Jalan Jalan Drive To Krabi Haytai

Assalamualaikum & Hello peeps!
(entry lama yang bersarang selama setahun...oohhhemmmgeee baru nak post)

Cuti yang tak dirancang, sembang punya sembang, gebang punya gebang secara tetiba rasa nak holiday. So kami decide holiday masa cuti Chinese New Year. Jimat cuti. Motip sangat. Hahahaha. Tak yah fikir pepanjang, macam biasa cuti nak, tapi kos bajet. Hahahah. So kami decide, DRIVE sajooo

Hari PertamaPerjalanan yang jauh berkilometer ke arah utara pada minggu cuti Chinese New Year. Yes! Jammed gile. Mengikut percaturan weols pada masa tu, perjalanan ke Krabi dari Kuala Lumpur akan mengambil masa lebih kurang 9-10jam. Tapi hakikatnya perjalanan kitaorang menjadi lebih 10jam. Bertolak dari Kuala Lumpur sekitar jam 2 pagi. Kekonon boleh la sampai Wang Kelian sekitar jam 7-8 pagi. Terus masuk sempadan. Gitu. Tapi semuanya lari dari perancangan. Hahahaa. Dengan mengantuk yang tak hingat, kejap-kejap stop, ditambah lagi dengan keadaan jalan yang jammed, kami sampai Wang Kelian around 10 pagi.
Prosedur sebelum masuk Thailand:1. Kereta kena ambil insurance. 2. Isi form putih yang membolehkan kauorang masuk ke sana. Jangan jadi pendatang haram pulak. 3. Make sure passport korang tak expired. Haahahaha.

Selepas segala proses complete, kitaorang terus bergerak dan stop di Satun. Shopping le apa lagi. Line handphone aku bakal tak de (Sedih Mood). Singgah makan pulut ayam, sosej dan segala makanan yang sedap² untuk isi perut sebelum sampai Krabi. Kalau namanya perempuan dan shopping, sejam rasanya takkan pernah cukup. Hurmmm... Kat sini, box ais yang aku beli kt Padang Besar tu dapat 3 biji RM10. Hishhh! Sakit pulak hati kitewwww....Kenapa la kitewww tak pasan! (Sedih Mood lagi)
Kitaorang teruskan perjalanan ke Krabi tanpa singgah memana lagi. Ke Krabi mengambil masa lebih kurang 4-5jam lagi. Sampai di Krabi hampir 8 malam. Allah je tahu betapa lapar nye masa tu dengan perjalanan yang jauh, ditambah rasa penat yang menggila. Sampai je bilik hotel dah kena cilok dengan orang lain. Padahal dah booking. Huh! Boikot AirAsiaGo (mencebik). Finally, kitaorang dapat la hotel bajet. Bajet le sangat kekonon. Hahahaha. Semalam 1,020 baht.
Hari pertama, hanya sempat merayap ke Krabi Night Market sajooo... Tak dapat nak beli apa pun. Night Market pun dah nak tutup. Hujan rintik-rintik lagi. Lepak makan kat kedai near by hotel sajo

Hari KeduaPepagi lagi dah bangun. Haaaa, kalau mak aku mesti dah cakap cmni..kau kalau berjalan awal bangun, kalau kerja...........emmmmm! Ok, mak silap kali ni. Aku tak bangun sebab nak berjalan semata-mata. Bilik ai banjir mak. BANJIR! Gilo lah. Tak pepasal pepagi buat hal. Hahahaha. Banjir sebab saluran aircond tu problem kot. Entah la. Penat nak fikir masa tu.
Pagi tu, kitaorang jalan-jalan sekitar Krabi sajoo. Tak tahu kenapa aku punya feel macam kat Langkawi, Malaysia je. Hahahah. Banyak pulak orang Malaysia kat sini. After lunch, kitaorang gerak untuk Phi Phi Island. Yahuuuuu! Dapat ambik gambar lompat² (Suke..suke...). Poda Island, Chicken Island, Rock Climbing aktiviti, dan beberapa pulau lain untuk snorkeling. Syoknya dorang snorkeling. Sebab aku hampir lemas, aku tak nak ambil risiko turun dah. Hahahaha. Kitaorang pusing² pulau sampai malam. Angin petang, masyaAllah sejuk gile. Word for today: BEST EXPERIENCE

Hari KetigaLast day dah, Ala, macam sekejap nau² je kan. Pepagi kitaorang dah sambung jenjalan sekitar Krabi, Hajat nak singgah Emerald Pool. Tapi tak sempat. Kitaorang rush kekonon nak singgah Hatyai. Sampai Hatyai, banyak tempat tutup. Haishhhh! Sakit pulak hati kitew....Krabi ke Hatyai ambil masa around 4 jam juga.
Dari Hatyai, kami singgah bermalam di Perlis. Plan asal, nak balik KL terus. Tapi siapa nak drive? Driver pun dah terkulai layu. Hahahaha. Penat pulak travel main drive-drive ni.
Hari KeempatMemandangkan perempuan dan shopping ni berpisah tiada, so kitaorang masuk lagi Hatyai keesokkan harinya. Selagi duit tukar tak habis, selagi tu la korang membeli ye. Hahahah. Paghah
Sepanjang hari di Hatyai, hanyalah habiskan saki baki duit tukaran. Perghhh! Fefeling kaya je korang kan. Naik lenguh kaki. Kekonon nak balik KL awal tu, sempat lagi singgah ke sana ke sini. Alih-alih, keluar dari Hatyai kitaorang singgah pulak Padang Besar, jadi malam jugak balik KL

Travel dengan drive sendiri ni ada best ada tak best. Paling best, korang merayap sesuka hati kat mana-mana korang nak pergi, tak payah sibuk nak sewa kereta, moto dan sebagainya. Kos yang lebih jimat bila korang share together susah dan senangnya. Tapi yang tak bestnya, penat lah. Perjalanan yang jauh. Its depend to individu. But for me, best juga learn a new experience

Kos Cuti-cuti Krabi-Haytai untuk seorang:1. Petrol (Return KL-Krabi-Hatyai-KL) = RM450 (RM150/seorang)2. Tol (Return KL-Krabi-KL) = RM113.10 (RM38/seorang)3. Hotel (Krabi) = RM246.84/2 malam (RM123.42/seorang) *RM ikut currency semasa4. Hotel (Perlis) = RM80 (RM40/seorang)5. Insurance = RM13/seorang6. Phi Phi Island = RM108.90/seorang *RM ikut currency semasa
Jumlah kos : RM473.32

Nota kaki : Walaupun penat sepanjang perjalanan, dalam otak dah fikir nak pergi Phuket pula naik ketooooo...Hahahhahaa.

Bolehkah Guna Border Pass Ke Krabi

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 124 hits
Border Pass atau pas sempadan Maksudnya negeri yang bersempadan dengan Thai sahaja boleh memohon dan boleh digunakan untuk Wilayah Thai yang bersempadan dengan Malaysia Oleh itu rujuk PETA Lawati Blog Cikgu Joe Satun Untuk Info Satun Lebih ...
Malaysian Pen Drive Pioneer Faces Two Year Jail In Taiwan To Appeal

papar berkaitan - pada 4/11/2021 - jumlah : 237 hits
Malaysian Pua Khein Seng a pioneer of pen drive technology is facing two years imprisonment in Taiwan for allegedly misrepresenting the financial reports of Phison Electronics Corp to regulatory authorities Pua is the chairperson of Phison ...
Trik Bagaimana Menyembunyikan Disk Drive

papar berkaitan - pada 13/11/2021 - jumlah : 48 hits
Jika anda ingin menyembunyikan disk drive anda dengan menggunakan command prompt ikut langkah langkah mudah Trik ini berfungsi untuk semua window seperti windows98 XP Vista dan windows 7 Langkah langkah seperti berikut 1 Klik Start Button d...
Hiburan Beli Mcdonald S Naik Kuda Netizen Persoal Najis Di Laluan Drive Thru Siapa Yang Bersihkan

papar berkaitan - pada 16/11/2021 - jumlah : 259 hits
Baru baru ini tular di media sosial Twitter mengenai sekumpulan penunggang kuda yang menggunakan drive thru McDonalds di Cyberjaya untuk membeli makanan disana Pada mulanya ramai yang menganggap orang orang yang menaiki kuda itu merupakan g...
Splash Out Langkawi Awarded Gold Rating By Malaysia Tourism Quality Assurance

Plaza Premium Group Kembangkan Jenama Restoran Flight Club Di Terminal 1 Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur

Samsung Knox Vault Ciri Keselamatan Wajib Untuk Semua Pemilik Telefon Pintar

Duit Syiling Peringatan 50 Tahun Lembaga Pertubuhan Peladang

Shell Bakal Jual Stesen Minyak Malaysia Kepada Saudi Aramco Kata Laporan

Menjelajah Kediaman Tepi Tasik Bayu Sutera Bercirikan Smart Home Di Seremban

Lelaki Cina Pun Boleh Terpikat Iklan Perfume Dikecam Guna Model Wanita Jadi Umpan Tarik Perhatian Bukan Mahram

Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria