Kalaulah Taylor Swift Berkonsert Di Malaysia


 

Pada 22 Feb lalu saya menulis artikel berjudul “Taylor Swift dan politik”. Jika masih ingat saya mengakhiri artikel itu begini:
“Di Malaysia elemen Swift tidak ada dalam politik kita. Kalau ada pun bolehkah ia bantu kemenangan parti politik dan politikus kita? Atau membawa padah dengan mengambil kira perkara yang lazim dijadikan isu politik?”. Itu bab pertama persoalan yang saya timbulkan.
Bab kedua saya tulis begini: “Tetapi perlu juga tanya mahukah Swift dikaitkan dengan politik kita.” Bab ini saya rasa jawabannya “tidak mahu” kerana Swift tidak pernah nyatakan secara terbuka keinginan dikaitkan dengan mana-mana parti atau ahli politik termasuk Joe Biden yang mahu mempertahankan jawatan pada pemilihan Presiden Amerika Syarikat (AS), 5 Nov ini .
Sekarang berbalik ke bab pertama yakni “di Malaysia elemen Swift tidak ada dalam politik kita.” Nampaknya sudah ada elemen Swift dibawa ke gelanggang politik kita khususnya apabila tersebar luas berita keuntungan diraih Singapura dengan adanya siri enam konsert Swift di republik itu. Dan dakwaan betapa ruginya Malaysia terlepas peluang keemasan untuk buat duit .
Lihat dahulu apa yang ditulis kolumnis FMT Frankie D’Cruz tiga hari lalu. Menurut beliau, Swift ada dalam radar kerajaan malah dalam genggaman Malaysia pada 2022 setelah menandatangani kontrak dengan sebuah syarikat pengurusan venue AS untuk menjadikan Bandar Sukan Kuala Lumpur di Bukit Jalil sebagai hab sukan dan hiburan langsung.
Kerajaan ketika itu ialah pimpinan Ismail Sabri Yaakob. Tetapi menurut penulisan D’Cruz perjanjian itu tidak dijadikan kelebihan apabila Anwar Ibrahim dilantik perdana menteri selepas PRU15 dan peranan syarikat AS itu dikurangkan kepada perunding untuk mengoptimumkan Stadium Bukit Jalil.
Adakah bermakna dengan diturunkan status kepada “perunding” syarikat berkenaan tidak dapat memanfaatkan keadaan untuk membawa Swift ke Malaysia? Tetapi bukankah tugasnya ialah untuk “mengoptimumkan Stadium Bukit jalil? Pada pengetahuan saya mengoptimum maknanya memanfaatkan sebaik mungkin.
Apapun hakikatnya Singapura bertindak pantas untuk mendapat atau lebih tepat membeli hak eksklusif konsert Swift. Ertinya di rantau ini penyanyi itu mengadakan persembahan hanya di Singapura. Perlu diakui ‘Singapore acted swiftly to get Swift’. Kalau pemerintah Singapura pantas, kerajaan kita pula lembab. Betul?
Bagaimanapun semalam FMT melaporkan firma penasihat sukan Sportswork Group Sdn Bhd berkata konsert Swift tidak pernah ditawarkan kepada kerajaan Malaysia bawah kontrak bersama dengan Perbadanan Stadium Malaysia dan ASM Global yang berpangkalan di AS.
“Sportswork ingin menekankan kontrak bersama yang ditandatangani pada awal 2023 bertujuan menyokong pengurusan venue keseluruhan,” kata firma penasihat sukan berkenaan.
Firma itu berkata kontrak ditandatangani awal 2023 manakala D’Cruz menyebut 2022. Adakah kedua-dua bercakap mengenai kontrak yang sama atau kontrak lain saya tidak tahu.
Yang saya tahu menurut D’Cruz, menteri belia dan sukan dalam kabinet Ismail iaitu Ahmad Faizal Azumu mendakwa telah diberi lampu hijau untuk mengadakan rundingan dengan promoter konsert Swift dan juga pihak AEG yakni syarikat gabungan ASA Global.
Apabila perubahan kerajaan selepas PRU15, Faizal mendakwa beliau mahu melakukan “handover” kepada penggantinya Hannah Yeoh dan bercakap mengenai bidang tugas AEG dan mengenai artis terkemuka di bawah kendalian mereka.
“Saya mahu menekankan kepada Yeoh kita tidak harus terlepas peluang seperti Taylor Swift dan nama besar lain tetapi saya tidak dapat berjumpa beliau. Oleh itu saya andaikan beliau tidak berminat,” Faizal beritahu D’Cruz. Bagi saya ini membawa elemen Swift dalam kancah politik kita. Secara halus menyalahkan Yeoh dan kerajaan perpaduan.
Jika Faizal yang juga timbalan presiden Bersatu cakap berbunga, timbalan pengerusi biro undang undang dan perlembagaan partinya Sasha Lyna Abdul Latif terang-terangan menggunakan Swift sebagai modal politik menghentam kerajaan.
Beliau dilapor NST berkata Anwar dan Yeoh mesti menjawab kegagalan Malaysia mendapatkan konsert Swift di negara ini. Menurut beliau, Anwar dan Yeoh mesti menjelaskan bagaimana peluang keemasan terlepas.
Katanya impak ekonomi persembahan Swift bukan sesuatu yang dilebih-lebihkan atau overstated dan boleh diibaratkan satu “gold rush”.
Ingin saya tegaskan keuntungan berlebihan yang diraih Singapura tidak akan tercapai jika Swift tidak mengadakan konsert secara eksklusif di republik itu.
Ertinya jika konsert diadakan di bandaraya lain di Asia Tenggara keuntungan Singapura tidak sebesar yang diperolehi sekarang kerana peminat Swift di negara Asean lain tidak perlu pergi ke Singapura.
Seperti dikata tadi Singapura akan untung juga tetapi tidaklah sebesar diperoleh sekarang.
Dan kata Sasha lagi, Swift bukan sahaja mendapat tumpuan kerana kehebatan muziknya tetapi beliau juga memberi pengaruh positif.
Beliau turut berkata Indonesia negara yang rakyatnya majoriti Islam turut mahu Swift mengadakan persembahan mengambil kira “universal appeal” artis berkenaan.
Saya lihat kata-kata itu menarik kerana PAS rakan Bersatu dalam Perikatan Nasional tidak pernah gagal dalam membantah konsert terutama artis antarabangsa diadakan di Malaysia apa lagi artis wanita.
Saya boleh bayangkan jika Swift mengadakan konsert di Malaysia PAS akan menuduh kerajaan ini menggalakkan maksiat, kemungkaran, pergaulan bebas, budaya kuning yang akan membawa murka Allah. Bersatu akan anguk tanda setuju.
Mungkin juga menyampuk dengan suara lantang. Swift tidak akan dilihat sebagai artis yang berpengaruh.
Pakaian beliau akan dilihat bagai menjolok mata tidak sesuai dengan budaya majoriti rakyat negara ini. Gambar Swift berciuman dengan teman lelakinya di depan khalayak akan dipergunakan untuk menunjukkan kepada orang Melayu khususnya betapa “longgarnya moral” si penyanyi ini.
Oleh itu apabila Bersatu menyanjung tinggi Swift sekarang hanya kerana kerajaan perpaduan “terlepas” peluang saya ibarat itu suatu hipokrasi. Saya guna hipokrit untuk lembutkan istilah munafik. - FMT
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2024/03/kalaulah-taylor-swift-berkonsert-di.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Malaysia Had Taylor Swift In Its Grip And Did Nothing

Malaysia Had Taylor Swift In Its Grip And Did Nothing

papar berkaitan - pada 5/3/2024 - jumlah : 113 hits
The country is now an onlooker amid the concert tourism surge sparked by Singapore s Swift coup in Southeast Asia Frankie D Cruz Free Malaysia Today Malaysia had American pop star Taylor Swift in its grasp in 2022 but lost her to Singapore ...
Sportswork Denies Taylor Swift Concert Offered Under Psm Asm Global Contract

Sportswork Denies Taylor Swift Concert Offered Under Psm Asm Global Contract

papar berkaitan - pada 6/3/2024 - jumlah : 100 hits
Taylor Swift was said to be on the government s radar after it signed a contract with a US venue management company in 2022 to make Kuala Lumpur Sports City in Bukit Jalil a magnet for sports and live entertainment PETALING JAYA Sportswork ...
Bukan Hanya Dikalangan Pemimpin Pn Bahkan Pemimpin Bersatu Pun Berbalah Mengenai Konsert Taylor Swift

Bukan Hanya Dikalangan Pemimpin Pn Bahkan Pemimpin Bersatu Pun Berbalah Mengenai Konsert Taylor Swift

papar berkaitan - pada 7/3/2024 - jumlah : 158 hits
Konsert Taylor Swift Faizal Azumu Wan Fayhsal tak sebuluSITI NUR ZAWANIKenyataan dikeluarkan Timbalan Presiden Bersatu Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu dilihat tidak sebulu dengan Ketua Pemuda parti itu Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal berhub...
Taylor Swift My Tears Ricochet Chord

Taylor Swift My Tears Ricochet Chord

papar berkaitan - pada 5/3/2024 - jumlah : 147 hits
C G Em F Am G Em F Am G Em F Am G We gather here we line up Em F Weeping in a sunlit room Am G Em And if I m on fire you ll F be made of ashes too Am G Even on my worst day did I deserve babe Em F All the hell you gave me Am Cause I loved y...
Video Taylor Swift Bikin Luhut Panas Meradang Ngotot Bikin Konser Tandingan Lebih Meriah

Video Taylor Swift Bikin Luhut Panas Meradang Ngotot Bikin Konser Tandingan Lebih Meriah

papar berkaitan - pada 11/3/2024 - jumlah : 72 hits
Langkah ini sebagau upaya untuk menandingi Singapura yang mengadakan kegiatan serupa yakni mengontrak penyanyi dunia Taylor Swift
Budak Remaja Singapura Dan Makcik Mendermakan Tiket Konsert Taylor Swift Kepada Dua Gadis

Budak Remaja Singapura Dan Makcik Mendermakan Tiket Konsert Taylor Swift Kepada Dua Gadis

papar berkaitan - pada 11/3/2024 - jumlah : 108 hits
Konsert Era Taylor Swift yang kini diadakan di Singapura adalah salah satu acara konsert yang paling dinanti nantikan dan tentunya tidak ramai yang sanggup melepaskan peluang yang dianggap sekali seumur hidup untuk melihat pemenang Grammy s...
Video Luhut Panas Taylor Swift Konser Di Singapura Ri Tak Kebagian Indonesia Kurang Cerdas

Video Luhut Panas Taylor Swift Konser Di Singapura Ri Tak Kebagian Indonesia Kurang Cerdas

papar berkaitan - pada 10/3/2024 - jumlah : 66 hits
Menko Marves Luhut Binsar Pandjaitan menyoroti Taylor Swift bisa menggelar tur eksklusif di Singapura Bagi Luhut hal itu juga bisa dilakukan di Indonesia
Malaysia Tidak Hantar Tentera Ke Gaza Hantar Bantuan

Malaysia Tidak Hantar Tentera Ke Gaza Hantar Bantuan

papar berkaitan - pada 28/2/2024 - jumlah : 107 hits
Perjuangan Malaysia membantu rakyat Palestin di Gaza walaupun berterusan tetap dipersoalkan pembangkang PN sebagai tidak bertindak tegas terhadap keganasan rejim Israel ke atas umat Islam Bagi Naib Presiden KEADILAN Nurul Izzah Anwar kritik...
Karya Bestari Quran Malaysia A Beacon Of Spiritual Enlightenment

Karya Bestari Quran Malaysia A Beacon Of Spiritual Enlightenment

papar berkaitan - pada 28/2/2024 - jumlah : 71 hits
In the rich cultural mosaic of Malaysia the Quran holds a place of profound reverence and importance embodies deep reverence representing the esteemed Quranic works produced studied and valued in the country These works encompassing transla...
Airasia Santan Menu Baru Harga

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Yuka Kharisma Cinta Indah Buat Kanda Chord

Ulu Tiram Attack Suspect Not Ji Member Initial Link Made Due To Father S Past Says Igp

Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Apakah Sebaik Baiknya Manusia

Resepi Sos Hijau Vietnamese Rolls



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Teresa Kok Terkejut Terima Surat Ugutan Bunuh Dan Dua Butir Peluru

Isu Uitm Kerajaan Kena Berani

Ragam Pelik Kucing

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

Durioo Cara Daftar Subscription

A Lone Wolf Does Not Materialise Naturally