Jangan Ingat Sarawak Bodoh Nancy Bidas Putrajaya Tarik Balik Projek



(FMT) – Seorang wakil rakyat Sarawak memberi amaran kepada Putrajaya agar jangan menganggap rakyat Sarawak bodoh selepas kerajaan persekutuan menarik balik projek pembinaan 3 jambatan atas alasan kekangan wang.
Ahli Parlimen Batang Sadong, Nancy Shukri berkata, beberapa wakil rakyat Sarawak membangkitkan isu pembinaan jambatan di Igan, Rambungan dan Batang Lupar dan pembangunan lain di Dewan Rakyat tetapi alasan diberi sama sahaja.
“Kerajaan persekutuan atau mana-mana parti memerintah harus beri kemudahan ini untuk kegunaan rakyat Sarawak. Tidak bolehlah kata tidak ada duit. Sudah beberapa kali isu ini dibangkitkan di Dewan Rakyat, menteri asyik kata tunggu lagi.
“Kami bukannya bodoh, cakap duit tidak ada tetapi sebenarnya banyak duit. Kalau jadi pemimpin, jadilah pemimpin untuk semua rakyat. Masa pilihan raya bolehlah bergaduh untuk menang tetapi lepas pilihan raya janganlah berdendam,” katanya kepada FMT.
Terdahulu, Ketua Menteri Sarawak Abang Johari Openg mengkritik Putrajaya dan menggelarnya buruk siku selepas menarik balik projek pembinaan 3 jambatan itu dan beberapa projek lain.
Menurut Abang Johari, tindakan menarik balik pembinaan jambatan itu selepas diluluskan sewaktu pentadbiran Barisan Nasional (BN) dilihat janggal ketika Putrajaya bersungguh-sungguh mahu menghasilkan kereta terbang pertama negara.
Nancy berkata, bukan setakat 3 projek jambatan itu sahaja yang ditarik balik, projek-projek pembangunan kecil lain, yang bernilai RM20,000 hingga RM30,000 juga dibatalkan.
“Betapa kejamnya kerajaan yang ada pada hari ini. Saya kata demikian kerana kami merasainya, saya bersyukur kerana kerajaan Sarawak dapat berikan kami peruntukan. Jika tidak diberikan peruntukan, kami turun ke kawasan tidak ada duit,” katanya.
Nancy berkata, walaupun negerinya dikatakan ketinggalan namun banyak projek hendak dilaksanakan disitu dan banyak pihak hendak berkawan dengan orang Sarawak.
“Mereka hendak gunakan sebagai proksi. Saya cakap betul, jangan perbodohkan kami, kerana ini adalah hak orang Sarawak,” katanya.
Menurut Nancy, mana-mana pihak mempersoalkan apakah sumbangan Barisan Nasional (BN) selama 55 tahun di Sarawak harus melihat semula diri mereka, memandangkan setiap pembangunan di negeri berkenaan dilakukan kerajaan terdahulu.
“Ada yang kata BN memerintah selama 55 tahun, apa yang BN lakukan. Jangan malukan diri sendiri, jangan soal kami sedemikian. Jika tidak kerana BN, anda bersekolah di mana? Jalan mana yang anda lalui? Setakat ini mana dia legasi dari PH?
“Jangan sombonglah, semua keindahan dan pembangunan di Sarawak itu daripada kerajaan BN. Saya marah sebab kami sudah buat kerja. Kami dari Gabungan Parti Sarawak (GPS) tidak malu berjalan mendongakkan kepala. Kami bangga kerana tahu sudah jalankan tugas dengan baik,” katanya.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2019/03/29/jangan-ingat-sarawak-bodoh-nancy-bidas-putrajaya-tarik-balik-projek/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Ingat Hisap Rokok Luar Rumah Dalam Rumah Akan Bebas Asap Rokok Asap Rokok Tetap Akan Melekat Membahayakan Nyawa

Jangan Ingat Hisap Rokok Luar Rumah Dalam Rumah Akan Bebas Asap Rokok Asap Rokok Tetap Akan Melekat Membahayakan Nyawa

papar berkaitan - pada 19/3/2019 - jumlah : 240 hits
Ramai yang beranggapan bahawa kalau merokok jauh dari rumah ataupun dalam kereta dengan membuka tingkap asap tersebut akan terus berlalu Tapi sedarkah anda kesan asap rokok tersebut tidak akan hilang dan boleh membahayakan nyawa orang lain ...
Dap Memang Anti Islam Ap P Chepa Hebat Tak Tarik Balik

Dap Memang Anti Islam Ap P Chepa Hebat Tak Tarik Balik

papar berkaitan - pada 20/3/2019 - jumlah : 330 hits
Dewan Rakyat kecoh isu DAP parti rasis anti Islam KUALA LUMPUR 19 Mac Sidang Dewan Rakyat hari ini menjadi panas dan kecoh mengenai isu DAP yang dilabel sebagai parti perkauman dan anti Islam Semuanya bermula apabila Ahmad Marzuk Shaary dik...
Kata Biadap Dap Serangan Christchurch Tapi Dah Tarik Balik

Kata Biadap Dap Serangan Christchurch Tapi Dah Tarik Balik

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 308 hits
Adun DAP tarik balik kenyataan isu serangan Christchurch Terlajak perahu boleh undur Mungkin benar apa yang dikata beliau lahir dari hati yang memang penuh dendam kesumat terhadap Melayu Islam Itu yang sentiasa bermain didalam fikiran belia...
Projek Hub Kapal Pemimpin Ph Jangan Memperbodohkan Rakyat

Projek Hub Kapal Pemimpin Ph Jangan Memperbodohkan Rakyat

papar berkaitan - pada 4/4/2019 - jumlah : 233 hits
Janganlah memperbodohkan rakyat lagi sudah hampir setahun dibohongi janji janji palsu selama ini Demikian bidas Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Negeri Johor Mohd Hairi Mad Shah yang mempertikaikan kesibukan Exco Perdagangan Antarabangsa Pelabu...
Isa Samad Tarik Balik Permohonan Kelulusan Pembelian Kondominium

Isa Samad Tarik Balik Permohonan Kelulusan Pembelian Kondominium

papar berkaitan - pada 22/3/2019 - jumlah : 233 hits
KUALA LUMPUR Bekas Pengerusi FGV Holdings Berhad Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad hari ini menarik balik permohonan bagi mendapatkan dokumen berhubung minit mesyuarat Lembaga Pengarah syarikat itu dan kelulusan pembelian kondominium mewah di Tr...
Kj Bidas Nga Kor Ming Perkataan Bodoh Dalam Dewan Rakyat

Kj Bidas Nga Kor Ming Perkataan Bodoh Dalam Dewan Rakyat

papar berkaitan - pada 29/3/2019 - jumlah : 264 hits
Kesucian Dewan Rakyat Tercemar Kerana Sikap Timbalan SpeakerTimbalan Yang di Pertua Dewan Rakyat YB Nga Kor Ming telah meminta saya untuk membuat permohonan maaf kerana perkataan Taliban yang telah saya sebutkan ketika sesi Soalan Lisan di ...
Istana Pahang Tarik Balik Pingat Gnanaraja 13 Mac Lepas

Istana Pahang Tarik Balik Pingat Gnanaraja 13 Mac Lepas

papar berkaitan - pada 3/4/2019 - jumlah : 227 hits
Istana Pahang telah menarik balik kurniaan darjah kebesaran Sultan Ahmad Shah Yang Amat Di Mulia Peringkat Pertama Sri Sultan Ahmad Shah Pahang yang membawa gelaran Datuk Seri daripada ahli perniagaan G Gnanaraja berkuat kuasa 13 Mac lepas ...
Possible To Defer Rts Cross Border Link Says Singapore After Putrajaya Request

Possible To Defer Rts Cross Border Link Says Singapore After Putrajaya Request

papar berkaitan - pada 5/4/2019 - jumlah : 254 hits
PETALING JAYA Singapore s transport ministry today said it is possible for Putrajaya to be granted an extension on matters related to the Rapid Transit System Link project In confirming that Putrajaya had requested for a six month deadline ...
Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Khutbah Jumat Jika Seorang Muslim Memperhatikan Shalat Asalnya Agama Dia Itu Baik

Adab Apabila Menghadiri Majlis Kenduri Kahwin

Menjadi Kesalahan Dan Teladan Buruk Jika Kerajaan Tidak Akur Dekree Ydpa

Bicara Profesional Pengarah Pendidikan Negeri Johor Bersama Pengetua Sekolah Negeri Johor 2024

Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ

Wanita Cedera Diragut Ketika Menunggang Motosikal