Kampoeng Wisata Alam Melon Daerah Wisata Kandri Dan Gua Kreo Yang Wajib Lawat Bila Di Semarang






Ok untuk next posting i adalah tentang Desa Wisata Kandri di dalam perkampungan Kampoeng Wisata Alam Melon. Nak tahu kat mana kena baca lagi lah.

Desa Wisata Kandri. Terletak di Kecamatan Gunungpati Kota Semarang yang mana ia adalah daerah yang banyak menjalankan aktivti seperti program anak angkat dan kebudayaan. Banyak yang menarik disini, dimana pengunjung yang datang adalah dari kalangan luar negara dan juga mereka amat cintakan alam.

Bertepatan dengan panggilan Desa ia merupakan satu rumpun kelompok perkampungan yang telah tersedia segala kemudahan dan paling penting ia tidaklah terlihat terlalu kekampungan. Malah ia mempunyai kemudahan sistem perairan yang baik juga tenaga elektrik juga. Boleh diperkatakan ini pertama kali i memasuki kampung yang sangat meriah dengan suasana lampu dan juga sekitarnya dihiasi lampu dan signage yang menunjukkan arah. 
Hah yang bagus lagi talian Telco disana sangat bagus compared to di Malaysia. hahah betul sangat weii memang clear and smooth ya. takda istilah buffering tau sepanjang di Desa Wisata, to be specified adalah sepanjang i di Semarang. Bagus jelas dan siap boleh buat panggilan Whataaps tanpa sangkut.


Setibanya i di Desa Wisata Kandri kami telah di jemput menggunakan pengangkutan yang dipanggil Odong Odong. Meriah tau masa nak naik Odong Odong kerana di Semarang sendiri mereka mempunyai lagu yang mewakili pengangkutan ini. Odong Odong ni adalah satu kenderaan seperti bas, tapi telah diubah suai dan menjadi pengangkutan yang beruang terbuka dan lapang. Alah macam korang naik buggy lah. Tapi buggy ni luas besar dan tinggi. 
Kehadiran kami disambut meriah oleh Ketua Kampung (sorry bapak i dah lupa nama u) huhu... tapi sumpah dia sangat ceria, friendly dan sangat excited sambut kehadiran kami. Bila sampai dirumah ketua kampung kami dihidang dengan juadah minum petang dan sambil ketua kampung memberikan taklimat program yang mana pada malam hari, kami akan dihiburkan oleh anak-anak desa yang bakal mengalungkan muzik menggunakan perlatan muzik traditional yang ada dikampung mereka. Setelah itu kami telah diagihkan (hahah diagihkan ke) Macam ni kitaorang berpecah sebab ketua kampung nak kami rasai sendiri tinggal bersama keluarga angkat di desa Kandri ini. So setiap orang akan dapat satu family dan satu bilik. 
Mengenangkan i seorang yang dasar penakut yang tak sanggup keseorangan, sedaya upaya merayu kak Miera Nadhira supaya terima i sebilik dengan dia. Hahah Sorry kak Miera dan thank you jaga i (ehh mengada, nanti Izrly mesti jealous) sepanjang trip, especially u tak tinggalkan i sorang kalau tak nagiss bengkak mata sebab ketakutan. hahahah
Tapi honestly guys, family yang kami stay semalam tu, memang baik sangat sangat. Sedaya upaya melayan kami sebaik dan sesempurna mungkin. Kalau duk hotel 3 bintang belum tentu dia nak layan semesra ni tau. Oklah ada kisah lucu masa i plan nak mandi. Mengenangkan bilik yang mereka sediakan tidak mempunyai attached toilet. So jarak tu sedikit jauh dari bilik tido dan pulak, i ni memang sah sah penakut. dont care, siap tanyakan kalau-kalau kak miera nak mandi sama. kahkahkah memang akak tu tak layan lah. Hahah lepas tu i try lagi kalau-kalau kak miera nak mandi bilik i sebelah bilik air i. hahah gigih pun kak miera tak layan, sebab ada kes yang mana tiba-tiba my luggage punya lock jam. Bongok betul. Memang stress jangan cakap, maybe terhentak kot. So Kak miera sudi tolong buka tutorial Youtube lah untuk hack the lock key. Stress level takleh bawak bincang i fedup last skali jadi berani pegi toilet sorang, tapi dalam beberapa second jela. basuh apa patut dah tukar baju. Shhhh.. ni rahsia sape yang membaca ni je . Tapi last-last i managed to bukak juga kunci tu.
Ok balik pada citer kelakar i. Hahaha jauh betul simpang citer asal. I ingat semua bahasa Indonesia ni sama lah macam kita tengok Sinetron, Sekali jauh sama sekali yer tuan puan sebab bahasa diorang berbeza ikut daerah dan pula diorang pula siap ada bahasa pasar. Macam kita lah bahasa utara, selatan timur segala. Kes nya memula terjadi sebab Kak Miera memang light travel so dia memang tak akan bawa towel, so do i, tapi sebenarnya i bawa lah napkin tapi kan xmampu lah nak tutup segala hahah.. So bermula lah scene kami berkomunikasi antara ITIK nn AYAM. Memang penat weii.. Tajuk dia adala TOWEL, TUALA, KAIN LAP AIR. Tapi semuanya diorang tak paham, yang i lak, dah start buat sign macam game yang lukis dan teka tu. Hah macam tulah i. sampai kak mira tunjuk gambar pun still tak paham makcik tu. Nak nagis rasa, dahla luggage masa tu tak leh bukak makcik ni pula tak paham apa kita bagitahu. Korang rasa.
Sudahnya aku demo tengah mandi, buat macam tengan ceduk air sabun badan then akhirnya, makcik tu senyum... sambil sebut ENDUK. Tudia 15 minit penerangan siap demo ENDUK rupanya.. fuhhh mencabar dan drain energy jugak ni. hahaha...

Jom layan gambar lah camtu..


Beginilah kehidupan anak muda di Kampoeng Alam Melon yang mana jauh sekali beza dengan anak muda di Kuala Lumpur. Ini sahaja lah hiburan mereka bagi mengisi waktu lapang dikampung pada waktu malam. Kalau di Malaysia ternyata anak muda dah berpeleseran dan melepak di Mall dan merempit dan mereka tidak sama sekali yer.


Nampak tak inilah hasil seni kraftangan kayu yang dihasilakn anak muda di kampung ini. Selain bermain musik dan menyanyi. Mereka telah dilatih untuk membuat kraftangan dari hasil alam dan tengok sahaja hasil tangan mereka. Hebat bukan.?

Aris jemputan pada malam itu Dodin yang sengal dan Ej yang sempoi


OMG this two fellas had a super awesome voice yang memang i tak sangka sedapnya bak ang. 

Sempat berOOTD didepan rumah keluarga angkat dengan kain batik Jawa dari koleksi Batik Semarang dan i is suka sangat sangat dengan kualiti dan corak kain ni. Tebal dan tak panas.

Ini lah owner rumah yang i stay, Tahu tak umur beliau dah 62 tahun dan seorang pencen guru sekolah yer. Nampak muda, Ditanya apa tips kekal muda dan sihat. Selamba menjawab. Hidup kena sentiasa gembira serta bersyukur. Rindu dengan beliau sebab kes bahasa Ayam Itik kami.

Pada paginya kami ke salah satu destinasi yang wajib orang lawati bila berada disemarang iaitu Gua Kreo. Apayang yang menarik di sana akan I bagitahu detail tentang sejarah tempat ini.

Gua Kreo adalah tarikan pelancong di kota Semarang. Gua Kreo adalah gua yang dibentuk oleh alam semula jadi dan terletak di tengah-tengah Empangan Jatibarang, empangan yang menghalang Sungai Kreo. Gua Kreo, yang merupakan nama destinasi pelancongan dikatakan berkaitan dengan salah satu Wali Songo, Sunan Kalijaga yang menggunakan Gua ini agi tujuan berilmu atau bertapa. Bukan sahaja itu, malah  di Goa Kreo terdapat  banyak monyet yang hidup liar tetapi masih dilindungi serta ia menjadi salah satu tarikkan pelancong luar atau masyarakat setempat. Keraa monyet monyet ini mudah mesra dengan pegunjung serta mereka amat mengalukan kedatangan pengunjung kerana gembira dengan jumlah makanan yang dibawa oleh pengunjung.



Bergambar kenangan sebelum bakal berangkat ke Kota Lama Semarang.



Disini juga lah dimana pertunjukkan monyet diadakan. Maksud pertunjukkan itu adalah, sekumpulan monyet ini akan menunjukkan aksi hebat mereka bagi meloloskan diri dan mendapatkan makanan yang di gantung pada satu tiang yang tinggi.



Geram je nak tnjal si monyet gemok boroi tu. Pandai dan panjang akal die sebab kawan dia yang lain gigih berebut makanan. Dia kat situ siap chill lepak dan plaing takleh belah dia tunggu orang datang bagi makan dan selfie dengan pengunjung.

Oklah acah-acah berani selfie dengan monyet ni. Yang tak leh belah si Didin tu asyik kenakan i dengan Izrly.. habis si monyet naik duduk atas riba .. eiii tak suka.

Bergambar kenangan di Tugu Gua Kreo


si monyet Didin hahaahah

Group photo bersama gang travel. Masa I datang Gua Kreo ni, waktu ni suasana panas angin kurang sebab tula gambar kitaorang nampak berlecak. hahah tapi Gua Kreo ni unik disebab bila dala gambar structure batu gua tu sangat menarik dan berseni. Memang sesuai sangat dijadikan port bergambar bagi instaphoto.




Selepas itu kami dihidangkan dengan juadah nasi Ketek. Nasi ketek atau nasi monyet terdiri daripada nasi putih, sambal belacan, sayur kankung, tempe goreng dan juga telur dadar.




Pengalaman yang amat bermakna dimana banyak perkara baru yang i temui dan pelajari di Kampoeng Wisata ini. Harapan dapat berkunjung lagi ke sini. Dengar kata kat sini sebenarnya adala lagi port menarik untuk dijadikan port bergambar.
Ok Done tunggu next entry plak


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.comelcomot.com/2020/01/kampoeng-wisata-alam-melon-daerah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
7 Wisata Alam Kulon Progo Ada Air Terjun Bak Pemandian Bidadari

7 Wisata Alam Kulon Progo Ada Air Terjun Bak Pemandian Bidadari

papar berkaitan - pada 23/12/2019 - jumlah : 177 hits
Wisata alam Kulon Progo menyimpan banyak rahasia tentang panoramanya yang amat memesona
Uniska Belum Terima Izin Kegiatan Mapala Di Gua Lele Yang Berujung Maut

Uniska Belum Terima Izin Kegiatan Mapala Di Gua Lele Yang Berujung Maut

papar berkaitan - pada 23/12/2019 - jumlah : 165 hits
Enam anggota Mapala Universitas Karawang terjebak di dalam Gua Lele Kampung Tanah Beureum RT 03 RW 02 Desa Taman Sari Kecamatan Pangkalan Tiga orang meninggal dunia akibat kehabisan oksigen dan tiga orang selamat
Wajib Tahu Ini Aturan Cuti Hamil Dari Pemerintah Vs Cuti Hamil Yang Ideal Menurut Dokter

Wajib Tahu Ini Aturan Cuti Hamil Dari Pemerintah Vs Cuti Hamil Yang Ideal Menurut Dokter

papar berkaitan - pada 13/1/2020 - jumlah : 186 hits
Ternyata menurut dokter cuti itu idealnya bisa lebih lama dari 3 bulan lo Ini alasannya
Mahasiswi Meninggal Di Gua Lele Karawang Tak Melapor Orang Tua Saat Ikut Kegiatan

Mahasiswi Meninggal Di Gua Lele Karawang Tak Melapor Orang Tua Saat Ikut Kegiatan

papar berkaitan - pada 24/12/2019 - jumlah : 201 hits
Erisa merupakan salah satu dari tiga korban meninggal dunia saat melaksanakan giat pengembaraan Gua Lele Minggu sekitar pukul 14 00 WIB Sementara dua korban meninggal lainnya yakni Alief Rindu Alafah dan Ainan Fatimatuzahro
Taruh Nyawa Selamat 12 Mangsa Hero Gua Meninggal Derita Jangkitan Kuman

Taruh Nyawa Selamat 12 Mangsa Hero Gua Meninggal Derita Jangkitan Kuman

papar berkaitan - pada 30/12/2019 - jumlah : 208 hits
Kisah tragedi yang menimpa 12 orang remaja dan seorang pembantu jurulatih bolasepak di Thailand pada tahun lepas sememangnya memberi kesan kepada dunia ekoran daripada liputan meluas yang diterima Mereka semua telah terperangkap di dalam gu...
Mikel Arteta Bikin Mu Masuk Gua Kembali

Mikel Arteta Bikin Mu Masuk Gua Kembali

papar berkaitan - pada 2/1/2020 - jumlah : 367 hits
Sumber Gambar iNewsArsenal berjaya menumpaskan Manchester United 2 0 untuk naik ke tangga kesepuluh Liga Perdana Inggeris Perlawanan yang berlangsung di Stadium Emirates pagi tadi menyaksikan kemenangan pertama buat pengurus baru Arsenal Mi...
Karya Seni Tertua Di Dunia Dijumpai Di Dinding Gua Sulawesi

Karya Seni Tertua Di Dunia Dijumpai Di Dinding Gua Sulawesi

papar berkaitan - pada 25/12/2019 - jumlah : 391 hits
Satu karya seni telah dijumpai di dinding sebuah gua di Sulawesi Indonesia di mana karya tersebut dipercayai berusia 44000 tahun yang mungkin menjadi lukisan karya seni yang tertua di dunia Hasil karya seni tersebut memaparkan imej seperti ...
Bila Naik Pangkat Anggota Polres Jaksel Wajib Tanam Pohon

Bila Naik Pangkat Anggota Polres Jaksel Wajib Tanam Pohon

papar berkaitan - pada 11/1/2020 - jumlah : 153 hits
Dia mengungkapkan langkah ini diambil sebagai wujud keseriusan jajaran Polri dalam upaya pelestarian lingkungan khususnya di wilayah hukum Polres Metro Jakarta Selatan
Economists Tout Entrepreneurship As Panacea For Poverty

Teroka Pemikiran Baharu Bina Ekosistem Teknologi Ai

Maksud All Eyes On Rafah

Majlis Rumah Terbuka Koperasi Norras Berhad

Savour Malaysia Tour Packages Provided By Malaysian Aviation Group

3 Top Rated Things To Do In Jakarta

Jengah Kebun Melihat Tanaman

Vivo Unveils The Perfect Night Party 2024 At Zepp Kuala Lumpur



Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra


Bezakan Diri Anda Dari Pesaing Dengan Kotak Dan Sticker Yang Unik

Penjawat Awam Ditahan Salah Guna Jawatan Luluskan Rm12 000 Untuk Kegunaan Diri

Berkait Rasuah Di Perlis Sprm Cadangkan Seorang Suspek Didakwa

Beware Misplaced Trust In Pseudo Intellectuals

Menu Tengahari Sup Ayam Ala Thai Kobis Goreng

Undang Luak Rembau Selamat Dikebumikan