Kanak Kanak Pun Boleh Menghidap Resdung Asyik Gosok Hidung Mata Bersin Tanda Tanda Resdung


Siapa sangka yang kanak-kanak pun ada resdung! Sebelum ini anak kerap bersin, selesema, menggosok hidung atau mata. Rupanya ia tanda-tanda anak anda menghidapi penyakit ini atau dikenali sebagai allergic rhinitis atau resdung. Dr Khairuzzana Baharudin, Pakar Bedah Telinga, Hidung dan Tekak, Hospital Pantai Ampang menjelaskan lanjut mengenai penyakit ini.

Ramai yang memandang mudah tentang penyakit ini walaupun  ia boleh mendatangkan bahaya kepada penghidapnya terutama kanak-kanak. Ini kerana jika dibiarkan berlarutan, ia boleh membawa kepada penyakit sinusitis.
Kesan apabila  allergic rhinitis jika tidak dirawat
Allergic rhinitis yang tidak dirawat lebih awal akan mengakibatkan pelbagai masalah kesihatan seperti berikut:
1)Sekiranya selaput membran di dalam rongga sinus bengkak dan rongga tersumbat, ia akan mengakibatkan pelbagai komplikasi masalah kesihatan dan  kuman boleh merebak hingga kepada bahagian mata dan telinga serta bahagian tekak apabila nanah mengalir ke bahagian  tersebut.
2)Apabila kuman  merebak ke bahagian telinga, ia akan menyebabkan telinga berdengung dan mengganggu pendengaran. Jika tiada rawatan segera, selain nanah meleleh keluar,  nanah yang terkumpul boleh memecahkan gegendang telinga kanak-kanak berkenaan.
Sekiranya jangkitan pada telinga tengah, ia boleh menyebabkan kehilangan pendengaran. Jika ia merebak ke otak yang akan menyebabkan meningitis (jangkitan selaput otak). Menyebabkan jangkitan sellulitis dan merah pada bahagian mata yang akhirnya boleh menyebabkan risiko buta. Namun keadaan ini adalah amat jarang berlaku. Statistik menunjukkan resdung merupakan masalah kesihatan global. Kajian mendapati hampir 14% kanak-kanak sekolah di Kuala Lumpur mengidap asthma. Di kalangan penghidap asthma, hampir 80% daripada mereka turut menghidap resdung. Bayi atau kanak-kanak lebih mudah terkena alahan hidung memandangkan sistem imun mereka belum matang berbanding orang dewasa, musim hujan, jerebu, demam, batuk dan selesema.
 Apakah itu sinus?
Untuk mencegah, anda perlu tahu apakah sinusitis atau resdung ini. Sinus merupakan rongga-rongga di dalam tulang muka yang bersambung ke hidung melalui saluran-saluran yang sangat kecil.  Sinus ini terletak pada bahagian muka, pipi di bawah mata, di antara dua mata, hanya sedikit di belakang hidung dan turut meliputi bahagian dahi seseorang.
Penyakit sinusitis mulai berlaku apabila mukus seperti hingus tidak dapat mengalir keluar dengan baik melalui rongga-rongga tersebut. Biasanya, dengan bantuan silia atau dikenali sebagai “penyapu-penyapu” kecil dalam sinus akan menolak mukus keluar dari sinus ke dalam hidung. Tetapi apabila ia  tidak berfungsi dengan baik,   laluan hidung akan tersumbat dan lendir ini akan berkumpul. Kuman (bakteria atau virus) boleh membiak di dalam rongga sinus ini.
Ini menyebabkan terhasilnya nanah dan pembengkakan di dalam lapisan hidung yang mengakibatkan  anak  mendapat sinusitis. Lazimnya, sinusitis disebabkan oleh jangkitan bakteria yang akan berakhir dalam beberapa hari. Ianya bermula dengan selesema yang berlarutan diikuti dengan demam dan kesesakan dalam sinus yang akhirnya membawa kepada jangkitan sinus oleh bakteria.
Simptom sinusitis
Kerap bersin dan selesema termasuk hidung tersumbat pada waktu pagi. Rasa gatal di bahagian hidung, mata, telinga, lelangit dan tekak. Malah hidung anak didapati berbau busuk. Terdedah kepada persekitaran berhabuk, debunga, asap, hama binatang (kucing atau anjing) perubahan cuaca dan pengudaraan, pusat jagaan yang tidak bersih. Alahan pada makan makanan tertentu seperti udang, telur, ayam dan daging. Antibodi kanak-kanak yang belum matang untuk melawan sebarang jangkitan penyakit. Langkah pencegahan
Penghidap asma dan alahan Bagi penghidap asma dan alahan, elakkan diri dari sumber alergen seperti  persekitaran berhabuk, permaidani dan  permainan lembut jenis berbulu. Jaga kebersihan bahagian rumah dan elakkan binatang peliharaan seperti kucing atau anjing.
2.Pusat jagaan harian
Lokasi ini perlu sentiasa bersih terutamanya bahagian aktiviti dan tempat tidur kanak-kanak di pusat jagaan harian. Persekitaran yang bersih dapat mengelak sebarang jangkitan.
Alahan pada makanan Ibu bapa perlu beri perhatian kepada pengambilan makanan anak-anak yang telah diketahui akan menyebabkan alahan kepada anak seperti  makanan laut, junk food atau minuman ais batu.
Rawatan yang diperlukan:
Cucian air garam
Gunakan kaedah mencuci hidung menggunakan air garam normal saline tiga hingga empat kali sehari. Jika anak bawah empat tahun  gunakan teknik  sembur air garam untuk cuci hidungnya. Gunakan air garam bancuhan dari farmasi.
Ubat-ubatan
Dapatkan nasihat doktor. Anda boleh menggunakan rawatan dengan menggunakan semburan intranasal steroid  dan anti-histamin.
Antibiotik
Bertujuan untuk menghapuskan kuman. Ia akan digunakan sekiranya anak masih demam berlarutan melebihi seminggu dan perlu  dihabiskan dalam tempoh lima hingga tujuh hari.
Pembedahan
Pembedahan hanya akan dipertimbangkan sekiranya simptom masih berlarutan walaupun rawatan ubat-ubatan telah digunakan.  Ia hanya diperlukan jika penghidap mengalami masalah kronik seperti hipertrofi turbinate, polyp hidung atau infeksi sinus.
 
 
The post Kanak-Kanak Pun Boleh Menghidap Resdung! Asyik Gosok Hidung, Mata & Bersin Tanda-Tanda Resdung appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/kanak-kanak-pun-boleh-menghidap-resdung-asyik-gosok-hidung-mata-bersin-tanda-tanda-resdung/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Best Jadi Janda Tak Halal Lagi Boleh Laga Hidung

Best Jadi Janda Tak Halal Lagi Boleh Laga Hidung

papar berkaitan - pada 15/2/2019 - jumlah : 303 hits
Ini bukan kali pertama foto Fasha Sandha bersama tunangnya pelakon Aidil Aziz menjadi bualan netizen Sebelum ini Fasha dikecam teruk apabila dia The post appeared first on
Kekurangan Nutrien Boleh Menyebabkan Kelahiran Pramatang Setiap Ibu Hamil Wajib Tahu Tanda Tanda Kelahiran Pramatang

Kekurangan Nutrien Boleh Menyebabkan Kelahiran Pramatang Setiap Ibu Hamil Wajib Tahu Tanda Tanda Kelahiran Pramatang

papar berkaitan - pada 1/2/2019 - jumlah : 316 hits
Kelahiran pramatang bermaksud atau kelahiran yang berlaku pada usia kandungan yang mencecah usia antara minggu 28 ke minggu 36 Ia kerap kali berlaku tanpa dijangka Tentu sahaja tiada sesiapa yang mahu melaluinya kerana kelahiran pramatang i...
Petua Merawat Masalah Resdung Dan Kulit Berminyak Mudah Je Boleh Cuba

Petua Merawat Masalah Resdung Dan Kulit Berminyak Mudah Je Boleh Cuba

papar berkaitan - pada 13/2/2019 - jumlah : 337 hits
Majoriti org kt skeliling kita ada R E S D U N G kan kan kan Nak tau kenape diorang kena RESDUNG ni meh nak share 10 PUNCA utama org kena RESDUNG 1 STRUKTUR HIDUNGNi jarang2 berlaku tp bleh jd penyebab resdung jugak Bg org yg strutur hidung...
Jangan Menyerah Ayo Sekolah Si Nopal Bikin Viral Wany Hasrita Pula Buat Lagu Asyik Terngiang Dalam Kepala

Jangan Menyerah Ayo Sekolah Si Nopal Bikin Viral Wany Hasrita Pula Buat Lagu Asyik Terngiang Dalam Kepala

papar berkaitan - pada 10/2/2019 - jumlah : 2455 hits
Berkhemah berkhemah berkhemah sama Si Nopal Si Nopal Wany Hasrita menyahut seruan netizen yang mahukannya menyanyi lagi Si Nopal Terhibur dengan keletah Wany yang cukup sporting ada netizen mengatakan bunyi akhir seperti kuda berdengus Tida...
Amek Kau Padan Muka Fatin Afeefa Kenakan Haters Yang Mana Complain Kenapa Dia Asyik Post Gambar Sendiri Di Instagram

Amek Kau Padan Muka Fatin Afeefa Kenakan Haters Yang Mana Complain Kenapa Dia Asyik Post Gambar Sendiri Di Instagram

papar berkaitan - pada 31/1/2019 - jumlah : 767 hits
Admin sebenarnya tak tahu nak cakap apa dengan orang zaman sekarang Mudah sangat berdengki dan cemburu dengan orang lain Yang jadi peliknya kita post gambar sendiri dekat Instagram peribadi pun orang tak suka Inilah yang dihadapi pelakon co...
Merisik Perlu Tahu Adab Perempuan Jangan Asyik Keluar Masuk Ke Ruang Tamu

Merisik Perlu Tahu Adab Perempuan Jangan Asyik Keluar Masuk Ke Ruang Tamu

papar berkaitan - pada 4/2/2019 - jumlah : 1306 hits
MERISIK PERLU TAHU ADAB PEREMPUAN JANGAN ASYIK KELUAR MASUK KE RUANG TAMU ADAB KETIKA MERISIK Jaga tingkah laku Untuk si dara anda tidak perlu duduk di ruang tamu dan sertai perbincangan Cukup sekadar ke depan ketika menghidangkan makanan B...
Tak Perlu Pun Jadi Harimau Kalau Anak Susah Nak Gosok Gigi Mulakan Sejak Umur Anak 1 Hari

Tak Perlu Pun Jadi Harimau Kalau Anak Susah Nak Gosok Gigi Mulakan Sejak Umur Anak 1 Hari

papar berkaitan - pada 15/2/2019 - jumlah : 481 hits
Penjagaan gigi kanak kanak sangat penting Ramai yang inginkan gigi anak sihat cantik dan putih Namun penjagaan gigi anak anak perlu dititik beratkan supaya gigi sentiasa sihat Dr menerusi akaun Facebooknya berkongsi bagaimana cara untuk pas...
Dianiaya Di Hotel Borobudur Hidung Penyelidik Kpk Harus Dioperasi

Dianiaya Di Hotel Borobudur Hidung Penyelidik Kpk Harus Dioperasi

papar berkaitan - pada 5/2/2019 - jumlah : 228 hits
Dua pegawai Komisi Pemberantasan Korupsi dianiaya sekelompok orang di Hotel Borobudur Jakarta saat tengah menyelidiki dugaan tindak pidana korupsi Alhasil hidung salah satu pegawai lembaga antirasuah itu harus menjalani operasi
Gadis Lumpuh Separuh Badan Selepas Tindik Hidung Terpaksa Berkerusi Roda Seumur Hidup

Gadis Lumpuh Separuh Badan Selepas Tindik Hidung Terpaksa Berkerusi Roda Seumur Hidup

papar berkaitan - pada 14/2/2019 - jumlah : 791 hits
Seorang gadis dari Brazil terpaksa menggunakan kerusi roda seumur hidupnya selepas lumpuh separuh badan akibat jangkitan bakteria ketika menindik hidungnya pada Julai 2018 Menurut Layane Dias 20 berkata lubang tindik di hidungnya itu berdar...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats