Isu Air Di Selangor Bila Nak Selesai




KUALA LUMPUR: Gangguan bekalan air mentah tidak berjadual di Lembah Klang sejak semalam, bukanlah pertama kali berlaku dan kejadian kali ini, pastinya mengundang marah masyarakat kerana terpaksa berdepan masalah serupa beberapa kali dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).
Pengurusan Air Selangor Sdn Bhd (Air Selangor) menjelaskan bahawa pencemaran sumber air mentah di Sungai Selangor kali ini menjejaskan 1,196,457 pemegang akaun Air Selangor membabitkan 1,292 kawasan sekitar Lembah Klang iaitu di Wilayah Kuala Lumpur, Petaling, Klang/Shah Alam, Kuala Selangor, Hulu Selangor, Gombak dan Kuala Langat.
Air Selangor juga memberitahu pencemaran sumber air mentah yang dikesan pada jam 2 pagi, 19 Oktober menyebabkan henti tugas operasi Loji Rawatan Air Sungai Selangor Fasa 1, Fasa 2, Fasa 3 dan Rantau Panjang.
Mengulas masalah yang seolah-olah tidak berpenghujung ini, Pensyarah Kanan, Fakulti Perhutanan dan Alam Sekitar, Universiti Putra Malaysia (UPM) Dr Mohd Yusoff Ishak mencadangkan supaya keupayaan dan kepakaran agensi berkaitan pencemaran sumber air dipertingkatkan sejajar dengan perkembangan teknologi semasa
"Kes pencemaran mengambil masa yang terlampau lama untuk dibawa ke mahkamah dan begitu juga perbicaraan sebelum sebarang keputusan dapat dicapai.
"Selain faktor bahan cemar yang semakin banyak dan terbaharu, teknologi serta sains bidang forensik alam sekitar di Malaysia juga jauh ketinggalan berbanding teknologi lain," katanya ketika dihubungi di sini.
Beliau berkata pihak berkuasa harus memikirkan inisiatif untuk mewujudkan rizab air mentah hingga 20 peratus, membina simpanan air mentah luar sungai dan mewartakan rizab sungai bagi mengelak perkara sama berulang pada masa hadapan.
"Bidang forensik alam sekitar perlu diperkasakan semula. Ia perlu dikemas kini dengan kemudahan makmal dan peralatan terkini dalam mengesan unsur bahan cemar, memandangkan kehadiran pelbagai jenis bahan kimia generasi baharu serta faktor iklim di negara ini yang mendatangkan cabaran kepada agensi.
"Kerjasama serta perkongsian alatan serta kaedah pengenalpastian bahan hasil kajian pakar di universiti boleh membantu pihak agensi," katanya.
Bagi Presiden Persatuan Penyelidikan Air dan Tenaga Malaysia (AWER) S Piarapakaran, pada 7 September lalu pihaknya sudah mengemukakan cadangan pindaan segera terhadap Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974 (AKAS 1974) dengan menambah seksyen baharu untuk membolehkan tuntutan kerugian oleh pihak yang terjejas.
"Seksyen ini akan membolehkan Jabatan Alam Sekitar (JAS) membuat pengiraan kehilangan pendapatan dan kos tambahan yang ditanggung pihak yang terbabit semasa kejadian pencemaran. Dengan cadangan pindaan itu, pesalah perlu membayar denda, kos pembersihan dan tuntutan dari pihak yang terjejas," katanya.
Bagaimanapun, Pengerusi Pertubuhan Ikatan Komuniti Selamat Tan Sri Lee Lam Thye, berkata gangguan air terbaharu itu sukar dipercayai dan tidak dapat diterima kerana ia berlaku selepas laporan pemulihan bekalan air di 686 kawasan akibat gangguan air, sebelum ini.
"Gangguan bekalan air semalam disebabkan oleh pencemaran bau di Sungai Selangor. Secara kebetulan, ini adalah sungai sama yang tercemar dan menjejaskan bekalan air mentah kepada jutaan pengguna, kurang tiga bulan lalu," katanya dalam kenyataan.
Menurut Lam Thye, gangguan bekalan air kali ini, sukar dipercayai. tidak dapat diterima dan mencetuskan skandal.
"Nampaknya semua nasihat dan rayuan yang dibuat selama ini tidak diendahkan dan ia umpama mencurah air ke atas daun keladi," katanya.
Beliau berkata, gangguan bekalan air itu memburukkan lagi keadaan, lebih-lebih lagi ketika rakyat sedang berdepan dengan ancaman jangkitan COVID-19 yang menular dengan cepat kini.
"Antara prosedur operasi standard (SOP) semasa penularan wabak ini ialah kita perlu menjaga kebersihan diri dengan kerap mencuci tangan. Tetapi bagaimana seseorang hendak melakukannya tanpa air?
"Ditambah pula dengan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB), kita juga tidak boleh pergi ke rumah rakan-rakan untuk menumpang mandi," katanya.

#Sumber :   – BERNAMA

MR :   Bila air dipolitikkan, lihat Kelantan 20 tahun lebih tak selesai kerana UMNO nak jadikan itu senjata serang PAS sebelum ini


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.mindarakyat.net/2020/10/isu-air-di-selangor-bila-nak-selesai.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Saya Tahu Rakyat Marah Tapi Saya Cuba Selesai Masalah Air Mb Selangor

Saya Tahu Rakyat Marah Tapi Saya Cuba Selesai Masalah Air Mb Selangor

papar berkaitan - pada 22/10/2020 - jumlah : 396 hits
Menteri Besar Selangor Datuk Seri Amirudin Shari bercakap pada sidang media selepas Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Selangor di Bangunan SUK Shah Alam foto MOHD ADZLAN SHAH ALAM Menteri Besar Selangor Datuk Seri Amirudin Shari menyedari di...
Najib Sindir Kerajaan Selangor Dron Rm500k Sebiji Tak Bekal Air

Najib Sindir Kerajaan Selangor Dron Rm500k Sebiji Tak Bekal Air

papar berkaitan - pada 24/10/2020 - jumlah : 249 hits
PETALING JAYA Bekas perdana menteri Najib Razak mengesyorkan kerajaan Selangor mempertimbang mewujudkan kolam takungan air di kawasan hilir dan pinggir sungai bagi mengatasi masalah bekalan air Bila air di sungai tercemar loji akan berhenti...
Tiada Insentif Air Kepada Pengguna Terjejas Air Selangor

Tiada Insentif Air Kepada Pengguna Terjejas Air Selangor

papar berkaitan - pada 21/10/2020 - jumlah : 218 hits
Oleh MOHAMAD NAUFAL MOHAMAD IDRIS GANGGUAN air berjadual berlaku Kuala Lumpur Petaling Klang Shah Alam Kuala Selangor Hulu Selangor Gombak dan Kuala Langat SHAH ALAM Pengurusan Air Selangor Sdn Bhd tidak bercadang memberikan insentif air ke...
Air Pasang Besar Selangor Jamin Pusat Pemindahan Patuh Sop Pkpb

Air Pasang Besar Selangor Jamin Pusat Pemindahan Patuh Sop Pkpb

papar berkaitan - pada 15/10/2020 - jumlah : 212 hits
SHAH ALAM 15 Okt Kerajaan negeri Selangor memberi jaminan pusat pemindahan mangsa banjir yang disediakan susulan fenomena air laut pasang besar yang dijangka hujung minggu ini akan mematuhi prosedur operasi standard Perintah Kawalan Pergera...
Tiada Air Di Selangor Ebit Lew Beli Dua Lori Air Yang Besar Untuk Bantu Penduduk

Tiada Air Di Selangor Ebit Lew Beli Dua Lori Air Yang Besar Untuk Bantu Penduduk

papar berkaitan - pada 21/10/2020 - jumlah : 429 hits
MasaIah air di Selangor sememangnya bukan sesuatu yang baru untuk dihadapi oleh penduduknya Hampir setiap bulan pasti berlaku gangguan tersebut sehingga orang ramai sudah pen4t untuk mervngut
My Boss Terduduk Selepas Dengar Selangor Pkpb Lagi Bisnes Baru Nak Naik Dah Tenggelam Lagi

My Boss Terduduk Selepas Dengar Selangor Pkpb Lagi Bisnes Baru Nak Naik Dah Tenggelam Lagi

papar berkaitan - pada 13/10/2020 - jumlah : 238 hits
Semalam Kerajaan Persekutuan mengumumkan perlaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat di Putrajaya Kuala Lumpur dan Selangor bermula 14 hingga 27 Oktober 2020 bagi mengekang penularan wabak Covid 19 Pengumuman itu mengejutkan banyak p...
Air Selangor Expects Water Supply To Resume In Stages Starting 8am Tomorrow

Air Selangor Expects Water Supply To Resume In Stages Starting 8am Tomorrow

papar berkaitan - pada 20/10/2020 - jumlah : 274 hits
State water firm Air Selangor said it expects water supply to resume in stages starting 8am on Wednesday However some districts will only enjoy full recovery of supply by 8am on Thursday Air Selangor said It said all three phases of the Sun...
Air Selangor Polis Terima Laporan Pencemaran Di Sungai Kundang

Air Selangor Polis Terima Laporan Pencemaran Di Sungai Kundang

papar berkaitan - pada 24/10/2020 - jumlah : 365 hits
LUAS mengesan pencemaran bau sehingga 10 ton di Sungai Kundang ketika pemantauan secara 24 jam dalam Ops Statik Sungai Gong Rawang pada jam 10 45 pagi FOTO ihsan LUAS Shah Alam Polis Selangor sudah menerima laporan daripada Lembaga Urus Air...
5997 Cari Penyelesaian Tuntas Isu Bekalan Air Berita Harian 20 10 2020

5997 Cari Penyelesaian Tuntas Isu Bekalan Air Berita Harian 20 10 2020

papar berkaitan - pada 20/10/2020 - jumlah : 315 hits
KUALA LUMPUR Kerajaan Selangor digesa mempertimbangkan penyelesaian tuntas menerusi penubuhan jawatankuasa bertindak merangkumi pelbagai pihak khusus untuk sumber air Tampil mengemukakan cadangan itu Persatuan Pengguna Islam Malaysia berkat...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Wish List April 2024

Sentiasalah Mengharapkan Rahmat Redha Allah

Puding Kastad Mangga

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Isteri Bersubahat Dengan Suami Melakukan Amang Seksual Terhadap Remaja 17 Tahun