Kad Tambah Nilai Prabayar Tidak Wajar Kena Gst





JACOB GEORGE

KUALA LUMPUR 6 Mei – Cukai barang dan perkhidmatan (GST) tidak wajar dikenakan ke atas pembelian kad tambah nilai prabayar telefon bimbit kerana ia tidak boleh dikategorikan sebagai barang mahupun perkhidmatan.



Presiden Persatuan Pengguna Subang dan Shah Alam (CSSA), Datuk Dr. Jacob George berkata, tiada perkhidmatan yang disediakan dalam penjualan kad tambah nilai itu yang membolehkan GST dikenakan.



Katanya, sekarang pengguna terpaksa membayar terlebih dahulu harga kad tambah nilai dan keuntungan itu telah digunakan oleh syarikat telekomunikasi (telco) sebelum perkhidmatan diberi.



“Dalam pembelian kad tambah nilai, di bahagian mana yang dikatakan perkhidmatan atau barang? Kad itu bukan barang.



“Ia juga tidak boleh dipanggil perkhidmatan kerana kepada siapa telco akan mengagihkan kutipan itu? Berbeza dengan talian pascabayar kerana mempunyai bil dan talian yang telah disediakan yang dikira sebagai perkhidmatan,” katanya yang dihubungi di sini hari ini.



Beliau mengulas sokongan banyak pihak yang tidak bersetuju GST dikenakan ke atas pembelian kad tambah nilai prabayar telefon.



Kelmarin, Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek berkata, kerajaan muktamad mahu mengekalkan harga pembelian kad tambah nilai prabayar itu seperti sebelum pelaksanaan GST.



Sementara itu, Jacob berkata, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) dan Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDRM) yang mewakili kerajaan sepatutnya lebih prihatin dengan masalah yang sedang dihadapi rakyat itu.



“Dalam isu ini, kerajaan seolah-olah terlalu tunduk kepada kehendak telco tanpa meneliti terlebih dahulu apakah sebenarnya yang dimaksudkan barang dan perkhidmatan dalam kad tambah nilai prabayar telefon.



“Mana yang kerajaan mahu dahulukan, telco atau rakyat? Di mana letaknya slogan ‘rakyat didahulukan’ yang telah dilaung-laungkan selama ini. Siapakah sebenarnya yang berkuasa, kerajaan atau telco?,” katanya.



Turut membantah pelaksanaan GST terhadap kad tambah nilai prabayar ialah Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) yang menegaskan caj tersebut sepatutnya ditanggung oleh telco dan bukannya dibebankan ke atas pengguna.



Presidennya, S. M. Mohamed Idris berkata, tindakan telco yang seakan-akan tidak mahu bertolak ansur dalam isu caj pembelian kad tambah nilai prabayar jelas memperlihatkan sifat tamak mereka.



Katanya, kerajaan harus peka kerana hampir semua pengguna talian telefon prabayar tidak bersetuju dengan caj yang dikenakan dan ia hangat diperkatakan melalui media massa, blog dan laman sosial di Internet.



“Dalam isu ini jelas telco tidak mahu rugi, sama ada harga jualan RM10.60 dengan nilai isian RM10 atau harga jualan RM10 dengan nilai isian RM9.43,” katanya.



Presiden Lembaga Pelindung dan Kebajikan Pengguna Malaysia (LPKPM), Datuk Seri Saharuddin Awang Yahya berkata, pengguna berhak mempertikaikan caj GST kerana tidak setanding dengan perkhidmatan yang disediakan telco




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://simpleberita.blogspot.com/2015/05/kad-tambah-nilai-prabayar-tidak-wajar.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tambah Pendapatan Dengan Ethereum Dan Bitcoin Nilai Sentiasa Meningkat

Tambah Pendapatan Dengan Ethereum Dan Bitcoin Nilai Sentiasa Meningkat

papar berkaitan - pada 30/10/2020 - jumlah : 380 hits
Bisnes Matawang Digital Dengan Forsage Malaysia Peluang Kumpul Dan Gandakan Ethereum Dengan Cara Yang Paling Selamat Dari Meja Kerja Di RumahPaksu aka Zulkifli Harun012 7092198 September 7 2020 10 04 am forsage malaysiaAlhamdulillah hari in...
Tiada Tindakan Kawal 1 37 Juta Talian Prabayar Meragukan

Tiada Tindakan Kawal 1 37 Juta Talian Prabayar Meragukan

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 161 hits
Boleh jadi penyebab kes penipuan dan aktiviti scammer BANGI Mengapa setelah hampir sejuta talian yang meragukan didaftar tiada tindakan susulan atau perancangan untuk mengawal keadaan ini Demikian persoalan dibangkitkan Persatuan Pengguna I...
Lebih 920 000 Talian Prabayar Meragukan Ditamatkan Perkhidmatan

Lebih 920 000 Talian Prabayar Meragukan Ditamatkan Perkhidmatan

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 176 hits
Kerajaan berkata ia mengambil pelbagai tindakan termasuk menjalankan audit pengesahan data terhadap pelanggan talian telefon prabayar untuk mencegah aktiviti jenayah siber KUALA LUMPUR Sebanyak 1 377 862 talian prabayar yang didaftar secara...
Rakyat Papa Tidak Wajar Gaji Adun Kelantan Hingga Rm12 000

Rakyat Papa Tidak Wajar Gaji Adun Kelantan Hingga Rm12 000

papar berkaitan - pada 13/11/2020 - jumlah : 247 hits
Kenaikan gaji pokok di antara RM3 000 hingga RM5 000 sebulan kepada Exco dan Ahli Dewan Undangan Negeri Kelantan yang diluluskan baru baru ini dalam sidang DUN dianggap tidak wajar ketika rakyat negeri itu masih dibelit kemiskinan dan masal...
Tidak Wajar Tutup Masjid Surau Dalam Tempoh Panjang Perdim

Tidak Wajar Tutup Masjid Surau Dalam Tempoh Panjang Perdim

papar berkaitan - pada 10/11/2020 - jumlah : 154 hits
Kerajaan diminta mengkaji semula tindakan menutup masjid dan surau di dalam tempoh pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan di Malaysia Gambar hiasan KUALA LUMPUR Kerajaan diminta mengkaji semula tindakan menutup masjid dan surau di dalam te...
Faktor Utama Mengapa Saingan Piala Malaysia Musim Ini Wajar Diteruskan

Faktor Utama Mengapa Saingan Piala Malaysia Musim Ini Wajar Diteruskan

papar berkaitan - pada 10/11/2020 - jumlah : 262 hits
Semalam Menteri Kanan Keselamatan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob sebentar tadi telah mengeluarkan kenyataan bahawa kejohanan TM Piala Malaysia 2020 akan ditangguhkan ke satu tarikh lain Perkara ini nyata mendapat tentangan dari pelbagai pih...
6059 Kerajaan Perlu Perjelas Kewujudan Lebih 1 Juta Talian Prabayar Meragukan Ppim Malaysia Gazette 04 11 2020

6059 Kerajaan Perlu Perjelas Kewujudan Lebih 1 Juta Talian Prabayar Meragukan Ppim Malaysia Gazette 04 11 2020

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 379 hits
KUALA LUMPUR Suruhanjaya Komunikasi dan Mulitimedia Malaysia digesa menubuhkan satu jawatankuasa khas untuk menangani isu berkaitan talian prabayar yang meragukan Dalam masa yang sama Persatuan Pengguna Islam Malaysia juga mendesak kerajaan...
Digi Sokong Cadangan Masa Berbual Prabayar

Digi Sokong Cadangan Masa Berbual Prabayar

papar berkaitan - pada 6/11/2020 - jumlah : 156 hits
Digi DIGI Com Bhd melahirkan sokongan ke atas cadangan bahawa pengguna berhak menerima masa berbual prabayar bernilai RM10 selepas membeli nilai prabayar yang sama kata Ketua Pegawai Eksekutif Albern Murty Menurut beliau lagi penyedia telek...
Uitm Ijn Gave Assurance On Surgery Course S Diversity Say Foreign Advisers

Projek Perumahan Lumira Di Eka Heights Menawarkan Sentuhan Moden Dan Tema Reka Bentuk Avant Garde

Shanghai Dim Sum Dan Big Bowl Noodles Di Dorsett Grand Subang

Zim Zim Ala Kazim

Simpan Duit Kertas Rm5

In Focus As Malaysia Corruption Dragnet Widens Pm Anwar S Political Payback Threatens To Hurt Business Sentiment

Pas No Decision Yet On Pn S Pm Candidate But Bersatu Backs Muhyiddin

Cara Hilangkan Migrain



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Selamat Hari Ibu

Holy Spirit Fire Igniting Your Passion For Jesus And His Purpose

Ph Mendahului Kiraan Undi Awal Polis Tentera

Viral Mengajak Youtuber Cantik Korea Selatan Ke Hotel Pegawai Kanan Kementerian Digantung Tugas

Asyraf Claims Ph Victory In Kuala Kubu Baharu

Prk Kkb Undi Polis Tentera Swing Kepada Ph