Kajian Ukm Dapati 92 Tak Sokong Muhyiddin Letak Jawatan


AGENDA DAILY
Tan Sri Muhyiddin Yassin.
Majoriti 92 peratus responden tidak bersetuju dengan peletakan jawatan Tan Sri Muhyiddin sebagai Perdana Menteri (PM) baru-baru ini yang kononnya dapat menstabilkan keadaan politik negara, kata kajian yang dilakukan pengkaji Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM).
Kajian bertajuk ‘Public Perception on Election Management, the Election Commission & Democracry in Malaysia’ yang dijalankan Prof Madya Helen Ting dan Prof Madya Andrew Kam mendapati majoriti 2,627 responden yang diwawancara secara bersemuka tidak bersetuju dengan peletakan jawatan Muhyiddin akan menjamin kestabilan politik kepada negara.
Dalam tinjauan tersebut, majoriti 49.3 peratus responden berpendapat hanya dengan mengadakan pilihan raya umum (PRU) selepas Covid-19 terkawal dapat menangani ketakstabilan politik yang dihadapi negara ketika ini, bagaimanapun 16.1 peratus lagi berpendapat PRU segera dengan pematuhan prosedur operasi standard (SOP) yang ketat.
Laporan tinjauan UKM.
26.5 peratus responden pula berpendapat kestabilan politik dapat dipulihkan dengan langkah Perikatan Nasional (PN) menjalinkan kerjasama dengan blok pembangkang, Pakatan Harapan.
Baki 8 peratus responden pula tidak bersetuju peletakan jawatan Muhyiddin dapat memberi kestabilan politik kepada negara.
“49 peratus mahu PRU diadakan selepas situasi Covid-19 terkawal sebagai penyelesaian kepada ketakstabilan keadaan politik semasa,” kata kajian tersebut.
Tinjauan tersebut juga mendapati majoriti menyokong tawaran yang dibuat oleh Muhyiddin sebelum ini untuk melaksanakan Undi 18 dan juga berhubung undang-undang anti-lompat parti yang dicadangkan sebelum ini.
“58% bersetuju dengan cadangan untuk menggubal undang-undang anti-lompat parti supaya wakil rakyat yang melompat parti kehilangan kelayakan tetapi boleh bertanding semula dalam pilihan raya kecil,” kata tinjauan itu lagi.
Selain itu, 70 peratus responden juga berpendapat peruntukan kerajaan sepatutnya diberikan sama adil kepada Ahli-ahli Parlimen tanpa mengira latar belakang parti yang mereka wakili.
Untuk rekod, Muhyiddin sebelum meletak jawatan membuat tawaran berhubung Undi 18, menggubal undang-undang lompat parti dan juga berjanji untuk memberi peruntukan yang sama adil.
Ia bagaimanapun ditolak mentah-mentah blok pembangkang yang percaya dengan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim yang kononnya memiliki majoriti.
Bagaimanapun, Anwar gagal mendapatkan majoriti diperlukan untuk menjadi PM sebaliknya Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengatasinya dengan jumlah 114 menyokongnya.
Susulan itu, penyokong pembangkang menyalahkan Anwar dan pemimpin pembangkang kerana bertindak menolak tawaran awal oleh Muhyiddin serta menjadi punca UMNO kembali dominan menguasai pentadbiran kerajaan pusat.
Secara keseluruhan, 2,627 responden mengambil bahagian dalam tinjauan dengan 1,657 orang dari Malaysia Barat, 506 orang dari Sabah dan 464 orang dari Sarawak.
Kajian dijalankan melibatkan seluruh kawasan bandar (34%), separa bandar (33%), dan luar bandar (33%).


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/09/kajian-ukm-dapati-92-tak-sokong.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jika Ismail Gagal 100 Hari Apakah Dia Akan Letak Jawatan Atau Bagi 100 Alasan Untuk Kekal Kuasa

Jika Ismail Gagal 100 Hari Apakah Dia Akan Letak Jawatan Atau Bagi 100 Alasan Untuk Kekal Kuasa

papar berkaitan - pada 5/9/2021 - jumlah : 233 hits
Jangan lepaskan jawatan PM ITU satu yang pelik Hanya orang nyanyok seperti Mahathir sahaja yang akan lepaskan jawatan PM dengan mudah sebanyak dua kali
Pembangkang Desak Exco Kesihatan Letak Jawatan Minta Maaf

Pembangkang Desak Exco Kesihatan Letak Jawatan Minta Maaf

papar berkaitan - pada 31/8/2021 - jumlah : 202 hits
SAIFULLAH AHMADIPOH Pembangkang Dewan Undangan Negeri Perak mendesak Exco Kesihatan Sains Alam Sekitar dan Teknologi Hijau negeri Mohd Akmal Kamarudin meletakkan jawatan ADUN Manjoi Datuk Asmuni Awi berkata gesaan itu dibuat susulan kegagal...
Derhaka Pada Agong Ph Gesa Peguam Negara Letak Jawatan

Derhaka Pada Agong Ph Gesa Peguam Negara Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 6/9/2021 - jumlah : 225 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Pakatan Harapan membidas kenyataan Peguam Negara Idrus Harun berhuhung tiada keperluan undi percaya terhadap perdana menteri baharu di Parlimen Dalam satu kenyataan Majlis Presiden PH menyifatkan Idrus sebagai bia...
Datuk Ong Kim Swee Letak Jawatan Di Fam Untuk Jadi Ketua Jurulatih Sabah Fc

Datuk Ong Kim Swee Letak Jawatan Di Fam Untuk Jadi Ketua Jurulatih Sabah Fc

papar berkaitan - pada 11/9/2021 - jumlah : 354 hits
Datuk Ong Kim Swee letak jawatan Pengarah Teknikal FAM untuk mengendalikan pasukan Sabah FC RASMI FAM Umum Peletakan Jawatan Pengarah Teknikal Datuk Ong Kim Swee Akan Kemudi Pasukan Sabah FC Persatuan Bolasepak Malaysia ingin mengumumkan pe...
Jawatan Bertaraf Menteri Ini Jawatan Bakal Disandang Bekas Pm Muhyiddin

Jawatan Bertaraf Menteri Ini Jawatan Bakal Disandang Bekas Pm Muhyiddin

papar berkaitan - pada 5/9/2021 - jumlah : 270 hits
Selepas meletakkan jawatan sebagai perdana menteri Terkini jemaah menteri setuju untuk memberi jawatan bertaraf menteri ini kepada bekas PM Baca selanjutnya
Maszlee Muhyiddin Sangat Marah Desak Peletakan Jawatan Saya Kerana Kontrak Ytl

Maszlee Muhyiddin Sangat Marah Desak Peletakan Jawatan Saya Kerana Kontrak Ytl

papar berkaitan - pada 7/9/2021 - jumlah : 175 hits
Nicholas ChungPETALING JAYA Maszlee Malik mendakwa Muhyiddin Yassin mendesak Dr Mahathir Mohamad memintanya meletak jawatan sebagai menteri pendidikan kerana isu kontrak membabitkan YTL Communications Sdn Bhd Dalam buku terbaharunya Memori ...
Hiburan Ahmad Idham Letak Jawatan Ceo Finas Dapat Kerja Di Kementerian Bertaraf Diplomat

Hiburan Ahmad Idham Letak Jawatan Ceo Finas Dapat Kerja Di Kementerian Bertaraf Diplomat

papar berkaitan - pada 13/9/2021 - jumlah : 184 hits
Pengarah dan pelakon Ahmad Idham dilaporkan selagi lagi meletakkan jawatan secara mengejut pada Khamis lalu sebagai Ketua Pegawai eksekutif Perbadanan Kemajuan Filem Nasional BACA Dia yang sebelum ini hanya berkhidmat selama 15 bulan dimakl...
Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

Saya Harap Isu Aliff Aziz Tak Jejaskan Saya Cari Rezeki Di Malaysia Aaron Aziz

They Travelled For Hours To Celebrate Raya With Us

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi

Tinta Bernoktah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Drama My Stolen First Kiss

Emy Yusuf Feat Driant Kenyang Beraya Chord

Dani Kurama Sumpah Kali Ini Chord

Kedai Mamak Sorok Minyak Masak And Then

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Aafiyah Minta Datuk Siti Nurhaliza Doa Supaya Dapat Adik Perempuan Di Makkah Curi Perhatian Warga Maya