memberikan kesan kepada sistem Pembelajaran negara kita Tidak dinafikan penutupan sekolah mengurangkan kegusaran ibu bapa tentang keselamatan ...
Terima Kasih Cikgu Jasa Mu Ku Kenang

Terima Kasih Cikgu Jasa Mu Ku Kenang

papar berkaitan - pada 11/11/2020 - jumlah : 278 hits
Salam semua ni entri special untuk insan bergelar guru terutama kepada cikgu cikgu giatmara Putrajaya yang banyak mengajar akk tentang dunia tepung kuih muih dan aneka resepi makanan yang sedap belajar kat sini start bulan julai 2018 hingga...
Gbp Usd November 13 Laporan Cot Tidak Akan Ada Kesepakatan Mengenai Perjanjian Perdagangan Itu Hingga Akhir Minggu

Gbp Usd November 13 Laporan Cot Tidak Akan Ada Kesepakatan Mengenai Perjanjian Perdagangan Itu Hingga Akhir Minggu

papar berkaitan - pada 13/11/2020 - jumlah : 207 hits
GBP USD 1H Menurut carta setiap jam harga pasangan mata wang GBP USD jatuh ke sempadan bawah koridor arah aliran menaik Oleh itu pemulihan petikan dari baris ini akan menyokong British dan permulaan pertumbuhan pasangan ke arah tahap pembet...
Ikut Kemahuan Pelajar Cikgu Berbusana Iban Ketika Mengajar Kelas Online

Ikut Kemahuan Pelajar Cikgu Berbusana Iban Ketika Mengajar Kelas Online

papar berkaitan - pada 20/11/2020 - jumlah : 313 hits
Kreatif usaha cikgu Pelajar2 pun semangat nak belajar kalau cikgu cantik macam ni Ikut kemahuan pelajar cikgu berbusana Iban ketika mengajar kelas online Usaha para guru untuk mengajar anak anak murid secara dalam talian ketika Perintah Kaw...
Bukan Saja Moratorium Lanjutkan Juga Diskaun Bil Letrik Hingga Jun 2021

Bukan Saja Moratorium Lanjutkan Juga Diskaun Bil Letrik Hingga Jun 2021

papar berkaitan - pada 12/11/2020 - jumlah : 355 hits
Sebelum ini Kementerian Tenaga dan Sumber Asli telah mengumumkan lanjutan diskaun bil elektrik sehingga hujung tahun ini Disember 2020 Melalui pengumuman tersebut seramai 7 66 juta pengguna domestik di Semenanjung Malaysia akan kekal menikm...
Video Saya Sanggup Lakukan Apa Saja Demi Untuk Dapatkan Fatin Afeefa

Video Saya Sanggup Lakukan Apa Saja Demi Untuk Dapatkan Fatin Afeefa

papar berkaitan - pada 20/11/2020 - jumlah : 247 hits
Fatin Afeefa membuktikan dia bukan hanya pelakon yang sering di kelilingi kontroversi tetapi merupakan seorang pelakon yang seharusnya diambil serius dalam bidang lakonan Mempunyai raut wajah yang jelita Fatin Afeefa mengakui dia gembira bi...
Anjing Sanggup Tempuh Perjalanan 200km Untuk Kembali Ke Rumah Bekas Pemiliknya

Anjing Sanggup Tempuh Perjalanan 200km Untuk Kembali Ke Rumah Bekas Pemiliknya

papar berkaitan - pada 19/11/2020 - jumlah : 307 hits
Anjing sememangnya terkenal sebagai anjing selain sebagai haiwan yang setia Banyak kisah kisah yang sudah membuktikannya dan salah satunya adalah kisah mengenai seekor anjing dari Rusia yang dikenali sebagai Maru Maru anjing baka Bullmastif...
Aksi Bomba Sanggup Panjat Pokok Masuk Sungai Buat Ramai Terharu Semuanya Kerana Si Comel Saja Meow Nak Manja

Aksi Bomba Sanggup Panjat Pokok Masuk Sungai Buat Ramai Terharu Semuanya Kerana Si Comel Saja Meow Nak Manja

papar berkaitan - pada 20/11/2020 - jumlah : 436 hits
Dua kejadian berasingan yang dikongsi oleh Bomba menerusi Facebook pada Rabu SEBUT sahaja Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia perkara pertama terlintas dalam fikiran kita tentunya tugas mereka dalam memadamkan kebakaran Namun bidang kerja...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened

Nadma Remaining Water Storage Reserves In Four Dams In Johor Penang And Kedah At Critical Level

Mixing Politics With Religion In Malaysia Breeds Negativity

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Senarai Cerita Filem Terbaru 2024 Di Pawagam