Islam Haramkan Hisap Vape
Bilangan mereka yang menghisap dan ketagih
rokok elektronik atau vape semakin meningkat. Bahkan, didapati penghisap vape
langsung tidak “malu” untuk menyedutnya apabila dikehendaki. Benda haram itu
disedut dan digantung di leher, tayang kepada orang lain yang dia tu penagih
nikotin.
Jumlah nikotin yang terdapat di dalam rokok
elektronik ini berbeza bergantung kenyataan tertulis pada labelnya. Ia boleh
mengandungi antara 6–8 mg dalam setiap 1 ml cecair (mg/ml), yang dilabelkan
berkepekatan rendah. Ada juga yang mengandungi 16–18 mg/ml (berkepekatan
tinggi) atau 24-36mg/ml (berkepekatan ekstra tinggi).
Namun harus diketahui bahawa jika semua 60
mg nikotin diserap dalam darah, ia berpotensi untuk membunuh seorang dewasa
yang tidak merokok. Jumlah ini bersamaan dengan 30-40 batang rokok
konvensional.
Saintis dari Bahagian Penilaian Farmaseutikal
US Food and Drug Administration (USFDA) telah menguji 19 jenis e-rokok
yang telah dikeluarkan oleh dua pengeluar (NJoy dan Smoking Everywhere).
Mereka mendapati terdapat bahan ‘tobacco-specific nitrosamines’ (TSNAs),
yang boleh menyebabkan kanser dalam kedua-dua jenama e-rokok itu. Malah
kepekatan nikotin yang terdapat dalam e-rokok tidak sama dengan nilai yang
ditulis pada label. Terdapat sedikit nikotin dalam e-rokok yang dikatakan “nicotine-free”.
Pada September 2008, World Health
Organization telah mengeluarkan kenyataan: “Tiada kajian yang sahih
menunjukkan e-rokok ini selamat dan berkesan sebagai rawatan penggantian
niklotin. Oleh itu, pihak pengeluar haruslah melakukan kajian yang mendalam
untuk menyokong dakwaan mereka bahawa e-rokok boleh digunakan untuk
mengurangkan tabiat merokok”.
Menurut Kementerian Kesihatan Malaysia
(KKM), fenomena penggunaan vape ini bertentangan dengan dasar dan polisi KKM
untuk menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara yang bebas dari sebarang bentuk
amalan rokok.
Mesyuarat Jawatankuasa Perundingan Hukum
Syarak Wilayah-Wilayah Persekutuan Kali Ke-93 yang bersidang pada 25 Ogos 2015
telah membincangkan perkara berkenaan dengan hukum menghisap rokok elektronik,
shisha dan shisha stick.
Fatwanya adalah:
“Hukum menghisap rokok elektronik, shisha
dan shisha stick adalah haram kerana mendatangkan mudarat kepada tubuh badan
manusia. Firman Allah SWT dalam surah Al-Baqarah, ayat 195 yang bermaksud
“...dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya
kebinasaan”. Perkara ini selaras dengan Kaedah Fiqhiyah: “Kemudaratan hendaklah
dihilangkan”.”
Pengharaman berkaitan rokok elektronik
(vape) juga turut difatwakan oleh Muzakarah Khas Jawatankuasa Fatwa Majlis
Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia dan negeri-negeri yang
lain:
Muzakarah Khas Jawatankuasa Fatwa Majlis
Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia pada 2015 memutuskan bahawa
penggunaan rokok elektronik dan vape adalah haram.
Manakala di peringkat badan fatwa
antarabangsa antara yang mengharamkan rokok termasuklah:
- Dar al-Ifta’ al-Urduniyyah (Badan Fatwa
Jordan)
- Dar al-Ifta’ al-Misriyyah (Badan Fatwa
Mesir)
- Dar al-Ifta’ Libyah (Badan Fatwa Libya)
- Al-Majlis al-Urubba li al-Ifta’ wa
al-Buhus (European Council for Fatwa and Research)
- Al-Majlis al-Islami li al-Ifta’ (Badan
Fatwa Palestin)
Sesungguhnya Islam mengharamkan ke atas
umatnya perkara yang mendatangkan mudarat. Firman Allah SWT yang bermaksud: “Janganlah
kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan.” (Surah
al-Baqarah, ayat 195)
Walaupun ayat ini diturunkan berkenaan dengan
perbelanjaan infak di jalan Allah tetapi keumuman ayat ini merangkumi
segala bentuk perbuatan yang membawa kepada kebinasaan, sebagaimana dijelaskan
oleh Imam al-Shawkani: “Dan yang sebenarnya ialah pengajaran itu diambil
melalui keumuman lafaz, bukan melalui sebab penurunan (ayat) secara khusus.
Oleh itu, setiap perkara yang menepati maksud kebinasaan sama ada terhadap
agama atau dunia, maka ia termasuk dala umum ayat ini dan ini jugalah yang
dipegang oleh Ibn Jarir al-Tabari.
Dalam ayat yang lain Allah SWT berfirman: “Jangan
kamu membunuh diri kamu, sesungguhnya Allah sentiasa mengasihani kamu.” (Surah
al-Nisa, ayat 29).
Menurut al-Jassas, ayat tersebut
mengandungi larangan daripada melakukan pembunuhan sama ada terhadap orang lain
atau terhadap diri sendiri. Ayat ini secara tidak langsung boleh dikaitkan
dengan tabiat merokok dan menghisap vape bercirikan amalan yang membunuh diri
sendiri.
Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh
Ubadah bin Samit sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Tiada kemudaran (dalam
Syariat Islam) dan tidak boleh mengenakan kemudaratan (tanpa hak)” (Hadis riwayat
Ibn Majah)
Justersu vape mendatangkan memudaratkan, merupakan
asas pertimbangan yang amat kuat kerana mafsadahnya tidak boleh disangkal lagi
serta mudaratnya telah diperakui oleh pakar dan badan-badan berautoriti.
Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :
http://lokmanismail.blogspot.com/2024/04/fdc.html