Jati Diri Joe Taslim






Unik mengenai rakyat dan bangsa Indonesia, mereka sangat mengagungkan asal-usul mereka walaupun di mana sahaja kaki mereka berpijak di segenap dunia.

Tidak ketinggalan aktor Indonesia, Joe Taslim yang kini rancak membina nama di Hollywood tidak kekok untuk berkongsi mengenai susur galur dirinya yang berasal dari Palembang, Indonesia.

Mengangkat martabat semangat garuda, pemilik nama sebenar Johannes Taslim yang berusia 38 tahun itu menegaskan, keberadaan dirinya di pentas Hollywood turut membawa nama negara berkenaan di arena seni antarabangsa.

Mempunyai raut wajah tampan, bekas atlet judo kebangsaan Indonesia itu meneruskan legasinya di bumi Hollywood.

Berpangkalan di negara Uncle Sam, Kosmo! secara eksklusif diberi peluang mewawancara pelakon itu menerusi panggilan telefon berkenaan rencananya sebagai aktor di Amerika Syarikat.

“Saya tidak berada di Hollywood sebagai Joe Taslim semata-mata, sebaliknya turut membawa semangat garuda dan mewakili seluruh bakat dari Indonesia secara amnya.

“Sebagai rakyat Indonesia, sudah tentu saya bangga apabila bakat dari rantau Nusantara diiktiraf di Hollywood. Saya akan bekerja dengan lebih kuat dan jujur dalam berkarya kerana turut membawa nama Indonesia,” katanya memulakan bicara.

Cabaran

Mengukuhkan tapak di Hollywood, wajah Joe antara artis Nusantara yang tidak asing terpampang pada papan billboard di seluruh Amerika Syarikat impak daripada menjayakan watak sebagai Li Yong dalam siri televisyen Warrior.

Ikonik mengenai siri televisyen Warrior adalah konsep penceritaannya daripada ilham legenda seni bela diri terkenal iaitu mendiang Bruce Lee.

Mengakui menjadi sebahagian daripada watak dalam siri televisyen berkenaan umpama penghargaan tertinggi dalam hidupnya.

“Konsep penceritaan Warrior cukup dekat dengan diri saya memandangkan ia berkisar mengenai perjuangan imigran dari China memulakan kehidupan di tempat asing.

“Berlatarbelakangkan zaman era peperangan Tong sekitar tahun 1880-an, Warrior menghidupkan kembali kehidupan komuniti imigran di sekitar San Francisco dan California,” kongsinya.

Mengulas lanjut mengenai watak Li Yong, Joe berkata, dia tidak mempunyai sebarang masalah menjayakan adegan lasak seni bela diri memandangkan telah mempunyai asas dalam seni bela diri wushu dan kung fu.

Cabaran utama sepanjang menjalani penggambaran siri sebanyak 10 episod itu adalah penggunaan bahasa Inggeris serta dialek imigran China pada zaman berkenaan.

“Warrior adalah pengalaman pertama saya terbabit dengan sebuah naskhah yang sepenuhnya dalam bahasa Inggeris. Namun, cabaran sebenar adalah bertutur dalam bahasa Inggeris berserta dialek imigran China pada zaman berkenaan.

“Saya banyak melakukan rujukan dan menonton filem berkaitan untuk memastikan penyampaian dialog saya mirip dengan kumpulan imigran sekitar tahun 1880-an,” luahnya.

Pernah beberapa kali muncul dalam layar perak Hollywood menerusi filem Fast & Furious 6 dan Star Trek Beyond, penggambaran siri televisyen Warrior ternyata memberikan pengalaman yang berbeza.

Peluang bekerjasama di bawah pengarah yang berbeza digunakan sebaiknya oleh Joe untuk mempelajari ilmu seni Hollywood.

“Ini adalah kali pertama saya menjalani penggambaran dalam tempoh yang lama bersama produksi Hollywood. Sudah tentu pengalaman yang diperoleh amat berharga. Kami juga mula menganggap hubungan antara satu sama lain umpama keluarga berbanding rakan kerja semata-mata,” tuturnya.

Pengalaman

Mengimbau kenangan tatkala menjalani uji bakat watak berkenaan kira-kira tiga tahun lalu, Joe tidak melalui jalan mudah untuk merebut kedudukan sebagai tunggak utama dalam siri televisyen berkenaan.

“Watak ini dalam genggaman saya setelah menjalani proses uji bakat melalui panggilan video. Selepas proses uji bakat, saya menanti keputusan produksi.

“Akhirnya saya menerima jawapan kira-kira dua tahun yang lalu apabila terpilih sebagai sebahagian daripada pelakon dalam Warrior,” tuturnya.

Lumrah bergelar pelakon yang mencipta nama di persada dunia apatah lagi Hollywood, Joe sering ditebak soalan untuk membandingkan pengalaman bekerjasama antara produksi Hollywood dan tempatan.

Jati diri Joe sebagai rakyat Indonesia begitu utuh apabila dia mengambil pendekatan enggan membuat sebarang perbandingan.

Menganggap dirinya bertuah melalui pengalaman tersebut, Joe hanya berkongsi mengenai persamaan yang wujud dalam setiap produksi yang pernah disertainya.

“Setiap produksi akan memberikan pengalaman yang berbeza sama ada tempatan atau Hollywood. Persamaan mengenai mana-mana produksi adalah hubungan kekeluargaan yang dapat dijalinkan sepanjang kami menjayakan sesebuah naskhah,” tegasnya.

Sementara itu, ketika diminta memberi ulasan mengenai Warrior, dia berharap agar siri televisyen berkenaan mendapat sambutan daripada penonton.

Selorohnya, sebagai pelakon sudah tentu dia mengimpikan Warrior menjadi siri televisyen rantaian untuk musim seterusnya.

“Paling penting Warrior membawa jiwa Bruce Lee dan kami amat menghormati mendiang sebagai pelopor pelakon berwajah Asia dalam arena Hollywood. Warrior juga sarat dengan aksi, konflik dan kisah perjuangan yang boleh dihayati merentasi kepelbagaian ideologi dan kaum,” katanya.

Warrior adalah sebuah siri televisyen sentuhan Jonathan Tropper dan Justin Lin yang memulakan tayangan menerusi Cinemax bermula pada 5 April lalu.

Mengangkat genre drama, aksi dan seni bela diri, Warrior merupakan sebuah siri televisyen hasil cetusan idea Bruce Lee yang dikongsi anaknya iaitu Shannon Lee.





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://artismeletop.blogspot.com/2019/04/jati-diri-joe-taslim.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hasto Sebut Kampanye Akbar Jokowi Ma Ruf Menampilkan Jati Diri Bangsa

Hasto Sebut Kampanye Akbar Jokowi Ma Ruf Menampilkan Jati Diri Bangsa

papar berkaitan - pada 10/4/2019 - jumlah : 174 hits
Hasto mengajak seluruh warga untuk datang dan menghadirkan Putih adalah Kita Nantinya puncak kampanye 01 akan melibatkan lebih dari 500 artis nusantara
Makanan Jiwa Tingkatkan Jati Diri Bersama Encik Sukur Bin Ibrahim

Makanan Jiwa Tingkatkan Jati Diri Bersama Encik Sukur Bin Ibrahim

papar berkaitan - pada 4/4/2019 - jumlah : 544 hits
Ceramah Jati Diri Bersama Encik Sukur Bin Ibrahim Assalamualaikum dan selamat sejahtera pembaca dan rakan rakan semua Buntu juga bila tak ada idea nak menulis dan biarkan blog sunyi tapi hari ini panas panas Sha nak berkongsi hasil mendenga...
Jujur Kepada Diri Sendiri Pembinaan Jati Diri Yang Padu 9319

Jujur Kepada Diri Sendiri Pembinaan Jati Diri Yang Padu 9319

papar berkaitan - pada 3/4/2019 - jumlah : 324 hits
Jujur akan Buat Anda Selamat di Dunia dan Akhiratby JUJUR adalah sebuah ungkapan yang acap kali kita dengar dan menjadi pembicaraan Akan tetapi bisa jadi pembicaraan tersebut hanya mencakup sisi luarnya saja dan belum menyentuh pembahasan i...
Pulang Sekolah Pelajar Di Kukar Temukan Ayahnya Tewas Gantung Diri

Pulang Sekolah Pelajar Di Kukar Temukan Ayahnya Tewas Gantung Diri

papar berkaitan - pada 7/4/2019 - jumlah : 322 hits
BR warga Maluhu Tenggarong Kutai Kartanegara ditemukan meninggal di dapur rumahnya oleh putrinya yang baru pulang sekolah Diduga BR mengakhiri hidupnya lantaran menderita penyakit tak kunjung sembuh Tali nilon jadi barang bukti
Statut Rom Politik Toksik Punca Malaysia Tarik Diri Kata Kit Siang

Statut Rom Politik Toksik Punca Malaysia Tarik Diri Kata Kit Siang

papar berkaitan - pada 7/4/2019 - jumlah : 280 hits
Lim Kit Siang berkata Malaysia terpaksa menarik diri daripad menyertai Statut Rom disebabkan desakan pelbagai pihak yang kurang faham mengenai perkara tersebut JOHOR BAHRU Keputusan Malaysia menarik diri daripada menyertai Statut Rom Mahkam...
Ketua Pcnu Pamekasan Minta Warga Nu Menahan Diri Terkait Persekusi Kiai Ma Ruf

Ketua Pcnu Pamekasan Minta Warga Nu Menahan Diri Terkait Persekusi Kiai Ma Ruf

papar berkaitan - pada 7/4/2019 - jumlah : 170 hits
Cawapres Ma ruf Amin berniat menghadiri acara haul dan berziarah ke makam Kiai Suhro di Pamekasan usai kampanye terbuka di Sumenep Madura Senin kemarin Namun rombongan kendaraan Ma ruf sempat diadang massa yang meneriakkan nama Prabowo
Jangan Merasa Diri Kita Baik

Jangan Merasa Diri Kita Baik

papar berkaitan - pada 8/4/2019 - jumlah : 1278 hits
Jangan merasa diri kita Baik walaupun kita solat lima waktu sehari semalam serta tepat pada waktunya Jangan merasa diri kita Baik walaupun kita setiap hari bersedekah Jangan merasa diri kita Baik walaupun kita sudah pakai jubah bersorban be...
Tarik Diri Sertai Statut Rom Langkah Bijak Anwar

Tarik Diri Sertai Statut Rom Langkah Bijak Anwar

papar berkaitan - pada 7/4/2019 - jumlah : 256 hits
Keputusan Malaysia menarik diri daripada menyertai Statut Rom Mahkamah Jenayah Antarabangsa adalah satu langkah bijak dibuat oleh Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad Presiden Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata pendir...
Terminator Dark Fate Tampilkan Cyborg Mampu Belah Diri Jadi Dua

Terminator Dark Fate Tampilkan Cyborg Mampu Belah Diri Jadi Dua

papar berkaitan - pada 6/4/2019 - jumlah : 238 hits
Filem terbaru dalam francais Terminator yang dikenali sebagai Terminator Dark Fate bakal menampilkan cyborg yang berkeupayaan untuk membelah badannya menjadi dua Perkara ini disahkan oleh pengarah filem berkenaan Tim Miller Selepas sekuel b...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1

Ustadz Yang Membodoh Bodohi Jemaahnya Kata Frans Donal Di Bali By Dr H

Catat Nekad Berhaji Tanpa Visa Haji Bisa Dideportasi Dari Arab Saudi



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Splash Out Langkawi Awarded Gold Rating By Malaysia Tourism Quality Assurance

Top Instagram Influencers In Malaysia In 2024

Oh Yeah Banana Leaf Brickfields Outlet Ke3 Wajib Korang Singgah

Cyber Eco Hunt 2023 Aktiviti Tahunan Yang Wajar Diadakan Setiap Tahun Oleh Alam Flora Sdn Bhd

5 Tempat Makan Best Di Baling Wajib Singgah Qtt X Kembarojak Fam Trip

Pengalaman Menaiki Ktm Ets Pertama Kali