Karbohidrat Jenis Contoh Makanan Dan Sukatan Disyorkan


Sebagai orang Malaysia, kita sudah terbiasa makan nasi sebagai makanan ruji setiap hari. Ia merupakan salah satu contoh makanan berasaskan karbohidrat.
Walaupun kita sering kumpulan makanan ini dalam bentuk nasi, roti dan mi, sebenarnya kebanyakan yang kita ambil setiap hari mengandungi karbohidrat seperti kanji, gula dan serat.
Ia juga perlulah diambil dalam kadar secukupnya kerana pengambilan yang berlebihan boleh menyebabkan masalah kesihatan lebih-lebih lagi bagi pesakit kencing manis.
Jadi, berapakah sukatan yang sesuai untuk diambil? Ikuti perkongsian kami untuk ketahui dengan lebih lanjut.
Sumber : lenoirwellness.org 2 Jenis dan Contoh Makanan Karbohidrat Terdapat dua jenis karbohidrat iaitu karbohidrat ringkas dan kompleks.
Karbohidrat Ringkas Mudah dan pantas dihadam untuk membekalkan tenaga pada tubuh. Hanya menyebabkan perut kenyang sekejap sahaja. Contoh makanan : gandum putih, tepung, roti putih, nasi putih, biskut, kek, pasta
Sumber : eatthis.com Memetik perkongsian daripada Kementerian Kesihatan Malaysia, gula juga boleh dikategorikan sebagai karbohidrat ringkas yang mudah diserap oleh tubuh.
Tidak hanya terkandung dalam roti, pasta, mi dan ubi-ubian, malah gula juga boleh dijumpai dalam buah-buahan dalam bentuk fruktosa dan susu dalam bentuk laktosa.
Oleh itu, anda disarankan untuk hadkan pengambilan makanan yang tinggi kandungan gula seperti kek, pencuci mulut, makanan diproses dan minuman bergula.
Karbohidrat Kompleks Mengandungi khasiat tambahan seperti vitamin, mineral dan serat. Ia dihadam dengan lebih perlahan dan membuatkan perut kenyang lebih lama. Contoh makanan : roti gandum penuh, beras perang, barli, oat, keledek, lobak merah
Kenapa Perlu Ambil Karbohidrat Secukupnya? Walaupun jenis makanan ini penting untuk diambil setiap hari, namun ia perlulah diambil pada kadar yang disarankan sahaja. Tidak boleh terlalu sedikit, tidak boleh terlalu banyak.
Karbohidrat yang berlebihan boleh menyebabkan kenaikan berat badan. Selain obesiti, kandungan lemak yang tinggi boleh mengakibatkan beberapa masalah kesihatan seperti kolesterol tinggi dan sakit jantung.
Di samping itu, pengambilan karbohidrat secara berlebihan juga boleh mengakibatkan paras gula meningkat. Oleh itu, pesakit kencing manis perlu berhati-hati dalam mengambilnya.
Jika karbohidrat diambil dalam kadar yang kurang, ia juga boleh menyebabkan masalah lain iaitu :
Nafas berbau akibat tindakbalas badan menukarkan lemak dan protein sebagai sumber tenaga. Mood swing dan sukar untuk fokus kerana otak memerlukan karbohidrat untuk berfungsi secara optimum. Berapakah Sukatan Makanan Karbohidrat Yang Disyorkan? Berdasarkan panduan daripada Piramid Makanan Malaysia, kita disyorkan untuk mengambil makanan berasaskan karbohidrat sebanyak 3 hingga 5 sajian dalam sehari.
Berikut merupakan contoh sukatan bagi 1 sajian makanan berasaskan nasi, bijirin, bijirin penuh dan ubi-ubian :
2 biji ubi kentang 1 cawan bijirin sarapan 1 tongkol jagung 1 cawan mee 2 keping roti mil penuh 2 senduk/ 1 cawan nasi putih 6 keping biskut kraker 1 cawan oat Namun, keperluan ini juga boleh berubah bergantung kepada tahap aktiviti fizikal anda. Untuk dapatkan kepastikan, anda boleh berjumpa dengan Pegawai Detitik bagi mengetahui jumlah karbohidrat yang diperlukan oleh tubuh anda.
Peringatan Untuk Pesakit Diabetes Pesakit diabetes perlu memberikan perhatian yang lebih terhadap pengambilan karbohidrat harian.
Para pesakit perlulah ingat bahawa pengambilan utama karbohidrat sepatutnya datang daripada sumber sayuran, buah, bijirin, susu rendah lemak serta yogurt.
Makanan ini didapati lebih sihat kerana mampu membekalkan vitamin serta mineral yang diperlukan oleh tubuh.
Pesakit diabetes juga digalakkan untuk merujuk kepada Pegawai Dietitik bagi mendapatkan nasihat serta cadangan pemakanan yang terperinci mengikut keperluan tubuh.
Sila layari laman web Persatuan Dietitian Malaysia di www.dietitians.org.my untuk mengenal pasti di mana anda boleh mendapatkan nasihat Pegawai Dietetik yang berdekatan.
Di samping pengambilan karbohidrat, anda juga perlu lengkapkan diet harian dengan kumpulan makanan lain mengikut saranan Piramid Makanan Malaysia iaitu sayur-sayuran, buah-buahan, protein dan air kosong secukupnya.
Sumber : Nutritionist KKM, Facebook Kementerian Kesihatan Malaysia, pendidikanpesakit.myhealth.gov.my
Baca Juga : Piramid Makanan KKM : Pembaharuan dan Saranan Terbaru


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/karbohidrat/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=karbohidrat

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Peta I Think Jenis Contoh Dan Panduan Penggunaan

Peta I Think Jenis Contoh Dan Panduan Penggunaan

papar berkaitan - pada 30/6/2024 - jumlah : 162 hits
Penggunaan Peta Pemikiran atau Peta i Think merupakan salah satu unsur Kemahiran Berfikir Aras Tinggi yang telak diaplikasikan di sekolah sekolah di Malaysia Ianya adalah peta pemikiran yang diaplikasikan dalam aktiviti Pembelajaran dan Pem...
Anak Kerap Garu Belakang Badan Petanda Ada Masalah Kekacingan Banyakkan Jenis Makanan Ni

Anak Kerap Garu Belakang Badan Petanda Ada Masalah Kekacingan Banyakkan Jenis Makanan Ni

papar berkaitan - pada 5/7/2024 - jumlah : 90 hits
Anak ada masalah cacing Macam mana tu Selalu kerap kita dengar anak ada masalah cacing tetapi apakah petandanya Menurut perkongsian petanda anak yang mengalami kecacingan adalah selalu gatal dan kerap menggaru di bahagian belakang terutama ...
5 Restoran Makanan Thai Terbaik Di Johor Bahru Salah Satunya Korang Kena Cuba

5 Restoran Makanan Thai Terbaik Di Johor Bahru Salah Satunya Korang Kena Cuba

papar berkaitan - pada 8/7/2024 - jumlah : 167 hits
nbsp 5 RESTORAN MAKANAN THAI TERBAIK DI JOHOR BAHRU SALAH SATUNYA KORANG KENA CUBA Kalau korang peminat makanan Thai mesti ke mana mana pun korang tetap akan cari makanan Thai untuk korang rasa adakah ia sama dengan restoran makanan Thai ya...
Usai Diparkir Di Lokasi Festival Makanan Nonhalal Mobil Dinas Gibran Nangkring Di Dprd

Usai Diparkir Di Lokasi Festival Makanan Nonhalal Mobil Dinas Gibran Nangkring Di Dprd

papar berkaitan - pada 8/7/2024 - jumlah : 87 hits
Sopir mengambil mobil tersebut pada Senin pagi setelah diperintah Gibran melalui ajudan pribadinya
Naikkan Berat Anak Dengan Makanan Berkualiti Bukan Tinggi Gula

Naikkan Berat Anak Dengan Makanan Berkualiti Bukan Tinggi Gula

papar berkaitan - pada 17/7/2024 - jumlah : 190 hits
Seronok bila tengok anak makan berselera Barulah mak mak rasa lega bila anak kekenyangan dan paling penting boleh tambahkan berat badan anak Pun begitu nak bantu anak naikkan berat badannya biarpun dengan nutrisi yang betul Jangan asyik min...
Bos Campak Makanan Berang Staf Tidak Ikut Arahan

Bos Campak Makanan Berang Staf Tidak Ikut Arahan

papar berkaitan - pada 9/7/2024 - jumlah : 83 hits
KOSMO Tangkap layar video yang tular di media sosial sejak semalam memaparkan makanan yang dibuang oleh majikan tersebut kerana berang pekerjanya tidak mendengar arahan PETALING JAYA Seorang majikan bertindak di luar kawalan apabila sanggup...
Gambar Makanan Yang Malas Nak Buat Entry

Gambar Makanan Yang Malas Nak Buat Entry

papar berkaitan - pada 10/7/2024 - jumlah : 173 hits
Assalamualaikum WBT DAH berapa hari macam seronok pulak tiap pagi sarapan biskut cicah kopi Puncanya ada banyak stok biskut kat rumah Yang dari hamper ada yang orang bagi pun ada sekali tu macam eh meh la kita cicah kopi lepas tu dah jadi k...
Ppim Perjuangkan Dasar Pengurusan Makanan Untuk Banteras Pembaziran Makanan Kenyataan Media Ppim 16 07 2024

Ppim Perjuangkan Dasar Pengurusan Makanan Untuk Banteras Pembaziran Makanan Kenyataan Media Ppim 16 07 2024

papar berkaitan - pada 16/7/2024 - jumlah : 125 hits
Kuala Lumpur Persatuan Pengguna Islam Malaysia menyeru kerajaan Malaysia dan sektor korporat untuk bekerjasama dalam penggubalan Dasar Pengurusan Makanan Sisa yang komprehensif Inisiatif ini bertujuan untuk mengurangkan pembaziran makanan y...
Hiburan Kentang Spring Rm10 Buko Rm18 Tak Guna Bahan Premium Viral Harga Makanan Food Fest Cekik Darah

Hiburan Kentang Spring Rm10 Buko Rm18 Tak Guna Bahan Premium Viral Harga Makanan Food Fest Cekik Darah

papar berkaitan - pada 15/7/2024 - jumlah : 101 hits
Baru baru ini tular di laman TikTok seorang nbsp influencer dikenali ramai meluahkan rasa tidak puas hati selepas harga yang diletak oleh penjual di festival makanan terlalu mahal Advertisement Menurut nbsp influencer yang dikenali sebaga
Wanita Kemboja Maut Dihempap Pokok Ketika Berniaga

Ringgit Opens Slightly Lower Against Us Rises Vs Other Major Currencies

Buat Buat Bodoh Lebih Senang Dapat Perhatian

Sains Rangkaian Dan Penggunaannya Dalam Bidang Pertanian

Berjumpa Sahabat Lama Numismatik Di Muzium Negara Kuala Lumpur

Sepiring Celebrates 9 Years Of Uniting Malaysians Through Authentic Local Flavours

Ribuan Pager Hizbullah Meledak Begini Cara Mossad Melakukannya

Unlocking The Power Of Crypto How Fokawa Simplifies Digital Asset Trading


echo '';
Biodata 30 Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral


4 373 Mangsa Banjir Di 32 Pps Kedah

Video Of Woman Crying Out For Gratitude For Man Who Changed Her Car Tyres Goes Viral

Generate Unique Brand Names

Sesekali Belanja Anak Anak Fruit

Pencarian Bakat Penulis Muda

Filem Reeza Gtr