Jawatankuasa Bersama Umno Mb Johor Ibarat Dua Nakhoda Satu Kapal


PEMBENTUKAN jawatankuasa bersama antara UMNO Johor dengan kerajaan negeri dilihat langkah terbaik merapatkan jurang perbezaan bagi membentuk pentadbiran berkesan. Apatah lagi ini kali pertama menteri besar dilantik bukannya pemimpin utama menjawat jawatan Pengerusi Perhubungan.
Langkah penubuhan itu juga diramal mampu menyejukkan suhu politik negeri, terutama hubungan antara ketua parti dengan ketua kerajaan negeri supaya mempunyai haluan sama dalam memakmurkan negeri.


Jawatankuasa dilaporkan diwujudkan Sabtu lalu itu, bagi memantapkan fahaman dan kerjasama berasaskan manifesto Pilihan Raya Negeri (PRN) Barisan Nasional (BN) atau Ikhtiar Johor, antara parti dan kerajaan dengan rakyat.
Ia diwujudkan Badan Perhubungan UMNO Negeri dalam mesyuaratnya dipengerusikan Datuk Seri Hasni Mohammad yang juga Pengerusi Perhubungan dan turut dihadiri buat kali pertama, Menteri Besar, Datuk Onn Hafiz Ghazi sebagai ahli lantikan.
Melihatnya dari sudut positif, jawatankuasa itu landasan terbaik buat pimpinan parti dan ketua kerajaan Johor membuat pelan terbaik dalam merealisasikan manifesto PRN lalu, apatah lagi rakyat menantikan segala janji dibuat ditunaikan selepas UMNO meraih kemenangan selesa.
Jawatankuasa itu juga mampu menjadi jambatan penghubung antara parti dengan kerajaan negeri supaya segala pelan perancangan dibentangkan pada Belanjawan Johor 2022 dilaksanakan.
Belanjawan dibentang November tahun lalu itu, menggariskan banyak usaha pembangunan bagi merancakkan ekonomi Johor, selain bantuan kepada golongan memerlukan.
Malah, penubuhan jawatankuasa berkenaan disambut baik pemimpin utama parti termasuk Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin yang juga bekas Menteri Besar, selain veteran UMNO, Tan Sri Shahrir Samad.
Shahrir menganggap penubuhan jawatankuasa itu bukan luar biasa, malah turut berlaku pada peringkat Persekutuan apabila Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menjadi Perdana Menteri disokong UMNO.
Walaupun penubuhan jawatankuasa bersama UMNO Johor dengan kerajaan negeri itu cuba diwajarkan sebagai normal, ia tetap dilihat sedikit canggung kerana Ia seolah-olah menafikan kebolehan Onn Hafiz menerajui pentadbiran negeri hingga perlu dibantu bagi memastikan manifesto BN berkenaan direalisasikan.
Ia turut menimbulkan persoalan sama ada hubungan antara Hasni dengan Onn Hafiz yang dikatakan kurang mesra adalah realiti di sebalik sembang dan gosip politik.
Walaupun pemimpin berpengalaman UMNO, termasuk Shahrir cuba mewajarkan penubuhan jawatankuasa bersama itu sebagai perkara biasa, ia mencetuskan banyak tanda tanya, termasuk adakah jawatankuasa itu akan turut berperanan membuat keputusan besar berkait pentadbiran negeri secara bersama.
Seperti ada halangan atau dinding dalam hubungan antara Pengerusi Perhubungan Negeri dengan menteri besar hingga sebuah jawatankuasa khas terpaksa diwujudkan bagi memastikan pentadbiran negeri dapat dilaksanakan.
Hal itu diakui Pensyarah Kanan Sains Politik, Fakulti Sains Pentadbiran dan Pengajian Polisi, Universiti Teknologi MARA (UiTM), Mujibu Abd Muis, menyifatkan penubuhan jawatankuasa bersama itu menjadi tanya tanya apatah lagi membabitkan pengasingan kuasa.
Katanya, perkara seperti itu tidak pernah berlaku di negara ini apatah lagi parti sama, UMNO memenangi pilihan raya dengan selesa menerusi PRN Johor, Mac lalu.
"Kita perlu tanya apa tujuan dan keperluan perlunya jawatankuasa penyelarasan itu. Jika kita faham selepas diputuskan Sultan Johor, Sultan Ibrahim Iskandar dan Hasni sendiri setuju memberi laluan, tidak nampak perlu ada (jawatankuasa) apatah lagi ia tak pernah berlaku di mana-mana pun.
"Di Terengganu dan Perlis apabila Sultan memutuskan menteri besar, walaupun mereka tidak mempunyai akar umbi dalam parti, ia selesai selepas pelantikan dilakukan.
"Barangkali Onn Hafiz sendiri beranggapan suasana politik negeri perlu diselesaikan secara baik dan mungkin sebagai mekanisme menenangkan keadaan suhu politik negeri seketika. Ia mungkin untuk cipta situasi menang-menang supaya keharmonian politik negeri tercipta dan tiada percakaran terjadi, sekali gus menjejaskan parti dan kerajaan negeri," katanya.
Sementara itu, seorang Ketua Pemuda UMNO Bahagian negeri ini yang enggan dinamakan turut melihat pembentukan jawatankuasa itu sedikit canggung dan di luar kebiasaan.
"Setahu saya, tiada jawatankuasa sebegini dibentuk pada peringkat Persekutuan bagi membantu Ismail Sabri apatah lagi di Melaka atau mana-mana negeri. Seolah-olah wujud dua nakhoda dalam satu kapal, selain kebolehan Onn Hafiz juga seolah-olah kurang diyakini bagi merealisasikan manifesto serta pelan pembangunan negeri," katanya.
Apa jua telahan dan pendapat akar umbi, hanya Hasni dan Onn Hafiz sahaja yang tahu dan memahami keperluan jawatankuasa bersama itu diwujudkan.
Kedua-dua pemimpin perlu berjiwa besar dan memastikan jawatankuasa itu dimanfaatkan sepenuhnya dengan rakyat dan negeri menerima faedahnya, bukan setakat hanya hangat-hangat tahi ayam, sekali gus dijadikan landasan menunjukkan ego pemimpin.
Mohamed Farid Noh
Wartawan BH Johor




Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.mindarakyat.net/2022/05/jawatankuasa-bersama-umno-mb-johor.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pm Pakai Baju Bn Tinjau Prn Johor Satu Kesalahan P Raya Bersih

Pm Pakai Baju Bn Tinjau Prn Johor Satu Kesalahan P Raya Bersih

papar berkaitan - pada 29/4/2022 - jumlah : 174 hits
nbsp BERITAAlyaa AlhajriDiterbitkan nbsp nbsp Mar 12 2022 5 40 PM PRN JOHOR nbsp Kehadiran Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob meninjau proses pengundian berhampiran kawasan pusat mengundi hari ini merupakan satu bentuk kesalahan pilihan ra...
Ridiculous Umno S Nur Jazlan Slams Johor Pakatan Muda For Asking To Be Included In State Govt Activities

Ridiculous Umno S Nur Jazlan Slams Johor Pakatan Muda For Asking To Be Included In State Govt Activities

papar berkaitan - pada 29/4/2022 - jumlah : 137 hits
Nur Jazlan said that the Opposition was being unreasonable in wanting to be included in official Barisan Nasional government functions and meetings Picture by Ben TanJOHOR BARU April 29 Johor Umno deputy chief Datuk Nur Jazlan Mohamed has s...
Takkan Saya Nak P4ksa Dua Tahun Bekas Isteri Tak Jenguk Anak Along Cham Kesal Dapat Dm Tuduh Zal1m Tak Bagi Jumpa

Takkan Saya Nak P4ksa Dua Tahun Bekas Isteri Tak Jenguk Anak Along Cham Kesal Dapat Dm Tuduh Zal1m Tak Bagi Jumpa

papar berkaitan - pada 24/4/2022 - jumlah : 143 hits
PELAKON Along Cham mendedahkan dia menerima mesej kec4man daripada netizen yang menudvhnya bersikap zal1m apabila mel4rang bekas isteri iaitu Zila Seeron bertemu dengan anak mereka
Dua Anak Bos Tv Resmi Menikah Ini Potret Pernikahannya Dihadiri Jokowi

Dua Anak Bos Tv Resmi Menikah Ini Potret Pernikahannya Dihadiri Jokowi

papar berkaitan - pada 24/4/2022 - jumlah : 139 hits
Kabar bahagia datang dari keluarga dua bos TV tanah air Jessica Herliani Tanoesoedibjo putri pemilik MNC Group Hary Tanoesoedibjo resmi menikah dengan Jonathan Natakusuma putra pemilik Emtek Grup Fofo Sariaatmadja Acara pernikahan Jessica d...
Dah Anak Dua Baru Rasa Kereta Sendiri Wanita Bersyukur Dapat Beli Kereta Kancil Duit Kwsp

Dah Anak Dua Baru Rasa Kereta Sendiri Wanita Bersyukur Dapat Beli Kereta Kancil Duit Kwsp

papar berkaitan - pada 23/4/2022 - jumlah : 163 hits
Pengeluaran khas Kumpulan Wang Simpanan Pekerja Isnin lalu nampaknya memberi sinar dan harapan baru buat hampir semua rakyat Malaysia Tidak dinafikan ramai terjejas susulan pandemik Covid 19 yang melanda justeri itu amat besar harapan merek...
Ussy Sulistiawaty Ajak Dua Putri Cantiknya Ngabuburit Pilih Pergi Ke Supermarket

Ussy Sulistiawaty Ajak Dua Putri Cantiknya Ngabuburit Pilih Pergi Ke Supermarket

papar berkaitan - pada 23/4/2022 - jumlah : 83 hits
Ussy Sulistiawaty mengajak dua putri cantiknya ngabuburit Mereka memilih untuk berbelanja camilan dan beragam keperluan rumah ke supermarket Intip potretnya berikut ini
Jual Emas Rm50 000 Dalam Dua Jam

Jual Emas Rm50 000 Dalam Dua Jam

papar berkaitan - pada 23/4/2022 - jumlah : 133 hits
Jual emas RM50 000 dalam dua jam Peniaga emas di seluruh negara kini tidak menang tangan melayan pelanggan sejak hujung minggu lalu meskipun harga emas semasa melebihi RM250 segram Kunjungan luar biasa orang ramai ke premis menjual barang k...
Menteri Jumpa Tun M Perjelas Isu Dua Projek Terbengkalai Di Putrajaya

Menteri Jumpa Tun M Perjelas Isu Dua Projek Terbengkalai Di Putrajaya

papar berkaitan - pada 24/4/2022 - jumlah : 281 hits
Menteri Pengangkutan Datuk Seri Wee Ka Siong bertemu bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berhubung projek Jambatan Gantung Monorel Putrajaya serta terowong yang terbengkalai Menurutnya pertemuan selama kira kira satu jam itu diada...
Dua Halangan Ganggu Ismail Sabri Cipta Kejayaan Dalam Pru 15

Dua Halangan Ganggu Ismail Sabri Cipta Kejayaan Dalam Pru 15

papar berkaitan - pada 25/4/2022 - jumlah : 150 hits
SHAHBUDIN HUSINApabila MT Umno membuat keputusan menamakan Ismail Sabri Yaakob sebagai calon Perdana Menteri bagi menghadapi PRU 15 selain ia merupakan gambaran yang memperlihatkan kesepakatan parti itu ramai juga yang melihatnya sebagai pe...
Demand Kekayaan Anak Mahkamah Putus Ibu Tak Layak Terima Harta Mendiang Goo Hara

Gsk Sokong Kepentingan Imunisasi Dewasa Dalam Kalangan Rakyat Malaysia

Pm Anwar Meets With Indonesia S Finance Minister For Discussions In Riyadh

Syok Sendiri Demi Kepuasan

Gear Up For Standard 1 Registration

Nga Kor Ming S Influence In Dap On The Rise

Senarai Cawangan Atm Bank Islam Di Seluruh Negeri Kelantan

Irma Hasmie Enggan Komen Status Perkahwinan Apa Yang Penting Allah Jaga Hati Fikiran Kami



5 Adaptasi Permainan Video ke TV dan Filem Paling Berjaya Setakat Ini

10 Fakta Biodata Erysha Emyra Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Cinta Untuk Sekali Lagi Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya


Powering Progress How Ev Charging Stations Are Shaping The Transportation Landscape

M A Due Diligence Don T Settle For Smoke And Mirrors Get A Quality Of Earnings Assessment

Tiada Petanda Salah Tinggalkan Anfield

Mb Perlis Tak Direman

Malaysia Middle Or Middling Power

Mcmc S Police Report Against Writer Murray Hunter Is High Handed And Has A Chilling Effect On Freedom Of Speech