Jemaah Haji Tahun 2020 Dipilih Secara Online



Keempat-empat mazhab dalam fahaman Ahli Sunnah Waljamaah iaitu mazhab Hanafi, Maliki, Syafie dan mazhab Hambali menetapkan bahawa syarat-syarat menunaikan haji adalah seperti berikut:[18][11]


Beragama Islam. Haji tidak diwajibkan kepada orang bukan Islam dan jika dilakukan, hajinya adalah tidak sah.Merdeka. Golongan hamba sahaya tidak wajib melakukan haji.Baligh. Haji adalah tidak wajib bagi kanak-kanak dan haji mereka itu sah jika dia telah mumaiyiz. Walau bagaimanapun, kefarduan haji kanak-kanak itu masih belum terlepas melainkan dilakukan setelah baligh.Berakal. Orang yang gila tidak diwajibkan untuk mengerjakan haji dan jika ia dilakukan, maka hajinya tidak sah.Berkemampuan. Bagi syarat ini, terdapat beberapa bahagian yang perlu dipatuhi seperti:[11][19]

Berkuasa membayar semua perbelanjaan haji sehingga selesai.Mempunyai kenderaan untuk pergi dan balik daripada haji.Mempunyai bekalan yang cukup untuk saraan nafkah orang yang di bawah tanggungannya.Keadaan perjalanan hajinya adalah aman daripada sebarang kekacauan.Tidak mengalami sebarang masalah semasa berada dalam kenderaan.
Bagi mazhab Hambali, ia menambah dua lagi syarat iaitu sihat anggota tubuh badan dan perjalanan haji itu hendaklah aman.[18]

Haji
Pautan : https://ms.wikipedia.org/wiki/Haji



Kementerian Haji dan Umrah memilih ekspatriat dari 160 negara yang menetap di Arab Saudi melalui pemilihan online untuk mengerjakan haji tahun ini.

Sehingga 10,000 orang yang menetap di Arab Saudi akan mengerjakan haji, jumlah kecil berbanding 2.5 juta jemaah haji pada tahun lalu.

Proses pemilihan kali ini juga menyaksikan banyak permohonan untuk mengerjakan haji ditolak.

Pihak berkuasa Arab Saudi pada awalnya mengumumkan bahawa seramai 1,000 jemaah yang tinggal di negara itu akan dibenarkan mengerjakan haji tetapi menurut media Arab Saudi, seramai 10,000 orang mendapat kelulusan untuk menunaikan ibadat tersebut.

Kementerian haji juga menyatakan bahawa 70 peratus jemaah haji tahun ini terdiri daripada warga asing.

Media asing pula dilarang daripada membuat liputan pada musim haji 2020 ketika Riyadh mengetatkan akses ke kota suci Mekah serta melaksanakan sekatan kesihatan yang ketat bagi mencegah penularan wabak Covid-19 sepanjang lima hari ibadat tersebut berlangsung mulai Rabu ini.

Arab Saudi telah merekodkan lebih 260,000 kes Covid-19, manakala bilangan jangkitan global melepasi angka 16 juta kes kelmarin.

Dalam perkembangan berkaitan, jemaah haji mula memasuki Tanah Haram hujung minggu lalu dengan mereka diwajibkan melalui pengesanan suhu badan dan menjalani proses kuarantin.

Mereka juga diberikan kit kemudahan termasuk batu-batu disteril untuk kegunaan melontar jamrah, cecair pembasmi kuman, pelitup muka, sejadah dan kain ihram.

Jemaah haji diwajibkan menjalani ujian saringan Covid-19 sebelum tiba di Mekah dan perlu menjalani kuarantin sekali lagi selepas ibadat haji selesai.

Sementara itu, Kementerian Haji dan Umrah menerima banyak pertanyaan di laman Twitter daripada pemohon-pemohon yang kecewa selepas permohonan mereka ditolak.

Bagaimanapun, Menteri Haji, Mohammad Benten menegaskan bahawa proses pemilihan online yang dilaksanakan adalah telus. Menurutnya kepada stesen televisyen kerajaan, Al-Arabiya, faktor kesihatan adalah penentu dalam pemilihan tersebut.

Pemilihan jemaah haji secara online
Pautan : https://www.kosmo.com.my/2020/07/28/pemilihan-jemaah-haji-secara-online/

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.simiey.info/2020/07/jemaah-haji-tahun-2020-dipilih-secara.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+simiey/nQtu+(simiey%5Bdot%5Dcom)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Haji 2020 Jemaah Mulai Jalani Karantina Dan Disuntik Vaksin Influenza

Haji 2020 Jemaah Mulai Jalani Karantina Dan Disuntik Vaksin Influenza

papar berkaitan - pada 20/7/2020 - jumlah : 172 hits
Haji 2020 akan menjadi haji yang istimewa bagi 10 ribu jemaah yang terpilih menunaikan rukun Islam kelima ini Saat ini mereka diwajibkan melakukan karantina di rumah selama 7 hari Karantina rumah ini dilakukan sejak Sabtu hingga tanggal 3 Z...
Hiburan Panggilan Terakhir Untuk Tunaikan Ibadah Qurban Sempena Aidiladha Tahun 2020

Hiburan Panggilan Terakhir Untuk Tunaikan Ibadah Qurban Sempena Aidiladha Tahun 2020

papar berkaitan - pada 29/7/2020 - jumlah : 354 hits
Pejam celik pejam celik Jumaat ini kita bakal menyambut Hari Raya Aidiladha Walaupun raya tahun ini dijangkakan kurang meriah kerana Perintah Kawalan Pergerakan yang sedang berlangsung ini tak bermakna anda tidak boleh merebut peluang untuk...
Jemaah Haji Terapkan Jaga Jarak Aman Saat Melempar Jumrah

Jemaah Haji Terapkan Jaga Jarak Aman Saat Melempar Jumrah

papar berkaitan - pada 31/7/2020 - jumlah : 219 hits
Jemaah Haji Terapkan Jaga Jarak Saat Melempar Jumrah Melempar jumrah adalah salah satu wajib haji yang dilaksanakan oleh para jamaah haji dan merupakan simbol membunuh setan
Pemandangan Tak Biasa Haji 2020 Arafah Sepi Tanpa Lautan Manusia

Pemandangan Tak Biasa Haji 2020 Arafah Sepi Tanpa Lautan Manusia

papar berkaitan - pada 1/8/2020 - jumlah : 223 hits
Haji 2020 Arafah Sepi tanpa Lautan Manusia Arafah bagaikan lautan manusia setiap musim haji dipenuhi jamaah haji yang melaksanakan wukuf Tapi tidak dengan pemandangan wukuf pada Kamis padang Arafah tampak sepi tanpa jutaan umat yang bermuna...
Dipuji Who Terkait Haji 2020 Raja Salman Kami Ingin Melindungi Tamu Allah

Dipuji Who Terkait Haji 2020 Raja Salman Kami Ingin Melindungi Tamu Allah

papar berkaitan - pada 2/8/2020 - jumlah : 179 hits
Organisasi Kesehatan Dunia memuji Arab Saudi atas pelaksanaan ibadah haji yang dilaksanakan tahun ini sesuai dengan protokol kesehatan COVID 19 Bahkan kegiatan ini disebut sebagai sebuah contoh yang harus ditiru Direktur WHO Dr Tedros Adhan...
Rancangan Pengajaran Tahunan Penjajaran Baru Tahun 2020 Semua Matapelajaran Sekolah Rendah

Rancangan Pengajaran Tahunan Penjajaran Baru Tahun 2020 Semua Matapelajaran Sekolah Rendah

papar berkaitan - pada 20/7/2020 - jumlah : 898 hits
Sejajar dengan perubahan Takwim Persekolahan dan DSKP yang digunapakai Rancangan Pengajaran Tahunan juga perlu selari dengan Takwim dan DSKP terkini Oleh itu Cikgu Jumrah ingin berkongsi RPT yang terkini mengikut Tahun Perkongsian ini diper...
The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Brauninhas House By Pablo Lanza Arquitetura In Itu Brazil

Banteras Isu 3r Manivanan Cadang 10 Langkah Percepat Siasatan Polis

Analysis Harapan S Uphill Battle To Defend Kuala Kubu Baharu

Kkb By Election Will Be A Confidence Vote For The Anwar Administration

Azmin Pledges To Tell All On May 11