Islam Menolak Sebarang Bentuk Keganasan




Melabelkan Islam sebagai punca berlakunya perbalahan di antara dunia Islam dengan Barat semestinya bukan tindakan yang bijak. Ajaran Islam itu sendiri menganjurkan perbuatan berbaik-baik sesama manusia tanpa mengira latar belakang bangsa dan agamanya.

Orang Islam tidak akan melakukan perkara buruk. Iman yang tersemai di dalam diri bukan sekadar cita-cita. Iman adalah suatu yang tertanam di dalam hati dan dibuktikan melalui amal perbuatan.
Allah SWT sering mengaitkan iman dengan amalan. Firman Allah SWT yang maksudnya: “...orang-orang yang beriman dan beramal soleh ...” (Surah al-Ashr: 3).
Dalam hubungan ini Allah SWT mengingatkan janganlah kita mengajak manusia lain berbuat baik sedangkan kita melupai diri kita sendiri.
Firman Allah SWT: “Mengapa kamu menyuruh orang lain mengerjakan kebaikan sedangkan kamu melupakan diri kamu sendiri padahal kamu membaca Al Kitab, tidakkah kamu berfikir?”. (Surah al-Baqarah : 44)
Yang pasti Islam bukan menjadi penyebab segala kemelut itu dan Islam juga tidak selayaknya dilabelkan sebagai faktor utama dunia menjadi kacau-bilau.  Jika Islam menjadi punca perbalahan, pastinya tiada negara Islam dapat menjalin hubungan baik dengan negara-negara lain di dunia.
Orang Islam memang tegar dalam mempertahankan Islam, tetapi tidak sekali-kali melakukan kerosakan untuk tujuan itu, kecuali kedudukan Islam terancam.
Berasa mulia dengan kebenaran Islam dan yakin kepada Allah SWT adalah antara sifat-sifat orang-orang beriman.
Allah SWT mengingatkan dalam al-Quran di dalam firman-Nya yang bermaksud: “Janganlah kamu berasa hina (lemah) dan jangan kamu berasa duka cita dan kamu adalah lebih tinggi (mulia) jika kamu (benar-benar) beriman.” (Surah Ali Imran: 139)
Islam adalah satu-satunya manhaj (sistem) atau cara hidup yang selaras dengan kehendak fitrah manusia yang sejahtera. Islam dapat memperseimbangkan tuntutan lahiriyah dan rohaniyah manusia.
Kegagalan Barat melihat dan memahami apa sebenarnya yang diajar oleh Islam kepada umatnya menyebabkan setiap kejayaan yang dirintis oleh negara Islam dicemburui.
Mana-mana negara Islam yang bangkit baik dari segi ekonomi mahupun pertahanan akan cuba ‘ditawan’ sehingga menyebabkan umat Islam bingkas melawan lantas menimbulkan pertembungan yang tidak berkesudahan.
Manakala di pihak negara-negara Islam pula, kegagalan untuk bersatu dan menggunakan segala sumber kekayaan untuk menguasai ekonomi dunia menyebabkan kita tidak dihormati.
Lebih teruk lagi, umat sesama Islam bercakaran sehingga Barat melihat negara-negara Islam sebagai lemah dan perlu diberi tunjuk ajar dengan cara menguasai mereka.
Menyedari kelemahan umat Islam itu juga, Barat mengambil kesempatan meluaskan agenda mereka melabelkan negara Islam sebagai punca segala keganasan.
Umat Islam bagi mereka hanya tahu menaja keganasan dan menjadi punca segala kekusutan sedangkan hakikatnya Baratlah menjadi ‘ibu’ segala kecurangan.
 



 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://biroteguhnegara.blogspot.com/2020/09/phz.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anwar Umum Akan Bentuk Kerajaan Baru Majoriti Mp Beragama Islam

Anwar Umum Akan Bentuk Kerajaan Baru Majoriti Mp Beragama Islam

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 349 hits
ARIF ATAN Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini mengumumkan beliau mempunyai sokongan besar Ahli Parlimen untuk membentuk kerajaan baharu sekali gus kejatuhan kerajaan Tan Sri Muhyiddin Yassin Alhamdulillah kini saya mendapat sokongan yang kuku...
Adakah Mualaf Yang Baru Masuk Islam Perlu Tukar Namanya

Adakah Mualaf Yang Baru Masuk Islam Perlu Tukar Namanya

papar berkaitan - pada 4/9/2020 - jumlah : 216 hits
SOALAN Ohmedia pasti ada antara kita mempunyai sahabat yang telah masuk Islam Jadi adakah saudara baru Islam kita ini wajib untuk menukar namanya JAWAPAN Tidak dimestikan muallaf yang masuk ke dalam agama Islam menukar akan namanya yang lam...
Kesilapan Umat Islam Pada Hari Jumaat

Kesilapan Umat Islam Pada Hari Jumaat

papar berkaitan - pada 4/9/2020 - jumlah : 271 hits
Hari Jumaat merupakan pengulu segala hari Kebanyakkan ibadah ibadah sunat selalu dilakukan pada hari Jumaat ini tetapi tahukah kesilapan umat islam pada hari jumaat yang selalu kita buat The post appeared first on
Mui Menag Bicara Radikalisme Ujung Ujungnya Yang Kena Umat Islam

Mui Menag Bicara Radikalisme Ujung Ujungnya Yang Kena Umat Islam

papar berkaitan - pada 5/9/2020 - jumlah : 212 hits
Sekretaris Jenderal Majelis Ulama Indonesia Anwar Abbas mengkritik keras pernyataan Menteri Agama Fachrul Razi soal dugaan paham radikalisme masuk di kalangan Aparatur Sipil Negara Fachrul di acara webinar bertajuk Strategi Menangkal Radika...
Marsah Tubuh Pusat Pendidikan Kesultanan Islam Johor

Marsah Tubuh Pusat Pendidikan Kesultanan Islam Johor

papar berkaitan - pada 5/9/2020 - jumlah : 362 hits
JOHOR BAHRU Kolej Pengajian Islam Johor akan menubuhkan Pusat Pendidikan Kesultanan Islam Johor dan Pusat Persuratan Melayu Islam yang merupakan usaha penting bagi melahirkan Bangsa Johor yang berjati diri dan cintakan negeri Penubuhannya j...
Mui Kutuk Kelompok Anti Islam Bikin Kartun Nabi Muhammad Saw

Mui Kutuk Kelompok Anti Islam Bikin Kartun Nabi Muhammad Saw

papar berkaitan - pada 4/9/2020 - jumlah : 243 hits
Wakil Ketua Umum Majelis Ulama Indonesia KH Muhyiddin Junaidi menyampaikan bahwa MUI mengutuk keras tindakan kelompok anti Islam atau islamophobia khususnya di Benua Eropa Hal ini disampaikan MUI menyusul rentetan kejadian di Norwegia Swedi...
Dua Gifts Jenama Pelbagai Hadiah Eksklusif Bercirikan Islam

Dua Gifts Jenama Pelbagai Hadiah Eksklusif Bercirikan Islam

papar berkaitan - pada 6/9/2020 - jumlah : 440 hits
Dua Gifts Jenama Pelbagai Hadiah Eksklusif Bercirikan Islam Dua Gifts adalah satu jenama yang tidak asing lagi di Malaysia Jenama ini telah bertapak di Malaysia sebagai satu jenama hadiah eksklusif bercirikan Islam yang mendapat sambutan ra...
Menang Lebih Penting Kata Salleh Menolak Cakap Cakap Berhubung Calon Alternatif

Menang Lebih Penting Kata Salleh Menolak Cakap Cakap Berhubung Calon Alternatif

papar berkaitan - pada 20/9/2020 - jumlah : 230 hits
Salleh Salleh Keruak menolak cakap cakap bahawa beliau mungkin bertanding sebagai calon ketua menteri alternatif sekiranya Barisan Nasional dan sekutunya memenangi pilihan raya negeri Sabah hujung bulan ini Pemerhati politik berkata Salleh ...
Polisi Tilang Dan Genjot Abg Minta Damai Orangtua Korban Menolak Sampai Kapanpun Akan Saya Lawan

Polisi Tilang Dan Genjot Abg Minta Damai Orangtua Korban Menolak Sampai Kapanpun Akan Saya Lawan

papar berkaitan - pada 21/9/2020 - jumlah : 221 hits
Orangtua gadis ABG korban rudapaksa yang diduga dilakukan oknum polisi di Pontianak tidak ingin berdamai begitu saja Mereka meminta agar oknum polisi tersebut diproses secara hukum Orang tua korban berinisial M mengaku masalah ini dapat dit...
218 Fibonaci

Kecewa Makanan Potluck Sekolah Anak Tak Disentuh Ikutlah Apa Budak Suka Makan Bukan Kita

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

Persediaan Awal Haji

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat

Wanita Dikenakan Bayaran Rm9 55 Untuk Nasi Putih Dan Telur Goreng Bungkus

Biodata Faisal Halim Pemain Bolasepak Viral Malaysia

Kkb Poll Indian Voters Might Make All The Difference



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Porsche Design Honor Magic V2 Rsr Menang Red Dot Award Product Design 2024

3 Cara Menuju Ikn Ibu Kota Negara Baru Indonesia

0138002039 Scammer Maybank Panggilan Palsu

Empat Maut Mpv Dan Kereta Api Berlanggar

Lelaki Ditangkap Curi Kawal 25 000 Akaun Facebook

Anwar Ibrahim Terima Mandat Rakyat